-ja tämä on mun oma teoreettinen ajatus hätäratkaisuksi
Turbon kuristaminen?
Valvoja: CRSC Hallitus
-
northwest
- Viestit: 1322
- Liittynyt: Ke Marraskuu 27. 17:28:24 2002
- Paikkakunta: Tampere
Turbon kuristaminen?
On tässä sellainen pikku pulma ahtimen kanssa,lähtee ahtamaan hiukan liian myöhään,ahdot nousevat max kierroksilla tonne 0.3Bar(tavoite olisi n.0.6).Kyseessä on traktorin moottorin ahtoprojekti(kivittäkään minut jos haluatte
),ahtimena svitserin hukkaportillinen s 1 bg 48mm ulostuloaukolla,moottori 2.7L max rmin 2500.Tuli sellainen mieleen että olisiko mahdollista sorvauttaa poistoaukkoon jonkinlainen kuristin,kyseistä ahdinta on kuulemani mukaan ollut myös 45mm aukolla.Eikö tällöin periaatteessa pitäisi pyöriminen lisääntyä kun pakokaasut viipyvät kauemmin ahtimessa?
-ja tämä on mun oma teoreettinen ajatus hätäratkaisuksi
,kyllä nykyinen mallikin riittää toistaiseksi
-ja tämä on mun oma teoreettinen ajatus hätäratkaisuksi
Jäsen 403
ford fiesta 1.6 rwd -77(kilpuri,toistaiseksi telakalla)
Mitsu L200 4wd Magnum-07(kärrynveturi)
-ford on ainoa kilpa-auto.
ford fiesta 1.6 rwd -77(kilpuri,toistaiseksi telakalla)
Mitsu L200 4wd Magnum-07(kärrynveturi)
-ford on ainoa kilpa-auto.
-
sprint
- Viestit: 592
- Liittynyt: Ke Maaliskuu 6. 13:04:29 2002
-
northwest
- Viestit: 1322
- Liittynyt: Ke Marraskuu 27. 17:28:24 2002
- Paikkakunta: Tampere
Selvä,taidan kokeilla holkin sorvaamista poistoaukkoon-syötöt on vaparisäädöissä vielä.Pakoputki lähtee heti ahtimelta 90 asteen kulmalla ylöspäin simonsin pyöreän 2.5" vaimentajan kautta.Aivan nätit äänet on,ei pitäis maapaikan naapuria(300m päässä) häiritä,siisti vihellys yläkierroksilla
,hiljaisempi kuin vaparina ennen.
Kiinnityslaippa on helppo tehdä uusi(50mm korilaatta on just sopiva aihio) ja kokeilla eri kokoisia vaimentimia/putkikokoja
Kiinnityslaippa on helppo tehdä uusi(50mm korilaatta on just sopiva aihio) ja kokeilla eri kokoisia vaimentimia/putkikokoja
Jäsen 403
ford fiesta 1.6 rwd -77(kilpuri,toistaiseksi telakalla)
Mitsu L200 4wd Magnum-07(kärrynveturi)
-ford on ainoa kilpa-auto.
ford fiesta 1.6 rwd -77(kilpuri,toistaiseksi telakalla)
Mitsu L200 4wd Magnum-07(kärrynveturi)
-ford on ainoa kilpa-auto.
-
jjs
- Viestit: 6490
- Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
- Paikkakunta: Nummela
Kerro ihmeessä miten toimii. Epäilen toimivuutta, turbiinipyörän muoto ja siiven profiili on erilainen jos pyörä on tarkoitettu eri pesälle (tark. ulostulohalk.). Ja raskaampikin tuo on. Mutta mistäs sen tietää jollei kokeile...
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
-
northwest
- Viestit: 1322
- Liittynyt: Ke Marraskuu 27. 17:28:24 2002
- Paikkakunta: Tampere
-
SLEI
- Viestit: 2740
- Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
- Paikkakunta: Otalampi
Minä olen kyllä eri mieltä näistä keinoista ahtopaineen nostamiseksi.
Ensinnäkin jos syöttöä ei ole yhtään lisätty niin eihän se kone pelkästä puhtaasta ilmasta sitä pakokaasua saa aikaiseksi, joka sitä turboa pyörittää. Tietenkin se ilma siellä sylinterissä laajenee lämmetessään, mutta enemmän sitä kaasua syntyy, kun siihen lisätään nestemmäistä polttoainetta ja syntyy palokaasuja.
Pakopuolen kuristamisella yleensä pyritään laskemaan ahtopaineita, paitsi jos se holkki tulee niin pitkälle, että se pienentää turbiinin ja pakopesän välystä.
Jos pakopuolta haluaa kuristaa niin se pitäisi tehdä ennen pakopesää niin, että virtausnopeus kasvaisi. Sekin varmaan pitäisi toteuttaa niin, että tekisi peltisarja-tyyppisen pakosarjan hieman suosituksia pienemmästä putkesta.
Ensinnäkin jos syöttöä ei ole yhtään lisätty niin eihän se kone pelkästä puhtaasta ilmasta sitä pakokaasua saa aikaiseksi, joka sitä turboa pyörittää. Tietenkin se ilma siellä sylinterissä laajenee lämmetessään, mutta enemmän sitä kaasua syntyy, kun siihen lisätään nestemmäistä polttoainetta ja syntyy palokaasuja.
Pakopuolen kuristamisella yleensä pyritään laskemaan ahtopaineita, paitsi jos se holkki tulee niin pitkälle, että se pienentää turbiinin ja pakopesän välystä.
Jos pakopuolta haluaa kuristaa niin se pitäisi tehdä ennen pakopesää niin, että virtausnopeus kasvaisi. Sekin varmaan pitäisi toteuttaa niin, että tekisi peltisarja-tyyppisen pakosarjan hieman suosituksia pienemmästä putkesta.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
-
SLEI
- Viestit: 2740
- Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
- Paikkakunta: Otalampi
En minäkään, mutta jos se turbiini on horo pakopesään nähden siinä poistoaukossa niin siitä kohdasta kuristamalla ehkä jotain voisi saada tapahtumaan.JesseT kirjoitti:Ei voi käsittää miten kuristaminen lisäisi puhtia. Oli se kuristin missä vaan niin paine-eroa pienennetään turbiinin yli.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
-
northwest
- Viestit: 1322
- Liittynyt: Ke Marraskuu 27. 17:28:24 2002
- Paikkakunta: Tampere
-
Axeman
- Viestit: 244
- Liittynyt: Ke Joulukuu 24. 1:24:41 2003
- Paikkakunta: Tampere
Itte en oo noihin turboahtimiin kovinkaan paljoo tutustunu mutta tuli vaan mielee että eikö sitä pitäs kutistaa ennen turbiinia mikä aiheuttas pakokaasuun suuremman virtausnopeuden ennen kun se osuu turbiinin siipiin. Idea siis: mitä suurempi nopeus pakokaasulla = sitä suurempi liike energia kun se osuu siipeen ja näinollen samalla määrällä pakokaasua saataisiin aikaan suurempi turbiinin pyöriminen.
Voin tietenkin olla väärässä...
Voin tietenkin olla väärässä...
#764
-
siipicossu
- Ylläpitäjä
- Viestit: 11528
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
- Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
- Viesti:
Eikö se nopeus kasva vaan siinä kutistetussa kohdassa.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .
ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .
ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.
-
northwest
- Viestit: 1322
- Liittynyt: Ke Marraskuu 27. 17:28:24 2002
- Paikkakunta: Tampere
Joo,se on nyt tarkoitus.Sinettilanka on jo pois syötönsäätöruuvista...Tuli vaan mutka matkaan->vesipumppu sanoi sopparin irti,juorureijästä alkoi tuleen nesteet pihalle.Ja tietenkin ainoa paikka jota ei avattu rempan yhteydessä
Enskerralla uusiksi.
Enskerralla uusiksi.
Jäsen 403
ford fiesta 1.6 rwd -77(kilpuri,toistaiseksi telakalla)
Mitsu L200 4wd Magnum-07(kärrynveturi)
-ford on ainoa kilpa-auto.
ford fiesta 1.6 rwd -77(kilpuri,toistaiseksi telakalla)
Mitsu L200 4wd Magnum-07(kärrynveturi)
-ford on ainoa kilpa-auto.
-
northwest
- Viestit: 1322
- Liittynyt: Ke Marraskuu 27. 17:28:24 2002
- Paikkakunta: Tampere
Non-ni,nyt taas vehje käyntikunnossa.Syöttöä 1.5 kierrosta lisää näin alkuun ja simsalabim-vedätyksessä ahdot nousee 0.6:een
,sitten laskee 0.3:een.-eli ei tarvi viritellä kuristimia.
Riittää mulle,kiitos kaikille asiaan vastanneille,eikun jälkiä
Riittää mulle,kiitos kaikille asiaan vastanneille,eikun jälkiä
Jäsen 403
ford fiesta 1.6 rwd -77(kilpuri,toistaiseksi telakalla)
Mitsu L200 4wd Magnum-07(kärrynveturi)
-ford on ainoa kilpa-auto.
ford fiesta 1.6 rwd -77(kilpuri,toistaiseksi telakalla)
Mitsu L200 4wd Magnum-07(kärrynveturi)
-ford on ainoa kilpa-auto.