Mk2 Sport esko Vs normi 1.6

Keskustelu liittyen vanhempaan Ford kalustoon.

Valvoja: CRSC Hallitus

Turbiini
Viestit: 625
Liittynyt: Ke Maaliskuu 17. 20:03:18 2004
Paikkakunta: Kuopio

Mk2 Sport esko Vs normi 1.6

Viesti Kirjoittaja Turbiini » La Heinäkuu 9. 13:48:15 2005

Mitä eroa noissa oikein on kaiken kaikkiaan? :roll:
Jäsen: #160
Köyhät hehkuttaa!

Saleksi
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Saleksi » La Heinäkuu 9. 18:49:43 2005

http://www.fasterfords.com/brochure_mk2_escort.htm

tuolt näkee mitä herkkui on RS2000:sessa ja meksikossa.

Itsellä olisi tarkoitus rakentaa MEXICO lookki ja museo tarkastaja vaan hyväksyy.

northwest
Viestit: 1322
Liittynyt: Ke Marraskuu 27. 17:28:24 2002
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja northwest » La Heinäkuu 9. 19:59:26 2005

Niin,eihän mitään normaalia 1.6 mk2 :sta tainnut edes olla...
Jäsen 403
ford fiesta 1.6 rwd -77(kilpuri,toistaiseksi telakalla)
Mitsu L200 4wd Magnum-07(kärrynveturi)
-ford on ainoa kilpa-auto.

Turbiini
Viestit: 625
Liittynyt: Ke Maaliskuu 17. 20:03:18 2004
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Turbiini » La Heinäkuu 9. 20:27:32 2005

Siis luukeeko kaikissa 1.6 kenteissä rek.otteissa et sport? Ja mitä ero nuissa on sitten normi mk2?
:?
Jäsen: #160
Köyhät hehkuttaa!

Bootsi
Viestit: 2767
Liittynyt: To Joulukuu 25. 23:41:05 2003

Viesti Kirjoittaja Bootsi » La Heinäkuu 9. 20:40:40 2005

northwest kirjoitti:Niin,eihän mitään normaalia 1.6 mk2 :sta tainnut edes olla...
1.6L
Oon joskus omistanut ja kaatanut katolleen 8)

Nelilinkki
Viestit: 91
Liittynyt: Ma Syyskuu 20. 10:40:26 2004
Paikkakunta: Varkaus

Viesti Kirjoittaja Nelilinkki » La Heinäkuu 9. 23:06:25 2005

Varkaudessa on muuten ihan arkiliikenteessä hyväkuntoinen neliölamppuinen 1.6 Ghia. Kaksiovinen, metallinhohtokullanruskea, vinyylikatto, RS-mittaristo, jalopuukojelauta. Välttäs museoautoksi kun on vähän erikoista.

northwest
Viestit: 1322
Liittynyt: Ke Marraskuu 27. 17:28:24 2002
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja northwest » Su Heinäkuu 10. 6:20:02 2005

Näköjään sitä oppii uutta :| ,itselle ei ole tullut noita tavallisia 1.6 vastaan.Sportteja kylläkin.Sportissa oli ainakin eri mittaristo,RS-ratti,peltipakosarja,yms.
Brendalta tai JJS:ltä varmaan tulee täydellinen vastaus aiheeseen :wink:
Jäsen 403
ford fiesta 1.6 rwd -77(kilpuri,toistaiseksi telakalla)
Mitsu L200 4wd Magnum-07(kärrynveturi)
-ford on ainoa kilpa-auto.

raimo
Viestit: 603
Liittynyt: To Toukokuu 12. 23:56:54 2005
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja raimo » Su Heinäkuu 10. 10:06:44 2005

http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=361175
Tuokin org. 1.6, tosin ruottista tuotu. Olis aika hieno peli :)
Capri III -81 2.8S
Escort II -74
Taunus I -74 1.6-16V

m_pajula
Viestit: 1008
Liittynyt: Ti Huhtikuu 29. 16:27:59 2003
Paikkakunta: hartola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja m_pajula » Su Heinäkuu 10. 11:04:19 2005

mutta kyllä noita 1.6L automaatteja on tuotu suomeenkin.

ohc
Viestit: 1321
Liittynyt: To Joulukuu 18. 19:42:50 2003
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ohc » Su Heinäkuu 10. 11:38:19 2005

m_pajula kirjoitti:mutta kyllä noita 1.6L automaatteja on tuotu suomeenkin.
Niin on.. yksi löytyy tuosta melkein naapurista. Uudesta asti ollut samalla omistajalla.

Ford Escort RS2000 mk2 r.F
Ford Focus

dexta
Viestit: 764
Liittynyt: Ke Lokakuu 16. 17:58:38 2002
Paikkakunta: Etelä-savo

Viesti Kirjoittaja dexta » Su Heinäkuu 10. 20:39:24 2005

Onkos noissa automaateissa kardaanitunneli vakiona isompi kun manuaalilaatikolla varustetuissa?

Bootsi
Viestit: 2767
Liittynyt: To Joulukuu 25. 23:41:05 2003

Viesti Kirjoittaja Bootsi » Su Heinäkuu 10. 22:01:54 2005

dexta kirjoitti:Onkos noissa automaateissa kardaanitunneli vakiona isompi kun manuaalilaatikolla varustetuissa?
ON..
Oli muuten tuo sama esco myynnissä huuto.net:ssä kuukausi sitten, ja paaaaaljon halvemmalla. :wink:

Edit.. siis tämä 8)

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ma Heinäkuu 11. 2:03:07 2005

1,6 Kent -koneisia on paljonkin:
-perusmallia a la 1,3 ei ole.
-1,6L 2/4 ov. (myyty Suomessa vasta -79/-80)
-1,6GL 2/4 ov (ei Suomen malli)
-1,6Ghia 2/4 ov (2-ovinen harvinaisuus; Lohjalla pyöri pitkään valkoinen 2 -ov.)
-suomessa maahantuojan tekemä 1,6GIL (=1,6L jossa Ghia -penkit jne)
-1600 Sport 2/4 ov. (Suomessa vain 2 ov.)

Suomeen tuodut:
-ovat kaikki HD/Export -korilla
-samalla "sport" viritystasolla; 84 hv, peltisarja 2-k Weber jne

Esim. Ruotsissa oli paljon 1,6L/GL -malleja ilman peltisarjaa ja pienillä takajarruilla.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

northwest
Viestit: 1322
Liittynyt: Ke Marraskuu 27. 17:28:24 2002
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja northwest » Ma Heinäkuu 11. 10:34:22 2005

Eli taisin olla jäljillä ettei suomessa muita kuin sportteja ole?,siis alunperin.
Yhden pohjoisesta etelään tuodun automaatti/sport/4-ovisen(sillä isommalla kardaanitunnelilla) olen nähnyt,sekin tuontiauto ruotsista aikoja sitten.
Jäsen 403
ford fiesta 1.6 rwd -77(kilpuri,toistaiseksi telakalla)
Mitsu L200 4wd Magnum-07(kärrynveturi)
-ford on ainoa kilpa-auto.

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ma Heinäkuu 11. 14:41:18 2005

Suomessa myytiin 75 alusta:
-1600sport
-1600 ghia

GIL taisi tulla 1978

1,6L tuli myyntiin loppuvuonna 79
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

J
Viestit: 551
Liittynyt: Ke Toukokuu 8. 9:28:35 2002
Paikkakunta: Karjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja J » Ti Heinäkuu 12. 15:52:03 2005

Tiheämmin välitetty laatikko 2 ja 3 kohdalta,mittaristo, pätkäpuskureissa kumiset pystyssä olevat "hampaat".. tässä muutama ero.
Kaikki ryssät maasta pois ja alas punakaarti.

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ti Heinäkuu 12. 19:27:10 2005

Mv -75:
-sport mittaristo (Ghiassa sama mutta reuna"kromilla")
-varttipuskurit ja pystykumit (J mainitsikin jo)
-kaksoisraitateippaukset kyljissä ja konepellissä, kyljissä 1600 sport -tekstit
-mattamustat sivupeilit
-mattamustat sivuikkunanympärystät
-Ford (Carello) lisäpitkät

Mv -76:
-kangasmatto
-leveillä pystyraidoilla olevat penkit
-mattamustat räystäslistat
-etulok. 1,6 -merkki mattamusta

Mv -77:
-mattamustat ovenkahvat
-kokokumiset (kokomustat) etu- ja takalasitiivisteet
-etulok. merkit poistettu

Mv -78:
-penkkien verhoilumateriaali muutettu (Cadiz tjn), raidat liki samat kuin ennenkin

jnejne pikkueroja

Suomalaisissa 1,6 kent -koneisissa ei ole eroja moottorin, voimansiirron tai jarrujen osalla.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

J
Viestit: 551
Liittynyt: Ke Toukokuu 8. 9:28:35 2002
Paikkakunta: Karjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja J » Ti Heinäkuu 12. 19:29:40 2005

meinasitko että sportissa ei ole välitettyä laatikkoa 2 ja 3:sen osalta?
Kaikki ryssät maasta pois ja alas punakaarti.

Bootsi
Viestit: 2767
Liittynyt: To Joulukuu 25. 23:41:05 2003

Viesti Kirjoittaja Bootsi » Ti Heinäkuu 12. 20:18:23 2005

J kirjoitti:meinasitko että sportissa ei ole välitettyä laatikkoa 2 ja 3:sen osalta?
Tämmöistäö tietoa löysin..
sport 1. 3,337 2. 1,995 3. 1,418 4. suora
mexico 1. 3,65 2. 1,97 3. 1,37 4. suora
rs1800 1. 3,36 2. 1,81 3. 1,26 4. suora

"vakio" escorteissa myös samat laatikon välitykset kuin sportissa.

Peränvälitykset eroaa sportissa,mexicossa,rs2000 ja 1800 on 3,54 ja "vakiossa" 4,125 (optio 4,44)
Viimeksi muokannut Bootsi, Ti Heinäkuu 12. 20:42:20 2005. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

J
Viestit: 551
Liittynyt: Ke Toukokuu 8. 9:28:35 2002
Paikkakunta: Karjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja J » Ti Heinäkuu 12. 20:28:58 2005

no minun koslassa kumminkin on, en tiedä onko alkuperäinen
Kaikki ryssät maasta pois ja alas punakaarti.

Bootsi
Viestit: 2767
Liittynyt: To Joulukuu 25. 23:41:05 2003

Viesti Kirjoittaja Bootsi » Ti Heinäkuu 12. 20:41:28 2005

J kirjoitti:no minun koslassa kumminkin on, en tiedä onko alkuperäinen
Vanhakopissa on, välikopissa ilmeisesti ei. :?

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ke Heinäkuu 13. 0:58:16 2005

Tarkoitin että ainakin suomeen tuoduissa 1600 kent -moottorisissa on samat välitykset laatikossa ja perässä (sama kuin sport) ja moottorin viritystaso. Myös briteissä/saksassa näyttää olevan sama tahti.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

RSME
Viestit: 1688
Liittynyt: To Joulukuu 20. 13:11:43 2001

Viesti Kirjoittaja RSME » Ke Heinäkuu 27. 21:40:05 2005

No hitto, täällähän on poissaollessani puitu sellaisia juttuja mitä minä olen yön pimeinä hetkinä miettinyt...

Sehän lienee faktaa että -75 mallisen Sportin sisusta on sama kuin minkä tahansa tavallisemmankin?
Etu- ja takaspoileritkin kuului vakiona vasta RS malleihin, tosin muistelisin joistain aikalaisista lehtileikkeistä että ainakin koeajoautoissa noitakin oli?
Mitenkäs sitten nuo puskurin kumiset kävyt, kuuluikos ne joka tapauksessa tuohon Sportiin?
Perävälitykseksi olen minäkin ymmärtänyt 3.54, eli enkkuperä on ollut kaikissa? Sakuun kun ei tietääkseni tuota ole saanut.
Entäs sitten takajouset, ykslehtiset vai pakat? Jäykkyyksistä jaetaan lisäpisteitä?
Etutolpat, pienet vai isot? Jouset?
Katon vesikourujen suojalistat ja ovenkahvat, kromiset vai mustat?
Oliko lisäpitkät tehdas vai suomiasennukset?
Entä mikä on sen takavalojen välisen ja niitä ympäröivän tummennuksen tarina, pelkästään RS jutu vai kuuluuko niihinkään?

Täytynee alkaa metsästämään esitettä ko. autosta...
Melkein uitetut:
Taunus Coupe GXL 2.0 -75
Escort Sport 1.6 -75 raato...


Erikoismenetelmällä käsitelty, sittemmin ekologisista syistä käytöstä poistettu Sport...
Capri II paremmissa käsissä tätänykyä
Escort -75 adoptoitiin sittenkin!
Taunus 2D GX 1.6 -82 tämäkin pääsi parempaan kotiin

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » To Heinäkuu 28. 0:19:14 2005

RSME kirjoitti:No hitto, täällähän on poissaollessani puitu sellaisia juttuja mitä minä olen yön pimeinä hetkinä miettinyt...

Sehän lienee faktaa että -75 mallisen Sportin sisusta on sama kuin minkä tahansa tavallisemmankin?
Etu- ja takaspoileritkin kuului vakiona vasta RS malleihin, tosin muistelisin joistain aikalaisista lehtileikkeistä että ainakin koeajoautoissa noitakin oli?
Mitenkäs sitten nuo puskurin kumiset kävyt, kuuluikos ne joka tapauksessa tuohon Sportiin?
Perävälitykseksi olen minäkin ymmärtänyt 3.54, eli enkkuperä on ollut kaikissa? Sakuun kun ei tietääkseni tuota ole saanut.
Entäs sitten takajouset, ykslehtiset vai pakat? Jäykkyyksistä jaetaan lisäpisteitä?
Etutolpat, pienet vai isot? Jouset?
Katon vesikourujen suojalistat ja ovenkahvat, kromiset vai mustat?
Oliko lisäpitkät tehdas vai suomiasennukset?
Entä mikä on sen takavalojen välisen ja niitä ympäröivän tummennuksen tarina, pelkästään RS jutu vai kuuluuko niihinkään?

Täytynee alkaa metsästämään esitettä ko. autosta...
Olen osaan jo noista vastannutkin; mm. kromi vs. musta -vuosimalli -juttuihin, kts uudelleen. Niissä "jatkuvasti" pientä hienosäätöä, myös esim logojen kirjaintyypeissä. Pidän vielä muutaman detaljin "takataskussa" :wink:

12/74-7/75 sisusta on normiescon mukainen, paitsi tietysti ratti/mittaristo. Ruutulippukeskiö oli muuten käytössä 75-77, sitten tuli ovaali.

Kumikävyt kts aiempi vast.
Spoileria EI ollut edessä eikä takana; hämäävästi samannäköisessä mk2 Mexicossa oli.
Brittiperällä 3,54:1 kaikki
Takajouset 7/77 -saakka kolmileht., uudemmat 1-leht.
Etutolpat pienet (tietysti kun on mk2 ja Kent...), jouset matalemmat ja ,2mm paksummat kuin 1,3, eli 10,7 vs. 10,9mm.
Lisävalot tehtaalta. -78MV mustilla kuorilla.
Sporttiin EI kuulu takapanelin tummennusta, vaikka vuosien varrella muutama tuskainen räpellys on nähty. Vain RS1800/2000, ei "RS" Mexicossakaan.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

RSME
Viestit: 1688
Liittynyt: To Joulukuu 20. 13:11:43 2001

Viesti Kirjoittaja RSME » To Heinäkuu 28. 12:38:53 2005

jjs kirjoitti:
Olen osaan jo noista vastannutkin; mm. kromi vs. musta -vuosimalli -juttuihin, kts uudelleen. Niissä "jatkuvasti" pientä hienosäätöä, myös esim logojen kirjaintyypeissä. Pidän vielä muutaman detaljin "takataskussa" :wink:

12/74-7/75 sisusta on normiescon mukainen, paitsi tietysti ratti/mittaristo. Ruutulippukeskiö oli muuten käytössä 75-77, sitten tuli ovaali.

Kumikävyt kts aiempi vast.
Spoileria EI ollut edessä eikä takana; hämäävästi samannäköisessä mk2 Mexicossa oli.
Brittiperällä 3,54:1 kaikki
Takajouset 7/77 -saakka kolmileht., uudemmat 1-leht.
Etutolpat pienet (tietysti kun on mk2 ja Kent...), jouset matalemmat ja ,2mm paksummat kuin 1,3, eli 10,7 vs. 10,9mm.
Lisävalot tehtaalta. -78MV mustilla kuorilla.
Sporttiin EI kuulu takapanelin tummennusta, vaikka vuosien varrella muutama tuskainen räpellys on nähty. Vain RS1800/2000, ei "RS" Mexicossakaan.
No just tän takia mun ei kannattanut opiskella. Kaiken minkä kuulen, unohdan, ja sisälukutaidossakin olis petraamista...

Kiitos jjs, Tuosta löytyi suurinosa vastauksista kysymyksiin mitkä minulla tähän mennessä on tullut eteen. En muuten enää tiedäkkään mistä takaraivoon oli jäänyt muistikuva siitä että Sporteissa olis noita huulia ollut missään päässä, mylläsin nopsaan kirjahyllyä enkä löytänyt tukea mistään käsilläolevasta opuksesta tuohon... Eli ei riitä että on harva pää jo muutenkin mutta että vielä kuvittelenkin asioita...
Melkein uitetut:
Taunus Coupe GXL 2.0 -75
Escort Sport 1.6 -75 raato...


Erikoismenetelmällä käsitelty, sittemmin ekologisista syistä käytöstä poistettu Sport...
Capri II paremmissa käsissä tätänykyä
Escort -75 adoptoitiin sittenkin!
Taunus 2D GX 1.6 -82 tämäkin pääsi parempaan kotiin

Vastaa Viestiin