Moro !
Käytin tota ST 200:a päästömittauksessa,ja happiarvothan siellä oli korkeella ja tästä johtuen myös lambda arvo yli ohjearvon.
Eli ilmeisesti vuoto pakoputkistossa,suurin epäilyksen kohde joustoliitos.Mittaus tehty kuskin puoleisesta putkesta,repsikan puoleinen putki tukkimatta,näin on aikaisemmin saatu päästöarvot kohdilleen.
Korvakuulolla ei mitään havaintoo,että putkisto vuotais,mutta ilmeisesti tuo korkea happiarvo ei voi johtua muusta kuin putkistovuodosta,koska kaikki muut päästöarvot ihan linjassa ja kone käy kuten kutonen käy.
Onko kellään V-6 Mondeon omistajalla ollut vastaavia ongelmia päästöjen kanssa,ja onko ongelmat johtuneet joustoliitoksesta ?
ST 200:n päästöongelma
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 549
- Liittynyt: To Toukokuu 1. 9:31:11 2008
- Paikkakunta: Riihimäki
Re: ST 200:n päästöongelma
Mondeosta ei ole kokemusta, mutta Sierran putkisto meni uusiksi, kun se alkoi kanssa päästelemään jäännöshappea. Putki näytti alapuolelta katsottuna ihan asialliselta, mitä nyt oli vähän vaimentimien saumoista ruosteessa, mutta irroitettuani sen selvisi, että se oli melkein kauttaaltaan yläpuolelta mojovassa ruosteessa. Pahiten putki oli hapan takimmaisen vaimentimen ja takapenkin väliseltä alueelta, juuri takapyörän kohdalta. Tarkista vaikka koneen käydessä, että puhaltaako putki liitoksesta tai joistain ruostuneista saumoista - tätä varten voit jouta piipahtamaan jollain korjaamolla / ti-hallissa jos omia nostovehkeitä ei ole (kenellä on?guru kirjoitti:Moro !
Onko kellään V-6 Mondeon omistajalla ollut vastaavia ongelmia päästöjen kanssa,ja onko ongelmat johtuneet joustoliitoksesta ?

Sierra XR4i 24v Cosworth (BOB) kesäauto
-
- Viestit: 67
- Liittynyt: La Joulukuu 8. 17:14:56 2001
Re: ST 200:n päästöongelma
Selvis sitten syykin noihin korkeisiin happiarvoihin.
Eli syynä oli Ford merkkikorjaamon viallinen päästömittari(tai sen käyttäjä).
Noin kuukausi sitten kun ST oli merkkikorjaamossa huollossa,tarkoitus oli ottaa päästömittaus kun tuo katsastuskin taas kohta edessä.Mittauksessa happiarvo oli korkee,muut arvot Ok,mekatsu oli raporttiinsa laittanut että syynä tähän joustoliitos,joka pitäisi vaihtaa.
Meikäläinen tietysti usko ammattilaisen antamaa vikaraporttia,ihmettelin vaan korjaamon työnjohdolle että voiko putkisto tosiaan vuotaa ilman ettei normikorvalla kuule vuotoa,johon työnjohto totes että tosi pienestä vuodosta voi happiarvot olla korkeet.Itsellä ei nosturia,jotta pääsis alle katsomaan putkiston kuntoa eikä tullut tuota putkiston kuntoa tsekattua ihan menetelmällä päät tukkoon ja mistä vuotaa,luotto ammattimekatsuun oli silloin vielä ehkä liiankin korkeella.No ei muuta kuin joustoliitosta tilaukseen,koska ilmeisesti melkein viimeinen semmonen kutos Monttuun sopiva joustoliitos löyty Ruottista.Selkee viesti merkkiliikkeen puolelta oli että kuka nyt enää ajelee melkein 10 v vanhalla autolla,paaliinhan tuon ikäiset oikeesti jo pitäis laittaa.
No eilen vein auton sitten merkkiliikkeen huoltoon,listalla oli kuskin oven lukkomoottorin vaihto sekä tuo joustoliitoksen vaihto.Keskuslukon vika ilmeni sillai,että kuskin ovi ei menny kaukosäädöllä lukkoon,avaimella kääntämällä sai ovet lukittua.
No parin tunnin päästä korjaamon tj soitti että mitäs tehdään kun päästöarvot oli kohdillaan vaikka joustoliitos oli vielä vaihtamatta.Minä siinä sittten ihmettelin että mitenkäs tuo on mahdollista,niin siihen tj vain totesi että varmaan edellisessä mittauksessa ollut varmaan mittari rikki.Tj jatkoi tarinaa viallisista mittarista kertomalla kuinka juuri joku kaveri oli saanut katsastuskonttorilla korkeet hc arvot viallisen mittarin vuoksi.Tähän minä sitten sanoin että kuinkas ne katsastuskonttorin mittarin lukemat vaikuttaa siihen kun tuo päästömittaus edellisellä kerralla tehtiin samassa merkkiliikkeessä.Siihen loppui selitykset katsastuskonttorin viallisista mittareista.Tämä eilinen tj ei ollut sama,jonka kanssa asion silloin n kuukausi sitten kun tuota korkeeta happiarvoa ihmettelin,vaikkei mitään selkeetä vuotoa putkistossa ollutkaan havaittavissa.Eli se "viimeinen" kutos montun joustoliitos jäi merkkiliikkeen hyllyyn.
No tässä vaiheessa täytyy todeta,että ilmeisesti merkkiliikkeen korjaamosta löytyy vielä joku ammattitaitoinenkin mekaanikko,sillä todennäköisesti jos työn olisi tehnyt sama kaveri kuin se,joka totesi raportissaan korkean happiarvon johtuvan vuotavasta joustoliitoksesta,olisi liitos mennyt vaihtoon ja sen jälkeen päästömittaus.Autoa noudettaessa joutu vielä vänkäämään laskun loppusummasta,sillä en suostunut maksamaan kahdesta päästömittauksesta,koska vika ei ollutkaan autossa vaan merkkiliikkeen päästömittarissa.Ihmettelenpähän vaan kuinka paljon liikkeessä tehtiin viallisia mittauksia,jos kuukausi sitten mitattu päästömittaus huomattiin vasta eilen tehdyksi viallisella mittarilla,vai olisiko liikkeessä ollut aavistus väärästä mittauksesta,jonka takia joustoliitosta ei suoraa päätä vaihdettukaan.Vai olisko siellä sittenkin joku joka osaa muutakin kuin lukea mittareiden näyttöä ?
Eli syynä oli Ford merkkikorjaamon viallinen päästömittari(tai sen käyttäjä).
Noin kuukausi sitten kun ST oli merkkikorjaamossa huollossa,tarkoitus oli ottaa päästömittaus kun tuo katsastuskin taas kohta edessä.Mittauksessa happiarvo oli korkee,muut arvot Ok,mekatsu oli raporttiinsa laittanut että syynä tähän joustoliitos,joka pitäisi vaihtaa.
Meikäläinen tietysti usko ammattilaisen antamaa vikaraporttia,ihmettelin vaan korjaamon työnjohdolle että voiko putkisto tosiaan vuotaa ilman ettei normikorvalla kuule vuotoa,johon työnjohto totes että tosi pienestä vuodosta voi happiarvot olla korkeet.Itsellä ei nosturia,jotta pääsis alle katsomaan putkiston kuntoa eikä tullut tuota putkiston kuntoa tsekattua ihan menetelmällä päät tukkoon ja mistä vuotaa,luotto ammattimekatsuun oli silloin vielä ehkä liiankin korkeella.No ei muuta kuin joustoliitosta tilaukseen,koska ilmeisesti melkein viimeinen semmonen kutos Monttuun sopiva joustoliitos löyty Ruottista.Selkee viesti merkkiliikkeen puolelta oli että kuka nyt enää ajelee melkein 10 v vanhalla autolla,paaliinhan tuon ikäiset oikeesti jo pitäis laittaa.
No eilen vein auton sitten merkkiliikkeen huoltoon,listalla oli kuskin oven lukkomoottorin vaihto sekä tuo joustoliitoksen vaihto.Keskuslukon vika ilmeni sillai,että kuskin ovi ei menny kaukosäädöllä lukkoon,avaimella kääntämällä sai ovet lukittua.
No parin tunnin päästä korjaamon tj soitti että mitäs tehdään kun päästöarvot oli kohdillaan vaikka joustoliitos oli vielä vaihtamatta.Minä siinä sittten ihmettelin että mitenkäs tuo on mahdollista,niin siihen tj vain totesi että varmaan edellisessä mittauksessa ollut varmaan mittari rikki.Tj jatkoi tarinaa viallisista mittarista kertomalla kuinka juuri joku kaveri oli saanut katsastuskonttorilla korkeet hc arvot viallisen mittarin vuoksi.Tähän minä sitten sanoin että kuinkas ne katsastuskonttorin mittarin lukemat vaikuttaa siihen kun tuo päästömittaus edellisellä kerralla tehtiin samassa merkkiliikkeessä.Siihen loppui selitykset katsastuskonttorin viallisista mittareista.Tämä eilinen tj ei ollut sama,jonka kanssa asion silloin n kuukausi sitten kun tuota korkeeta happiarvoa ihmettelin,vaikkei mitään selkeetä vuotoa putkistossa ollutkaan havaittavissa.Eli se "viimeinen" kutos montun joustoliitos jäi merkkiliikkeen hyllyyn.
No tässä vaiheessa täytyy todeta,että ilmeisesti merkkiliikkeen korjaamosta löytyy vielä joku ammattitaitoinenkin mekaanikko,sillä todennäköisesti jos työn olisi tehnyt sama kaveri kuin se,joka totesi raportissaan korkean happiarvon johtuvan vuotavasta joustoliitoksesta,olisi liitos mennyt vaihtoon ja sen jälkeen päästömittaus.Autoa noudettaessa joutu vielä vänkäämään laskun loppusummasta,sillä en suostunut maksamaan kahdesta päästömittauksesta,koska vika ei ollutkaan autossa vaan merkkiliikkeen päästömittarissa.Ihmettelenpähän vaan kuinka paljon liikkeessä tehtiin viallisia mittauksia,jos kuukausi sitten mitattu päästömittaus huomattiin vasta eilen tehdyksi viallisella mittarilla,vai olisiko liikkeessä ollut aavistus väärästä mittauksesta,jonka takia joustoliitosta ei suoraa päätä vaihdettukaan.Vai olisko siellä sittenkin joku joka osaa muutakin kuin lukea mittareiden näyttöä ?
-
- Viestit: 4928
- Liittynyt: Ti Helmikuu 24. 11:15:12 2004
- Paikkakunta: K-maa
Re: ST 200:n päästöongelma
Eiköhän se ammattitaitoinen väki ole muualla töissä kuin "normi"autojen öljyjä vaihtamassa.
Clubistakin löytyy ammattaitoisia huolomiehiä, jotka rassaavatkin ihan oikeita autoja
Oman auton osalta kun on katsastuksessa päästöjä mittailtu, on katsuri sanonut tuplaputkistosta ettei ne happiarvot ole aina niin justiinsa
Vaikka ei niissä ole itellä ongelmia ollut.
Tuo osien hommaaminen esim. Ruotsista tuntuu olevan jossain paikoissa kamala ongelma. Esim. Viescarilla ei ole koskaan tarvinnut keskustella mistä osat tulee. Nehän tulee varastosta missä niitä osia on! Joko Suomesta, Saksasta tai Ruotsista tilanteen mukaan. Pääasia että osat on aina jostain löytynyt.
Voi vain arvailla kuinka paljon merkkiliikkeillä ja muillakin on asiakkaita, jotka mutisematta makselevat ylimääräisistä/turhista töistä ja osista. On olemassa myös oikeuden päätöksiä, että merkkiliikkeen kuuluu osata vianetsintä ja korjaamiset jopa uudesta automallista. Eli turhaan vaihdettuja osia ei kuulu asiakkaan maksaa...varsinkaan jos vaihtotöihin ei ole lupia kyselty.
Lähinnä mieleen tulee tapaus uudehko 4-veto volvo johon vaihdettiin koko voimansiirto...ja ei tainnut vikakaan korjaantua. Asiakkaan ei tarvinnut hommaa lopulta maksaa.
Clubistakin löytyy ammattaitoisia huolomiehiä, jotka rassaavatkin ihan oikeita autoja

Oman auton osalta kun on katsastuksessa päästöjä mittailtu, on katsuri sanonut tuplaputkistosta ettei ne happiarvot ole aina niin justiinsa

Tuo osien hommaaminen esim. Ruotsista tuntuu olevan jossain paikoissa kamala ongelma. Esim. Viescarilla ei ole koskaan tarvinnut keskustella mistä osat tulee. Nehän tulee varastosta missä niitä osia on! Joko Suomesta, Saksasta tai Ruotsista tilanteen mukaan. Pääasia että osat on aina jostain löytynyt.
Voi vain arvailla kuinka paljon merkkiliikkeillä ja muillakin on asiakkaita, jotka mutisematta makselevat ylimääräisistä/turhista töistä ja osista. On olemassa myös oikeuden päätöksiä, että merkkiliikkeen kuuluu osata vianetsintä ja korjaamiset jopa uudesta automallista. Eli turhaan vaihdettuja osia ei kuulu asiakkaan maksaa...varsinkaan jos vaihtotöihin ei ole lupia kyselty.
Lähinnä mieleen tulee tapaus uudehko 4-veto volvo johon vaihdettiin koko voimansiirto...ja ei tainnut vikakaan korjaantua. Asiakkaan ei tarvinnut hommaa lopulta maksaa.