scorpio cossun lämmityslaite

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

ttp
Viestit: 794
Liittynyt: Pe Toukokuu 23. 20:06:33 2003
Paikkakunta: Kuopio

scorpio cossun lämmityslaite

Viesti Kirjoittaja ttp » Ti Tammikuu 30. 19:36:27 2007

Ongelma on nyt sellainen, että auto lämpiää kunnolla paikallaan ja kunnon kieroksilla. Ajossa tulee lämmintä, kuin lehmän henkäys. Olen vaihtanut termostaatin ja vesipumpun. Olisiko mahdollista että lämmityslaitteen kenno olisi tukossa tai olisi kattilakiveä? nimimerkki: ostanko pilkkihaalarit?
Scorpio Cosworth -94 (carpalocossu)
Mondeo 2.0 hev stw st-line -20
Fokus 2.0 tdci stw -19
jäsen 692

Corleone
Viestit: 528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 1:26:23 2001
Paikkakunta: Lpr
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Corleone » Ti Tammikuu 30. 20:40:09 2007

Osta uusi kenno. Täsmälleen sama vaiva oli Dohc Sierrassa ja kennon vaihdolla parani.
Mondeo 2.2 Tdci Titanium Wagon -05
Mitsu Pajero 3.2 DID
Escort mk4 RWD 2.9 24V Cosworth tic kilpuri projekti
Jäsen 338

ttp
Viestit: 794
Liittynyt: Pe Toukokuu 23. 20:06:33 2003
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja ttp » Ti Tammikuu 30. 20:43:32 2007

Kyselin kennon hintaa paikallisesta fordilta ja hinta oli 650€ :shock: . kyselin myös varaosa maailmasta jossa hinta oli 183€.
Scorpio Cosworth -94 (carpalocossu)
Mondeo 2.0 hev stw st-line -20
Fokus 2.0 tdci stw -19
jäsen 692

Corleone
Viestit: 528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 1:26:23 2001
Paikkakunta: Lpr
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Corleone » Ti Tammikuu 30. 21:12:51 2007

ttp kirjoitti:Kyselin kennon hintaa paikallisesta fordilta ja hinta oli 650€ :shock: . kyselin myös varaosa maailmasta jossa hinta oli 183€.
:shock: Mikähän siinä sitten maksaa? Ostin omaan Scorppio Cossuuni muutama vuosi sitten uuden kennon Kivitilalta. Samassa paketissa oli kamat kahteen 24V jakopää remppaan ja erinäisiä muita osia ja paketti oli yhteensä muistaakseni jotain 1400€ ja kennon hinnaksi muistelisin vähän toistasataa. Scorppio oli vm 92 ja ilmastoinnilla tietysti jos sillä mitään väliä on. Onkos tuo sinun 94 jo mulkosilmä?
Mondeo 2.2 Tdci Titanium Wagon -05
Mitsu Pajero 3.2 DID
Escort mk4 RWD 2.9 24V Cosworth tic kilpuri projekti
Jäsen 338

TeRoK
Viestit: 1242
Liittynyt: Pe Toukokuu 13. 17:08:31 2005
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja TeRoK » Ti Tammikuu 30. 21:12:51 2007

Aika monessa kossu korpparissa tuntuu olevan vastaavaa vikaa. Mukaanlukien oma.
Taitaa se kenno vaan olla tukossa tai sitten se vaan on liian tehoton. :roll:
Transit econetic -15, Mondeo trend stw -10, Mustang GT cabriolet -96

Corleone
Viestit: 528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 1:26:23 2001
Paikkakunta: Lpr
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Corleone » Ti Tammikuu 30. 21:17:04 2007

TeRoK kirjoitti:Aika monessa kossu korpparissa tuntuu olevan vastaavaa vikaa. Mukaanlukien oma.
Taitaa se kenno vaan olla tukossa tai sitten se vaan on liian tehoton. :roll:
No siinä edellisessä Scorpissa johon kennon vaihdoin tarkeni ainakin hiton hyvin eikä oo kylmä tullu vielä näillä pakkasilla tuossa allekirjoituksen kapistuksessakaan. Tosin isä-ukolla on kans 92 mallinen ja valitti että tuo allekirjoituksen laite on paljon lämpimämpi ku se sen oma eli kyllä niissä kai jotain vikaa on mut tuskin sen enempää ku esim sierrassakaan.
Mondeo 2.2 Tdci Titanium Wagon -05
Mitsu Pajero 3.2 DID
Escort mk4 RWD 2.9 24V Cosworth tic kilpuri projekti
Jäsen 338

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sine » Ti Tammikuu 30. 21:40:58 2007

http://www.motonet.fi

LÄMMITYSLAITTEEN KENNOSTO FORD SCORPIO 85--94
Scorpio. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30-8504 37.90 ???

Lämmitysl kenno Sierra/LX

Motonetin osanumeron perusteella sama siis kuin Sierrassa.

Eikä ole sitten mitään tietoa onko tuosta yhtään mihinkään...

Voortikari
Viestit: 1219
Liittynyt: Ma Helmikuu 21. 14:11:29 2005
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Voortikari » Ti Tammikuu 30. 22:01:21 2007

Sine kirjoitti:http://www.motonet.fi

LÄMMITYSLAITTEEN KENNOSTO FORD SCORPIO 85--94
Scorpio. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30-8504 37.90 ???

Lämmitysl kenno Sierra/LX

Motonetin osanumeron perusteella sama siis kuin Sierrassa.

Eikä ole sitten mitään tietoa onko tuosta yhtään mihinkään...
Ei ole käypänen, kun Tommin autossa on ilmastointi.

Corleonille Ei ole tämä vielä mulkkari
Ainut auto on ford. Kaikki muut on halpoja kopioita

ttp
Viestit: 794
Liittynyt: Pe Toukokuu 23. 20:06:33 2003
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja ttp » Ti Tammikuu 30. 22:07:03 2007

Niin, tuo minun auto ei ole mulkkari vaikka vuosimalli hämää. Taitaa olla aika homma vaihtaa tuo kenno ja joutuuko koko kojelaudan purkamaan?
Scorpio Cosworth -94 (carpalocossu)
Mondeo 2.0 hev stw st-line -20
Fokus 2.0 tdci stw -19
jäsen 692

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » Ti Tammikuu 30. 22:35:23 2007

Sitten kun MINÄ teen sen farmari Sierran BOA:lla ympärivuotiseksi käyttöautoksi, niin teetän siihen ihan mittojen mukaan kuparisen kennon.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » Ti Tammikuu 30. 22:42:19 2007

Ei tarvi teettää, se motonetin kenno on kuparia ja ihan helvetin huono. Pointti on siinä tiheässä rivoituksessa, tuo halpa kenno on samanlaista harvaa rivaa kuin esim. morris marinan tai caprin (onko eroa?...) orkkis syylärit. Tietysti jos saa yhtä tiheää rivoitusta kuparisena niin teoriassa se on kyllä parempi, huomaako tässä tapauksessa eroa käytännössä onkin toinen juttu.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » Ti Tammikuu 30. 22:44:35 2007

Olisiko saksassa ollut vakiona hieman "kylmemmät" kennot kuin suomenmalleissa?

Jep, tästä kommentista on sulle tosi paljon apua 8)
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

ttp
Viestit: 794
Liittynyt: Pe Toukokuu 23. 20:06:33 2003
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja ttp » Ti Tammikuu 30. 22:53:43 2007

Niinpä upi. Oli paljon apua. Jussin auto lämmin ja minun auto on kuin pakkanen. Kun vaihdoin termostaatin ja vesipumpun niin niistä löytyii kattilakivee, joten pystyykö kennoa puhdistamaan ilman irroitusta?
Kuten on hyvin tiedossa tuo boa kone on aika pottumainen ilmata. nimimerkillä: 3 tuntia ilmannu
Scorpio Cosworth -94 (carpalocossu)
Mondeo 2.0 hev stw st-line -20
Fokus 2.0 tdci stw -19
jäsen 692

Hartza
Viestit: 1241
Liittynyt: Pe Joulukuu 27. 21:41:37 2002
Paikkakunta: Salocon Valley #584
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hartza » Ti Tammikuu 30. 22:56:58 2007

Arska kirjoitti:Ei tarvi teettää, se motonetin kenno on kuparia ja ihan helvetin huono. Pointti on siinä tiheässä rivoituksessa, tuo halpa kenno on samanlaista harvaa rivaa kuin esim. morris marinan tai caprin (onko eroa?...) orkkis syylärit. Tietysti jos saa yhtä tiheää rivoitusta kuparisena niin teoriassa se on kyllä parempi, huomaako tässä tapauksessa eroa käytännössä onkin toinen juttu.
Salossa on Motonetin hyllyssä tiheäripaista alumiinista kennoa Sierraan, noita kuparisia oli muutamassa maahantuojan erässä joskus muinoin, toivottavasti ei ole enää missään myymälässä.
  • Toyota Corolla 1.4 D4D -06
    Ford Escort mk3 3d 1.3 farmari
    Chevrolet K1500 4x4 pick-up

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » Ti Tammikuu 30. 22:58:27 2007

Arska kirjoitti:Ei tarvi teettää, se motonetin kenno on kuparia ja ihan helvetin huono. Pointti on siinä tiheässä rivoituksessa, tuo halpa kenno on samanlaista harvaa rivaa kuin esim. morris marinan tai caprin (onko eroa?...) orkkis syylärit. Tietysti jos saa yhtä tiheää rivoitusta kuparisena niin teoriassa se on kyllä parempi, huomaako tässä tapauksessa eroa käytännössä onkin toinen juttu.
Tästä on väännetty monasti ennenkin. Kupari luovuttaa noin 30% lämpöä paremmin kuin alumiini. Eroa todistetusti on. Jos päädytkin on vielä kuparia juottamalla kennossa, niin kennon on varma eikä kuivuessaan ala vuotamaan.

Itse aiheeseen, jottei mene jonnin joutavaksi vääntämiseksi... Jos kerta termari ja pumppu on vaihdettu, veden todettu kiertävän ja kone lämpiää normi lämpöihin, niin kenno jää ainoaksi vaihtoehdoksi.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » Ti Tammikuu 30. 23:03:22 2007

ttp kirjoitti:Niinpä upi. Oli paljon apua. Jussin auto lämmin ja minun auto on kuin pakkanen. Kun vaihdoin termostaatin ja vesipumpun niin niistä löytyii kattilakivee, joten pystyykö kennoa puhdistamaan ilman irroitusta?
Kuten on hyvin tiedossa tuo boa kone on aika pottumainen ilmata. nimimerkillä: 3 tuntia ilmannu
Eikös siinä ole letkut samalla tavoin kuin Sierrassa. Menee läpi tulipellistä kabiinin puolelle?

Letkut irti sieltä toisesta päästä ( ei siis lämppärin kennolta ) ja puhaltamalla kenno tyhjäksi. Sitten alempi letku ylös ja ylemmästä konetiskiaineseos sisään. Antaa olla vaikka yön yli ja sitten kunnon huuhtelu..

Olethan katsonut että lämmönsäätöjutut ovat kunnossa?
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

ttp
Viestit: 794
Liittynyt: Pe Toukokuu 23. 20:06:33 2003
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja ttp » Ti Tammikuu 30. 23:14:10 2007

Olem katsonut. Eihän se puhaltais kuumaa paikallaan kun on kieroksia koneessa. Kun paikallaa ja kieroksia on koneessa niin meinaa palaa kädet. (Niin puhaluksesta)
Scorpio Cosworth -94 (carpalocossu)
Mondeo 2.0 hev stw st-line -20
Fokus 2.0 tdci stw -19
jäsen 692

Corleone
Viestit: 528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 1:26:23 2001
Paikkakunta: Lpr
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Corleone » Ke Tammikuu 31. 15:50:04 2007

ukormi kirjoitti:Olisiko saksassa ollut vakiona hieman "kylmemmät" kennot kuin suomenmalleissa?

Jep, tästä kommentista on sulle tosi paljon apua 8)
Ainakin siinä omassa edellisessa saksantuonnissa oli ihan sama kenno kuin se minkä kivitilalta sain. Siinä oli vuoto, lämpöä kyllä tuli.


Vaihdon vaikeudesta en osaa sanoa kun itellä oli koko kojelauta muutenkin irti, meni siinä samalla aika kivuttomasti. Taas tätä mutua mutta eikös se kojelauta irtoa kuten Sierrassa eli alaosa lähtee erikseen? En vaan muista että riittääkö se pelkästään.

Kovin on kyllä Inflaatio iskenyt hintaan jos se nykyään tuon verran maksaa. :?

Niin ja vielä, siinä mainitsemassani Dohc sierrassa oli sama juttu, kun sai ilmattua ja polki paikallaan, kuumaa tuli niin että riitti(Kämmenselkä ei sietänyt) mutta heti kun lähti liikkeelle, lämpö loppui ja hetken kuluttua vielä lisänä lorina ja pulputus eli ilmaakin ilmestyi jostain. Kun saatiin kenno irti ja laitettiin siihen vanhaan kennoon letku kiinni, vesi kyllä tuli läpi kumminkin päin ihan hyvin??? Ja uudella kennolla kaikki ongelmat poistuivat.

Onkos muutes niissä kennoissa mitään eroa ilmastoinnilla vrt ilman ilmastointia? Ainakin se oma kenno oli ihan samannäkönen ku cossu sierrassa ilman ilmastointia kun ne vierekkäin pöydällä makasivat, mittoja en kyllä sen enempää tarkastellu, paksuudet näytti ainakin samalle.
Mondeo 2.2 Tdci Titanium Wagon -05
Mitsu Pajero 3.2 DID
Escort mk4 RWD 2.9 24V Cosworth tic kilpuri projekti
Jäsen 338

RS200
Viestit: 68
Liittynyt: To Helmikuu 19. 9:06:40 2004
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja RS200 » Ke Tammikuu 31. 16:12:18 2007

Kato nyt varmuuden vuoksi että letkut on oikein päin sinne kennolle, oli saksan pojat jostain syystä laittanu tohon omaan scorpiooni ne väärinpäin :roll:

ttp
Viestit: 794
Liittynyt: Pe Toukokuu 23. 20:06:33 2003
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja ttp » Ke Tammikuu 31. 17:53:32 2007

Kyllä näyttäis sille, että letkut on oikein päin. Tuossa niin sanotussa face liftissä ei näyttäis kojelaudan alaosa lähtevän irti. Pitää tutkia. Ajoin tänään yli 50 km ja piti aina välillä pysähtyä bussi pysäkille lämmittelemään. Välillä ajoin pakko kakkosellakin, mutta hirvitti katsoa bensa mittaria joka painu silmissä alas.
Scorpio Cosworth -94 (carpalocossu)
Mondeo 2.0 hev stw st-line -20
Fokus 2.0 tdci stw -19
jäsen 692

TeRoK
Viestit: 1242
Liittynyt: Pe Toukokuu 13. 17:08:31 2005
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja TeRoK » Ke Tammikuu 31. 18:50:45 2007

RS200 kirjoitti:Kato nyt varmuuden vuoksi että letkut on oikein päin sinne kennolle, oli saksan pojat jostain syystä laittanu tohon omaan scorpiooni ne väärinpäin :roll:
Jos siellä on ollu sama ajatus mitä ne mullekin fordilla tyrkytti eli letkut päinvastoin niin kiertosuunta vaihtuu ja paskat irtoaa.
Sitte tietty pitää takasinkin vaihtaa, että lämmittää taas paremmin.
Transit econetic -15, Mondeo trend stw -10, Mustang GT cabriolet -96

NiceMan
Viestit: 1480
Liittynyt: Ti Huhtikuu 8. 23:45:03 2003
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NiceMan » Ke Tammikuu 31. 23:21:10 2007

ttp kirjoitti:Kyselin kennon hintaa paikallisesta fordilta ja hinta oli 650€ :shock: . kyselin myös varaosa maailmasta jossa hinta oli 183€.
No huhhuh.. its e ostin omaani noin 50e uuden hessumobiilista...
Vanhassa ja uudemmassa(mulkosilmä) on muuten sama kenno... Oma cossu ei tahtunut lämmetä mutta nyt tarkenee uudella kenneolla vaikka ulkona olisi -20c

Vaihda vaan se kenno... :D
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo STW 2.3 2008 (Myyty)
Ford Mondeo 2.0EcoBoost 2011 (Käytis)
http://theniceman.com/
Jäsen 629
ISÄ 05.09.2011 23:17

xrissane
Viestit: 1545
Liittynyt: Pe Joulukuu 21. 11:27:42 2001
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja xrissane » To Helmikuu 1. 16:38:53 2007

ttp kirjoitti:Niinpä upi. Oli paljon apua. Jussin auto lämmin ja minun auto on kuin pakkanen.
Kuten on hyvin tiedossa tuo boa kone on aika pottumainen ilmata. nimimerkillä: 3 tuntia ilmannu
Kyllähän tuo voisi kuumempikin olla. Ja noilla hurrrrjilla pakkasilla vaikutti siltä, että tämäkin yksilö saattaisi tulevaisuudessa alkaa kärsiä samasta onkelmasta kuin sun.

Vaikuttaa siltä, että tämä alkuperäisessä kuosissaan oleva boa on vaikea ilmata, mutta hommaa sinäkin tällainen rakennettu peli - ilmaus hoitui suhtkoht simppelisti (eikä ole sitä hassua ilmausruuvia ylävesiletkussa :wink: )

Tsemppiä uusiin haasteisiin :!: :!:
* # 71 *

Harraste1 - Ford Sierra XR 24v Cosworth -83/-93
Harraste2 - Ford Mustang GT Convertible -07
pikkuMUSTA - Ford Galaxy 2,2 TDCi Titanium -09

Historiaa - Scorpio Cosworth STW Ghia -93 & Sierra 2,0 STW -83 & Ka 1,3i -98 & Ratsuni 160 J -78 & Citroen C2 VTR -04

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sine » Pe Helmikuu 2. 0:11:01 2007

Asiaa tietämättömän kysymys: miksi BOA on niin vaikeaa ilmata?

Väittävät, että myös Cologne 2.8 on kuuluisan hankala ilmata. Nostin viikonloppuna matkustajan puolen etupuolen renkaan ilmaan ja valutin uudet liemet sisään _tosi_ hitaasti. Lisäksi tuuppasin paisuntasäiliöön menevästä pienestä putkesta suppilon kanssa nestettä sisään, niin meni ilmeisesti "yläkertakin" kerralla täyteen. Ei ole tarvinnut vielä laittaa yhtään lisää nestettä (kop kop). Kolmas nesteiden vaihtokerta meni vihdoin kerralla nappiin ja aikaa tuhraantui nesteiden vaihtoon kokonaisuutena noin 1½ tuntia.

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » Pe Helmikuu 2. 7:22:18 2007

En tiedä johtuuko kovemmasta lämmön vaihdunnasta vai mistä, mutta mulla on perkelellinen työ saada järjestelmä tiiviiksi. Esim. lämppärin letkuja ei voi käyttää kahdesti jos avaat. Nyt syyläriä uudelleen asentaessa menin laittamaan vanhoilla ylä- ja alavesiletkuilla ja tihkuu. Tai ei enää tihku, mutta klemmarit on jo rikkonut letkujen pintanahkan ja kankaat näkyy, eli vaihtoon menee. Itse ilmauksessa ei mulla ainakaan ollut murheita. Nesteet sisään ja käyttä kuumaksi ja seuraavana päivänä lisäys.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

jnd
Viestit: 205
Liittynyt: Su Kesäkuu 1. 20:49:45 2008

Re: scorpio cossun lämmityslaite

Viesti Kirjoittaja jnd » Ma Marraskuu 3. 6:20:54 2008

Onko tossa puhaltimen säädössä vastukset ite kytkimessä vai erillisenä jossain? Kun ei toimi muutenkun puhallin täysillä

cosworthman
Viestit: 1181
Liittynyt: Ti Huhtikuu 16. 15:49:07 2002
Paikkakunta: Pinehill

Re:

Viesti Kirjoittaja cosworthman » Ti Marraskuu 11. 20:49:33 2008

ttp kirjoitti:Niin, tuo minun auto ei ole mulkkari vaikka vuosimalli hämää. Taitaa olla aika homma vaihtaa tuo kenno ja joutuuko koko kojelaudan purkamaan?
Kyllä tuosta faceliftista joutuu purkamaan koko kojelaudan irti, möin joku vuos takaperin kennovikasen scorpin kaverille ja se kiros just tuota. Miulla oli letkut vaan yhistetty siitä kun ajelin vaan kesällä :green:
#350

tony the tiger
Viestit: 1516
Liittynyt: Ke Toukokuu 18. 23:16:11 2005
Paikkakunta: Kontiolahti

Re: scorpio cossun lämmityslaite

Viesti Kirjoittaja tony the tiger » Ti Syyskuu 8. 0:10:05 2009

Ostitko tommi mistä loppujen lopuks tuon kennon? Ja mihin hintaan?
Tänään ilmeni et olis escossa kenno uusissa ja näyttäis microcatti tarjoavan cossu escoon samaa kennoa kuin facelift scorpioon ja sierraan vm. 87->.
Ja sitten se mutta: cossu escoon on catin mukaan olemassa vain yhdenlaista kennoa, riippumatta onko ilmastointi vai ei. Sierraan ja scorpioon taas on tarjolla kahta erilaista kennoa, mutta mitään eroavaisuuksia näille ei catissa ole määritelty. Ei siis edes onko ilmastointia vai ei... Mitä eroa siis näillä kennoilla mahtaa olla ja ovatko vaihto kelpoisia keskenään?
Joo, tiedetään helpoin olis mennä marmoritiskiltä hakemaan uus kenno (jos sieltä nyt enää niitä sattuu saamaan), mutta ei kiinnosta maksaa omaisuutta kennosta, jolla ei ole edes positiivistä vaikutusta tehoon :green:
Escort RS Cosworth -93
Mondeo STW -99

NiceMan
Viestit: 1480
Liittynyt: Ti Huhtikuu 8. 23:45:03 2003
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: scorpio cossun lämmityslaite

Viesti Kirjoittaja NiceMan » Ti Syyskuu 8. 7:07:50 2009

Kun mulkkariin kyselin kennoa niin silloin hinta haitari oli 70-110€ jos en väärin muista 2 vuotta sitten.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo STW 2.3 2008 (Myyty)
Ford Mondeo 2.0EcoBoost 2011 (Käytis)
http://theniceman.com/
Jäsen 629
ISÄ 05.09.2011 23:17

ttp
Viestit: 794
Liittynyt: Pe Toukokuu 23. 20:06:33 2003
Paikkakunta: Kuopio

Re: scorpio cossun lämmityslaite

Viesti Kirjoittaja ttp » Ti Syyskuu 8. 13:35:06 2009

Ostin käytetyn kennon, joka on pelannut ihan hyvin.Ostin kennon Papalta ja muistaakseni maksoi 20€.
Scorpio Cosworth -94 (carpalocossu)
Mondeo 2.0 hev stw st-line -20
Fokus 2.0 tdci stw -19
jäsen 692

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Re: scorpio cossun lämmityslaite

Viesti Kirjoittaja MikkoT » Ti Syyskuu 8. 14:40:19 2009

Sierroissa on mielestäni kaikissa sama kenno tai ainakin keskenään vaihtokelpoisia vuosimallista riippumatta, kun noita on ristiin vaihdeltu. Ilmastointia ei kylläkään ole ollut yhdessäkään, joten sen mahdollista vaikutusta en osaa sanoa.
Myös Motonet tarjoaa vain yhtä kennoa kaikkiin sierran malleihin.

Kävin tossa penkomassa verkkovarastoa ja yhden sierran tavis kennon sieltä löysin, joten jos tarvitset Toni malliksi niin ilmoittele.

Tekno
Viestit: 119
Liittynyt: Ke Kesäkuu 11. 0:08:42 2008

Re: scorpio cossun lämmityslaite

Viesti Kirjoittaja Tekno » Ke Syyskuu 9. 15:07:19 2009

tony the tiger kirjoitti: Sierraan ja scorpioon taas on tarjolla kahta erilaista kennoa, mutta mitään eroavaisuuksia näille ei catissa ole määritelty. Ei siis edes onko ilmastointia vai ei... Mitä eroa siis näillä kennoilla mahtaa olla ja ovatko vaihto kelpoisia keskenään?
Noista Sierra/Scorpio kennoista: Jos kyse on näistä kahdesta, mistä luulen kyseen olevan, niin ne ovat samanlaisia mutta toinen on vähän pidempi, ja tarkoitettu laitettavaksi automaatti-ilmastoinnilla varustettuun 95-98 Scorpioon. Lyhyemmän kennon voi laittaa automaatti-ilmastoinnin kaveriksi, mutta tuo pidempi tuskin menee sitten lyhyemmän tilalle? Ei ole itsellä tietoa onko tavallisessa lämppärinboksissa ylimäärästäistä tilaa muutaman sentin pidemmälle kennolle.
Eli siis, allaolevassa kuvassa näkyvä vasemmanpuoleinen on se tavallisin Sierra/Scorpio/Escort? sopiva kenno.

Kuva

oikealla pidempi Scorpio 95-98 automaatti-ilmastoinnille tarkoitettu lämppärinkenno.
1995 Ford Escort RS2000
Tenho Ruohoranta

tony the tiger
Viestit: 1516
Liittynyt: Ke Toukokuu 18. 23:16:11 2005
Paikkakunta: Kontiolahti

Re: scorpio cossun lämmityslaite

Viesti Kirjoittaja tony the tiger » Ke Syyskuu 9. 18:49:00 2009

Ilman ilmastointia olevassa mulkkarissa näyttää olevan sama kenno myös, kuin facelift-scorppi, sierra ja cossu esco. Mulkkariin on eri numerolla tarjolla kenno ilmastoituun versioon. Sekään numero ei täsmää faceliftin ja sierran toisen kennon numeroon.
Eli tuo pitkä kenno ei nyt ole se mitä haettiin vertailuun.

Molempien sierraan sopivien kennojen varaosa numero on 85GG-alkuinen.
Escort RS Cosworth -93
Mondeo STW -99

tony the tiger
Viestit: 1516
Liittynyt: Ke Toukokuu 18. 23:16:11 2005
Paikkakunta: Kontiolahti

Re: scorpio cossun lämmityslaite

Viesti Kirjoittaja tony the tiger » La Syyskuu 12. 21:25:05 2009

Joo, eli perus sierran lämppärin kenno tuli survottua escoon ja hyvin se sinne sopii. Mitat täsmälleen on samat.
Joitain kosmeettisia eroja on, ne näkyy kuvissa:
http://i33.photobucket.com/albums/d90/i ... g/6011.jpg
http://i33.photobucket.com/albums/d90/i ... g/6010.jpg
http://i33.photobucket.com/albums/d90/i ... g/6009.jpg
Mustilla päädyillä on siis escosta pois purettu (85-alkuinen numero), toinen jostain tavis sierrasta (83-alkuinen).
Escon kennosta on näköjään joskus aiemmin katkennut jo toinen putki, mutta makarooni on näppäränä laittanut siihen letkukaran... :roll:
Escort RS Cosworth -93
Mondeo STW -99

polognese
Viestit: 86
Liittynyt: La Heinäkuu 11. 12:37:16 2009

Re: scorpio cossun lämmityslaite

Viesti Kirjoittaja polognese » Su Syyskuu 13. 21:53:15 2009

yleensä ei oo mullakaan puhaltanu lämpöstä mut ku putsaa kennonkopan kaikista lehditä ja päästää kuumaa vettä kennon läpi et vähä putsaantuis niin sillä pärjää...ja rupiaa tarkenemaan....=)
sierra 91 doch 4door
escort stw 97 gt

ja hakuses 98-02 ford ka

polognese
Viestit: 86
Liittynyt: La Heinäkuu 11. 12:37:16 2009

Re: scorpio cossun lämmityslaite

Viesti Kirjoittaja polognese » Su Syyskuu 13. 21:58:00 2009

putsaa kennon koppa lehdistä ja päästä kennon läpi kuumaa vettä.sillä yleensä selvinny
sierra 91 doch 4door
escort stw 97 gt

ja hakuses 98-02 ford ka

NiceMan
Viestit: 1480
Liittynyt: Ti Huhtikuu 8. 23:45:03 2003
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: scorpio cossun lämmityslaite

Viesti Kirjoittaja NiceMan » Su Syyskuu 13. 22:52:51 2009

polognese kirjoitti:putsaa kennon koppa lehdistä ja päästä kennon läpi kuumaa vettä.sillä yleensä selvinny
Paitsi jos se kenno on tukossa kalkkikivestä etc...
Ei auttanut kautisen sooda, fosfori happo... pikkasen mutta ei juurikaan näin omassa oli ja -10 tuli kylmä kun just -5 jakso pitää sisällä jonkun +5
uusi kenno ja alkoi tarkenee mutta en tiedä vai tuntuuko vain että tuo BOB kone ei lämpiä kovin nopeasti... termari on vaihdettu etc.... Kun lämpiää niin alkaa lämpöä piisaa.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo STW 2.3 2008 (Myyty)
Ford Mondeo 2.0EcoBoost 2011 (Käytis)
http://theniceman.com/
Jäsen 629
ISÄ 05.09.2011 23:17

matsu
Viestit: 1696
Liittynyt: La Tammikuu 14. 12:56:26 2006

Re: scorpio cossun lämmityslaite

Viesti Kirjoittaja matsu » Su Syyskuu 13. 23:23:36 2009

Jos sulla on joku halpis tarvikekenno niin sekin vaikuttaa, on ihan selkeä ero ainakin sierrassa kun vaihtaa original ford kennon motonetin vastaavaan, ei luovuta lämpöä läheskään yhtä hyvin.

NiceMan
Viestit: 1480
Liittynyt: Ti Huhtikuu 8. 23:45:03 2003
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: scorpio cossun lämmityslaite

Viesti Kirjoittaja NiceMan » Su Syyskuu 13. 23:40:05 2009

matsu kirjoitti:Jos sulla on joku halpis tarvikekenno niin sekin vaikuttaa, on ihan selkeä ero ainakin sierrassa kun vaihtaa original ford kennon motonetin vastaavaan, ei luovuta lämpöä läheskään yhtä hyvin.
Itsellä oli orginaali kunnes meni tukkoon... sitten tuli tarvike hessusta, merkkiä en muista.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo STW 2.3 2008 (Myyty)
Ford Mondeo 2.0EcoBoost 2011 (Käytis)
http://theniceman.com/
Jäsen 629
ISÄ 05.09.2011 23:17

Jape105
Viestit: 1542
Liittynyt: Ma Huhtikuu 13. 11:34:31 2009
Viesti:

Re: scorpio cossun lämmityslaite

Viesti Kirjoittaja Jape105 » Ke Syyskuu 16. 8:31:17 2009

Kenno menny joo..

Fordilla 170€
Kannattaa hakee Nissensin kenno se on sentään kuparia.
Ostin viimetalvena Hella/BEHR kennon hajos 2 päivän käytön jälkeen,arvatkaa hajosko samalla mankka,ajonestoboksi,lattiamatto punanen,lattiamaton alla pehmusteet/äänieristeet litimärkiä,tänäpäivänäkin haisee vielä glykoli autossa,kaikki pesty mikä vaan voi.
Ford Sierra Xr4i '83
Ford Scorpio Cosworth '91
Ford Cortina '66
Ford Focus 2.0 '00
Chevrolet Lumina LE '95&'97
Opel Kadett C Coupe '75
Zündapp M50 '66
Solifer SM '80
Peugeot SV50 Executive '97
Pocket Mini Bike '08
Murray 12ic/38 '95

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: scorpio cossun lämmityslaite

Viesti Kirjoittaja Sine » Su Syyskuu 20. 23:19:49 2009

ttp

eli kennossa siis oli vika vai teitkö myös jotain muuta fiksausta, kun ei sisälle tule kunnolla lämmintä? Minä olen myös omassani todennut talvella, että jos on vähänkään enemmän pakkasta niin autoon suurin piirtein jäätyy pystyyn. Nyt lasken kennosta läpi vettä puhdistaakseni sitä, kun on vehkeet muutenkin levällään. Auto lämpeni kyllä lopulta, kun lämää antoi. Rauhallisessa ajossa lämpeneminen oli tosi hidasta.

Katselin tässä joku aika sitten myös yhden Scorpio 24V -91:n konepellin alle (vanhempi korimalli) ja ihmettelin akun vieressä olevaa vesipumppua. Se oli kuulemma laitettu auttamaan veden kierrossa kennolle, koska näissä 24V laitoksissa ei oikein tyhjäkäynnillä vesi kierrä kunnolla kennossa ja siksi (osittain?) auto on kuin pakastin talvella rauhallisessa ajossa. Jos omani ei ala kunnolla lämmetä talvella, niin pitää kokeilla tätäkin viritystä.

ttp
Viestit: 794
Liittynyt: Pe Toukokuu 23. 20:06:33 2003
Paikkakunta: Kuopio

Re: scorpio cossun lämmityslaite

Viesti Kirjoittaja ttp » Ma Syyskuu 21. 12:44:23 2009

Eipä sille muuta tehty.
Scorpio Cosworth -94 (carpalocossu)
Mondeo 2.0 hev stw st-line -20
Fokus 2.0 tdci stw -19
jäsen 692

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: scorpio cossun lämmityslaite

Viesti Kirjoittaja Sine » Ma Syyskuu 21. 15:32:24 2009

ttp kirjoitti:Eipä sille muuta tehty.
Ajoitko miten kovilla pakkasilla? Viime talvi oli tosin pakkasten suhteen ainakin Joensuussa aika haasteellinen, sillä enimmillään pakkasta oli ”vain” n. -25 C astetta.

Vanhempi Scorpio 2.8 EFI oli lämmin aina -30 asteeseen. Sen jälkeen viileämmillä keleillä oli havaittavissa ettei lämmintä tule samalla voimalla kuin esim. -20 pakkasilla. Tosin kovilla pakkasilla kyllä jo pelotti muutenkin, että jotain hajoaa kun oli kylmää kuin siperiassa kesällä :lol:

ttp
Viestit: 794
Liittynyt: Pe Toukokuu 23. 20:06:33 2003
Paikkakunta: Kuopio

Re: scorpio cossun lämmityslaite

Viesti Kirjoittaja ttp » Ma Syyskuu 21. 16:09:18 2009

Viime talven scorpio nukkui talviunta.
Scorpio Cosworth -94 (carpalocossu)
Mondeo 2.0 hev stw st-line -20
Fokus 2.0 tdci stw -19
jäsen 692

Pykälä
Viestit: 1858
Liittynyt: Ti Syyskuu 28. 22:34:44 2004
Paikkakunta: Nummela

Re: scorpio cossun lämmityslaite

Viesti Kirjoittaja Pykälä » Ma Syyskuu 21. 18:20:11 2009

Tavis Sierrassa ainakin ollu joskus vikana kun ei tule kapiiniin lämpöö niin sen muovisen päädyn sisäpuolinen väliseinä saattaa olla rikki. Silloin vesi ei kierrä koko kennossa vaan vesi menee suoraan sisäänmenosta ulosmenoon...kannattanee olla tarkkana kun putsaa ettei laita liian kovalla paineella vettä sinne kennoon, saattaa haljeta se sisäseinämä.
-Ja savun hälvettyä vaihdamme asentajaa-
KALUSTO:
Sierra Cosworth Replica -86
Lintta -87
Sisu SR 313
Joku käyttis

Jape105
Viestit: 1542
Liittynyt: Ma Huhtikuu 13. 11:34:31 2009
Viesti:

Re: scorpio cossun lämmityslaite

Viesti Kirjoittaja Jape105 » Ke Syyskuu 23. 23:23:43 2009

Sine kirjoitti:ttp

eli kennossa siis oli vika vai teitkö myös jotain muuta fiksausta, kun ei sisälle tule kunnolla lämmintä? Minä olen myös omassani todennut talvella, että jos on vähänkään enemmän pakkasta niin autoon suurin piirtein jäätyy pystyyn. Nyt lasken kennosta läpi vettä puhdistaakseni sitä, kun on vehkeet muutenkin levällään. Auto lämpeni kyllä lopulta, kun lämää antoi. Rauhallisessa ajossa lämpeneminen oli tosi hidasta.

Katselin tässä joku aika sitten myös yhden Scorpio 24V -91:n konepellin alle (vanhempi korimalli) ja ihmettelin akun vieressä olevaa vesipumppua. Se oli kuulemma laitettu auttamaan veden kierrossa kennolle, koska näissä 24V laitoksissa ei oikein tyhjäkäynnillä vesi kierrä kunnolla kennossa ja siksi (osittain?) auto on kuin pakastin talvella rauhallisessa ajossa. Jos omani ei ala kunnolla lämmetä talvella, niin pitää kokeilla tätäkin viritystä.
Juu ajattelin kans omegasta ottaa sen kiertovesipumpun ja kytkee tohon scorpioon.eukko valitteli että autossa on kylmä ajaa päivittäin pitkää matkaa matalilla kierroksilla.
Ford Sierra Xr4i '83
Ford Scorpio Cosworth '91
Ford Cortina '66
Ford Focus 2.0 '00
Chevrolet Lumina LE '95&'97
Opel Kadett C Coupe '75
Zündapp M50 '66
Solifer SM '80
Peugeot SV50 Executive '97
Pocket Mini Bike '08
Murray 12ic/38 '95

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Re: scorpio cossun lämmityslaite

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » To Syyskuu 24. 11:08:23 2009

Tyyppi vika tuon scorpion ja sierran kennon vanhenemiseen löytyy sieltä sisältä.
Kennon sisällä on valkoinen muovi spiraali joka putkessa.Sen tarkoitus on hillitä veden nopeutta ja pistää vesi kierteeseen.
tällöin vesi luovuttaa lämmön paremmin seinämään.
vanhemmiten lämmön vaikutuksesta spiraalit menee kasaan ja tukkivat putken ja vesi ei pääse kiertämään miltei ollenkaan.
Silloin kabiini on lämmin paikalla ollessa mutta kun ilman virtaus nopeus kasvaa (kennon pinnalla ja tuulilasin ulkopinnalla) hytti kylmenee.
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

jnd
Viestit: 205
Liittynyt: Su Kesäkuu 1. 20:49:45 2008

Re: scorpio cossun lämmityslaite

Viesti Kirjoittaja jnd » To Marraskuu 5. 12:42:52 2009

mites scorpiosta saa ton lämppärin puhaltimen irti?

CosworthPower
Viestit: 1938
Liittynyt: Ma Tammikuu 30. 8:04:01 2006
Paikkakunta: Siinä se on turun ja salon välissä...
Viesti:

Re: scorpio cossun lämmityslaite

Viesti Kirjoittaja CosworthPower » To Marraskuu 5. 14:44:27 2009

jnd kirjoitti:mites scorpiosta saa ton lämppärin puhaltimen irti?
Eikös se ole konehuoneessa, pyhkiöiden alapuolella? Muistaakseni kiinni 2:lla joko 17mm tai 19mm:in kannalla olevalla mutterilla. Sitä en muista joutusko pyyhkiät irroittamaan...
Johan sen sanoi Henry Ford:"Se vaatii vain oikean asenteen." No multa puuttuu nyt asenne ja aika, eikä näin ollen ole Fordeja talossa...:cry:
#1349

Jape105
Viestit: 1542
Liittynyt: Ma Huhtikuu 13. 11:34:31 2009
Viesti:

Re: scorpio cossun lämmityslaite

Viesti Kirjoittaja Jape105 » To Marraskuu 5. 15:20:19 2009

13mm pulteilla kotelo.
Onko ilmastointi ja onko mikä malli? faceliftistä en ole varma mut vanhasta mallista pelti pois missä on kiinni se konepellin tiiviste, sit ne 13mm pultit johdot,puhaltimen maajohto (ruskea) menee pyyhkijän moottorin viereen ruuvin alle.
Sit se pönttö tulee pois sieltä.
Pienillä klipsuilla kiinni (samanlaiset töytyy umpioista isommassa mittakaavassa) ne pois ja pönttö halkee kahteen osaan ja moottori näkyy..
Ford Sierra Xr4i '83
Ford Scorpio Cosworth '91
Ford Cortina '66
Ford Focus 2.0 '00
Chevrolet Lumina LE '95&'97
Opel Kadett C Coupe '75
Zündapp M50 '66
Solifer SM '80
Peugeot SV50 Executive '97
Pocket Mini Bike '08
Murray 12ic/38 '95

Vastaa Viestiin