moottorin vaihto Mk2 ?

Keskustelu liittyen vanhempaan Ford kalustoon.

Valvoja: CRSC Hallitus

Henkku
CRSC jäsen 2016
Viestit: 1126
Liittynyt: La Joulukuu 21. 23:38:07 2002
Paikkakunta: Äänekoski westside..

moottorin vaihto Mk2 ?

Viesti Kirjoittaja Henkku » Ma Tammikuu 30. 9:33:19 2006

Saanko laittaa jarrujen ja muuten alustan puolesta 1.6 ohc moottorin tuohon 1.6 kenttiläisen tilalle?

Auto on alkuperiään 1.3 kent.
-96 vuonna vaihettu 1.6:si.
Auto on vm-80

Ei kentissä mitään vikaa ole,hyvin se ruopii tuollakin... Mutta jos grillitän ekkerin ens kesänä niin vaihtais samalla moottorinkin ja 5v askin...

Mitäs muita muutoksi otettava huomioon jos ohc:n laittaa?

raimo
Viestit: 603
Liittynyt: To Toukokuu 12. 23:56:54 2005
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja raimo » Ma Tammikuu 30. 10:03:08 2006

Eikös tuo periaatteessa ole sama, kun laittaisi 2 litrasen? Eli isot tolpat ja RS/WC palkki ainakin. 9-tuumaiset jarrut sulla varmaan takana jo onkin?
Koneen korvakkeita pitää hieman muokata, tai hommata OHC-koneelle tarkoitetut ja tietty öljypohjan muokkaus Escortin palkkiin sopivaksi.

...mutta miksi ihmeessä laittaa puolet painavampi OHC Kentin tilalle??
Capri III -81 2.8S
Escort II -74
Taunus I -74 1.6-16V

Henkku
CRSC jäsen 2016
Viestit: 1126
Liittynyt: La Joulukuu 21. 23:38:07 2002
Paikkakunta: Äänekoski westside..

Viesti Kirjoittaja Henkku » Ma Tammikuu 30. 11:07:02 2006

"Eli isot tolpat ja RS/WC palkki" =??

Ois tiedossa -89vm 1.6ohc sierra, niin saiskos siitä tarvittavat osat?

Oiskos jollain kuvia tälläisestä rojektista?


Tiedä sit onko mitään järkeä, mutta onko missään autoharrastuksissa mitään järkeä...

Mut eikös siihen ohc:n saa voimaakin.. vaikka painoa onkin enemmä ?


E: vai laittaako 2.0 samantie??

Turbiini
Viestit: 625
Liittynyt: Ke Maaliskuu 17. 20:03:18 2004
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Turbiini » Ma Tammikuu 30. 11:14:41 2006

Laita suoraan se 2L ohc. Kyllä 1.6 kentistäkin voimaa saa. Ja ohc koneellisesta escosta etu tolpat siihen. Itse aikoinaan leimasin escon ohc:lle ilman etupalkin vaihtoa.
Jäsen: #160
Köyhät hehkuttaa!

ohc
Viestit: 1321
Liittynyt: To Joulukuu 18. 19:42:50 2003
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ohc » Ma Tammikuu 30. 14:55:11 2006

RaimoS kirjoitti: ...mutta miksi ihmeessä laittaa puolet painavampi OHC Kentin tilalle??
Eih... taas näitä puolet painavampi juttuja. OHC on painavampi mutta ei noissa nyt kovin suurista eroista puhuta.

Omaani kun aikoinaan 1.6ohc padan vaihdoin niin muutokseksi olisi riittänyt että pelkät takajarrut olisi vaihdettu 9":iin. Rakensin kyllä heti koko auton vastaamaan 2-litrasta jos ja kun tulevaisuudessa vaihdan 2-litraseen.

Tee suoraan 2-litranen kun kerran ohc:tä alat laittamaan.

Vaihtoon kone,tolpat,takajarrut ja "ehkä" se etupalkki. Mulla meni kyllä läpi ihan vakio 1.3 palkilla. Sitten tietysti kaikkea pientä joutuu väkertämään (sähköt,bensalinja, öljypohjan muokkaus jos ei ole ekkerin alupohjaa,syyläriä eteenpäin).

Ford Escort RS2000 mk2 r.F
Ford Focus

iegres
Viestit: 897
Liittynyt: Ti Helmikuu 10. 20:34:24 2004
Paikkakunta: Pks

Viesti Kirjoittaja iegres » Ma Tammikuu 30. 15:17:07 2006

Joo,
mäkin oon kuullu ettei kaikki vaadi tota etupalkkia.
Itekin ajattelin suoraan laittaa etutolpat ja isommat jarrut vaikkei se kone ihan vielä sinne Escortin keulille menekkään.
Mondeo STW mk3

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ma Tammikuu 30. 20:13:05 2006

Teit mitä hyvänsä, autoa verrataan aina 1,3-> ? -muutoksena.
Joten kun se on 1,6 kentiksi hyväksytty, on siihen täytynyt vaihtaa etujouset (lanka 1,6:ssa ,2mm paksumpi...) ja takajarrut.
Kun vaihtaa 1,3-> 1,6 OHC, tulee vaihtaa "vähintään" seuraavat:
-etupalkki; RS Mexico/RS2000 oma tai kilpapalkki, ns. World Cup -palkki.
-jarrutehostin (isompi)
-takajarrut
-etutolpat
-etuvakaaja
-type N iso vaihteisto + kardaani

Samat muutokset siis kuin tehdessä 2,0.

Käytäntö vaihtelee paljon, mutta -nuo kuuluisi tehdä- lain mukaan.
Vinkki: jos laitat 1,6OHC:n, voit toki "tarjota vaihtoehtoa että se on siinä vuodesta -96 saakka ollut". Riippuu onko 1,6 moottorin tyyppi merkitty johonkin dokumenttiin.
Jos joudut ylläolevia muutoksia tekemään (kaikki tai osan), tee ilmanmuuta 2,0.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

ohc
Viestit: 1321
Liittynyt: To Joulukuu 18. 19:42:50 2003
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ohc » Ma Tammikuu 30. 20:40:25 2006

jjs kirjoitti:Teit mitä hyvänsä, autoa verrataan aina 1,3-> ? -muutoksena.
Joten kun se on 1,6 kentiksi hyväksytty, on siihen täytynyt vaihtaa etujouset (lanka 1,6:ssa ,2mm paksumpi...) ja takajarrut.
Kun vaihtaa 1,3-> 1,6 OHC, tulee vaihtaa "vähintään" seuraavat:
-etupalkki; RS Mexico/RS2000 oma tai kilpapalkki, ns. World Cup -palkki.
-jarrutehostin (isompi)
-takajarrut
-etutolpat
-etuvakaaja
-type N iso vaihteisto + kardaani

Samat muutokset siis kuin tehdessä 2,0.

Käytäntö vaihtelee paljon, mutta -nuo kuuluisi tehdä- lain mukaan.
Vinkki: jos laitat 1,6OHC:n, voit toki "tarjota vaihtoehtoa että se on siinä vuodesta -96 saakka ollut". Riippuu onko 1,6 moottorin tyyppi merkitty johonkin dokumenttiin.
Jos joudut ylläolevia muutoksia tekemään (kaikki tai osan), tee ilmanmuuta 2,0.
Näin siis jos paperien mukaan mennään. Käytäntö tosin vaihteleekin aika paljon riippuen konttorista.

Tuota etuvakaajaa jäin miettimään. Mitäs eroa RS vakaajalla on 1.3:sen vakaajaan?

Ford Escort RS2000 mk2 r.F
Ford Focus

Juippa
Viestit: 195
Liittynyt: Pe Maaliskuu 18. 20:23:58 2005
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Juippa » Ma Tammikuu 30. 22:14:33 2006

Laitetaas ny samaan... Kohta pitäs mennä muutoskatsastaan oma välikooppa(-77). On papereissa 1.3 ja ollu jo pari vuotta 1.6 kentillä. (Kajaanissa vissiin helpompi kusettaa inssii :P ) Nyt talven aikana on autoon tupsahtanu caprin tolpat kynäjousilla, jäähdytetyt etulevyt, RS:än 9" jarrut, turvakaaret ja vahvistettu etupalkki. Mitäs dokumenttejä/todistuksia tulen tarvitsemaan muutoskatsastuksessa? Pitäs päästä kesällä huristeleen... :twisted:
Mk2 esco (rojektina)
Mk1 sierra iS (tic projektina) -89 sedan sierra (talvi drifterinä) -84 silverado (Kuljetuskalustona)YZ125-01 (race)

Fullspeed
Viestit: 787
Liittynyt: Ke Kesäkuu 2. 11:02:19 2004
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Fullspeed » Ma Tammikuu 30. 22:45:09 2006

Onko sun ajoneuvo täältä päin vai??? :shock:
Mimmonen tapaus se on??
Viimeksi muokannut Fullspeed, Ti Tammikuu 31. 14:20:03 2006. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
*Volvo 960
Sierra Cosworth 4x4 ´90

m_pajula
Viestit: 1008
Liittynyt: Ti Huhtikuu 29. 16:27:59 2003
Paikkakunta: hartola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja m_pajula » Ma Tammikuu 30. 22:55:38 2006

ota muutoskatsastuskseen vaadittavat laput ja mene sille konttorille juttelemaan missä aiot autos katsastaa, esim minä kävin kyselemässä ja keskustelemassa mikä on tarpeellista ja järkevää vaihtaa ja että miten tulee turvallinen.. ei tarttenu isoja tolppia riitti jäykemmät jouset ja alapalkkiin riitti vahvikehitsaukset.. nämä kylläkin mk1.. ja jarruista en saanu prosentteja. :P

ohc
Viestit: 1321
Liittynyt: To Joulukuu 18. 19:42:50 2003
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ohc » Ma Tammikuu 30. 23:44:05 2006

m_pajula kirjoitti:ota muutoskatsastuskseen vaadittavat laput ja mene sille konttorille juttelemaan missä aiot autos katsastaa, esim minä kävin kyselemässä ja keskustelemassa mikä on tarpeellista ja järkevää vaihtaa ja että miten tulee turvallinen.. ei tarttenu isoja tolppia riitti jäykemmät jouset ja alapalkkiin riitti vahvikehitsaukset.. nämä kylläkin mk1.. ja jarruista en saanu prosentteja. :P
Juuri näin.. Ei pidä tehdä asioista liian vaikeita. Noin minäkin tein enkä repinyt turhaan stressiä noista lapuista ja pykälistä. 8)

Ford Escort RS2000 mk2 r.F
Ford Focus

heka
Viestit: 925
Liittynyt: Ma Kesäkuu 14. 23:40:19 2004
Paikkakunta: suomi

Viesti Kirjoittaja heka » Ti Tammikuu 31. 11:31:14 2006

ohc kirjoitti:
m_pajula kirjoitti:ota muutoskatsastuskseen vaadittavat laput ja mene sille konttorille juttelemaan missä aiot autos katsastaa, esim minä kävin kyselemässä ja keskustelemassa mikä on tarpeellista ja järkevää vaihtaa ja että miten tulee turvallinen.. ei tarttenu isoja tolppia riitti jäykemmät jouset ja alapalkkiin riitti vahvikehitsaukset.. nämä kylläkin mk1.. ja jarruista en saanu prosentteja. :P
Juuri näin.. Ei pidä tehdä asioista liian vaikeita. Noin minäkin tein enkä repinyt turhaan stressiä noista lapuista ja pykälistä. 8)
katsastikko paukun konttorilla :wink:
#914
Bmw 320 m-sport e46 -04 käyttövessa
Taunus coupe 2.0 -74 datsun power (vaiheessa)
Toyota Corolla dx -81 orginal
Honda cb600f hornet -07

raimo
Viestit: 603
Liittynyt: To Toukokuu 12. 23:56:54 2005
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja raimo » Ti Tammikuu 31. 12:33:41 2006

ohc kirjoitti:
m_pajula kirjoitti:ota muutoskatsastuskseen vaadittavat laput ja mene sille konttorille juttelemaan missä aiot autos katsastaa, esim minä kävin kyselemässä ja keskustelemassa mikä on tarpeellista ja järkevää vaihtaa ja että miten tulee turvallinen.. ei tarttenu isoja tolppia riitti jäykemmät jouset ja alapalkkiin riitti vahvikehitsaukset.. nämä kylläkin mk1.. ja jarruista en saanu prosentteja. :P
Juuri näin.. Ei pidä tehdä asioista liian vaikeita. Noin minäkin tein enkä repinyt turhaan stressiä noista lapuista ja pykälistä. 8)
Mulla on aikoinaan muutoskatsastettu oma välikoppa 1.3 -> 1.6 laittamalla 9tuumaset jarrut taakse. 1.6 -> 2.0 katsastuksessa ei olekkaan enää vaadittu mitään lisää, vain ne autossa jo olleet 9-tuum jarrut :D
Capri III -81 2.8S
Escort II -74
Taunus I -74 1.6-16V

Henkku
CRSC jäsen 2016
Viestit: 1126
Liittynyt: La Joulukuu 21. 23:38:07 2002
Paikkakunta: Äänekoski westside..

Viesti Kirjoittaja Henkku » Ti Tammikuu 31. 13:19:52 2006

Tää mun auto voi ollakkin jonkun ford harrastajan tuttu/ ex kärry...

Jkl akselilta sen ostin.. kuvia voin laitella tuonne projekti osastolle lähiaikoina..

Aika hyvin on tullut infoo tästä moottorin vaihto hommasta..
Ja kiitokset TVR:lle ja kaikille muille vastanneille..

Joo. kakslitranen ohari tulee keulalle, se on varma jo tässä vaiheessa..
Aski,kardaani ja kytkin on jo tiedossa. Tolpat ja moottori + muut hilut ois hakusessa.. tarjota saa :wink:

m_pajula
Viestit: 1008
Liittynyt: Ti Huhtikuu 29. 16:27:59 2003
Paikkakunta: hartola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja m_pajula » Ti Tammikuu 31. 13:57:57 2006

tolpiks saattaa riittä noi nykyset jäykemmilla jousilla kun jarruthan on samat. :? käy kysymässä konttorilta..

ohc
Viestit: 1321
Liittynyt: To Joulukuu 18. 19:42:50 2003
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ohc » Ti Tammikuu 31. 14:00:14 2006

heka kirjoitti: katsastikko paukun konttorilla :wink:
Eipä vuonna 1999 edes ollut vielä paukun konttoria. Empä siellä kyllä muutenkaan ole autoani katsastanut. Nurmossa toi oma on muutoskatsastettu ja prosentit jotain päälle 30.

Ford Escort RS2000 mk2 r.F
Ford Focus

m_pajula
Viestit: 1008
Liittynyt: Ti Huhtikuu 29. 16:27:59 2003
Paikkakunta: hartola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja m_pajula » Ti Tammikuu 31. 14:00:47 2006

RaimoS kirjoitti:Mulla on aikoinaan muutoskatsastettu oma välikoppa 1.3 -> 1.6 laittamalla 9tuumaset jarrut taakse. 1.6 -> 2.0 katsastuksessa ei olekkaan enää vaadittu mitään lisää, vain ne autossa jo olleet 9-tuum jarrut :D
kaverilla on 4d ghia johon ei oo kaiketi vaihettu mitään muuta kun moottori kardaani ja loota siinä ghiassa on vissiin isot takajarrut vakiona.. auto on tehty yli 10v sitten ja ei sen jälkeen oo mitään kyselty ja kyseessä on 0% auto..

Twin Cam
Viestit: 200
Liittynyt: Ke Syyskuu 22. 14:11:25 2004
Paikkakunta: Tuupovaara

Nykyisestä jarrupykälästä Maaliskuusta 2005->

Viesti Kirjoittaja Twin Cam » Ti Tammikuu 31. 23:42:56 2006

Tervehdys

Ajattelin valaista tätä nykyistä jarrupykälää, joka on aika ratkaiseva homma Escortteja rakentaessa. Liikenneministeriöltä on tullut uusi pykälä henkilöauton jarrujen vaihdon osalta joka on tullut voimaan Maaliskuussa 2005. Siinä on oleellisena muutoksena entiseen, että alkuperäisiä jarruja tehokkaampiin jarruihin vaihdettaessa ei tule prosenttimerkintöjä enää. Eli esim. Escorteissa Mk1 ja Mk2 voi laittaa isot levyjarrut eteen ja 8"tuuman runmpujen tilalle 9" rummut ilman merkintöjä otteeseen. Tarkempaa tietoa ja pykälä sanatarkasti AKE:n kotisivuilla, mutta Escort rakentelijoiden kannattaa pitää tämä pykälä mielessä ja valaista katsastusmiestä uudesta pykälästä tarvittaessa.
Jari Kaukonen

OPM
Viestit: 49
Liittynyt: Ti Helmikuu 4. 14:07:14 2003
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja OPM » Ke Helmikuu 1. 0:18:48 2006

Kertokaa kokemuksia miten on mennyt käytännössä. Tuolla USA-autojen keskustelufoorumilla www.overdrive.fi on jarruasiasta sellainen käsitys et prosentteja ei mene kanta-autotarkastetuista (yli 35% vaihedettuja osia) mut jos prossat alle tuon niin silloin jarrut lisätään prosentteihin. Yksinkertaista ja loogista... :?

OPM

Tinde
Viestit: 710
Liittynyt: Ma Helmikuu 4. 14:55:47 2002
Paikkakunta: Vammala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tinde » Ke Helmikuu 1. 6:40:29 2006

"Ajoneuvoharrastajille selkeämmät säännöt ja lisäaikaa rakenteluun
...
Asetusta sovelletaan ajoneuvoihin, joissa vähintään 35 prosenttia osista on vaihdettu"

kliketiklik


edit

ja itse säädös josta saman tekstin voi käydä lukemassa.

Vastaa Viestiin