MK2 escoon cosworthia...

Keskustelu liittyen vanhempaan Ford kalustoon.

Valvoja: CRSC Hallitus

andeRS
Viestit: 1413
Liittynyt: Ti Maaliskuu 5. 9:23:38 2002

MK2 escoon cosworthia...

Viesti Kirjoittaja andeRS » Ke Elokuu 24. 16:12:35 2005

Eli pitäis pikkuhiljaa lähtee sovittamaan tuota Cossun moottoria ja T5:sta tuonne välikopan keulille.

Kardaanitunneli on vaihdettu sierrasta joten lootan pitäisi mahtua heittämällä. WC-palkki koneen korvineen on.
Ensimmäinen ongelma mikä nyt tulee mieleen on öljypohja ja pumpun imuputki. Kannattaisiko lähteä muokkaamaan orkkispohjaa vai peltipohjaa. Entäpä RS2000 alupohja, jos semmoinen jostain löytyy?
Vai löytyykö joltain valmista?

Syyläri&flekti suosituksia (2wd cossun orkkikset on tallessa) ?
Ralliautossa oli aikoinaan ladan syyläri joka oli kyllä toimiva ainakin siinä.

Jarrutehostin varmaan heivattava ja bedal-box tilalle? Vai?

RS2K kardaania varmaan lyhennettävä?

Kuvia, vinkkejä ja ideoita otetaan vastaan.

Jos nyt ketä sattuu tuon paskan kyhääminen kiinostamaan ni jonkinmoista rojektipäiväkirjaa koitan pitää:

http://anders.vuodatus.net/

mettis
Viestit: 837
Liittynyt: Pe Helmikuu 22. 19:46:05 2002
Paikkakunta: täällä jossain..

Viesti Kirjoittaja mettis » Ke Elokuu 24. 19:29:08 2005

http://www.oldskoolford.co.uk/phpBB2/vi ... &start=240

tuolla muutama kuva muutetusta cossun öljypohjasta.
-79 ford escort mk2 2.0T
-79 ascona b 2.x 16v turbo
-83 toyota corolla Gt coupe
-81 volvo 244 m50b25 powered by hx52pro.
-cortina mk3 cosworth.

northwest
Viestit: 1322
Liittynyt: Ke Marraskuu 27. 17:28:24 2002
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja northwest » Ke Elokuu 24. 19:50:56 2005

Multa löytyy sitten ylimääräisenä 90mm lyhennetty rs-kardaani jos on sopivan lyhyt :wink: ,kun heittelet lootaa paikoilleen niin mittaa stefasta laippaan pituus niin näkee onko sopiva.
->ei tarvitse normi kartaania pilkkova.
Jäsen 403
ford fiesta 1.6 rwd -77(kilpuri,toistaiseksi telakalla)
Mitsu L200 4wd Magnum-07(kärrynveturi)
-ford on ainoa kilpa-auto.

sprint
Viestit: 592
Liittynyt: Ke Maaliskuu 6. 13:04:29 2002

Viesti Kirjoittaja sprint » To Elokuu 25. 7:30:15 2005

Omassa on cossun vakio flektit, mutta ajattelin talvella hommata yhden isomman ohkasemman flektin. Mitä enemmän sinne saadaan jätettyä pituussuunnassa tilaa sen paksumpi cooleri sinne mahtuu. 8) Toi vakio syyläri paketti vie aika lailla tilaa ja on kokonaisuudessaankin aika leveä. Joku uudemman auton alumiini syyläri on aika toimiva ratkaisu.
Ilmeisesti se tehostaja ei sinne mahdu, mutta kun laittaa pedalbox:n ja sopivan pehmoset palat niin kyllä pysähtyy (lähes aina). :roll:
#736

escort mk1 4x4 cosworth 440hv, 510Nm, 1.5Bar

Remppa
Viestit: 148
Liittynyt: Ma Tammikuu 27. 13:47:49 2003

Viesti Kirjoittaja Remppa » To Elokuu 25. 12:21:30 2005

Kuulostaa aika tutulta...

Öljypohja itsellä RHD-mallinen MK2 alupohja. Koska itsellä tallissa lojuu type9 laatikko niin alumiininen kytkinkoppa missä on kahden puolen startin ja kytkimen haarukan paikat ratkaisee kytkinongelman. Kytkinvaijeri löytyi mallia Transit 2/96-->, polkimen päästä säädettävä. Lähes järjestään automaattisäädöllä, ei oikein saa fiksusti pelaamaan. Vaijeri vähän pitkä, vaatii öljypohjan läpiviennin kohdalle holkin, jotta saadaan pituutta säädettyä sopivaksi. Sinulle, kun tulee T5 lodju, niin siitä en osaa sanoa, miten RHD-mallin pohjalla kytkin onnistuu. Englannin eBayssä on aina silloin tällöin myynnissä noita öljypohjia, sieltä kannattaa katsella.

Oma lattiapala on Mk1 Sierrasta, tosin pesussa vielä ja odottaa peltisepän hyppysiä mennäkseen paikalleen.

Pedalbox on tulossa itsellekin, viikonloppuna saa hypistellä livenä sellaista paikoilleen. Koska vaijerikytkinversiot olleet kuukausitolkulla Mk1 Escoon jälkitoimituksessa otin hydraulikytkimellä varustetun ja poistan siitä sylinterin ja vaihdan alkuperäisen, vaijerille tarkoitetun polkimen tilalle.

Omassa kombinaatiossa type9 ja iso-Atlas väliin pitäisi osua iso RS-kardaani suoraan. En ole vielä päässyt kokeilemaan, mutta laippa ja hammastus souivat kyllä kohdalleen, pituus jännittää vähän vielä.

Täytyypä vilkaista sivujasi. Lykkyä pyttyyn ja pitkää pinnaa!

esko
Viestit: 4653
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 10:11:10 2001
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja esko » To Elokuu 25. 14:38:10 2005

Komet oy Juvanmalmilla tekee kaikki mahdolliset kardaanihommat, pidennykset, lyhennykset, tasapainotukset, laipanvaihdot jne.
#5
Transit 280 ajoautona
Cortina 1500 -65
Yamaha 1200 FJ -94

Samperi
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Samperi » To Elokuu 25. 15:07:39 2005

sprint kirjoitti: Ilmeisesti se tehostaja ei sinne mahdu, mutta kun laittaa pedalbox:n ja sopivan pehmoset palat niin kyllä pysähtyy (lähes aina). :roll:
Tehostaja kyllä mahtuu sinne, tosin ahdasta tulee olemaan.

Ilkka_H
Viestit: 3621
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 15:04:55 2001
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ilkka_H » To Elokuu 25. 18:02:47 2005

Kometti tosiaan tekee , mutta varautukaa noin tupla-kolminkertaisiin toimitusaikoihin mitä lupaavat.

nimim. Kolmen lyhennyksen kokemuksella.
#6
Escort -75

Kimmo's
Viestit: 294
Liittynyt: Ti Kesäkuu 4. 15:01:22 2002
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Kimmo's » To Elokuu 25. 19:13:04 2005

Mä olen yhden kardaanin lyhennyttäny Kometilla. Vein aamulla töihin mennessä ja hain palatessa valmiin kardaanin. Tais olla Kometilla hiljasta just sillon....

-k

Bootsi
Viestit: 2767
Liittynyt: To Joulukuu 25. 23:41:05 2003

Viesti Kirjoittaja Bootsi » To Elokuu 25. 21:04:47 2005

Remppa kirjoitti: Omassa kombinaatiossa type9 ja iso-Atlas väliin pitäisi osua iso RS-kardaani suoraan. En ole vielä päässyt kokeilemaan, mutta laippa ja hammastus souivat kyllä kohdalleen, pituus jännittää vähän vielä.
Passaa suoraan ilman lyhentelyjä, jos kone on alkuperäisellä kohdalla.

..sehän on sama, kuin jos laittaa NORMAALIN OHC:n keulille. :wink:

Sierraxr4x4
Viestit: 275
Liittynyt: To Marraskuu 28. 13:34:33 2002
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja Sierraxr4x4 » To Elokuu 25. 21:28:47 2005

olisko teillä kuvia tosta kardaanitunnelista joka on vaihdettu sierrasta? tietäis vaan mihkä asti se kannattaa vaihtaa... suunitelmissa olisis alkaa tinaamaan :roll:
sierra xr4x4
escort mk1

andeRS
Viestit: 1413
Liittynyt: Ti Maaliskuu 5. 9:23:38 2002

Viesti Kirjoittaja andeRS » Ke Elokuu 31. 21:00:24 2005

Sierraxr4x4 kirjoitti:olisko teillä kuvia tosta kardaanitunnelista joka on vaihdettu sierrasta? tietäis vaan mihkä asti se kannattaa vaihtaa... suunitelmissa olisis alkaa tinaamaan :roll:
http://maxy.kameli.org/ande/Escort/IMG_ ... Large).jpg
http://maxy.kameli.org/ande/Escort/IMG_ ... Large).jpg
http://maxy.kameli.org/ande/Escort/IMG_ ... Large).jpg
http://maxy.kameli.org/ande/Escort/IMG_ ... Large).jpg

Tommoiselta tuo oma näyttää... Muutos ilmeisesti Cosesc:in käsialaa.

Tuo orkkis öljypohjasta muokattu näyttää vallan hyvälle. Josko sitä saisi omaan kans. Näiköhän sitä ehtis ennen pakkasia mallailemaan.

Sierraxr4x4
Viestit: 275
Liittynyt: To Marraskuu 28. 13:34:33 2002
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja Sierraxr4x4 » Ke Elokuu 31. 23:21:18 2005

andeRSlle isoooooo kiitos! 8)
sierra xr4x4
escort mk1

Hesus
Viestit: 7350
Liittynyt: To Toukokuu 1. 22:02:10 2003
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja Hesus » To Syyskuu 1. 1:58:06 2005

Ilkka_H kirjoitti:Kometti tosiaan tekee , mutta varautukaa noin tupla-kolminkertaisiin toimitusaikoihin mitä lupaavat.

nimim. Kolmen lyhennyksen kokemuksella.
Hardy Spicer tekee myös noita kardaani hommia ja on todella pätevä pulju..

http://www.hardyspicer.fi/index.html
EX-Jäsen #438
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler

Cosesc
Viestit: 1602
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 8:24:26 2001
Paikkakunta: Raswajokilaakso

Viesti Kirjoittaja Cosesc » To Syyskuu 1. 22:24:21 2005

Pikku vinkkejä:
- Kardaanitunnelin muutos (AndeRS:n auton tunneli on mun tekemä)
- polkimet tehtävä uusiksi koska kaasupoljin ei sovi kardaanitunnelin ja rattiputken väliin
- pedal box (tehostinta ei saa sopimaan)
- keulasta leikattava peltiä pois että syylari ja cooleri sopivat
- pakoputkelle kannattaa tehdä tilaa rintapeltiin ja lattiaan
- world cup palkki
- etupalkin kiinnitys kannattaa muuttaa ettei irtoa (hmm.. mistäkö tiedän. 8) 8) )
- käytettäessä 2wd pakosarjaa kannattaa tehdä lämpösuoja world cup palkin moottorin kumityynyä varten ettei sula
- käytettäessä 2wd pakosarjaa konehuoneen oikealle sivulle jää todella vähän tilaa= maalit palaa
- starttimoottori ei välttämättä sovi paikalleen käytettäessä T5 laatikkoa, solenoidi ottaa kiinni rattiakseliin, aikanaan ratkaisin ongelman laittamalla normi OHC välitetyn startin johon muutettiin pulttijako ja välilaipalla käännettiin solenoidi alaspäin (onnistuu koska startin "pääty" on pitempi kuin cossun
- öljypohjan saa tehtyä hyvin 2wd cossun pohjasta, sivulle kannattaa tehdä laajennukset koska "sumpun" etuosasta joutuu leikkaamaan tavaraa pois
- öljypumpun imuputken joutuu jatkamaan, omaan sahasin jatkon taunuksen imuputkesta jonka juotatin sitten cossun imuputkeen jäähdytinhuollossa jossa pystyvät tarkastamaan ettei ole vuotoja saumakohdassa
- taka- akselin tuentaan ja iskunvaimennukseen kannattaa panostaa että takapäässä olisi edes vähän pitoa ja kaikki kestäisi läjässä= 4-link
- tässä hiukan alkuun...
Ford Sierra cosworth 4x4 GrA
Ford Sierra RS cosworth GrA
MB 814 huoltoauto
Honda CR500R
Honda CRF450R -08
Yamaha DT 175 MX -80
Yamaha YZ 490 -84

"KAIKEN SAA RIKKI"

Bootsi
Viestit: 2767
Liittynyt: To Joulukuu 25. 23:41:05 2003

Viesti Kirjoittaja Bootsi » Pe Syyskuu 2. 17:17:50 2005

Cosesc kirjoitti:Pikku vinkkejä:
- Kardaanitunnelin muutos (AndeRS:n auton tunneli on mun tekemä)
- polkimet tehtävä uusiksi koska kaasupoljin ei sovi kardaanitunnelin ja rattiputken väliin
- pedal box (tehostinta ei saa sopimaan)
- keulasta leikattava peltiä pois että syylari ja cooleri sopivat
- pakoputkelle kannattaa tehdä tilaa rintapeltiin ja lattiaan
- world cup palkki
- etupalkin kiinnitys kannattaa muuttaa ettei irtoa (hmm.. mistäkö tiedän. 8) 8) )
- käytettäessä 2wd pakosarjaa kannattaa tehdä lämpösuoja world cup palkin moottorin kumityynyä varten ettei sula
- käytettäessä 2wd pakosarjaa konehuoneen oikealle sivulle jää todella vähän tilaa= maalit palaa
- starttimoottori ei välttämättä sovi paikalleen käytettäessä T5 laatikkoa, solenoidi ottaa kiinni rattiakseliin, aikanaan ratkaisin ongelman laittamalla normi OHC välitetyn startin johon muutettiin pulttijako ja välilaipalla käännettiin solenoidi alaspäin (onnistuu koska startin "pääty" on pitempi kuin cossun
- öljypohjan saa tehtyä hyvin 2wd cossun pohjasta, sivulle kannattaa tehdä laajennukset koska "sumpun" etuosasta joutuu leikkaamaan tavaraa pois
- öljypumpun imuputken joutuu jatkamaan, omaan sahasin jatkon taunuksen imuputkesta jonka juotatin sitten cossun imuputkeen jäähdytinhuollossa jossa pystyvät tarkastamaan ettei ole vuotoja saumakohdassa
- taka- akselin tuentaan ja iskunvaimennukseen kannattaa panostaa että takapäässä olisi edes vähän pitoa ja kaikki kestäisi läjässä= 4-link
- tässä hiukan alkuun...
Helppo homma. :lol:
..ja kaikki tuo vain sen 4-venttiilikannen takia. :?

No joutuuhan osan noista muutoksista tekemään vaikka laittais 2.0 OHC:n ja type-9:n

Cosesc
Viestit: 1602
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 8:24:26 2001
Paikkakunta: Raswajokilaakso

Viesti Kirjoittaja Cosesc » Pe Syyskuu 2. 17:58:16 2005

Ja eikä tuossa vielä kaikki.... :shock: :shock:
Ford Sierra cosworth 4x4 GrA
Ford Sierra RS cosworth GrA
MB 814 huoltoauto
Honda CR500R
Honda CRF450R -08
Yamaha DT 175 MX -80
Yamaha YZ 490 -84

"KAIKEN SAA RIKKI"

Samperi
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Samperi » La Syyskuu 3. 19:00:16 2005

Cosesc kirjoitti:Pikku vinkkejä:
- pedal box (tehostinta ei saa sopimaan)
Kyllä sen tehostimen sinne saa, tosin aika ahdasta on
Pedalbox tulee vaihtumaan omaankin.

THR
Viestit: 4915
Liittynyt: Su Joulukuu 14. 13:22:05 2003
Paikkakunta: Suomussalmi

Viesti Kirjoittaja THR » Ma Syyskuu 5. 21:03:11 2005

Joko on pata paikallaan :?: :roll:

andeRS
Viestit: 1413
Liittynyt: Ti Maaliskuu 5. 9:23:38 2002

Viesti Kirjoittaja andeRS » Ti Syyskuu 6. 9:27:46 2005

Cosesc kirjoitti: - etupalkin kiinnitys kannattaa muuttaa ettei irtoa (hmm.. mistäkö tiedän. 8) 8) )
Kerros tästä lisää?
Oliko niitä syyläri ehdotuksia?

Timo, ei ole. Hiljaa hyvä tulee...jos tulee :)

mettis
Viestit: 837
Liittynyt: Pe Helmikuu 22. 19:46:05 2002
Paikkakunta: täällä jossain..

Viesti Kirjoittaja mettis » Ti Syyskuu 6. 22:07:28 2005

tarkottaa varmaan läpipultteja runkopalkin läpi, ja runkopalkin sisään putkenpätkä hitsillä kiinni...
-79 ford escort mk2 2.0T
-79 ascona b 2.x 16v turbo
-83 toyota corolla Gt coupe
-81 volvo 244 m50b25 powered by hx52pro.
-cortina mk3 cosworth.

Cosesc
Viestit: 1602
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 8:24:26 2001
Paikkakunta: Raswajokilaakso

Viesti Kirjoittaja Cosesc » Ti Syyskuu 6. 23:40:44 2005

Juurikin tuota ajoin takaa...
Ford Sierra cosworth 4x4 GrA
Ford Sierra RS cosworth GrA
MB 814 huoltoauto
Honda CR500R
Honda CRF450R -08
Yamaha DT 175 MX -80
Yamaha YZ 490 -84

"KAIKEN SAA RIKKI"

Vastaa Viestiin