Scorpio Cosworth ja MT75 V6 vaihdelaatikko

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Scorpio Cosworth ja MT75 V6 vaihdelaatikko

Viesti Kirjoittaja Sine » Pe Maaliskuu 6. 19:17:07 2009

Mitä tämä muunnos vaatii? Itse laatikon tietysti ja palkki laatikon alla on ilmeisesti erilainen. Vauhtipyörä 2.9:n perästä? Mistä/minkälainen kytkin? Mistä käypäinen kytkinpoljin, onko vain V6 malleista sopiva vai käykö myös OHC/DOHC? Onko tulipellissä reiät jo valmiina eli meneekö kytkinpoljin "bolt-on" vai pitääkö ruveta reiän tekoon?

Laatikkoon pitäisi ilmeisesti jostain kehitellä myös joku viritys, että saa sähköisen nopeusmittarin toimimaan.

Entä kardaani? Automaatissa se on yksiosainen. Käykö esim. DOHC:sta kardaani (ilmeisesti kaksiosainen) vai pitääkö olla V6:sta?

Mitä MT-75:sta kärsii maksaa? Tiedossa olisi laatikko, kannatinpalkki vaihdelaatikkoon ja vauhtipyörä.

Miten testaat ja tutkit laatikon, että se on suurin piirtein järjissään?

MT-75 kestää ilmeisesti enemmän vääntöä kuin T-9 vai miten se meni?

Edit: otsikkoa muokattu.

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Scorpio Cosworth ja MT-75

Viesti Kirjoittaja olafu » La Maaliskuu 7. 16:14:02 2009

2.9 vauhtipyörä ja cossusierran kytkin, luulisin että loput osat menee mistä vaan MT-75 -laatikkoisesta scorpparista. Joku vois vahvistaa tiedon?
MT-75 on pääsääntösesti kestävämpi kuin type-9, mutta yksilöllisiä eroja näkyy olevan :) Lisäks toi MT-75 näkyy olevan aika sikamaisen hintanen sillon kun semmonen sattuu jossain oleen myytävänä.
Jäsen #606

Colognevsa
Viestit: 593
Liittynyt: Ma Syyskuu 22. 19:59:19 2003
Paikkakunta: VAASA

Re: Scorpio Cosworth ja MT-75

Viesti Kirjoittaja Colognevsa » To Maaliskuu 19. 2:40:00 2009

Ja ilmeisesti hieman sähkötöitä. Itse harkitsin tuon toisen automaatin leviämisen jälkeen just tuota MT-75 mutta homma kaatui siihen kun huomasin että mulla on yks poljin liian vähän. Eculle pitää saada tieto että laatikko on P tai N-asennossa, muuten ei anna käynnistää, tosin tuon saa kuulemma aika helposti huijattua. Onhan täällä klubilla noita tehty, vastakkoon vaikka eräs koskenkorvalainen :D

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Scorpio Cosworth ja MT-75

Viesti Kirjoittaja Sine » To Maaliskuu 19. 20:43:13 2009

V6 MT75 ja 2.9 vauhtipyörä hankittu.

P/N-vaihteen haisteluanturi on vaihteistossa, joten se ei pitäisi olla mahdoton ongelma. Saattaa vaan joutua hankkimaan uuden kytkimen laatikkoon, koska automaatissa tuo sama kytkin kytkee tietyssä asennossa myös peruutusvalon päälle. Moottorihan ei käynnisty automaatissa kuin vaihdekepin ollessa P tai N-asennossa.

MT75 laatikon mukana tullut vaihteiston kannatinpalkki näytti ihan erilaiselta kuin Scorpio 2.8 vm. -86 A4LD automaatin. MT75:n kannatinpalkissa kiinnityspisteet näyttäisivät olevan sivuttain, kun taas automaatissa kiinnityspisteet ovat autossa poikittain samassa linjassa vaihdelaatikon kahta puolen. Herää epäilys, että mukana tullut ”MT75”-kannatinpalkki ei ole Scorpiosta tai sitten se on uudemmasta mallista.
Kardaanin suhteen kaipaisin lisätietoa. Haynesin Scorpio oppaan mukaan manuaalivaihteisen kardaani onkin itse asiassa samalla tavalla kolmiosainen kuin automaatin. Tietoa kyllä kaipaisin edelleen käykö V6 MT75:n perään myös DOHC:n rivinelosen kardaani? Tähän en löytänyt tietoa Haynesin oppaasta.

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Re: Scorpio Cosworth ja MT-75

Viesti Kirjoittaja MouTine » To Maaliskuu 19. 20:58:49 2009

Sine kirjoitti:V6 MT75 ja 2.9 vauhtipyörä hankittu.
Hieno ja viisas valinta!

Sine kirjoitti:P/N-vaihteen haisteluanturi on vaihteistossa, joten se ei pitäisi olla mahdoton ongelma. Saattaa vaan joutua hankkimaan uuden kytkimen laatikkoon, koska automaatissa tuo sama kytkin kytkee tietyssä asennossa myös peruutusvalon päälle. Moottorihan ei käynnisty automaatissa kuin vaihdekepin ollessa P tai N-asennossa
Ei, se tunistu tapahtuu jossain vaihteen valitsimen ympäristössä. Pakkivaloon moottorin ohjauksella ei ole mitään kosketusta. Muista myös VSS anturi.

Sine kirjoitti:Kardaanin suhteen kaipaisin lisätietoa. Haynesin Scorpio oppaan mukaan manuaalivaihteisen kardaani onkin itse asiassa samalla tavalla kolmiosainen kuin automaatin. Tietoa kyllä kaipaisin edelleen käykö V6 MT75:n perään myös DOHC:n rivinelosen kardaani? Tähän en löytänyt tietoa Haynesin oppaasta.
Kyllä käy. V6 ja 2.0 MT75:set on peräpäästä samanlaisia ja kun vaihdekepukka on samassa reijässä, niin väli perämollukan laippaan on sama.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

henu
Viestit: 6809
Liittynyt: Pe Kesäkuu 18. 9:45:26 2004
Paikkakunta: kuopio

Re: Scorpio Cosworth ja MT75 V6 vaihdelaatikko

Viesti Kirjoittaja henu » To Maaliskuu 19. 21:00:10 2009

Toimiskos tässä manuaaliin vaihdossa sama juttu ku tossa 2.3 dohc koneiden laitossa, eli vastus oikeiden piuhojen väliin ja sit jytää ?
Toi palkki muistuttaa taunuksen automaatti kannaketta :lol:

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Scorpio Cosworth ja MT-75

Viesti Kirjoittaja Sine » To Maaliskuu 19. 21:20:50 2009

MouTine kirjoitti:
Sine kirjoitti:V6 MT75 ja 2.9 vauhtipyörä hankittu.
Hieno ja viisas valinta!
Jotenkin arvasin tämän kommentin :D

MouTine kirjoitti:
Sine kirjoitti:P/N-vaihteen haisteluanturi on vaihteistossa, joten se ei pitäisi olla mahdoton ongelma. Saattaa vaan joutua hankkimaan uuden kytkimen laatikkoon, koska automaatissa tuo sama kytkin kytkee tietyssä asennossa myös peruutusvalon päälle. Moottorihan ei käynnisty automaatissa kuin vaihdekepin ollessa P tai N-asennossa
Ei, se tunistu tapahtuu jossain vaihteen valitsimen ympäristössä. Pakkivaloon moottorin ohjauksella ei ole mitään kosketusta. Muista myös VSS anturi.
Yritin etsiä siipicossun manuaalikirjastosta kuvaa tuosta A4LD:n ”Starter inhibitor/reversing light switch” kytkimestä, mutta ei ole juuri tätä kyseistä 7B osiota siellä. Niin se kuitenkin Haynerin paperikirjassa lukee, että sama kytkin olevinaan hoitaa kummatkin asiat. Sijainti on vaihdelaatikon vasemmalla eli kuskin puolella turbiinikoteloon jälkeen. En tiedä miten toimii, mutta pakkohan sen on jotenkin tieto vaihteenvalitsimelta saada P tai D-asennoista. Pitää yrittää selvittää.
MouTine kirjoitti:
Sine kirjoitti:Kardaanin suhteen kaipaisin lisätietoa. Haynesin Scorpio oppaan mukaan manuaalivaihteisen kardaani onkin itse asiassa samalla tavalla kolmiosainen kuin automaatin. Tietoa kyllä kaipaisin edelleen käykö V6 MT75:n perään myös DOHC:n rivinelosen kardaani? Tähän en löytänyt tietoa Haynesin oppaasta.
Kyllä käy. V6 ja 2.0 MT75:set on peräpäästä samanlaisia ja kun vaihdekepukka on samassa reijässä, niin väli perämollukan laippaan on sama.
Ok, hyvä juttu. Pitää yrittää etsiä jostain paalattavaksi valmis vm. 87-91 DOHC Scorpio, niin saisi siitä nuo puuttuvat osat.

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Scorpio Cosworth ja MT75 V6 vaihdelaatikko

Viesti Kirjoittaja Sine » To Maaliskuu 19. 21:29:05 2009

henu kirjoitti:Toimiskos tässä manuaaliin vaihdossa sama juttu ku tossa 2.3 dohc koneiden laitossa, eli vastus oikeiden piuhojen väliin ja sit jytää ?
Toi palkki muistuttaa taunuksen automaatti kannaketta :lol:
Pitää muistaa tämä.

Aloin miettimään, että tuo ylempi on ilmeisesti nopeusmittarin anturi?

Colognevsa
Viestit: 593
Liittynyt: Ma Syyskuu 22. 19:59:19 2003
Paikkakunta: VAASA

Re: Scorpio Cosworth ja MT75 V6 vaihdelaatikko

Viesti Kirjoittaja Colognevsa » Pe Maaliskuu 20. 1:26:36 2009

Sine kirjoitti:
henu kirjoitti:Toimiskos tässä manuaaliin vaihdossa sama juttu ku tossa 2.3 dohc koneiden laitossa, eli vastus oikeiden piuhojen väliin ja sit jytää ?
Toi palkki muistuttaa taunuksen automaatti kannaketta :lol:
Pitää muistaa tämä.

Aloin miettimään, että tuo ylempi on ilmeisesti nopeusmittarin anturi?
Juuri se se on.

jnd
Viestit: 205
Liittynyt: Su Kesäkuu 1. 20:49:45 2008

Re: Scorpio Cosworth ja MT75 V6 vaihdelaatikko

Viesti Kirjoittaja jnd » To Toukokuu 28. 0:10:27 2009

mitä tommosen sähköjen kanssa pitää kikkailla kun vaihtaa type 9 A4LDe:n tilalle, olihan siinä jtn muutakin kun tuo p/n?, kun siihen tomaattiin näytti niitä johtoja enemmänkin menevän(hyvällä tuurilla voisi saada huomenna käyntiinkin tuon), ainiin kävikö tuohon ihan perus ohc type9 kardaanin pituuden puolesta?

jnd
Viestit: 205
Liittynyt: Su Kesäkuu 1. 20:49:45 2008

Re: Scorpio Cosworth ja MT75 V6 vaihdelaatikko

Viesti Kirjoittaja jnd » To Toukokuu 28. 21:58:55 2009

Type 9 kiinni koneessa ja koneen sai projektin jälkeen jopa käymään, mutta mitä nuo kaks piuhaa oli mitkä jäi automaatista ylimääräseks(kolmas ylimääränen oli kai kickdown). Mitä nuo vahvistetut ysit kestää yleensä, vai kannattaako unohtaa boan piristämnen ton laatikon puolesta?

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Scorpio Cosworth ja MT75 V6 vaihdelaatikko

Viesti Kirjoittaja Sine » To Toukokuu 28. 22:50:17 2009

Kyllä kai se jotain kestää. Tiedän tässäkin kerhossa Type-9 ”HD” versiota käytetyn V6 tupla-turbon jatkeena.

matsu
Viestit: 1696
Liittynyt: La Tammikuu 14. 12:56:26 2006

Re: Scorpio Cosworth ja MT75 V6 vaihdelaatikko

Viesti Kirjoittaja matsu » Pe Toukokuu 29. 8:36:11 2009

Sine kirjoitti:Kyllä kai se jotain kestää. Tiedän tässäkin kerhossa Type-9 ”HD” versiota käytetyn V6 tupla-turbon jatkeena.
Ja kuinkas sitten kävikään! :lol:

Kyllä t9 tuntuu hyvin kestävän normi ajossa mutta toki se on käyttäjästä kiinni, runnomalla saa varmasti hajalle.

tumi
Viestit: 201
Liittynyt: Su Marraskuu 7. 21:45:51 2004

Re: Scorpio Cosworth ja MT75 V6 vaihdelaatikko

Viesti Kirjoittaja tumi » Su Toukokuu 31. 14:07:18 2009

Mitäs tarkoitat tuolla runnomisella?
-84 Sierra 2,0@3.0 twinturbo ms tfi
-07 Audi A8 4.2 quattro

Jari H
Viestit: 935
Liittynyt: Ti Maaliskuu 18. 16:46:48 2003
Paikkakunta: Kausala

Re: Scorpio Cosworth ja MT75 V6 vaihdelaatikko

Viesti Kirjoittaja Jari H » Su Toukokuu 31. 14:54:58 2009

Yllättävän hyvin se T9 HD kesti vaikka lopuksi murahti ihan kaasua painamalla ilman sen kummempia repimisiä. Tosin ahtojakin oli enempi kuin yleensä.
Liekkö laatikon keissi venynyt tms. kun tuntui purkuvan huomattavasti herkemmn kuin pari vuotta sitten kun sen laakeroin.
Ken Duttweiler:
'Turbos are great devices for screwing things up because a little is good and little bit more is better and pretty soon you're in trouble.'

Good enough is not good enough, it has to be done right.

jnd
Viestit: 205
Liittynyt: Su Kesäkuu 1. 20:49:45 2008

Re: Scorpio Cosworth ja MT75 V6 vaihdelaatikko

Viesti Kirjoittaja jnd » Su Toukokuu 31. 16:04:12 2009

Jari H kirjoitti:Yllättävän hyvin se T9 HD kesti vaikka lopuksi murahti ihan kaasua painamalla ilman sen kummempia repimisiä. Tosin ahtojakin oli enempi kuin yleensä.
Liekkö laatikon keissi venynyt tms. kun tuntui purkuvan huomattavasti herkemmn kuin pari vuotta sitten kun sen laakeroin.
menikö slicseillä vai katurenkailla, missä teholukemissa suurinpiitein liikuttiin?

matsu
Viestit: 1696
Liittynyt: La Tammikuu 14. 12:56:26 2006

Re: Scorpio Cosworth ja MT75 V6 vaihdelaatikko

Viesti Kirjoittaja matsu » Su Toukokuu 31. 20:54:44 2009

tumi kirjoitti:Mitäs tarkoitat tuolla runnomisella?
Sitä että vedetään pykälää päälle voimalla repäisten eikä "tunneta kädellä milloin lovi on vastaanottavainen"... :lol: Tarkoitan tällä myös kytkinpotkuja yms. mikä rasittaa yleisestikin voimansiirtoa.

Käsitit ilmeisesti kommenttini väärin, toi eka lause viittasi sun autoosi mutta se oli täysin kieli poskessa heitetty eikä todellakaan tarkoitettu vakavasti otettavaksi! Toinen runnomista koskeva kappale taas oli ihan yleisesti eikä koske sinua millään tapaa. Kuulin vaan että sulla hajosi type9 kutosen perästä, en tiedä kuinka tämä tapahtui, joten siihen en ottanut tuolla runnomisella kantaa.

Peace! :D

Muuten, jos kehtaat asiasta tarinoida niin ottaisin tietoa vastaan damagesta koska itelläkin kasautuu (toivon mukaan) joskus tuo veekuutonen ja sekä t9 että mt75 lootia löytyy, en oo vielä päättäny kumpi tulee. Type9 on ehdottomasti mun käteen mukavampi, mun mielestä paras sierrasta löytyvä laatikko käytettävyydeltään. Mutta antautuiko se sulla ihan voiman edessä, mulla tuskin tulee yli 400 nm pahimmassakaan tapauksessa, kai se ton kestää..?

Jari H
Viestit: 935
Liittynyt: Ti Maaliskuu 18. 16:46:48 2003
Paikkakunta: Kausala

Re: Scorpio Cosworth ja MT75 V6 vaihdelaatikko

Viesti Kirjoittaja Jari H » Su Toukokuu 31. 21:14:18 2009

jnd kirjoitti: menikö slicseillä vai katurenkailla, missä teholukemissa suurinpiitein liikuttiin?
Ihan normi luistavilla 215/50-16 gummeilla.
0.8bar 386hv/536Nm, askin poikiessa 1.25bar eli tod.näk molempia enemmän..?
Ken Duttweiler:
'Turbos are great devices for screwing things up because a little is good and little bit more is better and pretty soon you're in trouble.'

Good enough is not good enough, it has to be done right.

tumi
Viestit: 201
Liittynyt: Su Marraskuu 7. 21:45:51 2004

Re: Scorpio Cosworth ja MT75 V6 vaihdelaatikko

Viesti Kirjoittaja tumi » Su Toukokuu 31. 23:12:04 2009

matsu kirjoitti:
tumi kirjoitti:Mitäs tarkoitat tuolla runnomisella?
Sitä että vedetään pykälää päälle voimalla repäisten eikä "tunneta kädellä milloin lovi on vastaanottavainen"... :lol: Tarkoitan tällä myös kytkinpotkuja yms. mikä rasittaa yleisestikin voimansiirtoa.

Käsitit ilmeisesti kommenttini väärin, toi eka lause viittasi sun autoosi mutta se oli täysin kieli poskessa heitetty eikä todellakaan tarkoitettu vakavasti otettavaksi! Toinen runnomista koskeva kappale taas oli ihan yleisesti eikä koske sinua millään tapaa. Kuulin vaan että sulla hajosi type9 kutosen perästä, en tiedä kuinka tämä tapahtui, joten siihen en ottanut tuolla runnomisella kantaa.

Peace! :D

Muuten, jos kehtaat asiasta tarinoida niin ottaisin tietoa vastaan damagesta koska itelläkin kasautuu (toivon mukaan) joskus tuo veekuutonen ja sekä t9 että mt75 lootia löytyy, en oo vielä päättäny kumpi tulee. Type9 on ehdottomasti mun käteen mukavampi, mun mielestä paras sierrasta löytyvä laatikko käytettävyydeltään. Mutta antautuiko se sulla ihan voiman edessä, mulla tuskin tulee yli 400 nm pahimmassakaan tapauksessa, kai se ton kestää..?
Muistaakseni kirjoitin tuosta omasta laatikkoepisodista joskus ja silloin joku epäili että vika ehkä kuskissa :D Yleensä olen aika rauhallinen noissa vaihdoissa, Racelogic kiihtyvyysmittarin logien mukaan veto on poikki 0.3-0.5s. Kauhulla seuraan kun kaverit repii vaihdot 0.2s ajassa! Muutenkin on jo ajotyyli kalustoa säästävää tässä iässä :lol:

Tuo type9 halkesi etupäästään vaakasuunnassa sivuakselin korkeudelta kesken kolmosen vedon, vahvistetun version heikkous, laakerin kannakkeen kiinnitys petti ja sitten jysähti. Oli ekoja kiihdytyksiä nykykoneella, ahtoja joku 1.2 bar. Kesti vuosia vaparin ja 0.5-0.8bar ahdetun edellisen koneen takana. Viime kesän oli paikallaan type9 jossa vahvistetun version sivuakselin laakeri ja pitkä custom tappi laakerin sisällä. Kesti hyvin viime kesän ajot vaikka loppukesän oli alla Toyo R888t.

Talven aikana vaihdoin mt75 laatikon ja hetki sitten kävin varovaisesti kokeilemassa miten toimii, type9ssä vaihdevälin lyhentäjän kanssa mukavampi kaavio, mt75 lyhentäjällä ja eteen/taakse liikerata sopiva mutta lyhentäjän toimintaperiaatteesta johtuen kepin sivuttaisliikkeet turhan isot.

Perus type9ssä heikko kohta se irtoneuloilla toteutettu laakeri, monesti kulunut piloille jo normaaliajossa.
-84 Sierra 2,0@3.0 twinturbo ms tfi
-07 Audi A8 4.2 quattro

KIP
Viestit: 1042
Liittynyt: To Huhtikuu 18. 19:24:18 2002
Paikkakunta: Nummi-Pusula

Re: Scorpio Cosworth ja MT75 V6 vaihdelaatikko

Viesti Kirjoittaja KIP » Pe Kesäkuu 5. 22:09:19 2009

Missä vehkeissä tuota type9 HD:ta on ollut?
Kawasaki Zx-10r
Audi 2.0Tfsi quattro

CoupeGT
CRSC jäsen 2016
Viestit: 440
Liittynyt: Ke Helmikuu 13. 15:55:08 2002
Paikkakunta: Tampere-city

Re: Scorpio Cosworth ja MT75 V6 vaihdelaatikko

Viesti Kirjoittaja CoupeGT » La Kesäkuu 6. 11:06:27 2009

KIP kirjoitti:Missä vehkeissä tuota type9 HD:ta on ollut?
Ainakin V6-moottorisissa (Sierra/Scorpio) kesäkuusta 86 alkaen...
86 Sierra XR4x4
94 Scorpio STW V6

jnd
Viestit: 205
Liittynyt: Su Kesäkuu 1. 20:49:45 2008

Re: Scorpio Cosworth ja MT75 V6 vaihdelaatikko

Viesti Kirjoittaja jnd » La Kesäkuu 6. 12:17:53 2009

Tuo cossun ruisku ei oikeen taida ymmärtää tota laatikkoa, koska kun laskee vauhdissa kaasun ja painaa kytkimen pohjaan niin moottori sammuu? Onko mahollista saada vakkari ja ajotietokone toimimaan tuon t9 kanssa (tarvitsee ilmeisesti sähkösen tiedon nopeudesta)?

KIP
Viestit: 1042
Liittynyt: To Huhtikuu 18. 19:24:18 2002
Paikkakunta: Nummi-Pusula

Re: Scorpio Cosworth ja MT75 V6 vaihdelaatikko

Viesti Kirjoittaja KIP » La Kesäkuu 6. 12:35:03 2009

CoupeGT kirjoitti:
KIP kirjoitti:Missä vehkeissä tuota type9 HD:ta on ollut?
Ainakin V6-moottorisissa (Sierra/Scorpio) kesäkuusta 86 alkaen...

Okei, kiitti..

Edit: Onko noissa jotain ulkoisia tuntomerkkejä numerosarja, tekstiä yms.. ?
Kawasaki Zx-10r
Audi 2.0Tfsi quattro

tumi
Viestit: 201
Liittynyt: Su Marraskuu 7. 21:45:51 2004

Re: Scorpio Cosworth ja MT75 V6 vaihdelaatikko

Viesti Kirjoittaja tumi » Su Kesäkuu 7. 20:10:23 2009

Se kolmella pultilla kiinnitetty laakerikannake kuoren ulkopuolella kytkinkopan kiinnityspinnassa.
-84 Sierra 2,0@3.0 twinturbo ms tfi
-07 Audi A8 4.2 quattro

matsu
Viestit: 1696
Liittynyt: La Tammikuu 14. 12:56:26 2006

Re: Scorpio Cosworth ja MT75 V6 vaihdelaatikko

Viesti Kirjoittaja matsu » Su Kesäkuu 7. 22:19:17 2009

Entäs onko dieselin laatikko HD? Kutosen perään kuiteski käy kytkinkopan vaihtamalla.

jnd
Viestit: 205
Liittynyt: Su Kesäkuu 1. 20:49:45 2008

Re: Scorpio Cosworth ja MT75 V6 vaihdelaatikko

Viesti Kirjoittaja jnd » Su Kesäkuu 7. 22:45:32 2009

Eikö siinä dieselissä(/ohc:ssa?) ollut lyhyempi kytkinakseli ku kutosen laatikossa?

Sierra XR
Viestit: 7975
Liittynyt: To Tammikuu 22. 21:07:18 2004
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Re: Scorpio Cosworth ja MT75 V6 vaihdelaatikko

Viesti Kirjoittaja Sierra XR » Su Kesäkuu 7. 23:00:59 2009

HD laatikon tuntee helposti kun katsoo kytkinkopan sisälle,kytkinakselin alapuolella on semmonen kyhmy.

ohc:n kytkinakseli on lyhyempi kun V6/diesel joissa taas on samanmittaiset molemmissa eli dieselin laatikko käy V6sen perään kytkinkoppaa vaihtamalla.

KIP
Viestit: 1042
Liittynyt: To Huhtikuu 18. 19:24:18 2002
Paikkakunta: Nummi-Pusula

Re: Scorpio Cosworth ja MT75 V6 vaihdelaatikko

Viesti Kirjoittaja KIP » Ma Kesäkuu 8. 9:45:07 2009

Ja Ohc:n perään ko. laatikko käy kytkinkoppaa vaihtamalla ja kytkinakselia lyhentämällä? Vai miten?
Kytkinlevyn poorit, onko samat?
Kawasaki Zx-10r
Audi 2.0Tfsi quattro

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Re: Scorpio Cosworth ja MT75 V6 vaihdelaatikko

Viesti Kirjoittaja MouTine » Ma Kesäkuu 8. 11:30:22 2009

KIP kirjoitti:Ja Ohc:n perään ko. laatikko käy kytkinkoppaa vaihtamalla ja kytkinakselia lyhentämällä? Vai miten?
Kytkinlevyn poorit, onko samat?
Periaatteessa, mutta ei käytännössä. Loppuu silmälaakerille menevä sileä osuus kesken.

Vielä yksi tuiki olenainen havainto... OHC:n vaihteiston voi säilöä suoralla lattialla pystyssä, mutta V6:sen aski tarvii joko korokepalat tai reijän lattiaan.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

KIP
Viestit: 1042
Liittynyt: To Huhtikuu 18. 19:24:18 2002
Paikkakunta: Nummi-Pusula

Re: Scorpio Cosworth ja MT75 V6 vaihdelaatikko

Viesti Kirjoittaja KIP » Ma Kesäkuu 8. 22:00:23 2009

Eli yhteenvetona kytkinakseli irti ja sorviin, lyhemmäksi, neulalaakerin sileää osaa laatikkoon päin "pidemmäksi", OHC kytkinkoppa kiinni ja avot..
Kawasaki Zx-10r
Audi 2.0Tfsi quattro

Sierra XR
Viestit: 7975
Liittynyt: To Tammikuu 22. 21:07:18 2004
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Re: Scorpio Cosworth ja MT75 V6 vaihdelaatikko

Viesti Kirjoittaja Sierra XR » Ma Kesäkuu 8. 22:25:01 2009

KIP kirjoitti:Eli yhteenvetona kytkinakseli irti ja sorviin, lyhemmäksi, neulalaakerin sileää osaa laatikkoon päin "pidemmäksi", OHC kytkinkoppa kiinni ja avot..
ennen sorvausta varmista että boorit ovat samalla kohdalla akselin pituussuunnassa

jnd
Viestit: 205
Liittynyt: Su Kesäkuu 1. 20:49:45 2008

Re: Scorpio Cosworth ja MT-75

Viesti Kirjoittaja jnd » Ti Kesäkuu 9. 10:15:54 2009

MouTine kirjoitti:Ei, se tunistu tapahtuu jossain vaihteen valitsimen ympäristössä. Pakkivaloon moottorin ohjauksella ei ole mitään kosketusta. Muista myös VSS anturi.
mitä toi vss anturi tekee, kun mulla ei ole t9 laatikossa semmosta?

matsu
Viestit: 1696
Liittynyt: La Tammikuu 14. 12:56:26 2006

Re: Scorpio Cosworth ja MT-75

Viesti Kirjoittaja matsu » Ti Kesäkuu 9. 10:36:08 2009

jnd kirjoitti:
MouTine kirjoitti:Ei, se tunistu tapahtuu jossain vaihteen valitsimen ympäristössä. Pakkivaloon moottorin ohjauksella ei ole mitään kosketusta. Muista myös VSS anturi.
mitä toi vss anturi tekee, kun mulla ei ole t9 laatikossa semmosta?
Se antaa eculle tiedon auton nopeudesta.

jnd
Viestit: 205
Liittynyt: Su Kesäkuu 1. 20:49:45 2008

Re: Scorpio Cosworth ja MT75 V6 vaihdelaatikko

Viesti Kirjoittaja jnd » Ti Kesäkuu 9. 11:36:11 2009

Mut mitä jos sitä ei ole?

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Scorpio Cosworth ja MT75 V6 vaihdelaatikko

Viesti Kirjoittaja Sine » Ti Kesäkuu 9. 23:24:48 2009

VVS = Vehicle Speed Sensor.

Aika monessa autossa (esim. 1991 Escort EFI) tämän huomaa esim. kun rullataan liikennevaloihin vapaalla on moottorinkierrokset hieman korkeammalla. Sitten kun auto pysähtyy, niin kierrokset tippuvat normaalille tasolle. Jotain saman tyyppistä taisi tuo Scorpio 24v kanssa minulla tehdä, mutta hienostuneemmin.

jnd
Viestit: 205
Liittynyt: Su Kesäkuu 1. 20:49:45 2008

Re: Scorpio Cosworth ja MT75 V6 vaihdelaatikko

Viesti Kirjoittaja jnd » Ke Kesäkuu 10. 1:17:57 2009

aa.. no se selittää että miksi tuo sammuu moottorijarrutuksen jälkeen kytkintä painaessa.. ihme kun ei voi pudottaa vaan tyhjäkäynnille asti sammumatta ilman anturia :?

KIP
Viestit: 1042
Liittynyt: To Huhtikuu 18. 19:24:18 2002
Paikkakunta: Nummi-Pusula

Re: Scorpio Cosworth ja MT75 V6 vaihdelaatikko

Viesti Kirjoittaja KIP » Ke Kesäkuu 10. 20:13:24 2009

Sierra XR kirjoitti:
KIP kirjoitti:Eli yhteenvetona kytkinakseli irti ja sorviin, lyhemmäksi, neulalaakerin sileää osaa laatikkoon päin "pidemmäksi", OHC kytkinkoppa kiinni ja avot..
ennen sorvausta varmista että boorit ovat samalla kohdalla akselin pituussuunnassa

Onko jollain tälläinen V6 type9 HD laatikko irrallaan, ja voisi tarkastaa tuon kytkinakselin boorituksen onko samassa kohdassa kuin normi type9:ssä?
Jos olis niin sitten joku vois vaikka tarjota sellaista :D
Kawasaki Zx-10r
Audi 2.0Tfsi quattro

henu
Viestit: 6809
Liittynyt: Pe Kesäkuu 18. 9:45:26 2004
Paikkakunta: kuopio

Re: Scorpio Cosworth ja MT75 V6 vaihdelaatikko

Viesti Kirjoittaja henu » Ke Kesäkuu 10. 20:26:53 2009

KIP kirjoitti:Onko jollain tälläinen V6 type9 HD laatikko irrallaan, ja voisi tarkastaa tuon kytkinakselin boorituksen onko samassa kohdassa kuin normi type9:ssä?
Yks loota olis irrallaan, pitää yrittää muistaa mittailla huomenna.

Sierra XR
Viestit: 7975
Liittynyt: To Tammikuu 22. 21:07:18 2004
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Re: Scorpio Cosworth ja MT75 V6 vaihdelaatikko

Viesti Kirjoittaja Sierra XR » Ke Kesäkuu 10. 21:23:51 2009

henu kirjoitti:
KIP kirjoitti:Onko jollain tälläinen V6 type9 HD laatikko irrallaan, ja voisi tarkastaa tuon kytkinakselin boorituksen onko samassa kohdassa kuin normi type9:ssä?
Yks loota olis irrallaan, pitää yrittää muistaa mittailla huomenna.
mulla on myös irrallaan,tosin en ole varma koska ehdin pajalle tarkastamaan

matsu
Viestit: 1696
Liittynyt: La Tammikuu 14. 12:56:26 2006

Re: Scorpio Cosworth ja MT75 V6 vaihdelaatikko

Viesti Kirjoittaja matsu » Ke Kesäkuu 10. 21:57:34 2009

KIP kirjoitti: Onko jollain tälläinen V6 type9 HD laatikko irrallaan, ja voisi tarkastaa tuon kytkinakselin boorituksen onko samassa kohdassa kuin normi type9:ssä?
Jos olis niin sitten joku vois vaikka tarjota sellaista :D
Mistä mihin mitan tarviisit? Akselin päästä boorituksen alkuun noin 50 mm ja boorituksen loppuun n. 93 mm. Nää mitat on siis noin-mittoja ulkomuistista. On mullaki varastossa loota irrallaan mutta vaikea nyt ottaa mitta laatikon "etuseinästä" päin kun on kytkinkoppa paikallaan ja hämärä...

KIP
Viestit: 1042
Liittynyt: To Huhtikuu 18. 19:24:18 2002
Paikkakunta: Nummi-Pusula

Re: Scorpio Cosworth ja MT75 V6 vaihdelaatikko

Viesti Kirjoittaja KIP » Ke Kesäkuu 10. 22:37:19 2009

Oikeastaan juuri laatikon pinnasta kaipaisin mittoja..
Eli...

- Laakeripesän pituus ~30mm
- Painelaakeri liun pituus ~104mm
- Kytkinlevyn boorituksen pituus ~145mm
- Koko akselin pituus ~175mm
Ja kaikki siis kytkinkopan kiinnitys pinnasta

Ja jotta tästäkin saadaan mittojen sekamelska :lol:
- Painelaakerin liuku holkki on ~72mm pitkä ja ~33,6mm halkaisijaltaan
- Booriosa on ~41mm
- Neulalaakeri osuus on ~30mm pitkä ja 15mm halkaisijaltaan..
Kawasaki Zx-10r
Audi 2.0Tfsi quattro

Timppa
Viestit: 690
Liittynyt: La Tammikuu 8. 0:14:14 2005
Paikkakunta: vantaa

Re: Scorpio Cosworth ja MT75 V6 vaihdelaatikko

Viesti Kirjoittaja Timppa » Ke Kesäkuu 10. 23:42:01 2009

KIP kirjoitti:Oikeastaan juuri laatikon pinnasta kaipaisin mittoja..
Eli...

- Laakeripesän pituus ~30mm
- Painelaakeri liun pituus ~104mm
- Kytkinlevyn boorituksen pituus ~145mm
- Koko akselin pituus ~175mm
Ja kaikki siis kytkinkopan kiinnitys pinnasta

Ja jotta tästäkin saadaan mittojen sekamelska :lol:
- Painelaakerin liuku holkki on ~72mm pitkä ja ~33,6mm halkaisijaltaan
- Booriosa on ~41mm
- Neulalaakeri osuus on ~30mm pitkä ja 15mm halkaisijaltaan..
-V6 kytkin aks pit 207mm laatikon etupinnasta
-spoorin etureuna 162mm laatikon etupinnasta,pituus NOIN ABOUT 50mm,eli jokseenkin kun -pikari loppuu niin spoori alkaa
-pikarin(ts.liun) kok pituus 112mm laatikon etupinnasta

kysymys,onko tarkoitus vaan saada T9-HD oharin perään?
Timppa 24V

KIP
Viestit: 1042
Liittynyt: To Huhtikuu 18. 19:24:18 2002
Paikkakunta: Nummi-Pusula

Re: Scorpio Cosworth ja MT75 V6 vaihdelaatikko

Viesti Kirjoittaja KIP » To Kesäkuu 11. 10:06:31 2009

Timppa kirjoitti:
KIP kirjoitti:Oikeastaan juuri laatikon pinnasta kaipaisin mittoja..
Eli...

- Laakeripesän pituus ~30mm
- Painelaakeri liun pituus ~104mm
- Kytkinlevyn boorituksen pituus ~145mm
- Koko akselin pituus ~175mm
Ja kaikki siis kytkinkopan kiinnitys pinnasta

Ja jotta tästäkin saadaan mittojen sekamelska :lol:
- Painelaakerin liuku holkki on ~72mm pitkä ja ~33,6mm halkaisijaltaan
- Booriosa on ~41mm
- Neulalaakeri osuus on ~30mm pitkä ja 15mm halkaisijaltaan..
-V6 kytkin aks pit 207mm laatikon etupinnasta
-spoorin etureuna 162mm laatikon etupinnasta,pituus NOIN ABOUT 50mm,eli jokseenkin kun -pikari loppuu niin spoori alkaa
-pikarin(ts.liun) kok pituus 112mm laatikon etupinnasta

kysymys,onko tarkoitus vaan saada T9-HD oharin perään?

Piirtelin tuollaisen kuvan Ohc type9 laatikosta
http://i4.photobucket.com/albums/y109/R ... pe9Ohc.jpg

Joo semmoinen olisi tarkoitus, sais vähän kestävämmän laatikon..
Äkkiseltään katsottuna tuon HD laatikon saisi muokattua ohc:n perään, onkohan kardaani noissa sama.?
Kiitos mitoista Timppa ja muillekkin apua tarjonneille.
Kawasaki Zx-10r
Audi 2.0Tfsi quattro

Timppa
Viestit: 690
Liittynyt: La Tammikuu 8. 0:14:14 2005
Paikkakunta: vantaa

Re: Scorpio Cosworth ja MT75 V6 vaihdelaatikko

Viesti Kirjoittaja Timppa » To Kesäkuu 11. 13:19:38 2009

KIP kirjoitti:
Timppa kirjoitti:
KIP kirjoitti:Oikeastaan juuri laatikon pinnasta kaipaisin mittoja..
Eli...

- Laakeripesän pituus ~30mm
- Painelaakeri liun pituus ~104mm
- Kytkinlevyn boorituksen pituus ~145mm
- Koko akselin pituus ~175mm
Ja kaikki siis kytkinkopan kiinnitys pinnasta

Ja jotta tästäkin saadaan mittojen sekamelska :lol:
- Painelaakerin liuku holkki on ~72mm pitkä ja ~33,6mm halkaisijaltaan
- Booriosa on ~41mm
- Neulalaakeri osuus on ~30mm pitkä ja 15mm halkaisijaltaan..
-V6 kytkin aks pit 207mm laatikon etupinnasta
-spoorin etureuna 162mm laatikon etupinnasta,pituus NOIN ABOUT 50mm,eli jokseenkin kun -pikari loppuu niin spoori alkaa
-pikarin(ts.liun) kok pituus 112mm laatikon etupinnasta

kysymys,onko tarkoitus vaan saada T9-HD oharin perään?

Piirtelin tuollaisen kuvan Ohc type9 laatikosta
http://i4.photobucket.com/albums/y109/R ... pe9Ohc.jpg

Joo semmoinen olisi tarkoitus, sais vähän kestävämmän laatikon..
Äkkiseltään katsottuna tuon HD laatikon saisi muokattua ohc:n perään, onkohan kardaani noissa sama.?
Kiitos mitoista Timppa ja muillekkin apua tarjonneille.

kardaani on sama,kannattaa ottaa cossunT-5 laatikko vakavasti harkintaan,on vielä vähä kestävämpi,cossun kytkin mahtuis(ei mahu ohc koppaan muistaakseni),eikä varmaan loppu peleissä tule paljon kalliimmaksi.
Timppa 24V

jnd
Viestit: 205
Liittynyt: Su Kesäkuu 1. 20:49:45 2008

Re: Scorpio Cosworth ja MT75 V6 vaihdelaatikko

Viesti Kirjoittaja jnd » To Kesäkuu 11. 13:47:06 2009

Käykö t5 kutosen perään siis?

matsu
Viestit: 1696
Liittynyt: La Tammikuu 14. 12:56:26 2006

Re: Scorpio Cosworth ja MT75 V6 vaihdelaatikko

Viesti Kirjoittaja matsu » To Kesäkuu 11. 13:54:13 2009

jnd kirjoitti:Käykö t5 kutosen perään siis?
Ei suoraan ainakaan, joutuu tekemään kytkinkopan ite...

KIP
Viestit: 1042
Liittynyt: To Huhtikuu 18. 19:24:18 2002
Paikkakunta: Nummi-Pusula

Re: Scorpio Cosworth ja MT75 V6 vaihdelaatikko

Viesti Kirjoittaja KIP » To Kesäkuu 11. 16:06:41 2009

Timppa kirjoitti:

kardaani on sama,kannattaa ottaa cossunT-5 laatikko vakavasti harkintaan,on vielä vähä kestävämpi,cossun kytkin mahtuis(ei mahu ohc koppaan muistaakseni),eikä varmaan loppu peleissä tule paljon kalliimmaksi.

Otetaan se sitten seuraavaksi. Nyt on kuitenkin jo kytkinlevyt, teräskepit ym. ohc-type9 yhdistelmälle..

Edit: eli jos jollain on sellainen ylimääräinen HD aski niin voi tarjota..
Kawasaki Zx-10r
Audi 2.0Tfsi quattro

jnd
Viestit: 205
Liittynyt: Su Kesäkuu 1. 20:49:45 2008

Re: Scorpio Cosworth ja MT75 V6 vaihdelaatikko

Viesti Kirjoittaja jnd » Ti Heinäkuu 7. 13:41:28 2009

Onkn noitten "hd" ja normi type 9 välillä paljon eroa.. Saa tarjota jtn EHJÄÄ laatikkoa mikä kestäisi vakio boan tehot scorpiossa.. Oiskohan kuinka työläs sovittaa fordin 302:sen aod boan perään?

Jape105
Viestit: 1542
Liittynyt: Ma Huhtikuu 13. 11:34:31 2009
Viesti:

Re: Scorpio Cosworth ja MT75 V6 vaihdelaatikko

Viesti Kirjoittaja Jape105 » Ti Heinäkuu 7. 17:29:28 2009

Onko V6 ja diesel laatikoissa samat välitykset?
Täällä olis tarvetta v6 laatikolle :D
Ford Sierra Xr4i '83
Ford Scorpio Cosworth '91
Ford Cortina '66
Ford Focus 2.0 '00
Chevrolet Lumina LE '95&'97
Opel Kadett C Coupe '75
Zündapp M50 '66
Solifer SM '80
Peugeot SV50 Executive '97
Pocket Mini Bike '08
Murray 12ic/38 '95

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Re: Scorpio Cosworth ja MT75 V6 vaihdelaatikko

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Ti Heinäkuu 7. 17:58:08 2009

matsu kirjoitti:
jnd kirjoitti:Käykö t5 kutosen perään siis?
Ei suoraan ainakaan, joutuu tekemään kytkinkopan ite...
Tai etsimään Mustang II 70 luvun 2.8l v6 kytkinkopan, joka sopii laatikkoon ja lohkoon. Tai ebaystä vajaaseen 400£ kytkinkoppa samaa konversaatiota varten tehty.

Vastaa Viestiin