How to power tune Ford SOHC Pinto & Cosworth DOHC engine

Usein kysytyt kysymykset.

Valvoja: CRSC Hallitus

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

How to power tune Ford SOHC Pinto & Cosworth DOHC engine

Viesti Kirjoittaja siipicossu » To Tammikuu 20. 20:18:34 2005

How to power tune Ford SOHC 4-cylinder Pinto & Cosworth DOHC engines for road and track (n.34 Megaa)

Koneen virittelyä (esim.kannen porttaus kuvia ohc ja cossun kannesta)
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

rikke
Viestit: 403
Liittynyt: Pe Maaliskuu 19. 17:18:49 2004

Viesti Kirjoittaja rikke » To Tammikuu 20. 21:11:30 2005

Kiitän!

ylimark
Viestit: 907
Liittynyt: Ma Maaliskuu 10. 20:10:17 2003
Paikkakunta: Jkl

Viesti Kirjoittaja ylimark » To Tammikuu 20. 21:40:03 2005

Kiitosta joo =)
Sierra RS Cosworth -86
Cossu 4x4 x2
#654

turbiiniriesa
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja turbiiniriesa » To Tammikuu 20. 21:43:25 2005

kiitän,pistetään talteen.

Art.
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Art. » Pe Huhtikuu 8. 21:04:41 2005

Kiitoksia erittäin paljon. Arkistoitu :)

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Pe Huhtikuu 8. 23:35:55 2005

Menee, taas, vähän offtopiciksi:
Brittien tyyli rakentaa OHC:n ja Cossun vaparikansia on lievästi vanhanaikainen. On tullut konkreettisesti selväksi muutaman tutun kautta joille on tullut brittien huippumoottoreita (lähinnä ralliin). Luvatut tehot olleet järjestäen pubiponeja, mahtuu liki 1,5kpl yhteen suomalaiseen...
Heitän ilmoille oletuksen että suomessa on tehty ja tehdään huomattavasti ärjympiä em. koneita, mm. Saken, Japen ja Pohdon toimesta.
Eli tämä lähinnä siksi että jos aihe kiinnostaa, apu löytyy lähempää kuin sumujen saarelta. Kannattaa huomioida ennenkuin pilaa kantensa "ohjeiden" mukaan :)
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Aksu
Viestit: 4145
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aksu » La Huhtikuu 9. 2:54:05 2005

Juttelin Solaksen kanssa taanoin jostain just britti viriteisestä ohc koneesta jota olivat penkitelleet ja 170hv oli ollut jo säätämisen takana ja alhaalta hengetön.Kansi oli tosiaan kaivettu jokseenkin "suoraksi" ja periaateela iso on kaunista.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » La Huhtikuu 9. 17:01:54 2005

Toi oli juuri yksi mitä tarkoitin; rakentaja entinen F1 -päämekaanikko, lupaus yli 210hv, tuli ensin 150 ja säätämällä 168... GP1 -nokka, pakokanavat käsittämättömän suuret, imukanavien lattiat alhaalla jne.... Olisi ollut hyvä kone 25v sitten.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Ares
Viestit: 1323
Liittynyt: Ma Joulukuu 22. 11:02:48 2003
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja Ares » To Huhtikuu 21. 19:09:01 2005

jjs kirjoitti:Menee, taas, vähän offtopiciksi:
Brittien tyyli rakentaa OHC:n ja Cossun vaparikansia on lievästi vanhanaikainen. On tullut konkreettisesti selväksi muutaman tutun kautta joille on tullut brittien huippumoottoreita (lähinnä ralliin). Luvatut tehot olleet järjestäen pubiponeja, mahtuu liki 1,5kpl yhteen suomalaiseen...
Heitän ilmoille oletuksen että suomessa on tehty ja tehdään huomattavasti ärjympiä em. koneita, mm. Saken, Japen ja Pohdon toimesta.
Eli tämä lähinnä siksi että jos aihe kiinnostaa, apu löytyy lähempää kuin sumujen saarelta. Kannattaa huomioida ennenkuin pilaa kantensa "ohjeiden" mukaan :)
:D Kiitos tiedosta :D ;)

teme_l
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja teme_l » To Huhtikuu 21. 22:40:27 2005

Meikäläistä ihmetyttää nuo brittien vetelemät varttimailiajat, kun joilla on esim. mk2 escossa >300hp cossun kone + viis linkit ja T5 laatikkona ja ajat on >15.XXsek. Eikö ne saa pitoja siellä vai mikä mättää :lol:

Asiaan, mites tuo David Vizardin How To Modify Ford S.O.H.C egines kirja? Ainakin huomattavasti kattavammin selitetty ja "todistettu" virtausvastuskuvaajilla muutokset. Tosin ikäähän tuolla kirjalla on jo runsaasti (eka painos joskus 1984)

Hena
Viestit: 1409
Liittynyt: Ti Huhtikuu 9. 16:42:19 2002

Viesti Kirjoittaja Hena » To Huhtikuu 21. 23:25:32 2005

teme_l kirjoitti:Meikäläistä ihmetyttää nuo brittien vetelemät varttimailiajat, kun joilla on esim. mk2 escossa >300hp cossun kone + viis linkit ja T5 laatikkona ja ajat on >15.XXsek. Eikö ne saa pitoja siellä vai mikä mättää :lol:
Ne on brittien hevosia.. :wink:
Toyota Supra TT

KtK
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1835
Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002

Viesti Kirjoittaja KtK » Pe Huhtikuu 22. 15:14:14 2005

Kiitoksia ,nyt on kirja myös sähköisessä muodossa.

KtK
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1835
Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002

Viesti Kirjoittaja KtK » Pe Huhtikuu 22. 15:29:28 2005

jjs kirjoitti:Toi oli juuri yksi mitä tarkoitin; rakentaja entinen F1 -päämekaanikko, lupaus yli 210hv, tuli ensin 150 ja säätämällä 168... GP1 -nokka, pakokanavat käsittämättömän suuret, imukanavien lattiat alhaalla jne.... Olisi ollut hyvä kone 25v sitten.

Puhut varmaan ohc koneesta. Kyllä tossa jo vuonna 1982 kirjoitetussa David Wizardin kirjassa puututtiin tohon imukanavien lattioiden alhaisuuteen ja moniin muihinkin kanavien kairaamisen perusvirheisiin.

En ole niin tarkkaan lukenut tätä uudempaa kirjaa ohc:n osalta.

Se on tosi ,että suomesta löytyy ammattitaitoa ohc:n virittämiseen omasta takaa. harmi vaan ettei sitä ole kirjoihin ja kansiin painettuna.

Ja eikös ne tehokkaimmat ohc:t ole 1.6 kannella varustettuja järjestään. Siinähän on kanavat paljon edullisemman muotoiset jo valmiina.

Fullspeed
Viestit: 787
Liittynyt: Ke Kesäkuu 2. 11:02:19 2004
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Fullspeed » Ti Huhtikuu 26. 0:35:13 2005

Ja ruiskukansi ilmeisesti hieman parempi aihio imukanavaltaan kuin 1.6:n. Ja ruiskun kannet ovat uudempia ja yleensä vähemmän syöpyneitä ja olikohan valussakin jotakin pientä parempaa.
*Volvo 960
Sierra Cosworth 4x4 ´90

paperman
Viestit: 1699
Liittynyt: Pe Heinäkuu 11. 16:53:02 2003
Paikkakunta: Muikkukukko #496

Viesti Kirjoittaja paperman » Ti Huhtikuu 26. 11:01:20 2005

Fullspeed kirjoitti:Ja ruiskukansi ilmeisesti hieman parempi aihio imukanavaltaan kuin 1.6:n. Ja ruiskun kannet ovat uudempia ja yleensä vähemmän syöpyneitä ja olikohan valussakin jotakin pientä parempaa.
Imukanava on ruiskun kannessa hieman jouheampi! Mutta yksi syy miksi käytetään 1.6:sen kansia on sen pienempi palotila. Saa helpommin puristuksia nostettua.
Ford Escort RS2000 mk2 Rf
Ford Mondeo 2.0 Stw Ghia -03
http://www.valkonenracing.com

Varkauden työttömät Ry (Vitun Karvinen...)
Inkilänmäen AikamiesPoikamiehet Ry (Oma moka...)

Epäonnistumisen vaara on suurin, kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta!

cologne
Viestit: 174
Liittynyt: Ke Tammikuu 8. 14:44:30 2003
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja cologne » Ma Toukokuu 30. 8:45:27 2005

Itse ostin tai lainasin (empä muista enää) ton kirjan talvella ja oli tosiaan pettymys, kaikki kanavat oli tehty ISOIKSI ja hengittämään kierroksilla...
Fix Or Repair Daily
------------------------------------------------------------
Ford Taunus 17m -66 2.3 V6 automatic
Ford Mondeo -97 1.8 Turnier

ohc
Viestit: 1321
Liittynyt: To Joulukuu 18. 19:42:50 2003
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ohc » Ma Toukokuu 30. 18:05:48 2005

cologne kirjoitti:Itse ostin tai lainasin (empä muista enää) ton kirjan talvella ja oli tosiaan pettymys, kaikki kanavat oli tehty ISOIKSI ja hengittämään kierroksilla...
Olen kyllä erimieltä.. tuon opuksen mukaan tein oman kanteni, eli muotoilin kanavia (vena ohjurien ympäriltä, venttiilin kurkut,palotilat jne).. varsinaisesti kanavia en isontanut ja onhan tuossa kirjassa mainintakin tuosta että kanavia ei imupuolelta tarvitse juurikaan suurentaa..

ko. kansi on nyt kiinni ja ajossa ja omasta mielestäni onnistui helvetin hyvin tuokin porttaus. Potkua tuli todella hyvin lisää (nokka vaihtui myös). Vielä kun sais tuplat kiinni niin pääsis penkittämäänkin :)

Ford Escort RS2000 mk2 r.F
Ford Focus

Vastaa Viestiin