kardaanin linjaus

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

Timo
Viestit: 2229
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 20:23:19 2001

kardaanin linjaus

Viesti Kirjoittaja Timo » To Heinäkuu 10. 8:36:13 2008

eli miten saa oikeaoppisesti kardaanin linjattua perän ja laatikon suhteen, tai siis voimansiirron yleensäkin? vai saako sitä muuten kuin silmällä katsoen sekä kokeilemalla?

ongelma on se että moottorijarrutuksessa resonoi aika kovaa tuo laatikon häntä/kardaanin lähtö, ja erivahvuisilla prikoilla asentoa muuttaen se resonointi kyllä muuttuu, nyt se on jo puoliintunut mutta ei vieläkään hyvä. pahinta se on kolmosvaihteella moottorijarrutuksessa. vedossa ei resonoi, paitsi jos vedättää esim vitosella alle parin tonnin kierroksilla. normi matka-ajossa täysin hiljainen. vai onko jokin muu mahdollinen syy resonointiin?

kyseessähän on siis tuo omassa autossa oleva tremec-kardaani-m5 voimansiirto.
Ex: Cosworth 664hv
Ex: 14 x Cosworth 2wd&4wd
Ex: CLS AMG Widebody
Ex: E60 M5 Eisenmann Race
Ex: E55AMG Kleemann
Nyx: BMW M5 F10 700hv

TVR
Viestit: 1498
Liittynyt: Su Marraskuu 9. 10:32:38 2003
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TVR » To Heinäkuu 10. 11:28:39 2008

Noista kardaanikulmista on keskusteltu tuolla classic puolella http://www.cosworthrsclub.com/foorumi/v ... p?t=127953
Tuo sun moottorijarrutus resonointi on kyllä mielenkiintonen juttu, nimittäin yhessä tutun caprissa on just parhaillaan sama ongelma, resonointi tuli kun type9 tilalle tuli cossun aski.
Ja se laatikko on jo kerran purettu ja laakeroitu eikä se ongelma hävinny.

fsohc
Viestit: 1694
Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005

Re: kardaanin linjaus

Viesti Kirjoittaja fsohc » To Heinäkuu 10. 14:49:03 2008

Timo kirjoitti:eli miten saa oikeaoppisesti kardaanin linjattua perän ja laatikon suhteen, tai siis voimansiirron yleensäkin? vai saako sitä muuten kuin silmällä katsoen sekä kokeilemalla?
pumpun linjaus googlella ja ensimmäisen linkin pdf:ssä (damalini.com) on samanlainen laserlinjauskone mitä itse on tullut käyteltyä kun olin kunnossapitohommissa tehtailla. Tuon kokoinen ei tietenkään sovellu, mutta noita pitäisi olla aika pieniäkin vastaavia ja mitä vanhoja työntekijöitä jututin, niin on ihan mekaanisia langoilla käytettäviä malleja jotka käsittääkseni mahtuu käytettäväksi todella pienessä tilassa.

Tuollaista jo suht pätevää tee-se-itse mallia ei ole loppuviimein paha edes tehdä (riippuu tietenkin vähän kohteesta) kun katsoo noita vastaanotinten jalkoja ja vähän hahmottelee voimansiirronmurroskulmia ja järkeilee miten mitat muuttuu jos heittoja on. Lyhyesti tappien välimatkaero kolmessa eri kulmassa kertoo jo käytännössä kaikki heitot. Tämä näyttääkin olevan tuossa esitteessä.
Ford Fiesta 1.8D '97 - elämää hitaampi käyttis ja sen vastapainona Kawasaki ZX-9R. Ikuisuusprojektiksi venynyt Ford Consul '73

BDG
Viestit: 220
Liittynyt: Ke Kesäkuu 18. 21:05:44 2003
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja BDG » To Heinäkuu 10. 15:25:11 2008

Koskaan nähny nivelakseleita laserila linjattavan, mutta kytkimiä(pumppujen/käyttöjen) kuitenkin. Joskus kuullu puhuttavan, että pitäisi olla vähän murrosta nivelillä :roll:
RapajuoppoPutkiMies*469*

fsohc
Viestit: 1694
Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005

Viesti Kirjoittaja fsohc » To Heinäkuu 10. 15:44:12 2008

Autojen voimansiirto kyllä elää niin sairaasti, että murrosta on nivelissä ihan takuulla vaikka niitä yrittäisi linjata. Tuo että murrosta pitää olla nivelissä tuntuu olevan joku käsite, että on ihan sama miten paljon heittoja voimansiirrossa on, joka syö kuitenkin aina tehoa, lisää tärinää ja käy laakereiden päälle :)
Ford Fiesta 1.8D '97 - elämää hitaampi käyttis ja sen vastapainona Kawasaki ZX-9R. Ikuisuusprojektiksi venynyt Ford Consul '73

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » To Heinäkuu 10. 15:52:15 2008

ainoa mitä olen kuullut kardaanien linjauksessa on se kun se on purettuna ja aloitetaan hitsaamaan kasaan niin murrokset pitää olla samanpäin
eli
kun kardaani on vinossa linjassa (sen tarkoitus) niin kardaanin nopeus pysyy vakiona sen pyöriessä.
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

Timo
Viestit: 2229
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 20:23:19 2001

Viesti Kirjoittaja Timo » To Heinäkuu 10. 15:52:31 2008

fsohc kirjoitti:Autojen voimansiirto kyllä elää niin sairaasti, että murrosta on nivelissä ihan takuulla vaikka niitä yrittäisi linjata.
juu vaan kun ei elä, ei ole puslia enää akselistoissa, mutta siinäpä se ongelma voikin olla.. :wink:
Ex: Cosworth 664hv
Ex: 14 x Cosworth 2wd&4wd
Ex: CLS AMG Widebody
Ex: E60 M5 Eisenmann Race
Ex: E55AMG Kleemann
Nyx: BMW M5 F10 700hv

fsohc
Viestit: 1694
Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005

Viesti Kirjoittaja fsohc » To Heinäkuu 10. 16:10:35 2008

Timo kirjoitti: juu vaan kun ei elä, ei ole puslia enää akselistoissa, mutta siinäpä se ongelma voikin olla.. :wink:
:)
Jos joku siis käsitti, että tarkoitan tosiaan koko akselin linjausta, niin en sitä varsinaisesti tarkoittanut, vaan sitä, että kulmat on samat kummassakin päässä voimansiirtoa. Niissä ei kait saisi olla isoja heittoja. Sitä haetaan mielestäni tuolla lisälaitteellakin joka on saatavilla tuohon laser rihtaimeen.

pdf
Ford Fiesta 1.8D '97 - elämää hitaampi käyttis ja sen vastapainona Kawasaki ZX-9R. Ikuisuusprojektiksi venynyt Ford Consul '73

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » To Heinäkuu 10. 21:04:51 2008

Uudessa takavetovitossa ja vanhassa nissan vanetessa on onnistuttu aikaansaamaan niveliä joissa ei ole yhtään murrosta. Ristikon neulat/rasva ei kierrä, vaan kaikki kuormitus pysyy samassa paikassa jatkuvasti -> tulos, kardaanin nivelet paskana. Tyyppivika.
Mulla taunuksessa resonoitti kanssa moottorijarrutuksessa joku paikka, kun laitoin RS-tyylisen kumilimputtoman kardaanin. Kardaanin kulmista ei kyllä ollut mitään käryä kun perä pyrki kallistumaan aina johonkin jouston aikana.
Jäsen #606

fomoco3
Viestit: 2101
Liittynyt: La Toukokuu 24. 10:55:43 2003
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja fomoco3 » To Heinäkuu 10. 22:16:46 2008

sierran vakiokartaanilla ei tällaista ongelmaa pitäis olla?

kaveri taistelee cossunsa kanssa(eri kartaaneja,lootia,periä,vetareita jne kokeillut)
omassakin pientä resonointia ilmenee moottorijarrulla...
Projektit

"pitää olla melko vakio bemari että vetää eelle"

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » To Heinäkuu 10. 23:03:19 2008

Itse otin tähän ongelmaan kosketusta sillon pari vuotta sitten kun Capriin asentin MT75:sen. Taitaa se kumipimp... limppu olla aika hyvä pehmentämään resonointeja ja antaa paljon anteeksi. Tosin Timon tehoilla saattaa kumi olla hetkessä riekaleina.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

Cosander
Viestit: 926
Liittynyt: To Tammikuu 10. 9:24:06 2002
Paikkakunta: Kuortane

Viesti Kirjoittaja Cosander » Su Heinäkuu 13. 23:43:04 2008

Mulla on sama resonointi ongelma escortis!
Onko timo sulla kartaanin kiinnitys pemun perään semmosella bemun nivelellä vai pultattu suoraan laipoilla toisiinsa?
Mulla ei ollu mitään resoninteja omalla cossun perällä mut kun vaihdettiin bemun perä niin rupes resonoimaan niin pirusti!
Hiomolla tehty kartaani ja tasapainotettiinkin mut ei auttanut yhtään!

Fomococars
Viestit: 1022
Liittynyt: Ti Lokakuu 24. 22:42:12 2006
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Fomococars » Ma Heinäkuu 14. 10:48:16 2008

Aidot Taunus osat taitaa olla parhaita osia. Sanokoot M5 secret osasto mitä tahansa.

Luulis että tytöt tykkää kun sopivasti tärrää.
Ja kun viel keventää penkit ja ottaa pehmusteet pois avot.

Ei silti *ittumainen homma jonkin sortin yhteensopivuus räkkikoodi iskee päälle.

Oma Gr.4 on niin kans tehty huonosti katusopivaksi (lue hauska ajaa) sladissa asfaltilla.
kytät vaan joskus kettuilee aikoinaan oottivat aamuyöstä aina kotipihalla.

viel ei kardaani tärytä mut ehkä sitten kun cossun kone vaihtuu paikalle.

eikös kaikki kulmat mene ketuilleen jo sillä että auto madalletaan orginaalista. Ei välttämättä liity tapaukseen mut..
Vaihtaa vakio osaa kiinni kunnes täry loppuu niin löytyy ongelma pesä.

ei kai tohon muu auta asiaa tutkittu kuiteski varmaan ajan kans.
Escort Mk1 GT 2D 1969 1300 RS kilpapalikat cosworth rojekti 1986-2050
Escort Mk2 2D 1980 1300 Automatic
Escort Mk1 2D 1300 1972 kahesti katon kautta ympäri
Escort Mk1 2D 1100 1968 eka Fordini inssiajo esko
Escort Mk1 2D RS2000 1973 orginal kori avattavat ikkunat 6 kpl

Tarpeettomana 4wd Cosworth/OHC ö-pumppu + 4wd ö-suihkuputki

harley.davidsonfi miuku gmail piste com

Timo
Viestit: 2229
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 20:23:19 2001

Viesti Kirjoittaja Timo » Ke Heinäkuu 23. 15:12:31 2008

Cosander kirjoitti:Mulla on sama resonointi ongelma escortis!
Onko timo sulla kartaanin kiinnitys pemun perään semmosella bemun nivelellä vai pultattu suoraan laipoilla toisiinsa?
Mulla ei ollu mitään resoninteja omalla cossun perällä mut kun vaihdettiin bemun perä niin rupes resonoimaan niin pirusti!
Hiomolla tehty kartaani ja tasapainotettiinkin mut ei auttanut yhtään!
mulla on tehty sellainen metallinen välipala perän ja kardaanin väliin, noin 4cm paksu. siihen palikkaan saa kiinni sekä kardaanin 4 ruuvilla että perän 6 ruuvilla. ei myöskään ole aiemmin ollut resonointia, mut nyt on, ja hankala paikallistaa kun on kaikki vaihdettu laatikosta perään.. mut laatikon hännästä se pahiten kuuluu, kokeilin ajaa ilman mitään eristeitä siten et laatikko näkyi kepin reiästä, siitä jostain se tulee..

keskikumi on kardaanissa ihan ok, nivelet uusia, tasapainotus ok. kardaanikulmia oon kokeillut aika radikaalistikin muuttaa, mutta vain siis etu/keskikohdasta, peränpuolella kun se ei oikein helposti onnistu. pitää varmaan seuraavaks etsiä kunnon autonosturi minne pääsee hetkeks ihmettelemään ja mittomaan, esin linjauslangalla näkee jo jotakin, jne.. mut tuossa pihassa auton alla maatessa se ei oikein onnistu. pitäis saada auto suoraan ja riittävästi tilaa puuhastella.. kellään nosturia jkl tyhjänä hetkeks..? :?:
Ex: Cosworth 664hv
Ex: 14 x Cosworth 2wd&4wd
Ex: CLS AMG Widebody
Ex: E60 M5 Eisenmann Race
Ex: E55AMG Kleemann
Nyx: BMW M5 F10 700hv

Fomococars
Viestit: 1022
Liittynyt: Ti Lokakuu 24. 22:42:12 2006
Paikkakunta: Rovaniemi

välilaippa

Viesti Kirjoittaja Fomococars » Pe Elokuu 15. 14:59:56 2008

Onko välilaippa tärinä jo selvitetty.

jos laippa on jotenkin epäkesko hieman tms. raskas.

onkelma vois tarketa kun teettäis karpaanin alusta loppuun ei tarttis välipaloja.

mitähän sorvaamot ottaa kun vaihtaa pitemmän putken karpaasiin.

vanhasta päät poikki tai jatkaa sen 4 senttiä.

toivotaan et onkelma on jo pois
Escort Mk1 GT 2D 1969 1300 RS kilpapalikat cosworth rojekti 1986-2050
Escort Mk2 2D 1980 1300 Automatic
Escort Mk1 2D 1300 1972 kahesti katon kautta ympäri
Escort Mk1 2D 1100 1968 eka Fordini inssiajo esko
Escort Mk1 2D RS2000 1973 orginal kori avattavat ikkunat 6 kpl

Tarpeettomana 4wd Cosworth/OHC ö-pumppu + 4wd ö-suihkuputki

harley.davidsonfi miuku gmail piste com

Timo
Viestit: 2229
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 20:23:19 2001

Viesti Kirjoittaja Timo » Pe Elokuu 15. 15:09:03 2008

ei oo jurinat poistunut, mutta niihin alkaa tottumaan.. :wink:

kardaani on kyllä ihan tuohon teetetty, ilmeisesti vain käytetty cossun kardaanin laippaa ja bemun perää, se välipala on ihan ok, ei mikään räpellys.. ja on keskitetty oikein..

eikun hanaa vaan, kyllä se sitten ilmoittaa kun resonointi ylittää hajoamisrajan..
Ex: Cosworth 664hv
Ex: 14 x Cosworth 2wd&4wd
Ex: CLS AMG Widebody
Ex: E60 M5 Eisenmann Race
Ex: E55AMG Kleemann
Nyx: BMW M5 F10 700hv

Cosander
Viestit: 926
Liittynyt: To Tammikuu 10. 9:24:06 2002
Paikkakunta: Kuortane

Viesti Kirjoittaja Cosander » Pe Elokuu 15. 16:20:44 2008

Olen kans tullu samaan tulokseen kuin timo, vaikka teetin toisenkin kartaanin ja takapäähän se pemun nivelsysteemi ja koko kartaani tasapainotettiin niin silti jyristää pikkusen varsinkin moottori jarrutukses!
No pian nähdään mitä tapahtuu kun pääsee vartille koittamaan.

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja tumppe » Pe Elokuu 15. 16:51:51 2008

Ootteko Cosander ja Timo kattonu että perämurikka on oikeassa kulmassa?
Mun Taunus kun jyryyttää rajummassa vaihdejarrutuksessa myös ja syyn tiedän että se on 2kpl väljää perän puslaa (murikan korvissa olevat puslat), ne kun päästää perän kääntymään hiukan väärään kulmaan vaihdejarrutuksessa.
Eli sama ongelmahan on/tulee kun mk1/2 Escorttiin laittaa Caprin Atlaksen, eli perän kulma on väärä.
Oon melko varma että vika on tuola koska teillä molemmilla on ite räpelletty Bemun perse murikka apurunkoon ja ne on mahdollisesti hiukan väärään asentoon asennettu.

Oliko riittävän pitkästi selitetty? :roll: :lol:
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

Cosander
Viestit: 926
Liittynyt: To Tammikuu 10. 9:24:06 2002
Paikkakunta: Kuortane

Viesti Kirjoittaja Cosander » La Elokuu 16. 11:09:08 2008

tumppe kirjoitti:Ootteko Cosander ja Timo kattonu että perämurikka on oikeassa kulmassa?
Mun Taunus kun jyryyttää rajummassa vaihdejarrutuksessa myös ja syyn tiedän että se on 2kpl väljää perän puslaa (murikan korvissa olevat puslat), ne kun päästää perän kääntymään hiukan väärään kulmaan vaihdejarrutuksessa.
Eli sama ongelmahan on/tulee kun mk1/2 Escorttiin laittaa Caprin Atlaksen, eli perän kulma on väärä.
Oon melko varma että vika on tuola koska teillä molemmilla on ite räpelletty Bemun perse murikka apurunkoon ja ne on mahdollisesti hiukan väärään asentoon asennettu.

Oliko riittävän pitkästi selitetty? :roll: :lol:
Mulla on ainakin perä kiinteästi apuronkos kiinni ei mitään puslia välis.
Ja korin ja apurunkon väliset puslat ovat tosi kovat ei anna paljon mitään periksi!
Minä epäilen et toi perä pitäs olla puslien varas eikä kiinteästi apurunkos muistaaksini timollakin on kiinteästi.
Sillä kaveri laitto samanlaisen M5 pemun perä murikan ja puslien kans niin sillä ei ole ollu mitään värinöitä, auto ei ollu ford mut silti.

Timo
Viestit: 2229
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 20:23:19 2001

Viesti Kirjoittaja Timo » La Elokuu 16. 11:44:26 2008

juu kiinteästi se on mullakin perä apuakselissa, ja koko akselisto vielä ilman puslia rungossa kiinni, sekä takakeinut unibal-nivelillä, et toisaalta ei oo ihme jos pikasen resonoi.
Ex: Cosworth 664hv
Ex: 14 x Cosworth 2wd&4wd
Ex: CLS AMG Widebody
Ex: E60 M5 Eisenmann Race
Ex: E55AMG Kleemann
Nyx: BMW M5 F10 700hv

Hena
Viestit: 1409
Liittynyt: Ti Huhtikuu 9. 16:42:19 2002

Viesti Kirjoittaja Hena » La Elokuu 16. 13:46:13 2008

Kyllä se vakio peräkin resonoi kun sen takakiinnityksen muuttaa kiinteeks sinne runkoon eli ei siinä kardaanin linjauksessa välttämättä mitään vikoja oo vaan perän "vaimennuksessa"..
Toyota Supra TT

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja tumppe » Su Elokuu 17. 11:56:30 2008

Cosander kirjoitti:
tumppe kirjoitti:Ootteko Cosander ja Timo kattonu että perämurikka on oikeassa kulmassa?
Mun Taunus kun jyryyttää rajummassa vaihdejarrutuksessa myös ja syyn tiedän että se on 2kpl väljää perän puslaa (murikan korvissa olevat puslat), ne kun päästää perän kääntymään hiukan väärään kulmaan vaihdejarrutuksessa.
Eli sama ongelmahan on/tulee kun mk1/2 Escorttiin laittaa Caprin Atlaksen, eli perän kulma on väärä.
Oon melko varma että vika on tuola koska teillä molemmilla on ite räpelletty Bemun perse murikka apurunkoon ja ne on mahdollisesti hiukan väärään asentoon asennettu.

Oliko riittävän pitkästi selitetty? :roll: :lol:
Mulla on ainakin perä kiinteästi apuronkos kiinni ei mitään puslia välis.
Ja korin ja apurunkon väliset puslat ovat tosi kovat ei anna paljon mitään periksi!
Minä epäilen et toi perä pitäs olla puslien varas eikä kiinteästi apurunkos muistaaksini timollakin on kiinteästi.
Sillä kaveri laitto samanlaisen M5 pemun perä murikan ja puslien kans niin sillä ei ole ollu mitään värinöitä, auto ei ollu ford mut silti.
Homman pointti oli perän kulma, eikä mitkään helvetin puslat...
Eli joko oot tarkastanu et murikka on oikeassa kulmassa vaihdelaatikkoon ja kardaaniin nähden?
Timolle sama kommentti.
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ » Su Elokuu 17. 13:24:44 2008

Kalusto vaihtuu toiseen mutta itsellä oli/on samaa Mk2 escon kanssa, kardaani/perä/laatikko resonoi aika raakasti jossain 80-90kmh vauhdissa kun sopivasti vedättää tai hellää. Volvon perän kun tuonne heitin ja yritin parhaani mukaan mitata kone+laatikkoa ja perää samaan astekulmaan mutta tuntuu olevan aika vaikeata. On se nyt asteen parin päässä kohdallaan mutta vieläkin liikaa heittoa.
Nyt se jurina kyllä vähän helpotti ja laatikon kulmaa kun kokeilee muuttaa niin jurina ilmenee eri nopeudella/eri vedolla

Eli pitäisi jotain kiilapaloja yms laittaa perän ja lehtijousen väliin että saa murikan päätä vähän nostettua/laskettua. No ei se enää niin paha ole että paljoa häiritsee

edit:
Siis tästä on kyse mitä tumppekin puhui:
http://www.pirate4x4.com/tech/billavist ... ndex2.html

Tuolla on sellainen työkalukin millä voi ristikon kupeista mitata noita kulmia, en vaan tiedä mistä sellaisen saisi ostettua

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja tumppe » Su Elokuu 17. 13:41:55 2008

Lainatakseni pätkän Ford Escort rally preparation kirjasta:
The tilt angle of the diff has to be altered as the drive line angle on the Escort is not the same as Capri.
Ja tuonhan kaikki varmasti osaa tulkita, mitä se tarkottaa, kyseessä siis Caprin ja Escortin Atlaksista, joissa on siis muutakin eroa kun leveys...
Kuulemma huhujen mukaan todella moni tyrii juurikin tämän seikan kanssa kun asennetaan väärään kulmaan perä tyyliin nyt se näyttää hyvältä, kai se toimii ja sit kovaa ajoa... :roll:
Tuo sääntöhän ei siis rajoitu millään lailla jäykkiin taka-akseleihin vaan koskee ymmärtääkseni kaikkia perä tyyppejä, jotka toimii kardaanin välityksellä.
Viimeksi muokannut tumppe, Su Elokuu 17. 13:43:48 2008. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

Timo
Viestit: 2229
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 20:23:19 2001

Viesti Kirjoittaja Timo » Su Elokuu 17. 13:42:18 2008

tumppe kirjoitti:
Cosander kirjoitti:
tumppe kirjoitti:Ootteko Cosander ja Timo kattonu että perämurikka on oikeassa kulmassa?
Mun Taunus kun jyryyttää rajummassa vaihdejarrutuksessa myös ja syyn tiedän että se on 2kpl väljää perän puslaa (murikan korvissa olevat puslat), ne kun päästää perän kääntymään hiukan väärään kulmaan vaihdejarrutuksessa.
Eli sama ongelmahan on/tulee kun mk1/2 Escorttiin laittaa Caprin Atlaksen, eli perän kulma on väärä.
Oon melko varma että vika on tuola koska teillä molemmilla on ite räpelletty Bemun perse murikka apurunkoon ja ne on mahdollisesti hiukan väärään asentoon asennettu.

Oliko riittävän pitkästi selitetty? :roll: :lol:
Mulla on ainakin perä kiinteästi apuronkos kiinni ei mitään puslia välis.
Ja korin ja apurunkon väliset puslat ovat tosi kovat ei anna paljon mitään periksi!
Minä epäilen et toi perä pitäs olla puslien varas eikä kiinteästi apurunkos muistaaksini timollakin on kiinteästi.
Sillä kaveri laitto samanlaisen M5 pemun perä murikan ja puslien kans niin sillä ei ole ollu mitään värinöitä, auto ei ollu ford mut silti.
Homman pointti oli perän kulma, eikä mitkään helvetin puslat...
Eli joko oot tarkastanu et murikka on oikeassa kulmassa vaihdelaatikkoon ja kardaaniin nähden?
Timolle sama kommentti.
hih, no jos katsot otsikon ja ensimmäisen tekstin niin huomaat hassun asian: mut sama uusiks, kuinkahan ne kulmat oikeaoppisesti tarkastetaan/laitetaan kun ne "pitäisi" olla kohdallaan, mutta silti resonoi. tästä ongelmasta juontaa keskustelu puslien puuttumisesta, ja mahdollisesti sen vaikutuksesta resonointeihin. veikkaan vahvasti että "homman pointti" on juuri tuo puslien puute..

eli ymmärsin kyllä kysymyksesi, mutta kun sitä juuri itse kysyin tässä topicissa.

ja kiitos luottamuksesta, perähän on todellakin "räpelletty" paikalleen, vähän kuten koko auto.. :lol: :wink:
Ex: Cosworth 664hv
Ex: 14 x Cosworth 2wd&4wd
Ex: CLS AMG Widebody
Ex: E60 M5 Eisenmann Race
Ex: E55AMG Kleemann
Nyx: BMW M5 F10 700hv

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja tumppe » Su Elokuu 17. 13:53:14 2008

Timo kirjoitti:
tumppe kirjoitti:
Cosander kirjoitti: Mulla on ainakin perä kiinteästi apuronkos kiinni ei mitään puslia välis.
Ja korin ja apurunkon väliset puslat ovat tosi kovat ei anna paljon mitään periksi!
Minä epäilen et toi perä pitäs olla puslien varas eikä kiinteästi apurunkos muistaaksini timollakin on kiinteästi.
Sillä kaveri laitto samanlaisen M5 pemun perä murikan ja puslien kans niin sillä ei ole ollu mitään värinöitä, auto ei ollu ford mut silti.
Homman pointti oli perän kulma, eikä mitkään helvetin puslat...
Eli joko oot tarkastanu et murikka on oikeassa kulmassa vaihdelaatikkoon ja kardaaniin nähden?
Timolle sama kommentti.
hih, no jos katsot otsikon ja ensimmäisen tekstin niin vastaus on jo upeaan analyysiin olemassa. mut sama uusiks, kuinkahan ne kulmat oikeaoppisesti tarkastetaan/laitetaan kun ne "pitäisi" olla kohdallaan, mutta silti resonoi. tästä ongelmasta juontaa keskustelu puslien puuttumisesta, ja mahdollisesti sen vaikutuksesta resonointeihin. veikkaan vahvasti että "homman pointti" on juuri tuo puslien puute..

eli ymmärsin kyllä kysymyksesi, mutta kun sitä juuri itse kysyin tässä topicissa.

ja kiitos luottamuksesta, perähän on todellakin "räpelletty" paikalleen.. :lol:
No, siitähän sit selvität ensiks että mikä on Bemarin perän astekulma ja sama Cossun perästä, ja jos ne on paljonkin erilaiset, niin sit vaan etsimään kokeilemalla sitä "oikeaa kulmaa"...
Kun tollanen swappi on tehty, niin se on vaikea sanoa mistä johtuu, mutta toi perän kulma vaikuttaa tollasessa ehkä eniten ja voihan resonointia tulla myös puslien puutteestakin, mutta selvittäkää nyt ensin mikä se kulma pitää olla Bemussa ja Cossussa, joku osaa varmaan sit sanoa mua tarkemmin et kumman mukaan se kulma pitää olla.
No, heti Timo kun näytät valokuvat tm. todisteet kunka hienossa mittapenkissä perän kiinnikkeet on hitsattu ja tarkoin mitattu senkin jälkeen, niin voin perua kamalan sanavalintani...
Ei hienot kiinnikkeet ja hitsisaumat takaa tarkoin mitattua asennusta, vai takaako? :shock:
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

Timo
Viestit: 2229
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 20:23:19 2001

Viesti Kirjoittaja Timo » Su Elokuu 17. 14:05:10 2008

no voihan nenä. :roll:

mä kun yritän juuri kysyä kuinka ne kulmat oikeaoppisesti tsekataan, niin kaveri neuvoo tsekkaamaan ne kulmat. mä kun kerron kokeilleeni erilaisilla kulmilla, niin kaveri neuvoo kokeilemaan erilaisia kulmia. no, apu se on tästäkin, samoilla jäljillä ollaan.

off topic: ei ne hitsaus saumatkaan kovin hääpöisiä ole, joten tuskin sitä perää on kukaan vaivautunut edes linjaamaan kohdalleen, ei kait se kovin tarkkaa ole kun autossa ei ole edes voimaa eikä se myöskään kulje lujaa..

ja perän tekijä valtonen motorsport on tunnetusti tehnyt pelkkää sekundaa.. :wink: :roll: toivottavsti valtosta tuntemattomat ei väärin ymmärrä -> tarkennus: sieltä tulee oikeasti kohtuu priimaa tavaraa ulos..

mut palataan aiheeseen ja jos lisää vinkkejä on resonoinnin poistoon niin mielelläni otan vastaan..
Ex: Cosworth 664hv
Ex: 14 x Cosworth 2wd&4wd
Ex: CLS AMG Widebody
Ex: E60 M5 Eisenmann Race
Ex: E55AMG Kleemann
Nyx: BMW M5 F10 700hv

Ville K
Viestit: 9082
Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Ville K » Su Elokuu 17. 14:17:05 2008

Jossain lehdessä oli juuri kardaaninkulmista asiaa. Perhana kun en muista mikä lehti se oli, kun tulee luettua käytännössä kaikki autoalan lehdet. Eli, sun pitäis tarkistaa, että perämurikassa oleva laippa on samassa kulmassa kuin orkkis cossun perämurikan laippa. Eikös koneen ja laatikon kannakkeet ole kuitenkin samat kuin orginaalissa, eli se kulma ei ole muuttunut? Jos esim. koneen korvakkeita laskee alemmas, tai laatikko roikkuu alempana, kardaanin kulma muuttuu silloinkin ja voi aiheuttaa tärinöitä. Ja jos vaihtaa pelkän murikan, niin se tarvis tietenkin laittaa samaan kulmaan kuin vanha perämurikka. Mullekkaan ei ihan täysin selvinnyt onko sitä asiaa vielä tarkistettu?
Pedal tu tö metal!

Etuveto
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1043
Liittynyt: Ti Heinäkuu 5. 21:33:09 2005
Paikkakunta: Laukaa

Viesti Kirjoittaja Etuveto » Su Elokuu 17. 14:23:07 2008

Tuskin se näissä asennuksissa muusta johtuu kuin puslien "kovuudesta".
Aina sitä ääntä lähtee kun metallit on vastakkain, Nyt vaan värinä välittyy helpommin kun ei ole sitä kumia vaimentamassa.
Tämä on sitä Motorsporttia :wink:

Olis varmaan väärä kulma jo ilmoittautunut tehon edessä...
#295

Rstf
Xr2i

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja tumppe » Su Elokuu 17. 15:07:51 2008

No anteeks kauheesti että aliarvioin, mutta on vähän epäselvästi mainittu tuo perän kohdistus aiemmissa postauksissa, mun mielestä jauhoit vaan kardaanista ja laatikosta etkä perän kulmista???
Ja varmaan tosta jo mainitusta perän laipasta kannattas mitata asteet jos ei muualta saa mitattua ja toinen tarkistettava on murikan asennus korkeus apurungossa, täsmääkö se lähellekkään Cossun murikan korkeutta, vai onko korkeus asennettu vaan vetareiden asentoa ajatellen?

Vaikea arvioda resonoinnin määrää mistä se johtuu, kun joutuu käyttämään mielikuvitustaan vaan sen suhteen, mutta jonkunlainen resonointihan on tavallista ton luokan/viritys asteen autossa, juurikin puslien puuttumisen takia, eikä siitä varmaan mitään sun Mersun tasoista mukaavuudeltaan saakkaan tehtyä... :wink:
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

Timo
Viestit: 2229
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 20:23:19 2001

Viesti Kirjoittaja Timo » Su Elokuu 17. 16:09:06 2008

VilleK: eipä juuri ole alkuperäisiä kiinnikkeitä missään, koneen kumityynyt oikeastaan, toki nekin on vibratecin "kovat". laatikon kannatinhan on myös itsetehty mallia joustamaton, prikoilla säädettävissä ylös-alas. myös kardaanin keskituki on säädettävissä by prikat, ja sekään ei ole orggis..

ja sitä tietoa etsinkin että kuinka ne kulmat tsekataan "tarkasti", toki voin todeta et nyt otan ja vertaan nykyistä perän kulmaa vakioon, ok, pihalle, tunkilla auto ylös, mut mitäs sitten? oon nimittäin muutaman hetken siellä auton alla viettänyt ja silmämääräisesti ne on ok... :lol:

jos muistat missä se artikkeli oli niin laita vinkkiä..

tumppe: niin en siis ole erikseen maininnutkaan miten ne nyt ovat kun en tiedä kuinka ne mitotaan, vaan olen kovasti yrittänyt selvitellä miten ne oikeaoppisesti saisi mitattua/tutkittua/verrattua. ja se resonointiääni tulee laatikon hännästä, ei perästä.. ja jos et huomannut oli otsikon "kardaanin linjaus" alla oleva ensimmäinen lause "eli miten saa oikeaoppisesti kardaanin linjattua perän ja laatikon suhteen, tai siis voimansiirron yleensäkin?" kattaa kyllä peränkin asennon..

fiffe: luulen et olet asian ytimessä, kenkää on saanut ja nipussa pysynyt, koko voimansiirto on kuitenkin niin kiinteästi rungossa kiinni et ei ihme jos resonoi, antaa rämistä, se on RACE.. :wink:

siis kiitoksia oikeasti vinkeistä, mutta toisaalta on turha neuvoa tarkistamaan rengasapaineet jos on kumi tyhjä... :lol: :wink:
Ex: Cosworth 664hv
Ex: 14 x Cosworth 2wd&4wd
Ex: CLS AMG Widebody
Ex: E60 M5 Eisenmann Race
Ex: E55AMG Kleemann
Nyx: BMW M5 F10 700hv

olski
Viestit: 67
Liittynyt: La Maaliskuu 20. 20:15:57 2004
Paikkakunta: Vammala

Viesti Kirjoittaja olski » Su Elokuu 17. 19:09:48 2008

Liekö tästä mitään apuja. tämmösellä ite oon mittaillu nuita voimansiirron kulmia.
20m 2.9 -65 ms&edis

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja tumppe » Su Elokuu 17. 19:44:50 2008

olski kirjoitti:Liekö tästä mitään apuja. tämmösellä ite oon mittaillu nuita voimansiirron kulmia.
Mulla ei ainakaan kumpikaan linkki toiminu?
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ » Su Elokuu 17. 19:46:15 2008

Eli siis tämä:
http://www.vibratesoftware.com/html_hel ... Angles.htm

ja tämä
http://www.competitionengineering.com/c ... Code=10160

Kuinkas tuossa työkalussa niin onko vesivaakaa ?. Tuollainen "Inklinometri" olisi näppärä koska silloin vesivaaan kanssa verrataan astekulmaa aina vaakatasoon

Jos ei ole vesivaakaa niin täytyy jollain muulla tavalla mitata jotain kiintopistettä vastaan, esim lattia jos on suora

Ja kun noita kulmia mittailee niin auto pitäisi olla renkaillaan ja tulevassa ajoasennossaan, toisinsanoen kun kyseessä nuo vähän matalammat pelit niin vanteita yms renkaitten alle tai sitte sellanen "katsastuskonttori" tyylinen nosturi

Itse mittasin tuon Escon silleen että auto renkaillaan, vesipumppu ja hihnapyörät oli pois joten sain sellaisen lyhyen vatupassin koneen/kannen tasopintoja vasten. Käytössä oli sellainen lyhyt passi jossa yksi silmä käännettävä

Kun passi oli koneen otsapintaa vasten niin käänsin vesisilmää kunnes se oli keskellä. Passi seinää vasten niin että silmä taas kohdallaan ja piirsin viivan seinään.

Seuraavaksi auton alle passin kanssa ja passi tukevasti perän laippaa vasten pystyyn ja taas kääntäen silmä kohdalleen.
Jälleen passi seinälle ja piirsin viivan seinään toisen viivan viereen.

Tarkalla astemitalla kun mittasi niiden seinässä olevien viivojen eron niin mielestäni sai tuon ristikoiden kulma eron tietoon. Sitten perän asentoa muuttamaan kunnes viivat oli yhdensuuntaiset ja korvakkeet hitsaten kiinni

Tämä oli siis 1-osaisella kardaanille, en tiedä onko merkitystä jos on tukilaakeri välissä, täytyy varmaan sitten vielä mitata kardaaniputkista että ovat jotekin linjassaan ?

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Su Elokuu 17. 20:06:30 2008

tumppe kirjoitti:
olski kirjoitti:Liekö tästä mitään apuja. tämmösellä ite oon mittaillu nuita voimansiirron kulmia.
Mulla ei ainakaan kumpikaan linkki toiminu?
Korjasin linkit.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

VV4*4
Viestit: 59
Liittynyt: La Toukokuu 5. 14:28:39 2007
Paikkakunta: Ruuhimäki

Viesti Kirjoittaja VV4*4 » Su Elokuu 17. 21:19:31 2008

Ootko timo miettinyt semmosta seikkaa että sulla on koneen päässä kumia valissä ja laatikon takapää ilmeisesti aikalailla kovilla kalikoilla kiinni? Äkkinäinen vois ajatella että tulee tosta pötköstä aikamoinen vipu ravistamaan koria. Tää on sitten arvailua ja sen sellasta :D :D

Timo
Viestit: 2229
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 20:23:19 2001

Viesti Kirjoittaja Timo » Su Elokuu 17. 22:32:48 2008

VV4*4 kirjoitti:Ootko timo miettinyt semmosta seikkaa että sulla on koneen päässä kumia valissä ja laatikon takapää ilmeisesti aikalailla kovilla kalikoilla kiinni? Äkkinäinen vois ajatella että tulee tosta pötköstä aikamoinen vipu ravistamaan koria. Tää on sitten arvailua ja sen sellasta :D :D
ne on ne vibratecin kovimmat kumityynyt lähes sama kuin joustamaton, mut ihan hyvä pointti, voishan tuota kokeilla laittaa laatikonpäähän pienen jouston..
Ex: Cosworth 664hv
Ex: 14 x Cosworth 2wd&4wd
Ex: CLS AMG Widebody
Ex: E60 M5 Eisenmann Race
Ex: E55AMG Kleemann
Nyx: BMW M5 F10 700hv

olski
Viestit: 67
Liittynyt: La Maaliskuu 20. 20:15:57 2004
Paikkakunta: Vammala

Viesti Kirjoittaja olski » Su Elokuu 17. 23:59:50 2008

Ei ole vesivaakaa tuossa.Vähän halpiksen olonen vehje.Tuommonen kunnollinen kun tuossa linkissä makso muistaakseni aikas reippaasti
20m 2.9 -65 ms&edis

Timppa
Viestit: 690
Liittynyt: La Tammikuu 8. 0:14:14 2005
Paikkakunta: vantaa

Viesti Kirjoittaja Timppa » Ma Elokuu 18. 6:27:06 2008

minkälainen lukko perässä...voisko sieltä tulla värinää moottorijarrutukses,mutta toisaalta sillon ei pitäs väristellä suoralla tiellä,mutta mutkassa olis mahdollista,ihan vaan ajatus...
Timppa 24V

Ville K
Viestit: 9082
Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Ville K » To Syyskuu 4. 14:18:21 2008

Jatketaas nyt tähän samaan: Onkos kellään ilmennyt tärinää ajossa, mikä loppuisi itsestään muutaman sadan metrin jälkeen? Eli jyrisee kardaanin suunnalta, kaikilla vaihteilla, mutta kun saa vauhdin jonnekkin 80-100, jyrinä lakkaa, eikä tule takaisin vaikka vauhtia hiljentää. Voiko olla kardaanin nivelet jumissa, ja notkistuvat sitten kun on päässyt vauhtiin?
Pedal tu tö metal!

AkiS
Viestit: 2042
Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 17:24:42 2002
Paikkakunta: Riihimäki

Re: kardaanin linjaus

Viesti Kirjoittaja AkiS » La Kesäkuu 26. 14:48:12 2010

Selviskö tää Timon resonointi vaiva?
Mulla on ihan sama ongelma ja on aika raju koska korvat soi ajon jälkeen jossei suojaimia päässä :roll:
Voimansiirto on 2wd cossun vakio ja kovilla puslilla + apurunko/perä muutettu kiinteäks.
Vakio tukikumeilla ja type-9 lootalla resonoinnit oli aika pieniä verrattuna nykyiseen.
Kardaania olen koittanu laskea 10mm keskeltä mutta ei juuri auttanut, pitäskö laskea lisää?
Täytyy kokeilla vielä vakio tukikumia laatikon päähän...
2.2iS T16 4x4 'raceprojekti'
XR4Ti 'futureprojekt'
EVO8 'projekt talvimiina'
ST220 'käyttis projekt'
Sprinter 318

450EXC 6D
TE300i

Slowmotion Motorsport
#69

Cosesc
Viestit: 1602
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 8:24:26 2001
Paikkakunta: Raswajokilaakso

Re: kardaanin linjaus

Viesti Kirjoittaja Cosesc » La Kesäkuu 26. 18:19:40 2010

Onko kardaani tasapainossa? Jos paikallisessa moottorituhoamossa riihimäellä tasapainotettu niin ei välttämättä ihme jos jyristää. Hardy&Spicer (mikälie sen uusi nimi nyt onkaan) helsingissä on hyvä paikka tasapainottaa.
Ford Sierra cosworth 4x4 GrA
Ford Sierra RS cosworth GrA
MB 814 huoltoauto
Honda CR500R
Honda CRF450R -08
Yamaha DT 175 MX -80
Yamaha YZ 490 -84

"KAIKEN SAA RIKKI"

AkiS
Viestit: 2042
Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 17:24:42 2002
Paikkakunta: Riihimäki

Re: kardaanin linjaus

Viesti Kirjoittaja AkiS » Su Kesäkuu 27. 1:08:21 2010

Tuho-diiselissä painotettu joo mutta ei ollut vaikutusta resonointiin ennen ja jälkeen painotuksen.
2.2iS T16 4x4 'raceprojekti'
XR4Ti 'futureprojekt'
EVO8 'projekt talvimiina'
ST220 'käyttis projekt'
Sprinter 318

450EXC 6D
TE300i

Slowmotion Motorsport
#69

Fomococars
Viestit: 1022
Liittynyt: Ti Lokakuu 24. 22:42:12 2006
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: kardaanin linjaus

Viesti Kirjoittaja Fomococars » Su Kesäkuu 27. 21:01:24 2010

Kyllähän urheiluautossa pitää jyrinää olla.
vaikka itse aiheutettuna


Akis:llä ois suhkot helppo viellä laittaa ne cossun vakio osat sinne kiinni jos jyrinä loppuu niin kardaani on kunnossa.

jos voit tämän kokeilla niin maali häämöttää ehkä.

ja vielläkun laittaa orkis rengas profiilit 15" alle niin taas on mukavampi viedä lottoja.

sisäänajettaville hienohelmoille illalla vain peltor kuulokkeet korviin ja onnelasta kotio kohti.
Escort Mk1 GT 2D 1969 1300 RS kilpapalikat cosworth rojekti 1986-2050
Escort Mk2 2D 1980 1300 Automatic
Escort Mk1 2D 1300 1972 kahesti katon kautta ympäri
Escort Mk1 2D 1100 1968 eka Fordini inssiajo esko
Escort Mk1 2D RS2000 1973 orginal kori avattavat ikkunat 6 kpl

Tarpeettomana 4wd Cosworth/OHC ö-pumppu + 4wd ö-suihkuputki

harley.davidsonfi miuku gmail piste com

Timo
Viestit: 2229
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 20:23:19 2001

Re: kardaanin linjaus

Viesti Kirjoittaja Timo » Su Kesäkuu 27. 21:15:54 2010

AkiS kirjoitti:Selviskö tää Timon resonointi vaiva?
Mulla on ihan sama ongelma ja on aika raju koska korvat soi ajon jälkeen jossei suojaimia päässä :roll:
Voimansiirto on 2wd cossun vakio ja kovilla puslilla + apurunko/perä muutettu kiinteäks.
Vakio tukikumeilla ja type-9 lootalla resonoinnit oli aika pieniä verrattuna nykyiseen.
Kardaania olen koittanu laskea 10mm keskeltä mutta ei juuri auttanut, pitäskö laskea lisää?
Täytyy kokeilla vielä vakio tukikumia laatikon päähän...
ei se koskaan oikein selvinnyt, edelleen resonoi ja reippaasti, mutta siihen on tottunut.. kardaanin linjauksella sai isoja eroja siihen, mutta koskaan se ei kokonaan poistunut. tremec on laatikkona ilmeisesti myös aika äänekäs, netistä löytyy paljon keskusteluja ja kommentteja missä ovat asiaa ihmetelleet.. ja mulla siis eniten vaikutti laatikon perän lasku, keskiosa kardaanista ei niinkään vaikuttanut..
Ex: Cosworth 664hv
Ex: 14 x Cosworth 2wd&4wd
Ex: CLS AMG Widebody
Ex: E60 M5 Eisenmann Race
Ex: E55AMG Kleemann
Nyx: BMW M5 F10 700hv

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Re: kardaanin linjaus

Viesti Kirjoittaja jjs » Su Kesäkuu 27. 23:05:30 2010

Olen saanut pari 2wd cossua värinättömäksi stemmaamalla keskikannakkeen korkeuden säätölevyillä. Lähtökohtana pitänyt että etuosa kulkee kampuran/pääakselin kanssa linjassa sivuvisiosta. Toimii "suoraan" jos matopyörän linja on sama kuin kampuran. Koska cossuissa ei ihan näin ole, joutuu kardaanin nivelten kulmanopeuksia hakemaan tästä asetuksesta säätämällä keskikannaketta hieman alas.

Yksi autoista teki kepposen; pääakseli-kardaani -linjaus ei ollutkaan suora ylävisiosta vaan luikerteli kuin käärme. Ei osunut ekana silmään...

Jos haluaa kulmanopeusleikeistä eroon, laittaa A-ryhmän / RS500 1-osaisen kepin vakionopeusnivelillä (6b, Hardy-Spicer -type, ekaksi käytössä Ford -jeepeissä v.-42). Kilpurissa mulla värisee ja kolisee tosin sitten kaikki muu mahdollinen :lol:
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

AkiS
Viestit: 2042
Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 17:24:42 2002
Paikkakunta: Riihimäki

Re: kardaanin linjaus

Viesti Kirjoittaja AkiS » Ma Kesäkuu 28. 19:17:06 2010

No joo, korvia vihlova meteli poistu kun laitto laatikon alle normi kumityynyn.
Mutta itse resonointi ei hävinny mihinkään se ei vaan nyt kantaudu kabiiniin niin pahasti.
Kokeilin laskea vielä toiset 10mm kardaania keskeltä mutta ei vaikutusta.
Mutta eikai auta muu kuin kokeilla eri juttuja ainakun auton alla tulee könyttyä...
2.2iS T16 4x4 'raceprojekti'
XR4Ti 'futureprojekt'
EVO8 'projekt talvimiina'
ST220 'käyttis projekt'
Sprinter 318

450EXC 6D
TE300i

Slowmotion Motorsport
#69

Cosesc
Viestit: 1602
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 8:24:26 2001
Paikkakunta: Raswajokilaakso

Re: kardaanin linjaus

Viesti Kirjoittaja Cosesc » Ma Kesäkuu 28. 23:03:39 2010

Edelleen ottaisin sen kardaanin pois ja veisin sen sellaiseen paikkaan jossa osataan oikeasti tasapainottaa kardaaneja.
Ford Sierra cosworth 4x4 GrA
Ford Sierra RS cosworth GrA
MB 814 huoltoauto
Honda CR500R
Honda CRF450R -08
Yamaha DT 175 MX -80
Yamaha YZ 490 -84

"KAIKEN SAA RIKKI"

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Re: kardaanin linjaus

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Ti Toukokuu 31. 20:25:46 2011

Lainataan topicia!

Eli ilmenee värinää reilussa 100km/h, ei väliä onko vedossa vai moottorijarrulla. Mittasin just kardaanin nivelien kulmat ja takana oli 3.1astetta ja edessä 4.4 astetta. Onko liikaa eroa että aiheuttaisi tuota? Kardaanissa itsessään ei luulisi olevan vikaa, kun on tehty ja painotettu ko-metissa.

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Re: kardaanin linjaus

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Pe Kesäkuu 3. 19:39:37 2011

Nyt sain pienennettyä laatikon hännän nostolla kulmaeroa n. puoleen asteeseen. Katsotaan kun seuraavan kerran ajan paraniko.

Vastaa Viestiin