Ohc + Turbo + Savu

Keskustelu liittyen vanhempaan Ford kalustoon.

Valvoja: CRSC Hallitus

NiceMan
Viestit: 1480
Liittynyt: Ti Huhtikuu 8. 23:45:03 2003
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Ohc + Turbo + Savu

Viesti Kirjoittaja NiceMan » La Heinäkuu 6. 22:20:13 2013

Projektissani tullut että moottoria käytetty muutaman tunnin tähän mennessä, ei viellä ajettu tiellä etc eli ei rääkkätty ollenkaan.
Tarkoitus päästä rullille mutta mietityttää tuo sininen savu... Mustahan on vain voimaa mutta...
Pitääkö alkaa huolestua? Kylmä kone ei savuta mutta kun käy aikanssa alkaa tuppaa sinistä tosin seutu nyt peity mutta kuitenkin...
Öljyn paineen 2-5 Bar.
Mitään ylimääräisiä ääniä ei kuulu, otin tulpat pois ja sylinterit+männät näyttivät siisteiltä mitä nyt tulpanreiästä näki.
Tulppina C72LS3EX eli 3 kärkiset ranskalaiset jotka vaihdoin nyt uusiin 1 kärkisiin BPR6ES-11 vastaaviksi briksin tulppiin kokeeksi.

http://riceracing.net/Gallery/displayimage.php?pid=944

Öljynä sisään ajon ajaksi laitettu Shell Helix 10-40 mineraali johon lorautin sekaan Red Linen sinkki lisän sisään ajon takia.
Hyllyssä on RedLinen 10w40 jotka tarkoitus laittaa kun sisään ajo valmis.
Pitääkö hermostua vai menenkö vain kylmästi penkkiin säätämään ja mittaamaan ?
Kaikki palikat ovat siis uusia ja koko kone tehty uusilla osilla.

Öljypumppu on suurteho/paine versio, joku joskus maininnut yläkerran tulvimisesta, voisiko olla?
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo STW 2.3 2008 (Myyty)
Ford Mondeo 2.0EcoBoost 2011 (Käytis)
http://theniceman.com/
Jäsen 629
ISÄ 05.09.2011 23:17

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Ohc + Turbo + Savu

Viesti Kirjoittaja TAp » Su Heinäkuu 7. 10:35:13 2013

Jonkin verran olen kamppaillut vään samojen ongelmen kanssa.
Jos svu on sinistä, niin se tarkoitaa että öljy palaa palotilassa.

pääsyreittejä on kai vain kaksi, imun kautta tai altapäin.

- vaikuttaako ahtopaine ilmiöön ?
- Miten huohotus on järkätty, onko varmaa ettei ilman sekaan pääse öljysumua mistään ?
- Eihän alakertaan kerry painetta, ohivuodoista tms...
- tuskin tulvii, jollei kannentiiviste ole jotenkin väärä tai väärin

- Eihän öljypohjassa ole liikaa öljyä, OHC on aika herkka roiskimaan sitä jos taso on liian korkealla
- Eihän turbon öljykierron paluu ole hunossa paikassa ?

NiceMan
Viestit: 1480
Liittynyt: Ti Huhtikuu 8. 23:45:03 2003
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Ohc + Turbo + Savu

Viesti Kirjoittaja NiceMan » Su Heinäkuu 7. 10:52:05 2013

TAp kirjoitti:Jonkin verran olen kamppaillut vään samojen ongelmen kanssa.
Jos svu on sinistä, niin se tarkoitaa että öljy palaa palotilassa.

pääsyreittejä on kai vain kaksi, imun kautta tai altapäin.

- vaikuttaako ahtopaine ilmiöön ?
- Miten huohotus on järkätty, onko varmaa ettei ilman sekaan pääse öljysumua mistään ?
- Eihän alakertaan kerry painetta, ohivuodoista tms...
- tuskin tulvii, jollei kannentiiviste ole jotenkin väärä tai väärin

- Eihän öljypohjassa ole liikaa öljyä, OHC on aika herkka roiskimaan sitä jos taso on liian korkealla
- Eihän turbon öljykierron paluu ole hunossa paikassa ?
Sinistä on eli öljyä polttaa...
Ahtoja ei ole edes kokeiltu viellä kertaakaan...
Huohotus, 10 letku jossa suodatin ja sitten takaiskuventtiili estämässä ahtopainetta pääsemästä alakertaan.
Suodattimen tarkoitus kerätä öljysumu pois... Voisin kyllä vaihtaa kun hommasin uuden ja isomman.
Helppo irroittaa kyllä mutta luulisi täyttökorkin irtoavat jos painetta tulisi..
Kannentiiviste on mallia teräs ja väärin sitä ei saa.
Ei pitäisi olla liikaa öljyä lisäsin kyllä 1/2 pullollista RedLine lisäainetta.
Turbon paluu on öljypohjaan ja 13mm halkasialtaan, menee lähes pystysuoraa alas ahtimelta...
Tietenkin kun menee vaan penkkiin kokeilee... heikko kohta tulee sitten esiin.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo STW 2.3 2008 (Myyty)
Ford Mondeo 2.0EcoBoost 2011 (Käytis)
http://theniceman.com/
Jäsen 629
ISÄ 05.09.2011 23:17

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Ohc + Turbo + Savu

Viesti Kirjoittaja TAp » Su Heinäkuu 7. 11:32:00 2013

Laitappa kokeeksi huohotus ihan vaan ulkoilmaan tai johonkin avoimeen pönttöön, niin voit seurata mitä sietä tulee ja miten paljon :!:

NiceMan
Viestit: 1480
Liittynyt: Ti Huhtikuu 8. 23:45:03 2003
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Ohc + Turbo + Savu

Viesti Kirjoittaja NiceMan » Su Heinäkuu 7. 11:51:08 2013

TAp kirjoitti:Laitappa kokeeksi huohotus ihan vaan ulkoilmaan tai johonkin avoimeen pönttöön, niin voit seurata mitä sietä tulee ja miten paljon :!:
Teen näin.

Imuvuotoja eilen etsin eetterillä mutta yhtään en löytänyt.
Sylinterit voin katsoa tarkastuskameralla jos muistan töistä ottaa niin näkisi paremmin onko jotain merkkejä jostain..
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo STW 2.3 2008 (Myyty)
Ford Mondeo 2.0EcoBoost 2011 (Käytis)
http://theniceman.com/
Jäsen 629
ISÄ 05.09.2011 23:17

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Re: Ohc + Turbo + Savu

Viesti Kirjoittaja jjs » Su Heinäkuu 7. 15:47:01 2013

TAp kirjoitti: pääsyreittejä on kai vain kaksi, imun kautta tai altapäin.
Ahdinmoottorissa on se kolmaskin, ja hyvin yleinen; ahtimesta pakopesään.
Jos muuten on perusasiat kunnossa, on se todennäköisin syy.

Ahtimen paluun ollessa estynyt "mekaanisesti" tai kampikammion paineen vuoksi, öljy tunkee ulos turbiinin tiivisteiden ohi pakopesään

Satunnainen savuttelu ; tarkista paluuputkesta seuraavat:
- putken halkaisija, min. luokkaa 12-14 mm koko matkan, ei kuristuksia missään kohden
- paluu öljypohjaan pinnan päälle, eikä saa osua esim. runkopukin tms. kohdalle
- putki koko reitin voimakkaasti alaspäin, ei vaakasuoria tai nousuja

huohotus:
- takaiskuventtiili (a la yb), eli paineella ei päästä painetta kampikammioon (pääsee kuitenkin työntämään paineet sokkelon ja siivilän läpi ilmanputsariin eli ahtimen imupuolelle) ja alipaineella imee normaalisti imusarjaan.

Näitä kannattaa tutkiskella.

Jk. Unohdin leimakiireessä joskus muinoin yb-pohjaisesta omavalmistemoottorista tuon takaiskuventtiilin ja tulos oli kovaa kärytystä jo tyhjäkäynnillä.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Ohc + Turbo + Savu

Viesti Kirjoittaja TAp » Su Heinäkuu 7. 18:21:33 2013

menenkö vain kylmästi penkkiin säätämään ja mittaamaan ?
Öljysumu imuilman joukossa aiheuttaa korkeammilla puristuksilla tai ahtopaineilla ja täydellä kuormalla voimkasta nakutusta, joka tuhoaa männät jopa alle minuutissa....

shaulii
CRSC jäsen 2017
Viestit: 1362
Liittynyt: To Joulukuu 4. 11:48:31 2008

Re: Ohc + Turbo + Savu

Viesti Kirjoittaja shaulii » Su Heinäkuu 7. 19:58:25 2013

En tiedä millainen ajatuksenjuoksu ihmisillä on, mutta itse en kyllä menis rikkoon vehkeitä jos epäilyttää joku asia?
Kuulostaako se kenenkään muunkaan mielestä kovin fiksulta.
Savuttamiseen on syynsä, eikä ne kyllä häviä sillä että moottoria kuormitetaan penkissä.

Toimi vinkkien ja neuvojen mukaan, etsi syy savuttamiseen?

NiceMan
Viestit: 1480
Liittynyt: Ti Huhtikuu 8. 23:45:03 2003
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Ohc + Turbo + Savu

Viesti Kirjoittaja NiceMan » Su Heinäkuu 7. 20:56:56 2013

No niin, moottoria käytetty tänään jokusen tunnin ihmetellen tosin ensin tein:
Tarkistin huohotuspuolen, ei tukossa mutta vaihdoin isomman suodattimen ja samalla jätin sen kytkemättä imusarjaan(Letku oli kuiva sisältä joten ei öljyä tullu).
Moottori käyntiin, lähtee laakista eli starti ei juurikaan ehdi pyöriä.
Käyn tasaiseen, seos noin 14.x.
Jonkin aikaa käyn ja seokset alkaa heittelee ja savutus alkaa.
Seos menee välillä aika laihalle joten pistelen lisää kakkua sitä mukaa kun laiha kohta löytyy ja kas, saan pysymään 12.x - 15.x alueella.
Tuli hommattua täysversio megalogview tuon TS kaveriksi joten otin datalogeja muutaman minuutin ajan, ajan ne megalogview:n kautta takaisin MS sisään.
Alkoin seokset pysyy 14.x alueella ja savutus lähes loppui.
Sitten vähän pisempää datalog ottoa kevyesti kieroksia nostaen varoen että ei seoksen ala 15.x:llä, logit aina megalogview kautta jossa analyserillä vai mikä se nimi on uusia säätöjä karttaan jotka sitten siirsin takaisin ms3:n
Sain isommalla alueella seokset pysymään 14.x paikkeilla ja ei savuta juuri ollenkaan jos ollenkaan.
Nyt pystyy jo pikkasen polkaisee paikalla että dumppi aivastaa ilman että menee laihalle tai savuta.
Tämän jälkeen annoin käydä 1500kier/min varmaan 40min ja vieressä ei saa sinistä myrkytystä.

Huohottimen kautta ei juuri ilma liiku mutta laitoin sen nyt takaisin imusarjaan kiinni, ehkä teen muutoksia huohottimeen vielä.
Seuraava käynistys varmaankin kun ajan lavetille ja suunta rullille jos säät antaa tehdä.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo STW 2.3 2008 (Myyty)
Ford Mondeo 2.0EcoBoost 2011 (Käytis)
http://theniceman.com/
Jäsen 629
ISÄ 05.09.2011 23:17

NiceMan
Viestit: 1480
Liittynyt: Ti Huhtikuu 8. 23:45:03 2003
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Ohc + Turbo + Savu

Viesti Kirjoittaja NiceMan » Su Heinäkuu 7. 21:01:26 2013

huohotus:
- takaiskuventtiili (a la yb), eli paineella ei päästä painetta kampikammioon (pääsee kuitenkin työntämään paineet sokkelon ja siivilän läpi ilmanputsariin eli ahtimen imupuolelle) ja alipaineella imee normaalisti imusarjaan.
Eli T-kappele josta toinen imusarjaan ja toinen ahtimen imupuolelle? Molempiin takaiskuventtiili?
Nyt on kuristamaton huohotus 10mm letkulla imusarjaan ja sen verran alipainetta tulee koneeseen että öljykorkkia joutuu ihan tosissaan nostaa jos haluaa pois paikalta(Mega näyttää 0.5-0.6 alipainetta)
Mietin jos laittaisi suoraan ahtimen imupuolelle ilman että kytketty imusarjaan ollenkaan... Estää vaan öljysumun tulon.
Eli kaikki koneen tarvitsema ilma menisi läpän tai tyhjänkäyntiventtiilin kautta.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo STW 2.3 2008 (Myyty)
Ford Mondeo 2.0EcoBoost 2011 (Käytis)
http://theniceman.com/
Jäsen 629
ISÄ 05.09.2011 23:17

NiceMan
Viestit: 1480
Liittynyt: Ti Huhtikuu 8. 23:45:03 2003
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Ohc + Turbo + Savu

Viesti Kirjoittaja NiceMan » La Heinäkuu 13. 20:52:08 2013

Taitaa olla ahtimen paluu liianm pieni tai ahdas josta johtuu savutus.
Huohotin kun on irti imusarjasta savuttaa mutta kun laitan kiinni savutus lähes loppuu kun koneen sisällä alipainetta(Melko tiivis pakett).
Eli todo listalle parempi uusi paluu ahtimelle + venttiili välysten tarkastus.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo STW 2.3 2008 (Myyty)
Ford Mondeo 2.0EcoBoost 2011 (Käytis)
http://theniceman.com/
Jäsen 629
ISÄ 05.09.2011 23:17

Fullspeed
Viestit: 787
Liittynyt: Ke Kesäkuu 2. 11:02:19 2004
Paikkakunta: Kajaani

Re: Ohc + Turbo + Savu

Viesti Kirjoittaja Fullspeed » Su Heinäkuu 14. 22:53:27 2013

NiceMan kirjoitti:Taitaa olla ahtimen paluu liianm pieni tai ahdas josta johtuu savutus.
Huohotin kun on irti imusarjasta savuttaa mutta kun laitan kiinni savutus lähes loppuu kun koneen sisällä alipainetta(Melko tiivis pakett).
Eli todo listalle parempi uusi paluu ahtimelle + venttiili välysten tarkastus.
Kurkkaa samalla että venttilivarrenkumit on paikallaan.
*Volvo 960
Sierra Cosworth 4x4 ´90

NiceMan
Viestit: 1480
Liittynyt: Ti Huhtikuu 8. 23:45:03 2003
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Ohc + Turbo + Savu

Viesti Kirjoittaja NiceMan » Ma Heinäkuu 15. 9:10:15 2013

Juu venttiilikumit oli mielessä kanssa mutta eilen olin auton alla katselin ahtimen paluuta, melko varma että se on se...
Heti 90 asteen kulma kun ahtimelta lähtee.
Tänään haen tarvikkeitta josko saisin tehtyä uuden paluun =)
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo STW 2.3 2008 (Myyty)
Ford Mondeo 2.0EcoBoost 2011 (Käytis)
http://theniceman.com/
Jäsen 629
ISÄ 05.09.2011 23:17

NiceMan
Viestit: 1480
Liittynyt: Ti Huhtikuu 8. 23:45:03 2003
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Ohc + Turbo + Savu

Viesti Kirjoittaja NiceMan » Ma Heinäkuu 15. 21:00:21 2013

Homma pelaa nyt eli tein uuden paluun ahtimelta 16mm letkulla ja nyt ei sitten savutan enään vaikka huohottin on vapaana.

=)
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo STW 2.3 2008 (Myyty)
Ford Mondeo 2.0EcoBoost 2011 (Käytis)
http://theniceman.com/
Jäsen 629
ISÄ 05.09.2011 23:17

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Re: Ohc + Turbo + Savu

Viesti Kirjoittaja jjs » Ke Heinäkuu 17. 14:49:06 2013

Hienoa!

Ja ei ollut tälläkään kertaa mitään uutta alla auringon, näin se yleensä on ollut.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Vastaa Viestiin