Cortina mk2 hammastankomuutos
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 8043
- Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
- Paikkakunta: Mutterimäki
- Viesti:
Cortina mk2 hammastankomuutos
Kuinkas olette tehneet (budjetilla) mk1/2 Cortinan simpukkaohjauksen muutoksia hammastangolle? Samalla pitäis aikaansaada kohtuullinen madallus ja paremmat jarrut. Valmiita 800£ sarjoja saa, ei kiinnosta moinen. Yleistä lienee myös käyttää mk1/2 Escortin etupalkkia, hammastankoa, isoja tolppia ja custom made alatukivarsia, joista viimeinen ei oikein täytä lain kirjainta, ja tuppaa isoilla tolpillakin olevan jo hintaa, jonka jälkeen pitäisi vielä miettiä jarrupäivitys..
Mietin koko ajan Sierran etupäätä, olisiko Sierran etutolppa - pyörännapa - alatukivarsi -paketti jarruineen käyttökelpoinen tähän sovellukseen? Mondeon satuloilla kutosen 260 laikka menis Sierran osiin kiinni.. Ja siihen kaveriksi mk1/2 Escortin etupalkki ja hammastanko..
Sen verran mittailin eilen Sierrasta, että alatukivarsi on sisäpään reiästä pallonivelen keskelle noin 30cm, pallonivelestä vakaajan reikään n 8cm. Sierran oman etupalkin alatukivarsien kiinnitysreikien väli noin 72cm. Alatukivarren kiinnnitysreiästä vanteen kiinnityslaippaan noin 45cm. Cortinaa en vielä ole mittaillut, se kun on tallin perällä vähän ahtaalla.
Mietin koko ajan Sierran etupäätä, olisiko Sierran etutolppa - pyörännapa - alatukivarsi -paketti jarruineen käyttökelpoinen tähän sovellukseen? Mondeon satuloilla kutosen 260 laikka menis Sierran osiin kiinni.. Ja siihen kaveriksi mk1/2 Escortin etupalkki ja hammastanko..
Sen verran mittailin eilen Sierrasta, että alatukivarsi on sisäpään reiästä pallonivelen keskelle noin 30cm, pallonivelestä vakaajan reikään n 8cm. Sierran oman etupalkin alatukivarsien kiinnitysreikien väli noin 72cm. Alatukivarren kiinnnitysreiästä vanteen kiinnityslaippaan noin 45cm. Cortinaa en vielä ole mittaillut, se kun on tallin perällä vähän ahtaalla.
-
- Viestit: 2397
- Liittynyt: Su Huhtikuu 22. 20:22:20 2007
- Paikkakunta: Järvenpää
Re: Cortina mk2 hammastankomuutos
Mä voin kirjoittaa kunnon writeupin tosta kunhan kerkeän, konversio juuri menossa:
http://i1293.photobucket.com/albums/b59 ... zgwtlz.jpg
Mulla tulee muokatulla Escortin palkilla, Sierran alatukivarsilla, custom reaktiotangoilla (pituus n. 31 cm), Escortin tolpilla (alakartio muutettu Sierran ATV:lle, onnistuu sorvissa), Escortin hammastangolla (vanhan malliseen hammastankoon saa pitkiä raidetankoja jotka leikataan mittaansa) säädettävillä yläpäillä ja Cortinan oma vakaaja droplinkeillä reaktiotangon kiinnikkeisiin. Alkuperäisen ohjausakselin ja Escortin tangon väliin saa suoraan sopivat ristinivelet ettei tarvi hitsailla mitään.
EDIT: Tosiaan harkitsin itse pitkään tuota Sierran keulan osien käyttöä kun on hyllyt niitä pullollaan. Suurimmaksi ongelmaksi muodostuu ns. kingpin angle, joka on Sierrassa huomattavasti suurempi kuin Escortissa/Cortinassa, eli etuiskarin yläpäätä joutuisi ottamaan tolkuttomasti sisäänpäin jotta saa järkevän Camberin säilytettyä. Yksi Oululainen harrastaja on tuon ratkaissut siten, että on Sierran olkatukivarren iskarin ympärille kiristyvää osaa jyrsitty isommaksi, jonka jälkeen holkitettu "vinoon" jotta saadaan kingpin angle pienemmäksi. Lisäksi jos Sierran olkatukivartta käyttää, pitää se ottaa huomioon hammastangon kiinnityksessä suhteessa alatukivarren kiinnityspisteeseen.
Yksi setup joka jäi itseltä mittaamatta/laskematta oli Sierran hammastanko lyhennetyillä raidetangoilla ja kiinnityksiltään levennetty palkki Escortin alatukivarsilla. Sierran etupalkki on varmaan 10mm sisään oikean levyinen Escortin valutukivarsien kanssa Cortinan koriin, tosin tulee Cortinan runkopalkeista "yli" aika reilusti vaikka muuttaisi kiinnikkeet. mk 2 Cortinan runkopalkit ovat kapeammalla kuin RWD escorttien vastaavat.
Voi kysellä vapaasti aiheeseen liittyen, tuli aika laajalti asiaa selvitettyä alkuvuodesta suunnitteluvaiheessa
http://i1293.photobucket.com/albums/b59 ... zgwtlz.jpg
Mulla tulee muokatulla Escortin palkilla, Sierran alatukivarsilla, custom reaktiotangoilla (pituus n. 31 cm), Escortin tolpilla (alakartio muutettu Sierran ATV:lle, onnistuu sorvissa), Escortin hammastangolla (vanhan malliseen hammastankoon saa pitkiä raidetankoja jotka leikataan mittaansa) säädettävillä yläpäillä ja Cortinan oma vakaaja droplinkeillä reaktiotangon kiinnikkeisiin. Alkuperäisen ohjausakselin ja Escortin tangon väliin saa suoraan sopivat ristinivelet ettei tarvi hitsailla mitään.
EDIT: Tosiaan harkitsin itse pitkään tuota Sierran keulan osien käyttöä kun on hyllyt niitä pullollaan. Suurimmaksi ongelmaksi muodostuu ns. kingpin angle, joka on Sierrassa huomattavasti suurempi kuin Escortissa/Cortinassa, eli etuiskarin yläpäätä joutuisi ottamaan tolkuttomasti sisäänpäin jotta saa järkevän Camberin säilytettyä. Yksi Oululainen harrastaja on tuon ratkaissut siten, että on Sierran olkatukivarren iskarin ympärille kiristyvää osaa jyrsitty isommaksi, jonka jälkeen holkitettu "vinoon" jotta saadaan kingpin angle pienemmäksi. Lisäksi jos Sierran olkatukivartta käyttää, pitää se ottaa huomioon hammastangon kiinnityksessä suhteessa alatukivarren kiinnityspisteeseen.
Yksi setup joka jäi itseltä mittaamatta/laskematta oli Sierran hammastanko lyhennetyillä raidetangoilla ja kiinnityksiltään levennetty palkki Escortin alatukivarsilla. Sierran etupalkki on varmaan 10mm sisään oikean levyinen Escortin valutukivarsien kanssa Cortinan koriin, tosin tulee Cortinan runkopalkeista "yli" aika reilusti vaikka muuttaisi kiinnikkeet. mk 2 Cortinan runkopalkit ovat kapeammalla kuin RWD escorttien vastaavat.
Voi kysellä vapaasti aiheeseen liittyen, tuli aika laajalti asiaa selvitettyä alkuvuodesta suunnitteluvaiheessa

'86 iS -> Gr.A
'70 Cortina Deluxe –> "GT" –> 2.3 itb
'73 Escort 1300 Sport
'70 Cortina Deluxe –> "GT" –> 2.3 itb
'73 Escort 1300 Sport
-
- Viestit: 8043
- Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
- Paikkakunta: Mutterimäki
- Viesti:
Re: Cortina mk2 hammastankomuutos
No heti alkuun muutama
-Kuinka paljon sierran tolppaa käytettäessä yläpään sivuttaissiirtymä on pielessä?
-Olisiko mahdollista käyttää coilover tolppaa tms Sierran tolppaa hoikempaa, jonka saisi säätolevyllä siirrettyä tavoitekohtaan?
-Kuinka korkea (pyörännavan keskeltä tolpan yläkiinnitykseen) on a) Cortinan b) Escortin c) Sierran tolppa (Cortinan ja Sierran osalta saan itsekin mitattua, Escort/Capri en)
-Alatukivarren / pyörännavan keskinäinen liitos, onko liitostapa / mahdollinen kartio missä kaikissa sama?
-Raidetangon ulkopään kiinnityskartio, onko mitä eroja?
-Raidetangon kierre, onko erilainen Sierra / Escort?
-Jokerina; mk1 Scorpion alatukivarsi lienee pidempi kuin Sierran? Tästä en ole varma.. Muistaako joku? Ja jos niin kuinka paljon pidempi. Ainakin raidetangon sisäpäät on Scorpiossa pidemmät.

-Kuinka paljon sierran tolppaa käytettäessä yläpään sivuttaissiirtymä on pielessä?
-Olisiko mahdollista käyttää coilover tolppaa tms Sierran tolppaa hoikempaa, jonka saisi säätolevyllä siirrettyä tavoitekohtaan?
-Kuinka korkea (pyörännavan keskeltä tolpan yläkiinnitykseen) on a) Cortinan b) Escortin c) Sierran tolppa (Cortinan ja Sierran osalta saan itsekin mitattua, Escort/Capri en)
-Alatukivarren / pyörännavan keskinäinen liitos, onko liitostapa / mahdollinen kartio missä kaikissa sama?
-Raidetangon ulkopään kiinnityskartio, onko mitä eroja?
-Raidetangon kierre, onko erilainen Sierra / Escort?
-Jokerina; mk1 Scorpion alatukivarsi lienee pidempi kuin Sierran? Tästä en ole varma.. Muistaako joku? Ja jos niin kuinka paljon pidempi. Ainakin raidetangon sisäpäät on Scorpiossa pidemmät.
-
- Viestit: 2397
- Liittynyt: Su Huhtikuu 22. 20:22:20 2007
- Paikkakunta: Järvenpää
Re: Cortina mk2 hammastankomuutos
-Kuinka paljon sierran tolppaa käytettäessä yläpään sivuttaissiirtymä on pielessä?
En osaa lonkalta suoraan heittää, mutta reilusti kuitenkin. Jos laittaa Sierran tolpan suoraan esim. RWD Escortiin kiinni, niin positiivista camberia on luvassa koko joustoalueelle.. Escortin alatukivarren ja Sierran alatukivarren pituuksia vertaamalla saa osviittaa. Selvitän tätä vielä..
-Olisiko mahdollista käyttää coilover tolppaa tms Sierran tolppaa hoikempaa, jonka saisi säätolevyllä siirrettyä tavoitekohtaan?
Miksipäs ei, tosin en kyllä tiedä mistä tuollaisen tolpan löytäisi. Yksi vaihtoehto on jyrsiä 2wd Sierran olka-akseli 4wd/Scorpion paksummalle iskarille, ja jyrsinnän yhteydessä "oikaista" kingpin -kulmaa..?
-Kuinka korkea (pyörännavan keskeltä tolpan yläkiinnitykseen) on a) Cortinan b) Escortin c) Sierran tolppa (Cortinan ja Sierran osalta saan itsekin mitattua, Escort/Capri en)
Tähänkään en osaa vastausta antaa kun minulla on Bilsteinin tarmac -tolpat ja iskarit tulossa omaan. Yllättävän lähellä on pituus kuitenkin, sovitettavissa siis
-Alatukivarren / pyörännavan keskinäinen liitos, onko liitostapa / mahdollinen kartio missä kaikissa sama?
Cortinassa ja Sierrassa on sama kartio, Escortissa huomattavasti pienempi ja kartio eri kulmalla. Escortin kartiota saa tosin suurennettua sorvissa siten, että saa laitettua minkä vain tukivarren. Sama ei onnistu yhtä yksinkertaisesti Cortinan ja Sierran ATV:n kartioille, niiden tekoon tarvitaan kalvainta.
-Raidetangon ulkopään kiinnityskartio, onko mitä eroja?
Sierrassa sama kartio kuin Cortinassa ja mk 2 Escortissa. Escort mk 1 omansa (pienempi), mutta kierre raidetankoon on Escortin ja Sierran rt-päissä sama, joten sovitettavissa ristiin.
-Raidetangon kierre, onko erilainen Sierra / Escort?
Sama mielestäni, tarkistan vielä.
-Jokerina; mk1 Scorpion alatukivarsi lienee pidempi kuin Sierran? Tästä en ole varma.. Muistaako joku? Ja jos niin kuinka paljon pidempi. Ainakin raidetangon sisäpäät on Scorpiossa pidemmät.
Scorpion alatukivarsi on kyllä pidempi, muistaakseni "toista senttiä", auttaa varmasti jonkun verran jos Sierran tolppia ajattelee käyttävänsä.
Laitetaan vuorostaan "oma jokeri": Mitäs jos hitsaisit Cortinan etupalkin takapuolelle kiinnikeet jollekin hammastangolle joka asennetaan alkuperäisessä sijoituskohteessa etupalkin taakse. Näitä on melkolailla kun alkaa etsimään
Näin säilyisi Cortinan omilla tolpilla suotuisa Ackerman, eikä tarvisi muokata järjetöntä määrää osia. (tosin Cortinan pitkät alatukivarret saattaisi joutua bump steerin tähden vaihtamaan lyhyempiin (Sierra) ja niiden kiinnitystä palkissa levittämään.
En osaa lonkalta suoraan heittää, mutta reilusti kuitenkin. Jos laittaa Sierran tolpan suoraan esim. RWD Escortiin kiinni, niin positiivista camberia on luvassa koko joustoalueelle.. Escortin alatukivarren ja Sierran alatukivarren pituuksia vertaamalla saa osviittaa. Selvitän tätä vielä..
-Olisiko mahdollista käyttää coilover tolppaa tms Sierran tolppaa hoikempaa, jonka saisi säätolevyllä siirrettyä tavoitekohtaan?
Miksipäs ei, tosin en kyllä tiedä mistä tuollaisen tolpan löytäisi. Yksi vaihtoehto on jyrsiä 2wd Sierran olka-akseli 4wd/Scorpion paksummalle iskarille, ja jyrsinnän yhteydessä "oikaista" kingpin -kulmaa..?
-Kuinka korkea (pyörännavan keskeltä tolpan yläkiinnitykseen) on a) Cortinan b) Escortin c) Sierran tolppa (Cortinan ja Sierran osalta saan itsekin mitattua, Escort/Capri en)
Tähänkään en osaa vastausta antaa kun minulla on Bilsteinin tarmac -tolpat ja iskarit tulossa omaan. Yllättävän lähellä on pituus kuitenkin, sovitettavissa siis
-Alatukivarren / pyörännavan keskinäinen liitos, onko liitostapa / mahdollinen kartio missä kaikissa sama?
Cortinassa ja Sierrassa on sama kartio, Escortissa huomattavasti pienempi ja kartio eri kulmalla. Escortin kartiota saa tosin suurennettua sorvissa siten, että saa laitettua minkä vain tukivarren. Sama ei onnistu yhtä yksinkertaisesti Cortinan ja Sierran ATV:n kartioille, niiden tekoon tarvitaan kalvainta.
-Raidetangon ulkopään kiinnityskartio, onko mitä eroja?
Sierrassa sama kartio kuin Cortinassa ja mk 2 Escortissa. Escort mk 1 omansa (pienempi), mutta kierre raidetankoon on Escortin ja Sierran rt-päissä sama, joten sovitettavissa ristiin.
-Raidetangon kierre, onko erilainen Sierra / Escort?
Sama mielestäni, tarkistan vielä.
-Jokerina; mk1 Scorpion alatukivarsi lienee pidempi kuin Sierran? Tästä en ole varma.. Muistaako joku? Ja jos niin kuinka paljon pidempi. Ainakin raidetangon sisäpäät on Scorpiossa pidemmät.
Scorpion alatukivarsi on kyllä pidempi, muistaakseni "toista senttiä", auttaa varmasti jonkun verran jos Sierran tolppia ajattelee käyttävänsä.
Laitetaan vuorostaan "oma jokeri": Mitäs jos hitsaisit Cortinan etupalkin takapuolelle kiinnikeet jollekin hammastangolle joka asennetaan alkuperäisessä sijoituskohteessa etupalkin taakse. Näitä on melkolailla kun alkaa etsimään

'86 iS -> Gr.A
'70 Cortina Deluxe –> "GT" –> 2.3 itb
'73 Escort 1300 Sport
'70 Cortina Deluxe –> "GT" –> 2.3 itb
'73 Escort 1300 Sport
-
- Viestit: 8043
- Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
- Paikkakunta: Mutterimäki
- Viesti:
Re: Cortina mk2 hammastankomuutos
Entäs muiden 4x108 Fordien etunavat: Mondeo, Escort, Focus.. Onko tuo tolpan sivuttaiskallistuma niissä yhtä rankka kuin Sierrassa?
-
- Viestit: 8043
- Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
- Paikkakunta: Mutterimäki
- Viesti:
Re: Cortina mk2 hammastankomuutos
Muistiinpano:
Fiesta mk2 -85 hammastanko, akselin takapuolella NOIN 15cm, leveys nupista nuppiin noin 115-116cm.
EDIT: kääntövarret jäi toki mittaamatta..
Fiesta mk2 -85 hammastanko, akselin takapuolella NOIN 15cm, leveys nupista nuppiin noin 115-116cm.
EDIT: kääntövarret jäi toki mittaamatta..
-
- Viestit: 549
- Liittynyt: To Toukokuu 1. 9:31:11 2008
- Paikkakunta: Riihimäki
Re: Cortina mk2 hammastankomuutos
Scorpio BOB - pulttijako 4x108, alapallo kiinni pinnapultilla ja tolpan koko _iso_. Varaa siis holkittaa miten haluaa, tukivarret taxista?samiharju kirjoitti:Entäs muiden 4x108 Fordien etunavat: Mondeo, Escort, Focus.. Onko tuo tolpan sivuttaiskallistuma niissä yhtä rankka kuin Sierrassa?
Voin mittailla tarkemmin, jos kiinnostaa. Yksi pari olisi ylimääräisenä.
Sierra XR4i 24v Cosworth (BOB) kesäauto
-
- Viestit: 8043
- Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
- Paikkakunta: Mutterimäki
- Viesti:
Re: Cortina mk2 hammastankomuutos
Muistiinpano: Escort mk1 rummuilla, hammastanko raidetankoineen nupin keskeltä nupin keskelle noin 108cm
-
- Viestit: 8043
- Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
- Paikkakunta: Mutterimäki
- Viesti:
Re: Cortina mk2 hammastankomuutos
Muistiinpano:
Cortina mk2 1600 alatukivarren mitta 38,5cm silmästä tapin keskelle, ajokuntoisen auton alapallosta alapalloon -mitta 118cm.
Cortina mk2 1600 alatukivarren mitta 38,5cm silmästä tapin keskelle, ajokuntoisen auton alapallosta alapalloon -mitta 118cm.