Ralli "vaihteeksi" välikopalla

Keskustelu liittyen vanhempaan Ford kalustoon.

Valvoja: CRSC Hallitus

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Re:

Viesti Kirjoittaja jjs » Ke Syyskuu 9. 19:38:36 2009

jjs kirjoitti:Uusin painos moottorista sisäänajettu ja odottaa lauantain F-cuppia. Kone "säädetty" Japella tänään (jäi taas allekirj. säätöihin lopuksi 8) ), tehohäviötä tuli vähän.. jaa, saa arvata paljonko kiinteä flekti syö tehoa, se tuli taas mitattua. Sen laitoin sähköisen lisäksi kun en halua lämpöhäiriöitä liiaksi. Myös öljynjäähdytin tuli asennettua.
Vääntö kasvoi -ylärekisterissä-, huippuarvo ei. Pitäisi kai joskus keskittyä nokkien välisiin kulmiin.
Kuumana surkea (ei ollenkaan) käynnistyvyys tuli hoidettua uudella planeettavaihteellisella startilla. Toimii.

Muuten hommat on tutusti pois hanskasta; kisa ylihuomenna ja huoltoautosta yms. ei tietoakaan. Kilpurikin muistuttaa lähinnä kaatopaikkaa jne. Nyt unta palloon ja aamulla töihin.
Niin, tämähän taisi jäädä aikoinaan kokonaan raportoimatta :shock: Noh, pienellä vajaan kolmen vuoden viiveellä, välipalana (toivottavasti jatkuvaan) raportointiin:

Kiinteä flekti (ohc oma, lyhennetyt siivet) syö tuossa paketissa 6-7 hv. Melko paljon.

Huoltoauton sain lainaan Jari K:lta, iso uusi mersun paku sutenöörisisustuksella. Hyvä.
Kisaan lähdettiin viimeisillä käyttökelpoisilla Silverstoneilla, olivat ehkä hieman leveät ja kuluneet, mutta kisa piti olla vain moottori- ja kuskitesti ennen talven riemuja.
JiiPee tuli tällä kertaa kartturiksi, Ari A. (RIP :cry: ) ja Jari K. huoltoon. Hönö (blondi) jäi pois kuvioista...
Vettä satoi ja ykköspätkälle mentiin huolestuneina, vasta tehty moottori tietysti kummitteli mielessä (tulikohan se ja se pultti liimattua vai vaan kiristettyä jne).
Alkupää sairaan nopeaa, kone huusi isoimmalla pykälällä ~8t rpm. Vauhti siis "riittävä". Sitten se tuli; tilastotappio. vasen ja sitten 90 ast. oikea (risteys). Vastakaivetut ojat...
Kaksi sisään ja peli vinoon. Muuten ihan jees, mutta ojankaivajat olivat ottaneet luvattoman paljon maata mukaansa. Vasen takapyörä upposi luistossa ojaan ja hetken luulin jo auton sinne menevän perässä! "Nouse, nouse!" kävi mielessä, sitten tömähti. Ojarummun pää törrötti ojan "sisäpenkassa" (rumpu tien ali) ja nappasi kiinni-> sinne upposi koko laite ja pyörät vastaohjaukseen käännettynä -> vas. etupyörä tuli melkein hyttiin. Mutta kyllähän kulki, oli jo kilpamoottorin äänikin...
Se siitä, eka ulosajo -kilpailussa- mulla koskaan. Pitäisi kai katsoa muutakin kuin lämpö- yms. mittareita kun ajaa :)

Korivauriot jäivät pieniksi, vain spoilerin päät ja vas. lok. etunurkka kaipasivat huomiota. Raidetangot (molemmat!) ja kall.vak. vääntyivät. Vaihdoin ohjauksen osat, asensin samalla reaktiotankosarjan myös.

Sitten hommaan tuli käännös; perheen iltatähti Daniel oli syntymäisillään ja lupailin kotona että pidän ainakin vuoden tauon. Noh, meni nyt näemmä (ainakin) 3v. Kohta yritetään taas.

Myin auton, kuten on tässä selvinnytkin, Jari68:lle. Jari kuulemma luovuttanut auton myös eteenpäin, eräälle "vanhalle rallikonkarille". On nähty jo kisoissa jokusen kerran :)
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

jiipee
Viestit: 70
Liittynyt: Su Joulukuu 16. 11:51:11 2001
Paikkakunta: Nummela

Re: Re:

Viesti Kirjoittaja jiipee » Pe Syyskuu 11. 11:14:26 2009

jjs kirjoitti:Se siitä, eka ulosajo -kilpailussa- mulla koskaan. Pitäisi kai katsoa muutakin kuin lämpö- yms. mittareita kun ajaa :)
Ja kisan ekassa mutkassa... :lol: . Jätä se mittareiden ihmettely vaan suosiolla kartturille :)
jjs kirjoitti:Up... Homma jatkunee lähikuukausina uudella otsikolla.
Vaiko vanhalla...
"Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you"

Ville K
Viestit: 9082
Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Re:

Viesti Kirjoittaja Ville K » Pe Syyskuu 11. 12:01:59 2009

jiipee kirjoitti:
jjs kirjoitti:
jjs kirjoitti:Up... Homma jatkunee lähikuukausina uudella otsikolla.
Vaiko vanhalla...
Vaiko mk1 sierralla, kun sellaisen luukutonta kattoa haetaan...? :lol:
Pedal tu tö metal!

heikki
Viestit: 516
Liittynyt: Ke Helmikuu 5. 11:54:35 2003
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ralli "vaihteeksi" välikopalla

Viesti Kirjoittaja heikki » Pe Syyskuu 11. 17:34:55 2009

Niin , ei kai se sinun vanha ralli Cossu oo kulkeutunu täältä idästä takasi sinne etelään..?? :D

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Re: Ralli "vaihteeksi" välikopalla

Viesti Kirjoittaja jjs » Pe Syyskuu 11. 19:21:35 2009

Heikki: hysssss.... :)
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Re: Ralli "vaihteeksi" välikopalla

Viesti Kirjoittaja jjs » La Syyskuu 19. 18:27:13 2009

No niin, seitsemän vuoden ero on päättynyt!
Kyllä joka tallissa oikea kilpa-auto pitää olla. Jiipeen kanssa ihan tippa silmäkulmassa tallilla herkisteltiin jälleennäkemisen riemua....
Jatketaan osoitteessa
http://www.cosworthrsclub.com/keskustel ... ilit=ralli

Kyllähän tuokin jo toisaalta kohta classic -ikäinen olisi?
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Vastaa Viestiin