Rs turboon veivit
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Ylläpitäjä
Rs turboon veivit
Elikkä rs turbo s2:seen tarvisi kunnon kiertokankia. Mistähän kannattaisi tilata teräksiset? Ja mitähän moiset maksavat
-
- Viestit: 3233
- Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Kaveri tilasi tuolta kun sai edullisesti ja mittojen mukaan. Hintaa en nyt muista:
http://www.saenzperformance.com/
http://www.saenzperformance.com/
Escort mk3 + 2x Focus mk1
-
- Viestit: 276
- Liittynyt: Pe Heinäkuu 5. 12:44:08 2002
Tähänkin itse suosittelisin focuksen eaglen kankia ja vaikka je-pistonssin mäntiä,koska niille jää hintaa alle 1000e ja joutuu kyllä hiomaan kampiakselin kaulat pienemmiksi,mutta kun ne hioo epäkeskeisesti niin saa iskua lisää ja poraa sylinterit cvh-lohkossa noille 85mm männille tai sit tekee 1.8 männistä niin saa todella mukavan padan cvh-lohkolla.Kaverilla oli tollanen motti ja menee kyllä aika ohueksi sylinteriseinämä mutta kesti 1.4 bar sen ajossa ja kenkää sai.Hintaa vaan jää just samoihin ton n.1300e pelkillä kangilla.Mutta tämähän on jokaisen itse päätettävissä mitä tekee.impormant performance/flatlander racing oli paikka mistä kyseisen motin tekemiseen löyty palikat eli jenkeistä
(ja todennäköisesti kirjoitin ton nimen väärin)
(ja todennäköisesti kirjoitin ton nimen väärin)

-
- Viestit: 640
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:29:33 2001
PO-Metal mittatilauskanget lienee jotain 800 e / sarja. Tohon Zetecin kankien sovittamiseen suhtautuisin melkoisella varauksella sikäli kun koneistuksetkin maksavat aina rahaa. Ja 85 mm poraus CVH:ssa on kyllä semmoinen käsikranaatti mistä on sokkakin jo heitetty aika kauas 

Vihellys Ja Pauke - Virityspaja
-
- Viestit: 3233
- Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Vastasi näin kun kysyin:JesseT kirjoitti:Kaveri tilasi tuolta kun sai edullisesti ja mittojen mukaan. Hintaa en nyt muista:
http://www.saenzperformance.com/
750$ for a set, mine are specced for 2.5 bar + nitro 8500 rpm 350+ hp H-beam. I can order forged pistons too from IASA.
Escort mk3 + 2x Focus mk1
-
- Viestit: 790
- Liittynyt: Ti Syyskuu 3. 10:40:17 2002
- Paikkakunta: Järvelä
jappes kirjoitti:mutta kun ne hioo epäkeskeisesti niin saa iskua lisää
Mä kyllä väitän, että hiomalla ei iskuun saada lisää pituutta. Ei isku voi pidentyä ellei kampuraan lisätä tavaraa. kampiran kaventaminen tietysti parantaa hiukan laakerien kestoa, mutta riippuen kampurasta ja pois sorvattavasta lastusta, kampiakseli saattaa heiketä.
-
- Viestit: 276
- Liittynyt: Pe Heinäkuu 5. 12:44:08 2002
No periaatteessa ei saakkaan iskua lisää alkuperäiseen nähden, mutta kun kuitenkin joutuu hiomaan niin sitten saa tehtyä juuri verratuna siihen ettei hio epäkeskeisesti vaan ottaisi joka puolelta samanverran.
Jos kiertokangen kaulasta kampiakselista otetaan pelkästään toiselta sivulta siivu pois niin kyllähän kangen asento on silloin eri, kun jos otetaan tasaisesti koko kehältä.
Vaikutus luokkaa 0,5-1mm riippuen kuinka paljon voi hioa tavaraa pois.
Kaverin akseli hiottiin siten että toiselta reunalta lähti 0,25mm ja toiselta 1,25 eli kyllähan se väkisinkin siinä muuttuu vai mitä mieltä olet tästä Markus??
Eli männän ollessa alakuolokohdassa sen on sen millin tai puoli alempana ja ylhäällä ollessa millin tai puoli ylempänä niin silloinhan iskutilavuus muuttuu.Todella pieni vaikutus mut kuitenkin
Tähän on myös toinen vaihtoehto---olen käsittänyt todella pahasti väärin
Jos kiertokangen kaulasta kampiakselista otetaan pelkästään toiselta sivulta siivu pois niin kyllähän kangen asento on silloin eri, kun jos otetaan tasaisesti koko kehältä.
Vaikutus luokkaa 0,5-1mm riippuen kuinka paljon voi hioa tavaraa pois.
Kaverin akseli hiottiin siten että toiselta reunalta lähti 0,25mm ja toiselta 1,25 eli kyllähan se väkisinkin siinä muuttuu vai mitä mieltä olet tästä Markus??
Eli männän ollessa alakuolokohdassa sen on sen millin tai puoli alempana ja ylhäällä ollessa millin tai puoli ylempänä niin silloinhan iskutilavuus muuttuu.Todella pieni vaikutus mut kuitenkin
Tähän on myös toinen vaihtoehto---olen käsittänyt todella pahasti väärin

-
- Viestit: 790
- Liittynyt: Ti Syyskuu 3. 10:40:17 2002
- Paikkakunta: Järvelä
Kyllä mä olen sitä mieltä että tavaran pois ottaminen ei muuta kampiakselin kaulan liikerataa.Eli kampuran kk:n kaulan yläosa ei yllä sen pidemmälle, kuin alkuperäinen kaula. Eli mun järjen mukaan akseli josta on hiottu pois ei työnnä mäntää sen pidemmälle oli se hiottu kuinka vaan. Akselin kaulan "yläpintaan" ei kuitenkaan tule lisää tavaraa. Joitain kilpa-kaseleita on tehty siten että yläpintaa on täytehitsattu ja sen jälkeen sorvattu pyöreäksi niin tämähän taas lisää iskun pituutta. Tollain on joitain rallicross (ja roadsport) volvoja tehty. Tommonen keksintö hajoaa aina mutta koska on erijuttu...jappes kirjoitti:No periaatteessa ei saakkaan iskua lisää alkuperäiseen nähden, mutta kun kuitenkin joutuu hiomaan niin sitten saa tehtyä juuri verratuna siihen ettei hio epäkeskeisesti vaan ottaisi joka puolelta samanverran.
Jos kiertokangen kaulasta kampiakselista otetaan pelkästään toiselta sivulta siivu pois niin kyllähän kangen asento on silloin eri, kun jos otetaan tasaisesti koko kehältä.
Vaikutus luokkaa 0,5-1mm riippuen kuinka paljon voi hioa tavaraa pois.
Kaverin akseli hiottiin siten että toiselta reunalta lähti 0,25mm ja toiselta 1,25 eli kyllähan se väkisinkin siinä muuttuu vai mitä mieltä olet tästä Markus??
Eli männän ollessa alakuolokohdassa sen on sen millin tai puoli alempana ja ylhäällä ollessa millin tai puoli ylempänä niin silloinhan iskutilavuus muuttuu.Todella pieni vaikutus mut kuitenkin
Tähän on myös toinen vaihtoehto---olen käsittänyt todella pahasti väärin

-
- Viestit: 276
- Liittynyt: Pe Heinäkuu 5. 12:44:08 2002
Tää olisi helpompi selittää, kun vois piirtää kuvan mutta jos hiotaan tasaisesti kehältä samanverran niin kanki pysyy samassa paikassa keskipisteestä mitattuna,jos taas hiotaan toisesta reunasta josta otetaan enemmän niin muuttuuhan sen paikka keskipisteeseen nähden kuten jo kirjoitin.Ja ei verrata nyt alkuperäiseen iskuun vaan hiottu vs. epäkeskeisesti hiottu niin siinä se muuttuu,koska kammen kaulan halkaisija pienenee enemmän toisesta reunasta, jonka seurauksena uuden kaulan halkaisijan keskipiste muuttuu ulommas kampiakselin runkolinjasta eli nyt kammen kaula on kauempana keskilinjasta joten eikö iskunpituus silloin muutu.
-
- CRSC hallitusjäsen
- Viestit: 6559
- Liittynyt: Ti Kesäkuu 25. 11:25:15 2002
- Paikkakunta: Helsinki..... #54
Kyllä jappes on ihan oikeassa. Piirtäkää paperille kuva itse niin ymmärrätte. Muistakaa, että se uuden veivin kaula on pienempi kuin alkuperäisen.
Escort mk1 -70
Transit mk1 -77
Taunus mk3 -81
Toyota Hilux Surf SSR-X Wide Body
Pontiac Trans Am 400 -76
Transit mk1 -77
Taunus mk3 -81
Toyota Hilux Surf SSR-X Wide Body
Pontiac Trans Am 400 -76
-
- Viestit: 276
- Liittynyt: Pe Heinäkuu 5. 12:44:08 2002
-
- Viestit: 276
- Liittynyt: Pe Heinäkuu 5. 12:44:08 2002
Juurikin noin ja olisin tehnyt kuvan, mutta työpaikan koneilla estot niin en voinut ja kiitos _pexille eli tosta kuvasta pitäisi kaikkien tajuta homman juju.Saman olisin tehnyt cossun akseliin mutta löytyi noi toiset vakio veivit joten ei tarvinnut hioa suotta.Merkitys tolla aika pieni mutta kaikki lisä on aina tervettullutta ja noin mä sen tekisin jos joutuisi hiomaan ja ainakin turun suunnalla koneitamot pystyy noin tekemään.
Toivottavasti et hihnala pahoita mieltäsi että tätä jauhettiin tässä.
Ja edelleen olen kyllä sitä mieltä että noin kannattaa tehdä cvh pata koska saa kasvatettua iskua,paremman kankisuhteen, koska pidemmät kanget ja matalammat männät ja ennenkaikkea kohtuullisesti isomman kuutiotilavuuden, joiden johdosta tulee mukavan vääntävä ja tehokas moottori.
Ja ilpo,olet kyllä periaatteessa ihan oikeassa että voi olla vähän epävarma noin isolla porausella mut se kaverin motti kesti kyllä tolla isolla porauksella ja 1,4bar, toisin poneja tais olla vaan 230 tai vähän päälle ja oli porattu ihan normi 1.6 lohkosta ja kilometrejä kertyi sekä kenkää sain huoletta.Varman päälle niin 1.8 männät ja kanget.
Toivottavasti et hihnala pahoita mieltäsi että tätä jauhettiin tässä.
Ja edelleen olen kyllä sitä mieltä että noin kannattaa tehdä cvh pata koska saa kasvatettua iskua,paremman kankisuhteen, koska pidemmät kanget ja matalammat männät ja ennenkaikkea kohtuullisesti isomman kuutiotilavuuden, joiden johdosta tulee mukavan vääntävä ja tehokas moottori.
Ja ilpo,olet kyllä periaatteessa ihan oikeassa että voi olla vähän epävarma noin isolla porausella mut se kaverin motti kesti kyllä tolla isolla porauksella ja 1,4bar, toisin poneja tais olla vaan 230 tai vähän päälle ja oli porattu ihan normi 1.6 lohkosta ja kilometrejä kertyi sekä kenkää sain huoletta.Varman päälle niin 1.8 männät ja kanget.
-
- Viestit: 2740
- Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
- Paikkakunta: Otalampi
Tässä esimerkissä sitä iskunpituutta tulee 2mm lisää ja jos kampiakselin laakeripinnat ei ole ruvella ja toi laakerin pienennys voidaan käyttää kokonaan iskun pidentämiseen niin siihen saa 3mm lisää iskua.jappes kirjoitti:
Vaikutus luokkaa 0,5-1mm riippuen kuinka paljon voi hioa tavaraa pois.
Kaverin akseli hiottiin siten että toiselta reunalta lähti 0,25mm ja toiselta 1,25 eli kyllähan se väkisinkin siinä muuttuu vai mitä mieltä olet tästä Markus??
Olisi mukava tietää kuinka paljon noita Ford koneiden kiertokankien laakereita voi pienentää, että ne vielä pysyy kuosissaan?
Uudehkoissa muun merkkisissä nelikoissa saattaa olla about 45mm laakerit ja turbolla revitään yli 500hv tehoja. 8-limppuiset kampiakselit pysyy tietenkin tasapainotettuna paremmin kuosissaan.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
-
- Viestit: 276
- Liittynyt: Pe Heinäkuu 5. 12:44:08 2002
Juu niin tulee yhteensä 2mm iskua ja toi mun aiemmin kirjoittama kuvasi kuinka paljon kangi siirtyy kampilinjasta ulospäin. Koneistaja sanoi että ei pystyisi hiomaan niin että pelkästään toiselta reunalta lähtisi,kun on joku keskittämis ongelma.Tosin siitä on muutama vuosi aikaa ja ovat varmaan laitteet kehittyneet ja samalla myös koneistajaSLEI kirjoitti:Tässä esimerkissä sitä iskunpituutta tulee 2mm lisää ja jos kampiakselin laakeripinnat ei ole ruvella ja toi laakerin pienennys voidaan käyttää kokonaan iskun pidentämiseen niin siihen saa 3mm lisää iskua.jappes kirjoitti:
Vaikutus luokkaa 0,5-1mm riippuen kuinka paljon voi hioa tavaraa pois.
Kaverin akseli hiottiin siten että toiselta reunalta lähti 0,25mm ja toiselta 1,25 eli kyllähan se väkisinkin siinä muuttuu vai mitä mieltä olet tästä Markus??
Olisi mukava tietää kuinka paljon noita Ford koneiden kiertokankien laakereita voi pienentää, että ne vielä pysyy kuosissaan?
Uudehkoissa muun merkkisissä nelikoissa saattaa olla about 45mm laakerit ja turbolla revitään yli 500hv tehoja. 8-limppuiset kampiakselit pysyy tietenkin tasapainotettuna paremmin kuosissaan.


-
- Viestit: 640
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:29:33 2001
No kyllä toi ihan toimivalta idealta vaikuttaa. Tosin jos unohdetaan se 85 milliseksi poraaminen (eli 2.0 Zetecin mäntä) niin noita 81 millisiä Zetecin mäntiä en ole vielä missään amerikan kaupassa nähnyt myytävänä. Johtunee siitä että siellä ei ole myyty kuin tuota 2.0 konetta. Männät siis joutuu ostamaan vähän isommalla rahalla jolloin toi rahansäästö kutistuu jo aika pieneen. Vai onko joku onnistunut löytämään tarpeeksi lähelle CVH:n mittoja olevia mäntiä Wisecon tms. valikoimista?
Toinen juttu mitä olen miettinyt on se että kuinka paljon noi CVH:n kanget nyt sitten kestää? Englannin pojat sanoo että 200 hv:n jälkeen ollaan riskirajalla mutta toisaalta ne sanoo myös että Zetecin veivit kestää 250 hv ja itselläni on nyt ollut jo kolme kesää yli tuon rajan (280-330) eikä vielä ole veivi kurkannut.
Eli onko jollain todistettavasti hajonnut veivi ihan vaan "voimalla"? Ei siis näitä 250 tkm ajettuja alakertoja joita kiusataan niin kauan kun kestää.
Toinen juttu mitä olen miettinyt on se että kuinka paljon noi CVH:n kanget nyt sitten kestää? Englannin pojat sanoo että 200 hv:n jälkeen ollaan riskirajalla mutta toisaalta ne sanoo myös että Zetecin veivit kestää 250 hv ja itselläni on nyt ollut jo kolme kesää yli tuon rajan (280-330) eikä vielä ole veivi kurkannut.

Vihellys Ja Pauke - Virityspaja
-
- Viestit: 3835
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001
Eiköhän sen veivin katkeamiseen ole muitakin tekijöitä kuin pelkkä teho. Jos 150hv vapaastihengittävää kierrätetään 15000 rpm niin olettaisin että jonkinlainen vaurio tapahtuu, eikä olla lähelläkään yliviisaiden brittien määrittelemää rajaa.
Silloin kun veivi tulee lohkosta tai öljypohjasta läpi, niin onko se sitä ennen katkennut vai onko laakeri mennyt jumiin ja kääntänyt kankea akselin kaulan ympärille ja siitä pihalle, vai onko mäntä hajonnut ja päästänyt veivin sykkimään mihin sattuu? Huonoa veiviä ei voi syyttää kahdesta viimeisestä vaihtoehdosta. Jos kyseessä on ihan selvästi katkeaminen, niin onko vaikuttajana painava mäntä?
Omasta kokemuksesta voin sanoa että ohc is koneen veivit antautuu "tehoista" helpommin kuin cvh kanki. Ohc kanget menivät ihan selvästi mutkalle, samaa ilmiötä en ole cvh koneestani löytänyt.
Kuitenkaan en aio ottaa selvää miten paljon vakioveivit kestää. Alkuperäinen lohko on aina alkuperäinen.... Vakiotkin näköjään kestää sen verran mitä tuohon etuvetoleluun tarvitsee.
Silloin kun veivi tulee lohkosta tai öljypohjasta läpi, niin onko se sitä ennen katkennut vai onko laakeri mennyt jumiin ja kääntänyt kankea akselin kaulan ympärille ja siitä pihalle, vai onko mäntä hajonnut ja päästänyt veivin sykkimään mihin sattuu? Huonoa veiviä ei voi syyttää kahdesta viimeisestä vaihtoehdosta. Jos kyseessä on ihan selvästi katkeaminen, niin onko vaikuttajana painava mäntä?
Omasta kokemuksesta voin sanoa että ohc is koneen veivit antautuu "tehoista" helpommin kuin cvh kanki. Ohc kanget menivät ihan selvästi mutkalle, samaa ilmiötä en ole cvh koneestani löytänyt.
Kuitenkaan en aio ottaa selvää miten paljon vakioveivit kestää. Alkuperäinen lohko on aina alkuperäinen.... Vakiotkin näköjään kestää sen verran mitä tuohon etuvetoleluun tarvitsee.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5