moottorin vaihto Mk2 ?
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- CRSC jäsen 2016
- Viestit: 1126
- Liittynyt: La Joulukuu 21. 23:38:07 2002
- Paikkakunta: Äänekoski westside..
moottorin vaihto Mk2 ?
Saanko laittaa jarrujen ja muuten alustan puolesta 1.6 ohc moottorin tuohon 1.6 kenttiläisen tilalle?
Auto on alkuperiään 1.3 kent.
-96 vuonna vaihettu 1.6:si.
Auto on vm-80
Ei kentissä mitään vikaa ole,hyvin se ruopii tuollakin... Mutta jos grillitän ekkerin ens kesänä niin vaihtais samalla moottorinkin ja 5v askin...
Mitäs muita muutoksi otettava huomioon jos ohc:n laittaa?
Auto on alkuperiään 1.3 kent.
-96 vuonna vaihettu 1.6:si.
Auto on vm-80
Ei kentissä mitään vikaa ole,hyvin se ruopii tuollakin... Mutta jos grillitän ekkerin ens kesänä niin vaihtais samalla moottorinkin ja 5v askin...
Mitäs muita muutoksi otettava huomioon jos ohc:n laittaa?
-
- Viestit: 603
- Liittynyt: To Toukokuu 12. 23:56:54 2005
- Paikkakunta: Hyvinkää
Eikös tuo periaatteessa ole sama, kun laittaisi 2 litrasen? Eli isot tolpat ja RS/WC palkki ainakin. 9-tuumaiset jarrut sulla varmaan takana jo onkin?
Koneen korvakkeita pitää hieman muokata, tai hommata OHC-koneelle tarkoitetut ja tietty öljypohjan muokkaus Escortin palkkiin sopivaksi.
...mutta miksi ihmeessä laittaa puolet painavampi OHC Kentin tilalle??
Koneen korvakkeita pitää hieman muokata, tai hommata OHC-koneelle tarkoitetut ja tietty öljypohjan muokkaus Escortin palkkiin sopivaksi.
...mutta miksi ihmeessä laittaa puolet painavampi OHC Kentin tilalle??
Capri III -81 2.8S
Escort II -74
Taunus I -74 1.6-16V
Escort II -74
Taunus I -74 1.6-16V
-
- CRSC jäsen 2016
- Viestit: 1126
- Liittynyt: La Joulukuu 21. 23:38:07 2002
- Paikkakunta: Äänekoski westside..
"Eli isot tolpat ja RS/WC palkki" =??
Ois tiedossa -89vm 1.6ohc sierra, niin saiskos siitä tarvittavat osat?
Oiskos jollain kuvia tälläisestä rojektista?
Tiedä sit onko mitään järkeä, mutta onko missään autoharrastuksissa mitään järkeä...
Mut eikös siihen ohc:n saa voimaakin.. vaikka painoa onkin enemmä ?
E: vai laittaako 2.0 samantie??
Ois tiedossa -89vm 1.6ohc sierra, niin saiskos siitä tarvittavat osat?
Oiskos jollain kuvia tälläisestä rojektista?
Tiedä sit onko mitään järkeä, mutta onko missään autoharrastuksissa mitään järkeä...
Mut eikös siihen ohc:n saa voimaakin.. vaikka painoa onkin enemmä ?
E: vai laittaako 2.0 samantie??
-
- Viestit: 1321
- Liittynyt: To Joulukuu 18. 19:42:50 2003
- Paikkakunta: Lapua
- Viesti:
Eih... taas näitä puolet painavampi juttuja. OHC on painavampi mutta ei noissa nyt kovin suurista eroista puhuta.RaimoS kirjoitti: ...mutta miksi ihmeessä laittaa puolet painavampi OHC Kentin tilalle??
Omaani kun aikoinaan 1.6ohc padan vaihdoin niin muutokseksi olisi riittänyt että pelkät takajarrut olisi vaihdettu 9":iin. Rakensin kyllä heti koko auton vastaamaan 2-litrasta jos ja kun tulevaisuudessa vaihdan 2-litraseen.
Tee suoraan 2-litranen kun kerran ohc:tä alat laittamaan.
Vaihtoon kone,tolpat,takajarrut ja "ehkä" se etupalkki. Mulla meni kyllä läpi ihan vakio 1.3 palkilla. Sitten tietysti kaikkea pientä joutuu väkertämään (sähköt,bensalinja, öljypohjan muokkaus jos ei ole ekkerin alupohjaa,syyläriä eteenpäin).
Ford Escort RS2000 mk2 r.F
Ford Focus
-
- Viestit: 6490
- Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
- Paikkakunta: Nummela
Teit mitä hyvänsä, autoa verrataan aina 1,3-> ? -muutoksena.
Joten kun se on 1,6 kentiksi hyväksytty, on siihen täytynyt vaihtaa etujouset (lanka 1,6:ssa ,2mm paksumpi...) ja takajarrut.
Kun vaihtaa 1,3-> 1,6 OHC, tulee vaihtaa "vähintään" seuraavat:
-etupalkki; RS Mexico/RS2000 oma tai kilpapalkki, ns. World Cup -palkki.
-jarrutehostin (isompi)
-takajarrut
-etutolpat
-etuvakaaja
-type N iso vaihteisto + kardaani
Samat muutokset siis kuin tehdessä 2,0.
Käytäntö vaihtelee paljon, mutta -nuo kuuluisi tehdä- lain mukaan.
Vinkki: jos laitat 1,6OHC:n, voit toki "tarjota vaihtoehtoa että se on siinä vuodesta -96 saakka ollut". Riippuu onko 1,6 moottorin tyyppi merkitty johonkin dokumenttiin.
Jos joudut ylläolevia muutoksia tekemään (kaikki tai osan), tee ilmanmuuta 2,0.
Joten kun se on 1,6 kentiksi hyväksytty, on siihen täytynyt vaihtaa etujouset (lanka 1,6:ssa ,2mm paksumpi...) ja takajarrut.
Kun vaihtaa 1,3-> 1,6 OHC, tulee vaihtaa "vähintään" seuraavat:
-etupalkki; RS Mexico/RS2000 oma tai kilpapalkki, ns. World Cup -palkki.
-jarrutehostin (isompi)
-takajarrut
-etutolpat
-etuvakaaja
-type N iso vaihteisto + kardaani
Samat muutokset siis kuin tehdessä 2,0.
Käytäntö vaihtelee paljon, mutta -nuo kuuluisi tehdä- lain mukaan.
Vinkki: jos laitat 1,6OHC:n, voit toki "tarjota vaihtoehtoa että se on siinä vuodesta -96 saakka ollut". Riippuu onko 1,6 moottorin tyyppi merkitty johonkin dokumenttiin.
Jos joudut ylläolevia muutoksia tekemään (kaikki tai osan), tee ilmanmuuta 2,0.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
-
- Viestit: 1321
- Liittynyt: To Joulukuu 18. 19:42:50 2003
- Paikkakunta: Lapua
- Viesti:
Näin siis jos paperien mukaan mennään. Käytäntö tosin vaihteleekin aika paljon riippuen konttorista.jjs kirjoitti:Teit mitä hyvänsä, autoa verrataan aina 1,3-> ? -muutoksena.
Joten kun se on 1,6 kentiksi hyväksytty, on siihen täytynyt vaihtaa etujouset (lanka 1,6:ssa ,2mm paksumpi...) ja takajarrut.
Kun vaihtaa 1,3-> 1,6 OHC, tulee vaihtaa "vähintään" seuraavat:
-etupalkki; RS Mexico/RS2000 oma tai kilpapalkki, ns. World Cup -palkki.
-jarrutehostin (isompi)
-takajarrut
-etutolpat
-etuvakaaja
-type N iso vaihteisto + kardaani
Samat muutokset siis kuin tehdessä 2,0.
Käytäntö vaihtelee paljon, mutta -nuo kuuluisi tehdä- lain mukaan.
Vinkki: jos laitat 1,6OHC:n, voit toki "tarjota vaihtoehtoa että se on siinä vuodesta -96 saakka ollut". Riippuu onko 1,6 moottorin tyyppi merkitty johonkin dokumenttiin.
Jos joudut ylläolevia muutoksia tekemään (kaikki tai osan), tee ilmanmuuta 2,0.
Tuota etuvakaajaa jäin miettimään. Mitäs eroa RS vakaajalla on 1.3:sen vakaajaan?
Ford Escort RS2000 mk2 r.F
Ford Focus
-
- Viestit: 195
- Liittynyt: Pe Maaliskuu 18. 20:23:58 2005
- Paikkakunta: Espoo
Laitetaas ny samaan... Kohta pitäs mennä muutoskatsastaan oma välikooppa(-77). On papereissa 1.3 ja ollu jo pari vuotta 1.6 kentillä. (Kajaanissa vissiin helpompi kusettaa inssii
) Nyt talven aikana on autoon tupsahtanu caprin tolpat kynäjousilla, jäähdytetyt etulevyt, RS:än 9" jarrut, turvakaaret ja vahvistettu etupalkki. Mitäs dokumenttejä/todistuksia tulen tarvitsemaan muutoskatsastuksessa? Pitäs päästä kesällä huristeleen... 


Mk2 esco (rojektina)
Mk1 sierra iS (tic projektina) -89 sedan sierra (talvi drifterinä) -84 silverado (Kuljetuskalustona)YZ125-01 (race)
Mk1 sierra iS (tic projektina) -89 sedan sierra (talvi drifterinä) -84 silverado (Kuljetuskalustona)YZ125-01 (race)
-
- Viestit: 1008
- Liittynyt: Ti Huhtikuu 29. 16:27:59 2003
- Paikkakunta: hartola
- Viesti:
ota muutoskatsastuskseen vaadittavat laput ja mene sille konttorille juttelemaan missä aiot autos katsastaa, esim minä kävin kyselemässä ja keskustelemassa mikä on tarpeellista ja järkevää vaihtaa ja että miten tulee turvallinen.. ei tarttenu isoja tolppia riitti jäykemmät jouset ja alapalkkiin riitti vahvikehitsaukset.. nämä kylläkin mk1.. ja jarruista en saanu prosentteja. 

-
- Viestit: 1321
- Liittynyt: To Joulukuu 18. 19:42:50 2003
- Paikkakunta: Lapua
- Viesti:
Juuri näin.. Ei pidä tehdä asioista liian vaikeita. Noin minäkin tein enkä repinyt turhaan stressiä noista lapuista ja pykälistä.m_pajula kirjoitti:ota muutoskatsastuskseen vaadittavat laput ja mene sille konttorille juttelemaan missä aiot autos katsastaa, esim minä kävin kyselemässä ja keskustelemassa mikä on tarpeellista ja järkevää vaihtaa ja että miten tulee turvallinen.. ei tarttenu isoja tolppia riitti jäykemmät jouset ja alapalkkiin riitti vahvikehitsaukset.. nämä kylläkin mk1.. ja jarruista en saanu prosentteja.

Ford Escort RS2000 mk2 r.F
Ford Focus
-
- Viestit: 925
- Liittynyt: Ma Kesäkuu 14. 23:40:19 2004
- Paikkakunta: suomi
katsastikko paukun konttorillaohc kirjoitti:Juuri näin.. Ei pidä tehdä asioista liian vaikeita. Noin minäkin tein enkä repinyt turhaan stressiä noista lapuista ja pykälistä.m_pajula kirjoitti:ota muutoskatsastuskseen vaadittavat laput ja mene sille konttorille juttelemaan missä aiot autos katsastaa, esim minä kävin kyselemässä ja keskustelemassa mikä on tarpeellista ja järkevää vaihtaa ja että miten tulee turvallinen.. ei tarttenu isoja tolppia riitti jäykemmät jouset ja alapalkkiin riitti vahvikehitsaukset.. nämä kylläkin mk1.. ja jarruista en saanu prosentteja.

#914
Bmw 320 m-sport e46 -04 käyttövessa
Taunus coupe 2.0 -74 datsun power (vaiheessa)
Toyota Corolla dx -81 orginal
Honda cb600f hornet -07
Bmw 320 m-sport e46 -04 käyttövessa
Taunus coupe 2.0 -74 datsun power (vaiheessa)
Toyota Corolla dx -81 orginal
Honda cb600f hornet -07
-
- Viestit: 603
- Liittynyt: To Toukokuu 12. 23:56:54 2005
- Paikkakunta: Hyvinkää
Mulla on aikoinaan muutoskatsastettu oma välikoppa 1.3 -> 1.6 laittamalla 9tuumaset jarrut taakse. 1.6 -> 2.0 katsastuksessa ei olekkaan enää vaadittu mitään lisää, vain ne autossa jo olleet 9-tuum jarrutohc kirjoitti:Juuri näin.. Ei pidä tehdä asioista liian vaikeita. Noin minäkin tein enkä repinyt turhaan stressiä noista lapuista ja pykälistä.m_pajula kirjoitti:ota muutoskatsastuskseen vaadittavat laput ja mene sille konttorille juttelemaan missä aiot autos katsastaa, esim minä kävin kyselemässä ja keskustelemassa mikä on tarpeellista ja järkevää vaihtaa ja että miten tulee turvallinen.. ei tarttenu isoja tolppia riitti jäykemmät jouset ja alapalkkiin riitti vahvikehitsaukset.. nämä kylläkin mk1.. ja jarruista en saanu prosentteja.

Capri III -81 2.8S
Escort II -74
Taunus I -74 1.6-16V
Escort II -74
Taunus I -74 1.6-16V
-
- CRSC jäsen 2016
- Viestit: 1126
- Liittynyt: La Joulukuu 21. 23:38:07 2002
- Paikkakunta: Äänekoski westside..
Tää mun auto voi ollakkin jonkun ford harrastajan tuttu/ ex kärry...
Jkl akselilta sen ostin.. kuvia voin laitella tuonne projekti osastolle lähiaikoina..
Aika hyvin on tullut infoo tästä moottorin vaihto hommasta..
Ja kiitokset TVR:lle ja kaikille muille vastanneille..
Joo. kakslitranen ohari tulee keulalle, se on varma jo tässä vaiheessa..
Aski,kardaani ja kytkin on jo tiedossa. Tolpat ja moottori + muut hilut ois hakusessa.. tarjota saa
Jkl akselilta sen ostin.. kuvia voin laitella tuonne projekti osastolle lähiaikoina..
Aika hyvin on tullut infoo tästä moottorin vaihto hommasta..
Ja kiitokset TVR:lle ja kaikille muille vastanneille..
Joo. kakslitranen ohari tulee keulalle, se on varma jo tässä vaiheessa..
Aski,kardaani ja kytkin on jo tiedossa. Tolpat ja moottori + muut hilut ois hakusessa.. tarjota saa

-
- Viestit: 1008
- Liittynyt: Ti Huhtikuu 29. 16:27:59 2003
- Paikkakunta: hartola
- Viesti:
-
- Viestit: 1321
- Liittynyt: To Joulukuu 18. 19:42:50 2003
- Paikkakunta: Lapua
- Viesti:
-
- Viestit: 1008
- Liittynyt: Ti Huhtikuu 29. 16:27:59 2003
- Paikkakunta: hartola
- Viesti:
kaverilla on 4d ghia johon ei oo kaiketi vaihettu mitään muuta kun moottori kardaani ja loota siinä ghiassa on vissiin isot takajarrut vakiona.. auto on tehty yli 10v sitten ja ei sen jälkeen oo mitään kyselty ja kyseessä on 0% auto..RaimoS kirjoitti:Mulla on aikoinaan muutoskatsastettu oma välikoppa 1.3 -> 1.6 laittamalla 9tuumaset jarrut taakse. 1.6 -> 2.0 katsastuksessa ei olekkaan enää vaadittu mitään lisää, vain ne autossa jo olleet 9-tuum jarrut
-
- Viestit: 200
- Liittynyt: Ke Syyskuu 22. 14:11:25 2004
- Paikkakunta: Tuupovaara
Nykyisestä jarrupykälästä Maaliskuusta 2005->
Tervehdys
Ajattelin valaista tätä nykyistä jarrupykälää, joka on aika ratkaiseva homma Escortteja rakentaessa. Liikenneministeriöltä on tullut uusi pykälä henkilöauton jarrujen vaihdon osalta joka on tullut voimaan Maaliskuussa 2005. Siinä on oleellisena muutoksena entiseen, että alkuperäisiä jarruja tehokkaampiin jarruihin vaihdettaessa ei tule prosenttimerkintöjä enää. Eli esim. Escorteissa Mk1 ja Mk2 voi laittaa isot levyjarrut eteen ja 8"tuuman runmpujen tilalle 9" rummut ilman merkintöjä otteeseen. Tarkempaa tietoa ja pykälä sanatarkasti AKE:n kotisivuilla, mutta Escort rakentelijoiden kannattaa pitää tämä pykälä mielessä ja valaista katsastusmiestä uudesta pykälästä tarvittaessa.
Ajattelin valaista tätä nykyistä jarrupykälää, joka on aika ratkaiseva homma Escortteja rakentaessa. Liikenneministeriöltä on tullut uusi pykälä henkilöauton jarrujen vaihdon osalta joka on tullut voimaan Maaliskuussa 2005. Siinä on oleellisena muutoksena entiseen, että alkuperäisiä jarruja tehokkaampiin jarruihin vaihdettaessa ei tule prosenttimerkintöjä enää. Eli esim. Escorteissa Mk1 ja Mk2 voi laittaa isot levyjarrut eteen ja 8"tuuman runmpujen tilalle 9" rummut ilman merkintöjä otteeseen. Tarkempaa tietoa ja pykälä sanatarkasti AKE:n kotisivuilla, mutta Escort rakentelijoiden kannattaa pitää tämä pykälä mielessä ja valaista katsastusmiestä uudesta pykälästä tarvittaessa.
Jari Kaukonen
-
- Viestit: 49
- Liittynyt: Ti Helmikuu 4. 14:07:14 2003
- Paikkakunta: Sipoo
Kertokaa kokemuksia miten on mennyt käytännössä. Tuolla USA-autojen keskustelufoorumilla www.overdrive.fi on jarruasiasta sellainen käsitys et prosentteja ei mene kanta-autotarkastetuista (yli 35% vaihedettuja osia) mut jos prossat alle tuon niin silloin jarrut lisätään prosentteihin. Yksinkertaista ja loogista... 
OPM

OPM
-
- Viestit: 710
- Liittynyt: Ma Helmikuu 4. 14:55:47 2002
- Paikkakunta: Vammala
- Viesti:
"Ajoneuvoharrastajille selkeämmät säännöt ja lisäaikaa rakenteluun
...
Asetusta sovelletaan ajoneuvoihin, joissa vähintään 35 prosenttia osista on vaihdettu"
kliketiklik
edit
ja itse säädös josta saman tekstin voi käydä lukemassa.
...
Asetusta sovelletaan ajoneuvoihin, joissa vähintään 35 prosenttia osista on vaihdettu"
kliketiklik
edit
ja itse säädös josta saman tekstin voi käydä lukemassa.