cossun lastusta

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

jyrkkä
Viestit: 110
Liittynyt: Ti Tammikuu 11. 6:26:05 2005

cossun lastusta

Viesti Kirjoittaja jyrkkä » Ti Tammikuu 8. 20:41:35 2013

moro!

olisko kellään porukasta hajua tuollasesta lastusta: EO13 MOT?
en onnistunut ainakaan kuukkelilla löytämään suoralla haulla.
on ollut 4wd sierrassa<bosch803+3bar map/1,5bar ahtoja ilman kattia>.
kaikki päästö-arvot rankasti poskellaan(arvot ei muistissa).
lähinnä kiinnostais tuo piiri,onko katilliseen vai katittomaan tarkoitettu?
mittaamallahan tuosta sais vissiin jotain vainua,onko lambdalle ohjausta?
putkessa lambda oli paikallaan ja kytkettynä tuolla katittomalla putkella,
vaihdoin katillisen putken ja uuden lambdan ennen mittauksia.

tv jyrkkä :-s

vauhtipete
Viestit: 7372
Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
Paikkakunta: Maapallo

Re: cossun lastusta

Viesti Kirjoittaja vauhtipete » Ke Tammikuu 9. 1:14:53 2013

Ei nyt varsinaisesti liity kysymykseen mutta kokeilitko säätää CO-ruuvia?
That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!

jyrkkä
Viestit: 110
Liittynyt: Ti Tammikuu 11. 6:26:05 2005

Re: cossun lastusta

Viesti Kirjoittaja jyrkkä » Ke Tammikuu 9. 9:34:15 2013

moro.

itse en ollut paikalla kun auto oli pajalla,mutta co ruuvista pyöritellessä ei kuulemma päästy
lähellekkään oikeita alueita.kyseinen firma touhuaa "normi"autojen kanssa,joten en paljon laske painoa
tuolle kommentille.käyn yleensä hakemassa tuolta päästölapun katsastukseen meidän autoihin.
tää auto on mulle uus tuttavuus ja ostin sen syksyllä katsastamattomana.
vaihdoin autoon vakio osat>boxin,mapin suuttimet ja bp.säätimen.
näillä auto toimii moitteetta ja päästöt ok.itse kone on hyvässä kunnossa.
niin ja tuo viriboxi oli auton orggis vihree wd 48.08/L3H.90 katilliseen tarkoitettu.
lähinnä kiinnostaa tuo piiri,sisältääkö tuon lambdan ohjauksen.

tv.jyrkkä

Zigu
CRSC jäsen 2015
Viestit: 259
Liittynyt: Ma Marraskuu 5. 21:55:55 2012

Re: cossun lastusta

Viesti Kirjoittaja Zigu » Pe Tammikuu 11. 13:57:49 2013

Moro, itselläni on samat palikat autossa, kuten sinulla (803 vihreet, 3bar map, lastu yms.). Ainoa ero, että minulla on katti putkiston välissä, kuten kuuluukin olla. Näillä auto on kuitenkin mennyt edellisellä omistajalla läpi päästömittauksista. Itse en ole mittauksissa autoa vielä käyttänyt, koska hankin sen vasta viime syksynä.

Minua itseäni alkoi myös askarruttamaan mikä lastu autossa on, koska se alkoi nykimään lämmetessä. Avasin ECU:n ja tarkistin chipin valmistajan ja mallin. Otin yhteytta lastun valmistajaan ja sain seuraavat tiedot:

Basic Calibration Specification for 4057:

Originally Sold: July 2008
ECU Type: L8 ECU
Babyboard Required: Yes
Pectel or Weber: Weber.
Encryption Key required: No.
Pectel or Weber: Weber.
Engine Type: Ford YB 2.0
Engine Compression: Standard
Head Spec: Standard
Camshaft Spec: Standard:

Injectors: Bosch 803s
Turbocharger: T34.63
Map Sensor: 3 bar
Intercooler: RS500 type

Additional Features Installed:

Closed Loop active: No
Air Injectors active: No.
Serial Data active: Yes..
Anti Lag active: No
Launch Control active: No
Flat Shift active: No

Sain heti selville, että lastu oli väärä, koska omassa autossa ei ole T34 ahdinta, eikä RS500 intercooleria. Myöskin lambda-ohjaus puuttui, vaikka anturi kylläkin löytyy putkesta. Nyt onkin lastu menossa vaihtoon... Kannattaa siis tarkistaa mikä softa siellä on...

jyrkkä
Viestit: 110
Liittynyt: Ti Tammikuu 11. 6:26:05 2005

Re: cossun lastusta

Viesti Kirjoittaja jyrkkä » Ma Tammikuu 14. 8:54:24 2013

moro!

juurikin näin olen itsekin ajatellu,ettei tossa munkaan piirissä ole lambdan ohjausta,mutta sehän pitäis selvitä mittaamalla.nyt vaan auto on rouvan käytössä vakio osilla ja käy & kukkuu moitteetta.homma vaatis taas toisten romujen vaihtamista taas autoon.siksi mä tässä koitan vähän oikaista.mun ongelma onkin oikeastaan tuo piirin valmistaja.en ole onnistunut tuolla merkatulla koodilla löytämään mitään tietoa.
näyttäis siltä että toinen piiri on helpoin tie.
onko porukalla kokemuksia noista ahmedin chipseitä?

ps.vanhalta omistajalta sen verran tietoa, "RS-PRO chip"

tv.jyrkkä

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: cossun lastusta

Viesti Kirjoittaja tumppe » Su Helmikuu 10. 13:51:20 2013

Ainahan nuo "valmis lastut" joita siis löytyy erinäisten vauhtiputkien hyllystä, ovat hiukan väärillä arvoilla...

Jos haluaa sen juuri oikean ns. "täsmä lastun" autoonsa, niin silloin täytyy teettää jollain virisedällä sellainen sille omalle kokoonpanolle ja moottorille, niin saa ne arvot justiinsa niin kohdilleen kun haluaa (oletuksena että kaikki toimii keskenään muuten).

Eronanhan noissa on VAAN tosiaan muutama sata €uroa, eli usein tuo "täsmä lastun" teko maksaa lähes saman verran kuin ohjelmoitavat ruiskulaitteet... :wink:

Noita ns. kaupan lastuja saa klubin myyntisivujen kautta käytettynä yleensä n.50-100€ hintaan (silloin harvoin kun niitä sattuu oleen tarjolla/ylimääräisenä).
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

jyrkkä
Viestit: 110
Liittynyt: Ti Tammikuu 11. 6:26:05 2005

Re: cossun lastusta

Viesti Kirjoittaja jyrkkä » Su Helmikuu 10. 18:49:26 2013

moro!

mä oon jo haudannu omalta osaltani nuo valmis lastut tähän lähtöön.olen keräilly sopivia kilkkeitä meidän autoihin,suuttimet ,mapit,sääd.nokkapyörät etc.sopivassa ajankohdassa virvon tarpeet kiinni autoon ja tyrkkään sen päiväksi hariselle.
tulee samointein nimenomaan toimiva ohjelma,saa kaikki(?)säädöt kohilleen ja vielä dynolapun jos kärry pysyy nipussa.
todennäköisesti tuo ikuinen piina noista päästöistäkin vähän helpottaa,ainakin henkisesti :lol:
mä luulen että hinta/laatu suhde tolle hommalle on kohillaan. 8)

tv:jyrkkä

Siipi85
Viestit: 2
Liittynyt: Ma Toukokuu 6. 20:19:52 2013

Re: cossun lastusta

Viesti Kirjoittaja Siipi85 » Ti Toukokuu 7. 11:59:27 2013

Tuota vielä tietämätön kyselee sellaista että toimiiko L1 ecuun tarkoitettu lastu L6 tai toisin päin? Tarkoituksena olis laittaa nuo perus virit eli lastu, vihreet suuttimet ja 3bar mappi! Tarviiko jossain käydä säätelee vai riittääkö että itse kattoo laajakaistasta? Kokemusta löytyy enemmän tuolta Anglia ja cortina osastolta! :)

THR
Viestit: 4915
Liittynyt: Su Joulukuu 14. 13:22:05 2003
Paikkakunta: Suomussalmi

Re: cossun lastusta

Viesti Kirjoittaja THR » Ti Toukokuu 7. 22:31:57 2013

Siipi85 kirjoitti:Tuota vielä tietämätön kyselee sellaista että toimiiko L1 ecuun tarkoitettu lastu L6 tai toisin päin? Tarkoituksena olis laittaa nuo perus virit eli lastu, vihreet suuttimet ja 3bar mappi! Tarviiko jossain käydä säätelee vai riittääkö että itse kattoo laajakaistasta? Kokemusta löytyy enemmän tuolta Anglia ja cortina osastolta! :)
ei toimi lastut ristiin tai ei ole tähän päivään mennessä toiminu :D

kyllä laajakaistalla pärjää hienosti.

Siipi85
Viestit: 2
Liittynyt: Ma Toukokuu 6. 20:19:52 2013

Re: cossun lastusta

Viesti Kirjoittaja Siipi85 » Ke Toukokuu 8. 12:15:59 2013

Juu ei käynnistyny no mut nyt on oikkinen ja ainakin kävi! Mikähän ois hyvä/turvallinen lambda-arvo noilla virityksillä? Pitäs tänään lähtee suorittaa pientä koeajoa!

KtK
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1835
Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002

Re: cossun lastusta

Viesti Kirjoittaja KtK » To Toukokuu 9. 2:02:50 2013

Ahdoilla about 11-11.5 AFR kait ihan ok. AFR 10 jo tosi rikas. Lambda arvona en osaa ulkomuistista sanoa ,netistä löytyy lambda=AFR kaava. Lambda 1.0 on AFR 14.7 muistaakseni.

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Re: cossun lastusta

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Ma Toukokuu 13. 18:11:17 2013

Siipi85 kirjoitti:Tuota vielä tietämätön kyselee sellaista että toimiiko L1 ecuun tarkoitettu lastu L6 tai toisin päin? Tarkoituksena olis laittaa nuo perus virit eli lastu, vihreet suuttimet ja 3bar mappi! Tarviiko jossain käydä säätelee vai riittääkö että itse kattoo laajakaistasta? Kokemusta löytyy enemmän tuolta Anglia ja cortina osastolta! :)
Mutta onneksi boxit on suoraan vaihtokelpoisia jos ei löydy sopivaa lastua L1:een
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

heka
Viestit: 925
Liittynyt: Ma Kesäkuu 14. 23:40:19 2004
Paikkakunta: suomi

Re: cossun lastusta

Viesti Kirjoittaja heka » Ke Toukokuu 15. 18:42:16 2013

Lastuja vaihdellessahan täytyypi sitten laajakaistan avulla säädellä yläpään seokset kohdilleen bensanpainetta säätämällä, alakierros seokset sitten ruuvista. Näin ainakin omassa aikoinaan tehtiin ja rokkasi hienosti, toki oli hyvinkin osat sitä mille ko lastu oli tarkoitettu.
Aluksi kun vain lastu nakattiin paikalle oli seokset varsin mettikössä...
#914
Bmw 320 m-sport e46 -04 käyttövessa
Taunus coupe 2.0 -74 datsun power (vaiheessa)
Toyota Corolla dx -81 orginal
Honda cb600f hornet -07

jyrkkä
Viestit: 110
Liittynyt: Ti Tammikuu 11. 6:26:05 2005

Re: cossun lastusta

Viesti Kirjoittaja jyrkkä » Su Marraskuu 17. 18:36:22 2013

moro!
vaihteeks taas lastu asiaa.
L6 boxi ja lastu evolution 6366.olisko kellään tohon tarkempia speksejä tai vinkkiä mistä vois tietoa saaha?
ite oon yrittäny kuuklailla,mutta en oo onnistunu löytään tarkempaa tietoa tuosta.

tv.jyrkkä

Jasu
Viestit: 1987
Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 19:53:15 2002
Paikkakunta: Tampere / Isojoki

Re: cossun lastusta

Viesti Kirjoittaja Jasu » Su Marraskuu 17. 19:33:16 2013

jyrkkä kirjoitti:moro!
vaihteeks taas lastu asiaa.
L6 boxi ja lastu evolution 6366.olisko kellään tohon tarkempia speksejä tai vinkkiä mistä vois tietoa saaha?
ite oon yrittäny kuuklailla,mutta en oo onnistunu löytään tarkempaa tietoa tuosta.

tv.jyrkkä
Kokeiles Motorsports Developmets:ia.
Jäsen 194.
HOMMA HANSKASSA, HANSKAT RANSKASSA.

jyrkkä
Viestit: 110
Liittynyt: Ti Tammikuu 11. 6:26:05 2005

Re: cossun lastusta

Viesti Kirjoittaja jyrkkä » Su Marraskuu 17. 23:47:15 2013

eipä selvinnyt noilta sivuilta,mutta laitoin emailia msd;lle.
kahtellaan saanko tietoa sieltä suunnalta.
kiitokset jasulle.

Zigu
CRSC jäsen 2015
Viestit: 259
Liittynyt: Ma Marraskuu 5. 21:55:55 2012

Re: cossun lastusta

Viesti Kirjoittaja Zigu » Ma Marraskuu 18. 7:08:02 2013

Moi tunnen yhden Cossu fanaatikon Ruotsista, joka on väleissä jonkun Evolutionin tyypin kanssa. Mun kautta saat asian selville, jos muuten ei onnistu.

jyrkkä
Viestit: 110
Liittynyt: Ti Tammikuu 11. 6:26:05 2005

Re: cossun lastusta

Viesti Kirjoittaja jyrkkä » Ma Marraskuu 18. 23:53:31 2013

moro!

asia selvisi,pakko todeta,että palvelu on ensiluokkaista msd;llä.
yöllä laitoin kyselyn ja aamupäivällä tuli vastaus.

L6-Greys-T34-Std Comp

Best Regards,
Steve Sanderson (Accounts Manager).

tv.jyrkkä

valtsu
Viestit: 27
Liittynyt: To Tammikuu 27. 23:46:56 2005

Re: cossun lastusta

Viesti Kirjoittaja valtsu » La Joulukuu 14. 18:18:40 2013

Ei kuulu aiheeseen mutta CO säätö ruuvi mihinä sellaanen mahtaa olla?? :oops:

THR
Viestit: 4915
Liittynyt: Su Joulukuu 14. 13:22:05 2003
Paikkakunta: Suomussalmi

Re: cossun lastusta

Viesti Kirjoittaja THR » La Joulukuu 14. 21:31:52 2013

valtsu kirjoitti:Ei kuulu aiheeseen mutta CO säätö ruuvi mihinä sellaanen mahtaa olla?? :oops:
mikä auto?

valtsu
Viestit: 27
Liittynyt: To Tammikuu 27. 23:46:56 2005

Re: cossun lastusta

Viesti Kirjoittaja valtsu » Su Joulukuu 15. 12:56:18 2013

Esco cossu 92 eli p8 poksilla.

THR
Viestit: 4915
Liittynyt: Su Joulukuu 14. 13:22:05 2003
Paikkakunta: Suomussalmi

Re: cossun lastusta

Viesti Kirjoittaja THR » Ma Joulukuu 16. 7:04:26 2013

valtsu kirjoitti:Esco cossu 92 eli p8 poksilla.
ei siinä oo seosruuvie

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: cossun lastusta

Viesti Kirjoittaja tumppe » Ti Joulukuu 31. 23:43:58 2013

Onko kellään koskaan todistettavasti hajonnut tai vioittunut lastu ajossa???
(Lastu -> stage 4 ja rata-ajoa)

Eli onko mihinkään koskematta tai ilman minkään sortin sähkövikaa tai ilman kämmäilyä johtojen kanssa tullut lastuun vikaa?
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

Zigu
CRSC jäsen 2015
Viestit: 259
Liittynyt: Ma Marraskuu 5. 21:55:55 2012

Re: cossun lastusta

Viesti Kirjoittaja Zigu » La Huhtikuu 12. 13:27:02 2014

Käytin tänään autoa katsastuksessa ja hylky tuli päästöistä.

Auto vihreä koppanen cossu sierra, jossa seuraava Evolutionin lastu:

Basic Calibration Specification for 4057:

Originally Sold: July 2008
ECU Type: L8 ECU
Babyboard Required: Yes
Pectel or Weber: Weber.
Encryption Key required: No.
Pectel or Weber: Weber.
Engine Type: Ford YB 2.0
Engine Compression: Standard
Head Spec: Standard
Camshaft Spec: Standard:

Injectors: Bosch 803s
Turbocharger: T34.63
Map Sensor: 3 bar
Intercooler: RS500 type

Additional Features Installed:

Closed Loop active: No
Air Injectors active: No.
Serial Data active: Yes..
Anti Lag active: No
Launch Control active: No
Flat Shift active: No

Kysymys tosta closed loop ominaisuudesta, pitääkö se olla aktivoitu katalysaattori mallissa? Osaako joku kertoa vähän tarkemmin mitä se tekee?

Tässä päästö arvoja

tyhjäkäynti:
CO% 3,53
HC 209
O2 2,53

kierroksilla
CO% 3,86
HC 149
O2 149
Lambda 0,94

Katalysaattorissa oli ainakin reikä, joka nostaa ton O2:sen pieleen. Varmaan näyttää siksi lambda -arvokin väärin.

Kiitokset jo valmiiksi!

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: cossun lastusta

Viesti Kirjoittaja tumppe » La Huhtikuu 12. 13:33:11 2014

Olitko ekaa kertaa leimaamassa tätä?
Onko katissa mitään sisällä?
Osaatko ite säätää mitään?

Noi nyt ekana tuli mieleen?
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

Zigu
CRSC jäsen 2015
Viestit: 259
Liittynyt: Ma Marraskuu 5. 21:55:55 2012

Re: cossun lastusta

Viesti Kirjoittaja Zigu » La Huhtikuu 12. 13:45:24 2014

tumppe kirjoitti:Olitko ekaa kertaa leimaamassa tätä?
Onko katissa mitään sisällä?
Osaatko ite säätää mitään?

Noi nyt ekana tuli mieleen?

Kyllä ekaa kertaa Suomessa.
Pitäisi olla, mutta voi olla kyllä entinen, koska autolla ajettu tulppavikaisena vähän aikaa.
Osaan säätää CO ruuvia ECU:n takaa, jotta saan laihemmalle seosta. Muut säädöt sitten saakin tehdä ammattilainen.

RD
Viestit: 1863
Liittynyt: Ma Tammikuu 28. 14:15:38 2008
Paikkakunta: Turku

Re: cossun lastusta

Viesti Kirjoittaja RD » La Huhtikuu 12. 15:14:47 2014

Closed loop on nimenomaan se lambda-ohjaus. Kohilleen säädetty lastu vakisuuttimilla voi mennä ilman sitäkin päästöistä, mutta vihreillä suuttimilla ilman lambda-ohjausta voisin kuvitella että käy just noin.
Pistäppä postia motorsport developmentsille ja kysäse paljoko vastaava lastu closed-loopilla maksais tuon tilalle, jos siis muut speksit koneessa ovat kuten yllä. Käsittääkseni vaihtolastun kanssa hinta on halvempi, ja ne ainakin lupaa että lambdaohjattuna heidän lastullaan menee kattikonekkin vihreillä päästöistä läpi.
Sit voit kertoo miten RS500-tyylinen välijäähy sopii ilmastoinnin kanssa autoon...ei sillä että aattelisin virittää mutta mielenkiinnosta... :lol:

Aikaisempaan tumpen kysymykseen, oman auton lastu ilmeisesti hajos ihan vanhuuttaan tai muutenvaan. Yhtenä päivänä toimi, toisena ei, eikä korjaantunut kuin lastun vaihdolla. Miksipä eivät sillointällöin hajoaisi...
Sierra Cosworth ´89
Mondeo ST220 '06
Fiesta ST ´19

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: cossun lastusta

Viesti Kirjoittaja tumppe » Su Huhtikuu 13. 11:58:01 2014

Zigu kirjoitti:
tumppe kirjoitti:Olitko ekaa kertaa leimaamassa tätä?
Onko katissa mitään sisällä?
Osaatko ite säätää mitään?

Noi nyt ekana tuli mieleen?

Kyllä ekaa kertaa Suomessa.
Pitäisi olla, mutta voi olla kyllä entinen, koska autolla ajettu tulppavikaisena vähän aikaa.
Osaan säätää CO ruuvia ECU:n takaa, jotta saan laihemmalle seosta. Muut säädöt sitten saakin tehdä ammattilainen.
Jos sulla on säädettävä bensanpaineen säädin, niin leimaa varten voi koittaa ruuvata vähän pienemmälle b.painettakin, niin silläkin saa seoksia vähän pienemmäksi.
En tiedä miten vähäpäästöisten käy, mutta noin on aina ollu pakko tehdä että toi oma Stage 4 2wd menee leimasta, eikä niillä säädöillä voi hirveesti ajaa.
Paras kun ottaa päästöt muualla, niin eivät sit enää ressaa leimalla... :wink:
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

Zigu
CRSC jäsen 2015
Viestit: 259
Liittynyt: Ma Marraskuu 5. 21:55:55 2012

Re: cossun lastusta

Viesti Kirjoittaja Zigu » Su Huhtikuu 13. 18:34:52 2014

Kiitoksia hyvistä neuvoista. Taas on vähän viisaampi. Onko täällä foorumilla kellään cossua, jossa olisi tuo lastu, mutta closed loop toiminnolla? Olisi kiva tietää meneekö päästöistä läpi ilman suurempia virityksiä.

Zigu
CRSC jäsen 2015
Viestit: 259
Liittynyt: Ma Marraskuu 5. 21:55:55 2012

Re: cossun lastusta

Viesti Kirjoittaja Zigu » Ma Huhtikuu 14. 8:55:03 2014

RD kirjoitti:lambdaohjattuna heidän lastullaan menee kattikonekkin vihreillä päästöistä läpi.

Sit voit kertoo miten RS500-tyylinen välijäähy sopii ilmastoinnin kanssa autoon...ei sillä että aattelisin virittää mutta mielenkiinnosta... :lol:
Selvittelin asiaa nyt ajan kanssa ja tosiaan näyttäsi siltä, että joudun vaihtamaan lastua. Vanhassa on ohjelma T3/4 ja RS500 välijäähylle ja mulla on T3 ja 4wd välijäähy. Tämän vuoksi kone saa nyt liikaa bensaa. Tuskin saa nuin suuria muutoksia sillä säätöruuvillakaan aikaseksi, että menisi päästöistä läpi. Sitten on vielä tietty mahdollisuus ruuvata vakio kilkkeet koneeseen... En ymmärä miksi autoon on haluttu laittaa "väärä" lastu :-s

Siihen en osaa vastata. Kiinnostaisi kyllä itseäkin, että sopiiko. Onko kellään kokemusta?

RD
Viestit: 1863
Liittynyt: Ma Tammikuu 28. 14:15:38 2008
Paikkakunta: Turku

Re: cossun lastusta

Viesti Kirjoittaja RD » Ma Huhtikuu 14. 10:10:23 2014

Ei se taida mitenkään sopia. Escorttiin on joku setti missä tulee alumiiinen syyläri ja välläri samassa niin, että välijäähdytin tulee syylärin alkuperäiselle paikalle ja syyläri sitten paksuutens verran lähemmäs moottoria. En tiedä onko Sierraan samanlaista.

Ehkä se lastu on laitettu sinne koska semmoinen nyt on sattunut olemaan, on halvalla saatu tai ei ole paremmin tiedetty mitä pitää sisällään? Ei ole harvinaista :lol:
Lastua tilattaessa tarvii tietää mitkä suuttimet, onko mappi 2 vai 3 bar, ja mikä hukkiksen kello sulla on. Ne toki myyvät ainakin sen -31 kellon mielellään lastun kanssa. Semmoisen sisäpiirivinkin voin vielä antaa että motorsport developmentsilla voi olla nyt pääsiäisen aikaan kevät-ale, joten kohta on hyvä hetki ostaa lastu :wink:

Itsekin tätä pohdin, koska omassakaan lastussa ei taida olla lambda-ohjausta, ja vituttas jos uudet hienot katit on kohta tukossa...
Sierra Cosworth ´89
Mondeo ST220 '06
Fiesta ST ´19

J-M
Viestit: 530
Liittynyt: To Huhtikuu 19. 16:08:57 2007
Paikkakunta: Jämesjärvi

Re: cossun lastusta

Viesti Kirjoittaja J-M » Ma Huhtikuu 14. 10:18:04 2014

Zigu kirjoitti:
RD kirjoitti:lambdaohjattuna heidän lastullaan menee kattikonekkin vihreillä päästöistä läpi.

Sit voit kertoo miten RS500-tyylinen välijäähy sopii ilmastoinnin kanssa autoon...ei sillä että aattelisin virittää mutta mielenkiinnosta... :lol:
Selvittelin asiaa nyt ajan kanssa ja tosiaan näyttäsi siltä, että joudun vaihtamaan lastua. Vanhassa on ohjelma T3/4 ja RS500 välijäähylle ja mulla on T3 ja 4wd välijäähy. Tämän vuoksi kone saa nyt liikaa bensaa. Tuskin saa nuin suuria muutoksia sillä säätöruuvillakaan aikaseksi, että menisi päästöistä läpi. Sitten on vielä tietty mahdollisuus ruuvata vakio kilkkeet koneeseen... En ymmärä miksi autoon on haluttu laittaa "väärä" lastu :-s

Siihen en osaa vastata. Kiinnostaisi kyllä itseäkin, että sopiiko. Onko kellään kokemusta?
Niin tai sitte vaan pudotat bensanpaineita. Taitaa joutua kuitenki melkein joka lastulla joutua pudottaan paineita ku hakee leimaa. Siis jos ny muuten on hyvät seokset. Ja sopii toi rs500 cuuleri ilmastoinnin kans, ainaki kaveri sai sopiin.

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: cossun lastusta

Viesti Kirjoittaja tumppe » Ma Huhtikuu 14. 11:19:59 2014

Joo se on varma että jos bensanpaineisiin ei oo kajottu niin 99% varmasti on seokset mettässä.

Ei se ahtimen ja välijäähyn koko niihin seoksiin vaikuta kun korkeintaan kovemmassa vedätyksessä aavistuksen verran.

Omassakin autossa on stage 4 lastu, joka on myös tarkoitettu jollekkin n. T03/4 puhaltimelle ja itellä on Holsetin H1E (vastaava ku HX40), joka on jonkin verran isompi...
Lastun ohjelma alkaa vain rikastamaan seosta n.3000rpm paikkeilla, joka on liian aikasin kun ahdin heräilee vasta joskus 3800-4000rpm paikkeilla.

Tyhjäkäynti seokset on itelläkin ihan mettässä ja leimalle pitää ruuvata bensanpaineet aika pienelle että menee läpi. Seosruuviin en oo enää koskenu kun sen vaikutus tohon ongelmaan on aivan mitätön bensanpaineeseen verrattuna.
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

Zigu
CRSC jäsen 2015
Viestit: 259
Liittynyt: Ma Marraskuu 5. 21:55:55 2012

Re: cossun lastusta

Viesti Kirjoittaja Zigu » Ma Huhtikuu 14. 12:11:58 2014

tumppe kirjoitti:Joo se on varma että jos bensanpaineisiin ei oo kajottu niin 99% varmasti on seokset mettässä.

Ei se ahtimen ja välijäähyn koko niihin seoksiin vaikuta kun korkeintaan kovemmassa vedätyksessä aavistuksen verran.
Bensapaineet on vakiot mitä tolla Weberin säätimellä tulee. Eli pitäisi olla 3,2-3,8 bar virrat päällä ja käynnissä 2,7-3.3 bar.

Kiitos tiedosta. Minulla on onneksi autossa laajakaista lambda, jolla näkee hyvin suuntaa. Nyt tosiaan tyhjäkäynnillä seos on rikkaan puolella. Myös vedätyksessä hieman rikkaalla, mutta ei todellakaan pahasti mielestäni. Sen takia tuon lastun vaihto arveluttaakin. Ihmettää vain, kun mainostavat tuolla Motorsport Developmentilla, että pitäisi mennä päästöistä läpi. Onko tämä siis ihan huuhaata?

Kuinka paljon bensapainetta sinun täytyy laskea, että saat menemään auton päästömittauksista läpi? Riittääkö, että paine on 2bar max?

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: cossun lastusta

Viesti Kirjoittaja tumppe » Ma Huhtikuu 14. 12:44:24 2014

Päästömittari kiinni ja ruuvaileen... Toki seosmittarinkin mukaan voi vähän kattoo.

Monet on valittanu että vihreiden ja harmaiden lastuilla on juuri tyhjäkäynti seokset mettässä, mut muuten seokset ollu ok...

Tosin sanoen seokset vaan laihalle ja sit pakopäästöt lapulle, seokset takas kuntoon ja leimalle...
Tai jos pelottaa et ne tarkistaa seokset leimalla, niin säätää seokset takas kohilleen vasta leiman jälkeen.

Kyllä mullekkin katsuri joskus kehui leimalla että haiseepas vahvalle tuo pakokaasu, mut ei alannu mittaan kun oli juuri otettu päästölappu mukana korjaamolta... :wink:
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

RD
Viestit: 1863
Liittynyt: Ma Tammikuu 28. 14:15:38 2008
Paikkakunta: Turku

Re: cossun lastusta

Viesti Kirjoittaja RD » Ma Huhtikuu 14. 20:56:01 2014

Harmailla voi olla tekemätön paikka, mutta vihreillä closed-loop-lastulla ei pitäs joutuu koskeen paineisiin. Ois kiva jos tästä ois jollakulla kokemusta lyödä pöytään, mutta 99% lastuista on ilman lambdaohjausta...MSD vastailee tyhmiinkin kysymyksiin postilla tai naamakirjan kautta, voishan sinne laittaa kyselyä ja kertoa mitkä suomessa sallitut päästöarvot on, ja kysyä meneekö 803:lla niihin arvoihin.
Jos autossa on siniset suuttimet, ei tosiaan tarvii ees lambdaohjattua lastua jos katit on kunnossa...
Sierra Cosworth ´89
Mondeo ST220 '06
Fiesta ST ´19

Juusto_Pallero
Viestit: 2216
Liittynyt: La Marraskuu 4. 16:57:31 2006
Paikkakunta: otalampi

Re: cossun lastusta

Viesti Kirjoittaja Juusto_Pallero » Ma Huhtikuu 14. 21:00:35 2014

RD kirjoitti:Harmailla voi olla tekemätön paikka, mutta vihreillä closed-loop-lastulla ei pitäs joutuu koskeen paineisiin. Ois kiva jos tästä ois jollakulla kokemusta lyödä pöytään, mutta 99% lastuista on ilman lambdaohjausta...MSD vastailee tyhmiinkin kysymyksiin postilla tai naamakirjan kautta, voishan sinne laittaa kyselyä ja kertoa mitkä suomessa sallitut päästöarvot on, ja kysyä meneekö 803:lla niihin arvoihin.
Jos autossa on siniset suuttimet, ei tosiaan tarvii ees lambdaohjattua lastua jos katit on kunnossa...
muistaakseni 2008 katsastin auton harmailla. closed-lastu lastu, korjaamolta päästöt, b.paineet vaa aika alas.
Ford Sierra Cosworth 4x4 -90
Ford Sierra Rs Cosworth -86

RD
Viestit: 1863
Liittynyt: Ma Tammikuu 28. 14:15:38 2008
Paikkakunta: Turku

Re: cossun lastusta

Viesti Kirjoittaja RD » Ma Huhtikuu 14. 21:23:37 2014

Juusto_Pallero kirjoitti:
RD kirjoitti:Harmailla voi olla tekemätön paikka, mutta vihreillä closed-loop-lastulla ei pitäs joutuu koskeen paineisiin. Ois kiva jos tästä ois jollakulla kokemusta lyödä pöytään, mutta 99% lastuista on ilman lambdaohjausta...MSD vastailee tyhmiinkin kysymyksiin postilla tai naamakirjan kautta, voishan sinne laittaa kyselyä ja kertoa mitkä suomessa sallitut päästöarvot on, ja kysyä meneekö 803:lla niihin arvoihin.
Jos autossa on siniset suuttimet, ei tosiaan tarvii ees lambdaohjattua lastua jos katit on kunnossa...
muistaakseni 2008 katsastin auton harmailla. closed-lastu lastu, korjaamolta päästöt, b.paineet vaa aika alas.
Kiitos! No pitäs sen sitten vihreilläkin onnistua, ehkä jopa laskematta paineita 8)
Sierra Cosworth ´89
Mondeo ST220 '06
Fiesta ST ´19

Zigu
CRSC jäsen 2015
Viestit: 259
Liittynyt: Ma Marraskuu 5. 21:55:55 2012

Re: cossun lastusta

Viesti Kirjoittaja Zigu » Ti Huhtikuu 15. 6:17:33 2014

Kokemusta on kohta tulossa tuosta lambda lastusta... :)
Kiitoksia kaikille hyvistä vastauksista. Pidetään toi b.paineen säätö takaporttina.

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: cossun lastusta

Viesti Kirjoittaja tumppe » Ti Huhtikuu 15. 9:23:29 2014

Zigu kirjoitti:Kokemusta on kohta tulossa tuosta lambda lastusta... :)
Kiitoksia kaikille hyvistä vastauksista. Pidetään toi b.paineen säätö takaporttina.
B.paineen lasku on tosiaan se viimeinen ja tehokkain keino, jos ei muuten saa siihen kuntoon et leimalle kelpaa. :wink:
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

Ville K
Viestit: 9082
Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: cossun lastusta

Viesti Kirjoittaja Ville K » Ti Huhtikuu 15. 9:55:08 2014

Ihan noin vinkkinä, mulla camarossa HC oli melkein 600, 60% E85 tankkiin niin HC putos alle 100..
Eli jos tarve saada vaan leima, niin E85:ttä tankkiin niin paljon että vielä toimii ja ei kun leimalle..
Ei tosin hirveesti kannata kenkiä, kun laihallehan se vetää..
Pedal tu tö metal!

Zigu
CRSC jäsen 2015
Viestit: 259
Liittynyt: Ma Marraskuu 5. 21:55:55 2012

Re: cossun lastusta

Viesti Kirjoittaja Zigu » Ke Huhtikuu 23. 9:39:56 2014

MSD:ltä lähettivät lastun ilman closed loop toimintoa, vaikka sen siihen tilasin. Uusiks meni tääkin homma ja odotus jatkuu... Kelitkin olisivat niin hyvät... PRKL :cry:

RD
Viestit: 1863
Liittynyt: Ma Tammikuu 28. 14:15:38 2008
Paikkakunta: Turku

Re: cossun lastusta

Viesti Kirjoittaja RD » Ke Huhtikuu 23. 9:43:09 2014

Ei siinä onneks kauaa joudu näemmä odottaan. Harmistuttaa kun puuman myynti on venyny, missasin pääsiäisen alennusmyynnit lastuhankinnan. Ehtiipä kuulla sun kokemukset sitten...
Sierra Cosworth ´89
Mondeo ST220 '06
Fiesta ST ´19

Zigu
CRSC jäsen 2015
Viestit: 259
Liittynyt: Ma Marraskuu 5. 21:55:55 2012

Re: cossun lastusta

Viesti Kirjoittaja Zigu » Ti Toukokuu 13. 15:32:21 2014

Uutta lastua closed loopilla on nyt kokeiltu cossussa. Auto läpäisi päästömittaukset heittämällä. Ainoa ongelma oli saada uusi lastu sopimaan ECU boxiin. Ongelma ratkaistiin prässäämällä kanteen pieni kohouma lastun kohdalle. Toinen vaihtoehto olisi ollut leikata piirilevystä pala pois yhdestä kulmasta, jolloin levy olisi saatu alemmaksi toisesta laidasta.
Katalysaattorina toimi elämää nähnyt race-cat, joten lastu on kyllä toimivaa laatua. :D

RD
Viestit: 1863
Liittynyt: Ma Tammikuu 28. 14:15:38 2008
Paikkakunta: Turku

Re: cossun lastusta

Viesti Kirjoittaja RD » Ti Toukokuu 13. 20:05:28 2014

Hieno kuulla! Millai prässäsitte kohouman boksin kanteen?
Sierra Cosworth ´89
Mondeo ST220 '06
Fiesta ST ´19

Zigu
CRSC jäsen 2015
Viestit: 259
Liittynyt: Ma Marraskuu 5. 21:55:55 2012

Re: cossun lastusta

Viesti Kirjoittaja Zigu » Ti Toukokuu 13. 20:11:05 2014

RD kirjoitti:Millai prässäsitte kohouman boksin kanteen?
Puuhun sopiva kolo, jota vasten prässillä kolon muotoisella osalla.

Vastaa Viestiin