How to power tune Ford SOHC Pinto & Cosworth DOHC engine
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 11528
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
- Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
- Viesti:
How to power tune Ford SOHC Pinto & Cosworth DOHC engine
How to power tune Ford SOHC 4-cylinder Pinto & Cosworth DOHC engines for road and track (n.34 Megaa)
Koneen virittelyä (esim.kannen porttaus kuvia ohc ja cossun kannesta)
Koneen virittelyä (esim.kannen porttaus kuvia ohc ja cossun kannesta)
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .
ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .
ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.
-
- Viestit: 6490
- Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
- Paikkakunta: Nummela
Menee, taas, vähän offtopiciksi:
Brittien tyyli rakentaa OHC:n ja Cossun vaparikansia on lievästi vanhanaikainen. On tullut konkreettisesti selväksi muutaman tutun kautta joille on tullut brittien huippumoottoreita (lähinnä ralliin). Luvatut tehot olleet järjestäen pubiponeja, mahtuu liki 1,5kpl yhteen suomalaiseen...
Heitän ilmoille oletuksen että suomessa on tehty ja tehdään huomattavasti ärjympiä em. koneita, mm. Saken, Japen ja Pohdon toimesta.
Eli tämä lähinnä siksi että jos aihe kiinnostaa, apu löytyy lähempää kuin sumujen saarelta. Kannattaa huomioida ennenkuin pilaa kantensa "ohjeiden" mukaan
Brittien tyyli rakentaa OHC:n ja Cossun vaparikansia on lievästi vanhanaikainen. On tullut konkreettisesti selväksi muutaman tutun kautta joille on tullut brittien huippumoottoreita (lähinnä ralliin). Luvatut tehot olleet järjestäen pubiponeja, mahtuu liki 1,5kpl yhteen suomalaiseen...
Heitän ilmoille oletuksen että suomessa on tehty ja tehdään huomattavasti ärjympiä em. koneita, mm. Saken, Japen ja Pohdon toimesta.
Eli tämä lähinnä siksi että jos aihe kiinnostaa, apu löytyy lähempää kuin sumujen saarelta. Kannattaa huomioida ennenkuin pilaa kantensa "ohjeiden" mukaan

Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
-
- Viestit: 4145
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
- Paikkakunta: Turuus
- Viesti:
Juttelin Solaksen kanssa taanoin jostain just britti viriteisestä ohc koneesta jota olivat penkitelleet ja 170hv oli ollut jo säätämisen takana ja alhaalta hengetön.Kansi oli tosiaan kaivettu jokseenkin "suoraksi" ja periaateela iso on kaunista.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer
-
- Viestit: 6490
- Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
- Paikkakunta: Nummela
Toi oli juuri yksi mitä tarkoitin; rakentaja entinen F1 -päämekaanikko, lupaus yli 210hv, tuli ensin 150 ja säätämällä 168... GP1 -nokka, pakokanavat käsittämättömän suuret, imukanavien lattiat alhaalla jne.... Olisi ollut hyvä kone 25v sitten.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
-
- Viestit: 1323
- Liittynyt: Ma Joulukuu 22. 11:02:48 2003
- Paikkakunta: Laihia
jjs kirjoitti:Menee, taas, vähän offtopiciksi:
Brittien tyyli rakentaa OHC:n ja Cossun vaparikansia on lievästi vanhanaikainen. On tullut konkreettisesti selväksi muutaman tutun kautta joille on tullut brittien huippumoottoreita (lähinnä ralliin). Luvatut tehot olleet järjestäen pubiponeja, mahtuu liki 1,5kpl yhteen suomalaiseen...
Heitän ilmoille oletuksen että suomessa on tehty ja tehdään huomattavasti ärjympiä em. koneita, mm. Saken, Japen ja Pohdon toimesta.
Eli tämä lähinnä siksi että jos aihe kiinnostaa, apu löytyy lähempää kuin sumujen saarelta. Kannattaa huomioida ennenkuin pilaa kantensa "ohjeiden" mukaan



-
- Ylläpitäjä
Meikäläistä ihmetyttää nuo brittien vetelemät varttimailiajat, kun joilla on esim. mk2 escossa >300hp cossun kone + viis linkit ja T5 laatikkona ja ajat on >15.XXsek. Eikö ne saa pitoja siellä vai mikä mättää
Asiaan, mites tuo David Vizardin How To Modify Ford S.O.H.C egines kirja? Ainakin huomattavasti kattavammin selitetty ja "todistettu" virtausvastuskuvaajilla muutokset. Tosin ikäähän tuolla kirjalla on jo runsaasti (eka painos joskus 1984)

Asiaan, mites tuo David Vizardin How To Modify Ford S.O.H.C egines kirja? Ainakin huomattavasti kattavammin selitetty ja "todistettu" virtausvastuskuvaajilla muutokset. Tosin ikäähän tuolla kirjalla on jo runsaasti (eka painos joskus 1984)
-
- Viestit: 1409
- Liittynyt: Ti Huhtikuu 9. 16:42:19 2002
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 1835
- Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002
jjs kirjoitti:Toi oli juuri yksi mitä tarkoitin; rakentaja entinen F1 -päämekaanikko, lupaus yli 210hv, tuli ensin 150 ja säätämällä 168... GP1 -nokka, pakokanavat käsittämättömän suuret, imukanavien lattiat alhaalla jne.... Olisi ollut hyvä kone 25v sitten.
Puhut varmaan ohc koneesta. Kyllä tossa jo vuonna 1982 kirjoitetussa David Wizardin kirjassa puututtiin tohon imukanavien lattioiden alhaisuuteen ja moniin muihinkin kanavien kairaamisen perusvirheisiin.
En ole niin tarkkaan lukenut tätä uudempaa kirjaa ohc:n osalta.
Se on tosi ,että suomesta löytyy ammattitaitoa ohc:n virittämiseen omasta takaa. harmi vaan ettei sitä ole kirjoihin ja kansiin painettuna.
Ja eikös ne tehokkaimmat ohc:t ole 1.6 kannella varustettuja järjestään. Siinähän on kanavat paljon edullisemman muotoiset jo valmiina.
-
- Viestit: 787
- Liittynyt: Ke Kesäkuu 2. 11:02:19 2004
- Paikkakunta: Kajaani
-
- Viestit: 1699
- Liittynyt: Pe Heinäkuu 11. 16:53:02 2003
- Paikkakunta: Muikkukukko #496
Imukanava on ruiskun kannessa hieman jouheampi! Mutta yksi syy miksi käytetään 1.6:sen kansia on sen pienempi palotila. Saa helpommin puristuksia nostettua.Fullspeed kirjoitti:Ja ruiskukansi ilmeisesti hieman parempi aihio imukanavaltaan kuin 1.6:n. Ja ruiskun kannet ovat uudempia ja yleensä vähemmän syöpyneitä ja olikohan valussakin jotakin pientä parempaa.
Ford Escort RS2000 mk2 Rf
Ford Mondeo 2.0 Stw Ghia -03
http://www.valkonenracing.com
Varkauden työttömät Ry (Vitun Karvinen...)
Inkilänmäen AikamiesPoikamiehet Ry (Oma moka...)
Epäonnistumisen vaara on suurin, kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta!
Ford Mondeo 2.0 Stw Ghia -03
http://www.valkonenracing.com
Varkauden työttömät Ry (Vitun Karvinen...)
Inkilänmäen AikamiesPoikamiehet Ry (Oma moka...)
Epäonnistumisen vaara on suurin, kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta!
-
- Viestit: 174
- Liittynyt: Ke Tammikuu 8. 14:44:30 2003
- Paikkakunta: Oulu
- Viesti:
-
- Viestit: 1321
- Liittynyt: To Joulukuu 18. 19:42:50 2003
- Paikkakunta: Lapua
- Viesti:
Olen kyllä erimieltä.. tuon opuksen mukaan tein oman kanteni, eli muotoilin kanavia (vena ohjurien ympäriltä, venttiilin kurkut,palotilat jne).. varsinaisesti kanavia en isontanut ja onhan tuossa kirjassa mainintakin tuosta että kanavia ei imupuolelta tarvitse juurikaan suurentaa..cologne kirjoitti:Itse ostin tai lainasin (empä muista enää) ton kirjan talvella ja oli tosiaan pettymys, kaikki kanavat oli tehty ISOIKSI ja hengittämään kierroksilla...
ko. kansi on nyt kiinni ja ajossa ja omasta mielestäni onnistui helvetin hyvin tuokin porttaus. Potkua tuli todella hyvin lisää (nokka vaihtui myös). Vielä kun sais tuplat kiinni niin pääsis penkittämäänkin

Ford Escort RS2000 mk2 r.F
Ford Focus