Pedal box probleema

Keskustelu liittyen vanhempaan Ford kalustoon.

Valvoja: CRSC Hallitus

paperman
Viestit: 1699
Liittynyt: Pe Heinäkuu 11. 16:53:02 2003
Paikkakunta: Muikkukukko #496

Pedal box probleema

Viesti Kirjoittaja paperman » Ma Maaliskuu 21. 20:20:09 2005

Laitettiin kilpuriin (mk2 Escort) pedal box. Ongelmana on, että poljin tuntuu todella pehmeälle vaikka ilmattu on monestikin! Epäilyksenä on jarrunestesäiliö, mikä on alempana kun sylinterit. Joten letkut tekevät mutkan ennen sylkkyjä. Voisko tuonne jäädä ilmaa? Molemmat sylinterit on .070" kokoiset. Pitäiskö olla taakse pienempi? Ei sprinteissä kello tykkää, kun joutuu "pumppaamaan". Ja varsinkin asfaltti kisoja olisi tarkoitus ajella enemmänkin.
Ford Escort RS2000 mk2 Rf
Ford Mondeo 2.0 Stw Ghia -03
http://www.valkonenracing.com

Varkauden työttömät Ry (Vitun Karvinen...)
Inkilänmäen AikamiesPoikamiehet Ry (Oma moka...)

Epäonnistumisen vaara on suurin, kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta!

adh
Viestit: 1334
Liittynyt: Pe Toukokuu 9. 9:26:55 2003
Paikkakunta: Lammin hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja adh » Ma Maaliskuu 21. 20:59:25 2005

siihen mutka kohtaan jää helposti ilmaa.. pystyykö kokeileemaan niin että nostaa säiliötä ylöspäin ja sitten ilmaus? mitkä jarru satulat edessä ja takana?
ford escort´79 tic

sprint
Viestit: 592
Liittynyt: Ke Maaliskuu 6. 13:04:29 2002

Viesti Kirjoittaja sprint » Ti Maaliskuu 22. 7:29:04 2005

Aika isot sylinterit?!? Mulla muistaakseni 0.65 cossussa no toi on kyllä kokeiluasia. Ainakin takajarruista voisi mahdolliset ilmat saada pois kun ilmaa ne siten että peräpää on nostettuna ylös. Onko kumpakin sylinteri löysän tuntuinen vai toinen vain? Mulla hydraulinen käsijarru aiheutti lisätyötä.
#736

escort mk1 4x4 cosworth 440hv, 510Nm, 1.5Bar

paperman
Viestit: 1699
Liittynyt: Pe Heinäkuu 11. 16:53:02 2003
Paikkakunta: Muikkukukko #496

Viesti Kirjoittaja paperman » Ti Maaliskuu 22. 15:05:08 2005

Edessä on Välikopan omat satulat levitettynä jäähd.levyille ja takana Etuvetoisen Escortin (rs2000?) etusatulat. Hydraulinen kässärikin löytyy! Onkohan nuo sylkyt liian isot sitten?
Ford Escort RS2000 mk2 Rf
Ford Mondeo 2.0 Stw Ghia -03
http://www.valkonenracing.com

Varkauden työttömät Ry (Vitun Karvinen...)
Inkilänmäen AikamiesPoikamiehet Ry (Oma moka...)

Epäonnistumisen vaara on suurin, kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta!

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » Ti Maaliskuu 22. 16:15:32 2005

Yleisesti käytetyt pääsylkyt on 0.625, 0.7 ja 0.75. Koko ei vaikuta ilmaamiseen vaan maalaisjärjen käyttö että nestesäiliö sylkkyjä ylempänä sekä satuloiden ilmaruuvit oltava satuloissa ylimpänä. Jos tarvitsee jotain perän ylös tunkkauksia ilmaamisessa on suunnittelussa vikaa. Isompi pääsylkky vaikuttaa lähinnä poljintuntumaan koventavasti/lyhyempi liike/vaatii kovempaa poljinvoimaa. Pedalboxissa on myös huomioitava työntötankojen välys koska muuten jarrut jää lämmetessä laahaamaan. On myös varmistettava että pääsylkyissä mäntä liikkuu pohjaan saakka, jos vaillinainen liike, saattaa jäädä ilmaa.

Lati
Viestit: 23
Liittynyt: Ti Helmikuu 18. 21:01:13 2003

Viesti Kirjoittaja Lati » Ti Maaliskuu 22. 21:02:03 2005

Mulla oli kilpurissa joskus sama tyylinen ongelma (poljin tuntui pehmeeltä mutta jarrut piti suht hyvin). Ilmailtiin ties kuin monesti kunnes kerran ilmatessa huomasin että etu satulat joustaa eli antoi periksi, nappasin levityspalat pois ja laitoin normaali levyt jäähdytettyjen tilalle ja johan rupes poljin tuntumaan kunnolliselta. En tiedä kyllähän ne noita levityspala systeemejä käyttää, oliskohan satulan merkillä sitten väliä (en muista minkä merkkiset satulat mulla oli). Niin takana mulla oli ihan 9" rummut.

pablo
Viestit: 1948
Liittynyt: Ke Kesäkuu 1. 21:01:17 2005
Paikkakunta: Nokia

Re: Pedal box probleema

Viesti Kirjoittaja pablo » Pe Maaliskuu 13. 22:26:27 2009

Käytetääs vanhaa topic:cia hyväksi. Eli kysymyksessä Burtonin Bias pedal box ja tuli vähän soviteltua jo paikalleen. Ongelmaks muodostui kaasupoljin mikä piti rakentaa jo uusiksi. Miten olette ratkaisseet kaasuvaijeri kiinnityksen koska tossa polkimen yläpää jää boxin sisäpuolelle ja alunperin vaijeri tulee ~5 cm apparin puolelle päin. Vai onko "Suomen" bokseissa kaasupoljin systeemi erilainen :roll: :?:

EDIT: Niin ja Mk2 Eke siis kysees..
Bmw 330i E46
Opel Kadett ja seiskytluku..

pablo
Viestit: 1948
Liittynyt: Ke Kesäkuu 1. 21:01:17 2005
Paikkakunta: Nokia

Re: Pedal box probleema

Viesti Kirjoittaja pablo » Su Maaliskuu 15. 13:18:32 2009

Jatketaas vähä jos tämä nyt sattuu ketään kiinnostamaan mut muutama juttu tuli eilen vastaan. http://www.burtonpower.com/prodpics/lar ... 20Pipe.jpg kuvassa näkyvä säiliön letkussa oleva kierrenippa. Sylinterissä on sama kierre mutta kartio pohjalla on samanlainen. Luulis et pitäs olla vastakappale et paremmin tiivistys mut tämähän on imupuolella. Lienekköhän ok :roll: :?: Toinen juttu et sylintereiden akseleita (kierrettä) piti lyhentää ~5mm et sai ruuvattua tarpeeks syvälle balance bar centeriin http://www.burtonpower.com/prodpics/lar ... %20Bar.jpg syy= poljin ois jääny muuten niin ylös et ois pitäny ajaa kuin polkupyörää. Sillä vähän kyselen kun ois helpompaa/mukavampaa selvittää onkohan ok nää jutut ennen kun rupeaa nesteen kanssa lutraamaan. Kaasupolkimeen tein jo sivuhaaran et sai vajerin tulee entiseltä paikalta.
Bmw 330i E46
Opel Kadett ja seiskytluku..

adh
Viestit: 1334
Liittynyt: Pe Toukokuu 9. 9:26:55 2003
Paikkakunta: Lammin hämeenlinna

Re: Pedal box probleema

Viesti Kirjoittaja adh » Su Maaliskuu 15. 17:30:26 2009

laitat siihen nippaan hydrauliikan kierrelukitusta/tiivistystä. ja eiköhän se tangon pituuden säätökin ole ihan ok. muistaakseni mulla oli mk2 pedalboxin sylintereissä sama homma. siinä jäi sylinterit jopa kantamaan hieman,kun poljin oli yläasennossa.
ford escort´79 tic

Fomococars
Viestit: 1022
Liittynyt: Ti Lokakuu 24. 22:42:12 2006
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Pedal box probleema

Viesti Kirjoittaja Fomococars » Su Maaliskuu 15. 19:59:09 2009

ilmaus homma ei toimi jos säiliö ei ole sylinterin yläpuolella veikkaisin.

ainaski ladasta löytyy säiliöt uutena ei maksa muutaman kopeekan niihin saa hyvin letkut kiinni.

sit itetysti näitä öky säiliöitä mallia rosvorasinki.


Sylinteri kokoon en ota kantaa makuasia ja yleensä se mikä löytyy hyllystä.

mut mitä isommat vähemmän tarvii painaa polinta.

ja jos joskus isontaa jarruja ei tarvi alkaa päivittää pääsylkkyjä jotka sinänsä arvokkaita.
Escort Mk1 GT 2D 1969 1300 RS kilpapalikat cosworth rojekti 1986-2050
Escort Mk2 2D 1980 1300 Automatic
Escort Mk1 2D 1300 1972 kahesti katon kautta ympäri
Escort Mk1 2D 1100 1968 eka Fordini inssiajo esko
Escort Mk1 2D RS2000 1973 orginal kori avattavat ikkunat 6 kpl

Tarpeettomana 4wd Cosworth/OHC ö-pumppu + 4wd ö-suihkuputki

harley.davidsonfi miuku gmail piste com

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Re: Pedal box probleema

Viesti Kirjoittaja VesQ » Su Maaliskuu 15. 20:18:14 2009

Fomococars kirjoitti:mut mitä isommat vähemmän tarvii painaa polinta.
Tarvii painaa vähemmän liikematkana mutta vaatii paljolti enemmän voimaa kuin pienempi sylinteri...

pablo
Viestit: 1948
Liittynyt: Ke Kesäkuu 1. 21:01:17 2005
Paikkakunta: Nokia

Re: Pedal box probleema

Viesti Kirjoittaja pablo » Su Maaliskuu 15. 21:03:31 2009

Fomococars kirjoitti:ilmaus homma ei toimi jos säiliö ei ole sylinterin yläpuolella veikkaisin.

ainaski ladasta löytyy säiliöt uutena ei maksa muutaman kopeekan niihin saa hyvin letkut kiinni.

sit itetysti näitä öky säiliöitä mallia rosvorasinki.


Sylinteri kokoon en ota kantaa makuasia ja yleensä se mikä löytyy hyllystä.

mut mitä isommat vähemmän tarvii painaa polinta.

ja jos joskus isontaa jarruja ei tarvi alkaa päivittää pääsylkkyjä jotka sinänsä arvokkaita.

Säiliöt on ylempänä. Sylinterit ja letkut yms.. muut roippeet tuli samalla ja oletan et ne kuuluu yhteen... Niissä ei mitään muuta kun letkun ja sylkyn päät josta kysyin ja adh jo vastas. Sylkyt on 0.625 ja 0.750 mitkä tuli mukana. Nesteitä en ole tosiaan vielä laittanu koska haluan varmistua ettei nesteet kuse kintuille ja polkimet tulee järkevään asentoon..
Bmw 330i E46
Opel Kadett ja seiskytluku..

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Re: Pedal box probleema

Viesti Kirjoittaja jjs » Ma Maaliskuu 16. 18:45:58 2009

paperman kirjoitti:Laitettiin kilpuriin (mk2 Escort) pedal box. Ongelmana on, että poljin tuntuu todella pehmeälle vaikka ilmattu on monestikin! Epäilyksenä on jarrunestesäiliö, mikä on alempana kun sylinterit. Joten letkut tekevät mutkan ennen sylkkyjä. Voisko tuonne jäädä ilmaa? Molemmat sylinterit on .070" kokoiset. Pitäiskö olla taakse pienempi? Ei sprinteissä kello tykkää, kun joutuu "pumppaamaan". Ja varsinkin asfaltti kisoja olisi tarkoitus ajella enemmänkin.
Säiliö on nostettava sylintereiden yläpuolelle, ei tule toimimaan noin. Omassa mk2:ssa oli ilmattava jarrut viikon seisonnan jälkeen pahimmillaan. Syylliset olivat säiliöiden letkut jotka tekivät mutkan siten että ilma jäi mutkan yläkohtaan. Jarrunesteeseen käytössä kertyvä ilma ei pääse pois käytännössä muuten kuin säiliöön.

Viimeisin (toistaiseksi?) välikoppakilpuri oli tullessa 0.70 sylkyt Escon omilla etusatuloilla ja 22,2 mm takatyösylintereillä. Ei ollut hyvä; poljin oli kivikova. Jopa niin että poljinkotelo oli revennyt - huonosti korjaushitsattu - revennyt uudelleen. Vaihdoin 0.625 molempiin ja tuli hyvä. Toimi myöhemmin myös takalevyillä (PSA:n 2-mäntä alumiinisatulat, männän halk. ?mm; melko pieni) ihan ok.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Vastaa Viestiin