Mitä RST:eelle ennen katsastusta?

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

cossuton
Viestit: 2335
Liittynyt: Ke Elokuu 28. 10:13:20 2002
Paikkakunta: Lohja

Mitä RST:eelle ennen katsastusta?

Viesti Kirjoittaja cossuton » Pe Tammikuu 13. 13:10:31 2006

Jeps, kyselempä ihan perusjuttuja liittyen katsastukseen joka on (joskus) kesäkuussa eli reilun neljän kuukauden päästä. Autolla on ajettu viimeksi ostopäivänä eli 16.9-05 ja sen jälkeen se laitettiin lämpimään talliin seisomaan. Seuraavan kerran auto starttaa kesäkuun 1 päivänä -06 jos luoja suo. Katsastan auton varmasti siitä seuraavana päivänä ja kysympä nyt siihen liittyen, että mitä olis hyvä tehdä, jotta ei tarvis hylsyjen takia uudestaan mennä?

- jarrut herkistellään, mutta tarviiko tolle ALBS-systeemille tehdä mitään erikoista (muutakuin poistaa monen mielestä :wink: )?
- moottorille, vaihdanko öljyt vaikka ennen seisomista ne vaihdettiin? Lisäänkö suoraan litran masinolia sekään vai jotain muuta päästöjen takia (kone ei siis kattiversio)?
- luonnollisesti kaikki sähkövermeet, valot, yms. testataan..
- onko muuta?

Eniten tosiaan huolestuttaa noi päästöt, mutta maahantulokatsastuksessa päästöt oli ihan ok ja rajoissa.

EDIT: joo ei tosiann masinolia öljyn sekaan :) pieniä kirjotusvirheitä, eli masinolia siis tankkiin :roll:
Viimeksi muokannut cossuton, La Tammikuu 14. 10:27:57 2006. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jäsen #292

VW Golf GTI -18
MB SLK 320 -00
Ford Fiesta -19

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Pe Tammikuu 13. 15:39:17 2006

Katso valmiiksi mistä se tyhjäkäyntiseos säädetään ja ota sopiva pitkä 3mm kuusiokoloavain mukaan. Jos näyttää liikoja, niin veivaa heti pienemmälle, eli vastapäivään. Päästöt ei pitäisi olla kuitenkin mikään ongelma ellei kone ole rikki, tupruta mustaa, tai ole täysin sohlo. Periaatteessa tuon voi säätää ihan ilman lambdaa/mittariakin näppituntumalla. Veivaa vaan lämpimästä koneesta tyhjäkäyntiseoksia laihemmalle kunnes käynti huononee. Sitten aavistus takaisin. Pitäisi mennä kirkkaasti läpi.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

latez
Viestit: 1606
Liittynyt: Ti Elokuu 13. 23:37:25 2002
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja latez » Pe Tammikuu 13. 16:12:47 2006

Eikös alapallot ole usein aika morjens näissä?
S2000
Sierra Rs Cosworth 90- 2WD?! 'leasing' - paskana
http://www.pojatviihtyy.com

Objects in the mirror are disappearing faster than they appear..

nprteam
Viestit: 1366
Liittynyt: Ti Syyskuu 30. 9:20:25 2003
Paikkakunta: #803

Re: Mitä RST:eelle ennen katsastusta?

Viesti Kirjoittaja nprteam » Pe Tammikuu 13. 17:12:50 2006

cossuton kirjoitti:- moottorille, vaihdanko öljyt vaikka ennen seisomista ne vaihdettiin? Lisäänkö suoraan litran masinolia sekään vai jotain muuta päästöjen takia (kone ei siis kattiversio)?
Elä ainakaa öljyn sekaan :wink:

Ei vaan teet ihan perus katsastus tarkastuksen, eli kattelet kaikki paikat läpi et ne on ok, ja monesti kannattaa käydä ottaa pakokaasulappu jostai pikkukorjaamolta nii sen saa yleensä halvemmalla ku mitä maksaa konttorilla(oisko 11e nykyää tjsp.).
Focus 1.6 Ecoboost Titanium "Taxi" -11
Ex. Focus 1.6 -99
ex. Escort 1.4cl
Stolen Sierra 2.0 3D -84(Sierra 013)
-Uudella innolla taas mukana, tiedä taas mitä kesällä keksii ;)
-Jaa-a, intoa vois olla, mut kuka möis aikaa? -19
-If it's illegal to race, only the outlaws could race.

Jake
Viestit: 4228
Liittynyt: La Tammikuu 19. 12:52:45 2002

Re: Mitä RST:eelle ennen katsastusta?

Viesti Kirjoittaja Jake » Pe Tammikuu 13. 19:54:48 2006

nprteam kirjoitti:
cossuton kirjoitti:- moottorille, vaihdanko öljyt vaikka ennen seisomista ne vaihdettiin? Lisäänkö suoraan litran masinolia sekään vai jotain muuta päästöjen takia (kone ei siis kattiversio)?
ja monesti kannattaa käydä ottaa pakokaasulappu jostai pikkukorjaamolta nii sen saa yleensä halvemmalla ku mitä maksaa konttorilla(oisko 11e nykyää tjsp.).
Jep ja jos ei mene läpi , saa myös kikkailtua päästöt kohalleen :wink:
ex Jäsen #10

rstbeast
Viestit: 244
Liittynyt: Su Huhtikuu 20. 17:55:41 2003
Paikkakunta: espoo

Viesti Kirjoittaja rstbeast » Pe Tammikuu 13. 20:02:35 2006

JesseT kirjoitti:Katso valmiiksi mistä se tyhjäkäyntiseos säädetään ja ota sopiva pitkä 3mm kuusiokoloavain mukaan. Jos näyttää liikoja, niin veivaa heti pienemmälle, eli vastapäivään. Päästöt ei pitäisi olla kuitenkin mikään ongelma ellei kone ole rikki, tupruta mustaa, tai ole täysin sohlo. Periaatteessa tuon voi säätää ihan ilman lambdaa/mittariakin näppituntumalla. Veivaa vaan lämpimästä koneesta tyhjäkäyntiseoksia laihemmalle kunnes käynti huononee. Sitten aavistus takaisin. Pitäisi mennä kirkkaasti läpi.
Riippuu aika paljolti mitä koneelle on tehty jos on vaikka viritetty roimasti , aikanaan sillon omassa rst:ssä oli aika reilusti yli OC arvo tai mikä lie, Vaikka kone oli tehty hyvin. Mutta just niillä säädöillä oli seokset ja tehot kohallaan joten en mittaillut päästöjä katsastusasemalla :wink:
Octavia RS245 -18
Ex-Sierra Cosworth -89
Escort Rs turbo -87
Lada 1200L "nappisilmä"
Lada 1500S

iegres
Viestit: 897
Liittynyt: Ti Helmikuu 10. 20:34:24 2004
Paikkakunta: Pks

Viesti Kirjoittaja iegres » Pe Tammikuu 13. 22:33:55 2006

Joo,
mä oon myös ehdottomasti tuon kannalla että haetaan se päästölappu jostain muualta.

Esimerkiksi lähin pikkupaja ottaa muistaakseni 9e mittauksesta ja euro päälle jos joutuu kaasarin ruuveja vähän säätämään.
Toinen paikka tekee mittauksen vitosella.
Mondeo STW mk3

Planet
Viestit: 1492
Liittynyt: Ti Helmikuu 26. 23:08:03 2002
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja Planet » Pe Tammikuu 13. 22:58:45 2006

Suosittelen kans tota päästömittausta ennen katsastusta, saapahan samalla säädettyä jos ei ole päästöt kohallaan. Ei sille ALBS-systeemille tarvi mitään tehdä, ei sitä testata mitenkään. Itellä ei enää viime katsastuksessa sitä ollut kiinni, eikä siitä mitään mukinaa tullu. Eipä siinä kai sen kummempaa kuin perus tarkastus ja jonkun pituinen testi lenkki :wink:
Jäsen #387
Ford Sierra Cosworth 2wd
Mondeo mk4,5 wagon

Vastaa Viestiin