Suuri tulppakeskustelu
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 270
- Liittynyt: Ke Heinäkuu 18. 16:59:36 2007
Re: Suuri tulppakeskustelu
mutta se syy miks se iridium ei toimi RE:n kanssa? Onko joku materiaali kysymys?
sierra cosworth 2wd, 480hv, haltec ja "re85".
Mb "st" 560hv/800nm...
Mb "st" 560hv/800nm...
-
- CRSC jäsen 2016
- Viestit: 2289
- Liittynyt: La Maaliskuu 30. 18:12:19 2002
- Paikkakunta: Kymenlääni
Re: Suuri tulppakeskustelu
Tuota en tiedä, mut noin tuntuu olevan. Taas yhdestä autosta tuntuu olevan kipuna lopussa viinalla. Pitää seurailla mitä paljastuu.pontsei kirjoitti:mutta se syy miks se iridium ei toimi RE:n kanssa? Onko joku materiaali kysymys?
Voorteja ja jotain muitakin räpellyksiä
-
- Viestit: 2740
- Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
- Paikkakunta: Otalampi
Re: Suuri tulppakeskustelu
Brisk rengassivuelektrodi-tulpat + Cranen Hi-6 CDI ja lähti Cossun kone tulille hyvin lyhyellä startilla vaikka oli seissyt vuoden ulkona.
Eikös viina vaadi kuumemmat tulpat kuin bensa-auto ja viina kiihdytysautoissa käytetään jopa tupla magnettoja.
"mutta se syy miks se iridium ei toimi RE:n kanssa? Onko joku materiaali kysymys?"
Kaikissa käsissäni olleissa eksoottisista/kalliista materiaaleista tehdyissä tulpissa on ollut tosi sirot elektrodit, alkoholi jäähdyttää haihtuessaan tosi paljon enemmän kuin bensa, tulppien pitäisi varmaan E85:lla olla reilusti kuumemmat. Metanolia käyttävä kisamoottori on tehty kylmemmän palamisen vuoksi muovista (Polimor muistaakseni).
Eikös viina vaadi kuumemmat tulpat kuin bensa-auto ja viina kiihdytysautoissa käytetään jopa tupla magnettoja.
"mutta se syy miks se iridium ei toimi RE:n kanssa? Onko joku materiaali kysymys?"
Kaikissa käsissäni olleissa eksoottisista/kalliista materiaaleista tehdyissä tulpissa on ollut tosi sirot elektrodit, alkoholi jäähdyttää haihtuessaan tosi paljon enemmän kuin bensa, tulppien pitäisi varmaan E85:lla olla reilusti kuumemmat. Metanolia käyttävä kisamoottori on tehty kylmemmän palamisen vuoksi muovista (Polimor muistaakseni).
Viimeksi muokannut SLEI, La Toukokuu 26. 13:52:51 2012. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
-
- CRSC jäsen 2016
- Viestit: 2289
- Liittynyt: La Maaliskuu 30. 18:12:19 2002
- Paikkakunta: Kymenlääni
Re: Suuri tulppakeskustelu
Tuota kuumempaa tulppaa olen itsekkin mieltänyt viinalle hyväksi. Polttoainettahan menee enempi ja se jäähdyttää konetta myöskin enemmän.
Voorteja ja jotain muitakin räpellyksiä
-
- Viestit: 787
- Liittynyt: Ke Kesäkuu 2. 11:02:19 2004
- Paikkakunta: Kajaani
Re: Suuri tulppakeskustelu
Toimii, tai ainakin densojen poistumisen yhteydessä hävis 1,2bar ahtopaineraja.Fullspeed kirjoitti:Msd:ltä tuli noita super "650 hp" tulppia, ovat siis tyypiltään Motocraft 071c Super. Ei mitään hajua mikä ero noihin normaaleihin "maailman huonoimpiin" tulppiin mut setti makso 20€ lähipostiin. KokeillaanJasu kirjoitti:GGR:ltä löytyy Ford Motorcraft Super-tulppa.Jasu kirjoitti:Eikös nuo Autoliten AR51:set vastaa täysin Motorcraftin AG902 / AG902C / AG092C tulppia?
Onko kenelläkään kokemusta näistä?
Lainaus: Original Ford part numbers AGPR902P 5099725 1120823 platinum spark plugs are now superceded and a lower specification to this non platinum Motorcraft Super spark plug.

Saa ny nähä sit että kuinka kauan pelaa.
E: Ei oo tullu kysyttyä, mut varmaan maksaa jotain 10€/setti ovaalilla tiskillä

*Volvo 960
Sierra Cosworth 4x4 ´90
Sierra Cosworth 4x4 ´90
-
- CRSC hallitusjäsen
- Viestit: 1492
- Liittynyt: La Syyskuu 12. 17:56:46 2009
Re: Suuri tulppakeskustelu
Mitkähän kynttilät ois parhaimmat tuohon BOBiin? BOA:n kanssa käykö samat? Niistä taisikin olla jo aikaisemmilla sivuilla mainintaa, mutta eihän se kysyvä tiellään eksy 

Jaguar S-Type R, 4.2l V8
Ford Ranger -07
Ford Sierra 4.6iS V8
Ford Ranger -07
Ford Sierra 4.6iS V8
-
- Viestit: 1555
- Liittynyt: Ke Tammikuu 9. 7:47:29 2002
- Paikkakunta: Pyhäjärvi
Re: Suuri tulppakeskustelu
Syynä voi olla matalampi lämpötila palotilassa. En ole asiaa tutkinut, mutta tuli ekana mieleen.pontsei kirjoitti:mutta se syy miks se iridium ei toimi RE:n kanssa? Onko joku materiaali kysymys?
-
- CRSC jäsen 2017
- Viestit: 673
- Liittynyt: Ti Joulukuu 12. 9:29:07 2006
- Paikkakunta: Pyhäjärvi
- Viesti:
Re: Suuri tulppakeskustelu
Ite oon hakenu Yteltä ihan perus dohcin densot ja pelaa ainaki viinan kanssa 1,4bar paineilla ja +440hv tehoilla. Ja hukkakipinä sytytyksellä on.
Sierra V6 TIC (ex 16vt 439hv/520nm) *TATECH* -89
Audi UrS4 2.2TQ Avant man. -93 (gt35, 3"exh, FMIC)
Sierra STW 2.9i man. -89
Sierra 1.8 ohc -87 (museoon?)
Zetor 5511 Turbo -70 *Pihakone*
Audi UrS4 2.2TQ Avant man. -93 (gt35, 3"exh, FMIC)
Sierra STW 2.9i man. -89
Sierra 1.8 ohc -87 (museoon?)
Zetor 5511 Turbo -70 *Pihakone*
-
- Viestit: 270
- Liittynyt: Ke Heinäkuu 18. 16:59:36 2007
Re: Suuri tulppakeskustelu
hain bilteman laatutulpat,(brisk), kuumemmat mitä muut on ollut, niin nyt tuntuis pelaavan paremmin ku ennen, ei pätki vaikka seos menisi rikkaalle kovassa vedossa...
sierra cosworth 2wd, 480hv, haltec ja "re85".
Mb "st" 560hv/800nm...
Mb "st" 560hv/800nm...
-
- Viestit: 1542
- Liittynyt: Ma Huhtikuu 13. 11:34:31 2009
- Viesti:
Re: Suuri tulppakeskustelu
onko jollain näistä tulpista kokemusta?
http://www.kaasutinexpertti.fi/shopultr ... g.php?c=79
http://www.kaasutinexpertti.fi/shopultr ... g.php?c=79
Ford Sierra Xr4i '83
Ford Scorpio Cosworth '91
Ford Cortina '66
Ford Focus 2.0 '00
Chevrolet Lumina LE '95&'97
Opel Kadett C Coupe '75
Zündapp M50 '66
Solifer SM '80
Peugeot SV50 Executive '97
Pocket Mini Bike '08
Murray 12ic/38 '95
Ford Scorpio Cosworth '91
Ford Cortina '66
Ford Focus 2.0 '00
Chevrolet Lumina LE '95&'97
Opel Kadett C Coupe '75
Zündapp M50 '66
Solifer SM '80
Peugeot SV50 Executive '97
Pocket Mini Bike '08
Murray 12ic/38 '95
-
- Viestit: 2042
- Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 17:24:42 2002
- Paikkakunta: Riihimäki
Re: Suuri tulppakeskustelu
Nostetaampas tätä aihetta,hetken sai skrollailla että löytyi 
Varmaan jo useampaa yb cossua viinalla ruokitaan niin minkäslaisia sytytystulppia ootte käyttänyt?
Muutenkin kiinnostas millasilla kokoonpanoilla vehkeet rokkaa, triggeröinti, suuttimet yms.
Omassa siis ongelmana rötääminen vedossa 1.3b lähtien, ei välttämättä johdu tulpista mutta se ois helpoin asia kokeilla ensin.
Tulpat on qc59c millin kärkivälillä, 034 puolat, 12 hampainen triggeri + nokalla home, bosch ev14 2000cc suuttimet ja maxxecu ohjaa sekventaalisena.
Lähetetty minun Nokia 7.2 laitteesta Tapatalkilla

Varmaan jo useampaa yb cossua viinalla ruokitaan niin minkäslaisia sytytystulppia ootte käyttänyt?
Muutenkin kiinnostas millasilla kokoonpanoilla vehkeet rokkaa, triggeröinti, suuttimet yms.
Omassa siis ongelmana rötääminen vedossa 1.3b lähtien, ei välttämättä johdu tulpista mutta se ois helpoin asia kokeilla ensin.
Tulpat on qc59c millin kärkivälillä, 034 puolat, 12 hampainen triggeri + nokalla home, bosch ev14 2000cc suuttimet ja maxxecu ohjaa sekventaalisena.
Lähetetty minun Nokia 7.2 laitteesta Tapatalkilla
2.2iS T16 4x4 'raceprojekti'
XR4Ti 'futureprojekt'
EVO8 'projekt talvimiina'
ST220 'käyttis projekt'
Sprinter 318
450EXC 6D
TE300i
Slowmotion Motorsport
#69
XR4Ti 'futureprojekt'
EVO8 'projekt talvimiina'
ST220 'käyttis projekt'
Sprinter 318
450EXC 6D
TE300i
Slowmotion Motorsport
#69
-
- Viestit: 218
- Liittynyt: Ma Heinäkuu 14. 19:36:22 2008
Re: Suuri tulppakeskustelu
Seuraava on ainakin toimiva setti:
-Tulpat QC59C, kärkiväli muistaakseni 0.8mm.
-Volkkarin COP:t.
-36-1 triggeri.
-Virranjakajalta nokan asento.
-1300cc EV14 boschit.
-Maxxecu.
-Painetta 2-2.5 bar.
-Viinaa tankissa.
Kipinä on riittänyt aina. Muuta ongelmaa on kyllä ollut.......
-Tulpat QC59C, kärkiväli muistaakseni 0.8mm.
-Volkkarin COP:t.
-36-1 triggeri.
-Virranjakajalta nokan asento.
-1300cc EV14 boschit.
-Maxxecu.
-Painetta 2-2.5 bar.
-Viinaa tankissa.
Kipinä on riittänyt aina. Muuta ongelmaa on kyllä ollut.......

-
- CRSC jäsen 2017
- Viestit: 83
- Liittynyt: To Elokuu 30. 17:24:07 2007
- Paikkakunta: Joensuu
Re: Suuri tulppakeskustelu
Itellä toiminut tällä setillä hyvin:
-tulpat: ngk racing pintapurkaustulpat
-vag-puolat
-36-1 triggeri.
-ohc virran jakajalta nokan tieto.
-2200 ev14 suuttimet
-Maxxecu sport
-Painetta n.1,5 bar
ja tietenkin viinaa tankissa
-tulpat: ngk racing pintapurkaustulpat
-vag-puolat
-36-1 triggeri.
-ohc virran jakajalta nokan tieto.
-2200 ev14 suuttimet
-Maxxecu sport
-Painetta n.1,5 bar
ja tietenkin viinaa tankissa
-
- Viestit: 2042
- Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 17:24:42 2002
- Paikkakunta: Riihimäki
Re: Suuri tulppakeskustelu
Sulla varmaan nuo samat ns. kaasusuuttimet mitkä omassakin? Hyvin toiminut?Epponen kirjoitti:Itellä toiminut tällä setillä hyvin:
-tulpat: ngk racing pintapurkaustulpat
-vag-puolat
-36-1 triggeri.
-ohc virran jakajalta nokan tieto.
-2200 ev14 suuttimet
-Maxxecu sport
-Painetta n.1,5 bar
ja tietenkin viinaa tankissa
Kävin hakemassa dokkisierraan tarkoitetut ngk bcpr6es kynttilät, jos niillä testaisi kun seuraava mahdollisuus tulee. Muuten ei kyllä selkeää syytä rötäämiselle löydy jossei sitten johtosarjassa ole jotain feilua mikä ottaa häiriöitä. Toki nuo nykyiset tulpat on uitettu jo useamman kerran että ehkäpä niissä vaan tunnit täynnä.
Lähetetty minun Nokia 7.2 laitteesta Tapatalkilla
2.2iS T16 4x4 'raceprojekti'
XR4Ti 'futureprojekt'
EVO8 'projekt talvimiina'
ST220 'käyttis projekt'
Sprinter 318
450EXC 6D
TE300i
Slowmotion Motorsport
#69
XR4Ti 'futureprojekt'
EVO8 'projekt talvimiina'
ST220 'käyttis projekt'
Sprinter 318
450EXC 6D
TE300i
Slowmotion Motorsport
#69
-
- Viestit: 1046
- Liittynyt: Su Marraskuu 18. 19:15:45 2007
Re: Suuri tulppakeskustelu
joo kovin paksulla seoksella uitetut tulpat kärsii. kannattaa koittaa uudet tulpat ja naputella kärkiväliä pienemmäks.
oon kuullu että etanolin kans tulppa saa olla tosi kylmä kun etanolin kanssa nokeaminen ei oo ongelma toisin kuin bensan kanssa.
oon kuullu että etanolin kans tulppa saa olla tosi kylmä kun etanolin kanssa nokeaminen ei oo ongelma toisin kuin bensan kanssa.
-
- CRSC jäsen 2017
- Viestit: 83
- Liittynyt: To Elokuu 30. 17:24:07 2007
- Paikkakunta: Joensuu
Re: Suuri tulppakeskustelu
Joo, kaasusuuttimet on, ei ainakaan tähän mennessä mitään probleemaa oo tullut noilla. IK27 tulpilla ajettiin penkissä, mutta ne rupesi ottamaan lämpöä, joten vaihdettiin ngk r-tulppiin. Hinta vähän kalliimpi, mutta eipähän ole tulpan kärjet pytyssä pyörimässä.
-
- Viestit: 2042
- Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 17:24:42 2002
- Paikkakunta: Riihimäki
Re: Suuri tulppakeskustelu
Ok, mitkä ngkoot sulla tarkalleen on?Epponen kirjoitti:Joo, kaasusuuttimet on, ei ainakaan tähän mennessä mitään probleemaa oo tullut noilla. IK27 tulpilla ajettiin penkissä, mutta ne rupesi ottamaan lämpöä, joten vaihdettiin ngk r-tulppiin. Hinta vähän kalliimpi, mutta eipähän ole tulpan kärjet pytyssä pyörimässä.
Lähetetty minun Nokia 7.2 laitteesta Tapatalkilla
2.2iS T16 4x4 'raceprojekti'
XR4Ti 'futureprojekt'
EVO8 'projekt talvimiina'
ST220 'käyttis projekt'
Sprinter 318
450EXC 6D
TE300i
Slowmotion Motorsport
#69
XR4Ti 'futureprojekt'
EVO8 'projekt talvimiina'
ST220 'käyttis projekt'
Sprinter 318
450EXC 6D
TE300i
Slowmotion Motorsport
#69
-
- CRSC jäsen 2017
- Viestit: 83
- Liittynyt: To Elokuu 30. 17:24:07 2007
- Paikkakunta: Joensuu
Re: Suuri tulppakeskustelu
NGK R6601-10.
-
- CRSC Jäsen 2021
- Viestit: 10
- Liittynyt: Pe Heinäkuu 19. 19:47:25 2019
Re: Suuri tulppakeskustelu
Pieni aktivoituminen tännekki.
Kokemuksia ngk iridiumeista, normi kupareista, denson ik27 ja brisk tulpista. Näistä nuo briskin turbo ds tulpat on itellä pelannut melkein 3 kesää ongelmitta re85 käytössä. Paineita ollu vaihtelevasti 1,7-2,3bar eikä mitään ongelmia ole syntyny. Auto käy kans huomattavasti ryhdikkäämmin näillä. Yhen ik27 sain pimeäksi ja ngk iridiumista ei pahaa sanottavaa. Seokset ja kylmäkäynnistys oltava kunnossa niin pidentää käyttöikää.
AtecuV3
Bosch vag puolat
Ev 1200
Brisk DOR10DS hopea tulpat (NGK 9 lämpö)
RE85
Kokemuksia ngk iridiumeista, normi kupareista, denson ik27 ja brisk tulpista. Näistä nuo briskin turbo ds tulpat on itellä pelannut melkein 3 kesää ongelmitta re85 käytössä. Paineita ollu vaihtelevasti 1,7-2,3bar eikä mitään ongelmia ole syntyny. Auto käy kans huomattavasti ryhdikkäämmin näillä. Yhen ik27 sain pimeäksi ja ngk iridiumista ei pahaa sanottavaa. Seokset ja kylmäkäynnistys oltava kunnossa niin pidentää käyttöikää.
AtecuV3
Bosch vag puolat
Ev 1200
Brisk DOR10DS hopea tulpat (NGK 9 lämpö)
RE85
-
- Viestit: 1863
- Liittynyt: Ma Tammikuu 28. 14:15:38 2008
- Paikkakunta: Turku
Re: Suuri tulppakeskustelu
Aihetta sivuten, tulppien kiristysmomentti?
Nyrkkisääntö mikä myös Denson paketissa lukee sanoo että sormikireyteen ja 1/4-1/2 kierrosta päälle.
Internet sanoo cossun tulpille 28-33 Nm. Tämä on selvästi enemmän kuin puoli kierrosta sormikireydestä vaikka olis minkälainen pianisti.
Mietityttää koska Sierrani Densoista jokainen oli puhaltanut läpi, ja yhden ydin ja runko olivat ihan irti toisistaan. Ylikiristetty?
Aiheeseen, Denson PK20PR toimii ihan hyvin, T34 + harmaat, sekä omalla eculla että hestecillä. Kärkiväli n. 0.8.
Nyrkkisääntö mikä myös Denson paketissa lukee sanoo että sormikireyteen ja 1/4-1/2 kierrosta päälle.
Internet sanoo cossun tulpille 28-33 Nm. Tämä on selvästi enemmän kuin puoli kierrosta sormikireydestä vaikka olis minkälainen pianisti.
Mietityttää koska Sierrani Densoista jokainen oli puhaltanut läpi, ja yhden ydin ja runko olivat ihan irti toisistaan. Ylikiristetty?
Aiheeseen, Denson PK20PR toimii ihan hyvin, T34 + harmaat, sekä omalla eculla että hestecillä. Kärkiväli n. 0.8.
Sierra Cosworth ´89
Mondeo ST220 '06
Fiesta ST ´19
Mondeo ST220 '06
Fiesta ST ´19