cortinaan konetta

Keskustelu liittyen vanhempaan Ford kalustoon.

Valvoja: CRSC Hallitus

escortx2
Viestit: 126
Liittynyt: La Syyskuu 6. 18:57:55 2003

cortinaan konetta

Viesti Kirjoittaja escortx2 » Ma Kesäkuu 19. 23:34:57 2006

onkohan minkälaisia toiveita katsastaa cortina mk2 2.0 ohc:lla ja minkälaista jarrumuutoksia tarviisi moinen kikotin? tällä hetkellä 1.6 kent, mutta nuo kenttiläiset ei oikein säväytä....

Tinde
Viestit: 710
Liittynyt: Ma Helmikuu 4. 14:55:47 2002
Paikkakunta: Vammala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tinde » Ti Kesäkuu 20. 6:19:20 2006

Mk2 Cortinan
- suurin kone 1598cc eli max tilavuus = 1598*1.25= 1997.5cc
- tehokkain kone (Lotus) 82kW eli max teho 82*1.2= 98.4kW (133.8hp)
- painavin kone 112kg eli max paino 112*1.1(1.2)= 123.2(134.4kg)

Eli numeroiden valossa ohc:n voi laittaa, menee sinne myös mustakantinen zetec. :wink:

Lotuksessa oli tehostin ja 9" rummut takana, ne ainakin vaadittaneen. Viisaammat kertokoon lisää.

Jusu
Viestit: 558
Liittynyt: La Joulukuu 20. 15:22:01 2003
Paikkakunta: Raisio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jusu » Ti Kesäkuu 20. 10:26:49 2006

Kuuluuko Lotus mallisarjaan, kelpaako vertailumalliksi?

Tinde
Viestit: 710
Liittynyt: Ma Helmikuu 4. 14:55:47 2002
Paikkakunta: Vammala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tinde » Ti Kesäkuu 20. 10:41:21 2006

Jusu kirjoitti:Kuuluuko Lotus mallisarjaan, kelpaako vertailumalliksi?
Juu, on se "tärkeimmät rakenteelliset erot" lapussakin.

escortx2
Viestit: 126
Liittynyt: La Syyskuu 6. 18:57:55 2003

Viesti Kirjoittaja escortx2 » Ti Kesäkuu 20. 13:27:08 2006

onkos noita lotuksia suomen rekisterissä yhtään? minkä vehkeen jarrutehostajia olette noissa käyttäneet?

Jusu
Viestit: 558
Liittynyt: La Joulukuu 20. 15:22:01 2003
Paikkakunta: Raisio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jusu » Ti Kesäkuu 20. 14:24:52 2006

Lotarissa on semmonen erikseen pääsylinteristä oleva tehostin zydeemi, jossain vanhassa Volvossa on aikalailla samannäköinen... viisaammat jatkakoot... mutumutumutu...

Tiina Wälicoppa
Viestit: 53
Liittynyt: Ti Heinäkuu 23. 8:00:49 2002
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Tiina Wälicoppa » Ti Kesäkuu 20. 15:02:06 2006

On niitä ainakin kaksi rekisterissäkin. Molemmat tietämäni tosin jälkituotuja, mutta konehan on teknisesti lähes identtinen tunnetumman tähtisilmä-Lotarin kanssa.

"Omakatsastajani" esitti hetken neuvottelujen jälkeen, että mikäli teho lasketaan Lotuksen tehosta pitää sylinteritilavuus laskea myös Lotuksen tilavuudesta eli 1558 ccm. Tämähän ei riittäisi 2-litraiseen. Tulkinta mahtoi kuitenkin olla virheellinen tai ainakin poikkeava vallitsevasta(?) käytännöstä. Ainakin paljon on hyväksytty yhdistelmiälaskelmia, joissa syl.tilavuus/teho/koneen paino ovat ihan eri moottoreista. Jopa dieselkoneen arvoja lienee mixattu bensakoneiden kanssa.

Tinde
Viestit: 710
Liittynyt: Ma Helmikuu 4. 14:55:47 2002
Paikkakunta: Vammala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tinde » Ti Kesäkuu 20. 17:54:08 2006

Aiheesta oleva laki(779/1998) sekä AKEn tulkintaohjeen (10-208-2004) sanamuoto antaa mielestäni aika selkeästi ymmärtää että vertailuarvot voivat olla eri moottoreista. Mutta kuten on huomattu, herroilla katsastusinsinööreillä voi olla joskus erilainen tulkinta, joskus jopa virheellinen sellainen:

"...Vaihdettaessa mallisarjan painavinta vertailumoottoria korkeintaan 20 % painavampi (yli 10 %:n massan lisäys on kompensoitava), tehokkainta vertailumoottoria korkeintaan 20 % tehokkaampi (auton omamassa / moottorin nettoteho -suhteen rajoissa) tai iskutilavuudeltaan suurinta vertailumoottoria korkeintaan 25 % suurempi moottori tulee auton jarrut..."

Tinde
Viestit: 710
Liittynyt: Ma Helmikuu 4. 14:55:47 2002
Paikkakunta: Vammala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tinde » Ke Kesäkuu 21. 6:47:48 2006

Jusu kirjoitti:Lotarissa on semmonen erikseen pääsylinteristä oleva tehostin zydeemi, jossain vanhassa Volvossa on aikalailla samannäköinen... viisaammat jatkakoot... mutumutumutu...
Eli "remote servo", Mineissä käytetty myös, sellaisen laitoin tuohon omaan Cortinaani. Omani ostin minitron.fi Mini-osakauppiaalta.

escortx2
Viestit: 126
Liittynyt: La Syyskuu 6. 18:57:55 2003

Viesti Kirjoittaja escortx2 » Ke Kesäkuu 21. 10:12:19 2006

cortinassa pitäisi olla 1600gt:n kone ja vaihdelaatikko, tosin kaasari ja pakosarja vaihdettu normi cortinasta. tunnistaako tuota konetta ja lootaa mistään, että ne varmasti olisi gt:stä?

esko
Viestit: 4653
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 10:11:10 2001
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja esko » Ke Kesäkuu 21. 10:49:23 2006

vaikee tunnistaa jos vielä kaasari vaihdettu. jos peltisarja on paikallaan niin se jo pikkusen kielii gt:stä.
#5
Transit 280 ajoautona
Cortina 1500 -65
Yamaha 1200 FJ -94

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja TAp » Ke Kesäkuu 21. 11:27:41 2006

Vuosimallista riippuen voi ventiilien koossa olla jotain eroa josta pääsee jyvälle,
laatikon välitykset voi aina laskea pyörää pyörittäen, GT;ssä pitäis olla 1.sen välitys 2.97, kun vakioissa on 3.34.
ensin tarvii tietysti selvittää perävälitys, jotta pääsee laskemaan, sit vaan tulpat pois, 1:nen pesään ja pyörittään konetta, kun kaveri katsoo pyörästä kierroksen.
3.34 x esim 3.9 on 13,03 (2.97 x 3.9=11.6)
toinen pyörä maassa, ni on helpompaa, mut luvut puolittuu

Vastaa Viestiin