Öljynjäähdytin MkI eskoon

Keskustelu liittyen vanhempaan Ford kalustoon.

Valvoja: CRSC Hallitus

kipe
Ylläpitäjä

Öljynjäähdytin MkI eskoon

Viesti Kirjoittaja kipe » Ma Heinäkuu 4. 13:59:06 2005

Olen tässä suunnitellut/mietiskelly öljynjäähdyttimen laittamista tuohon OHC:hen, kysymyksiä on tullu muutamia mieleen ...

Mihin kohtaan sen laittais ja miten päin, onko merkitystä asennolla?

Ryöstölaippa termostaatilla vai ilman ?

Mitä pitää ottaa huomioon öljyjä vaihtaessa vai kattooko vaan mittatikkuun että sitä tulee riittävästi? :roll:

Letkujen ja jäähdyttimen täyttö, kuinka se tapahtuu?

Nykyinen vakioöljypumppu kehittää on riittävästi painetta mutta riittäääkö paine jos laitta öljynjäähdyttimen elikkä pitääkö vaihtaa pumppu tehokkaammaksi?
Auto on "katukäytössä"

Vääntäkää jälleen rautalangasta, pliiis :oops:

hilteri
Viestit: 1043
Liittynyt: To Maaliskuu 4. 20:06:31 2004
Paikkakunta: pohjois-suomi

Viesti Kirjoittaja hilteri » Ti Heinäkuu 5. 21:24:20 2005

jos auto on vakio tai melkeen ja katukäytössä ja ajo suht normaalia,miksi edes laittaa öljynlauhdutin??

Samil
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Samil » Ti Heinäkuu 5. 21:36:21 2005

Hienosti vastattu :) Sorry, ei herneitä... Vastaisin itsekin, mutta kun en viitsi valehdella ja sama asia kiinnostaa itseäkin.

Bootsi
Viestit: 2767
Liittynyt: To Joulukuu 25. 23:41:05 2003

Viesti Kirjoittaja Bootsi » Ti Heinäkuu 5. 22:05:35 2005

Mulla.. ryöstölaippa (suodattimen alla) öljynjäähdytin, jäähdyttimen edessä ja letkut lähtee ö-jäähyn yläpuolelta. (ettei jäis ilmataskuja)

(2.0 OHC Katuauto, eikä ihmeemmin viritetty.) :roll:

kipe
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja kipe » Ti Heinäkuu 5. 23:05:42 2005

Toiset tahtoo laittaa ja toiset ei ..... ja eihän se pahaa tee sopivasti viritetylle katuautolle 8)

Rakentelu on rattoni ja iltojeni ilo ja sitä paitsi se on parasta mitä voi tehdä housut jalassa :wink:

ja Bootsille : Kiitti vinkeistä

m_pajula
Viestit: 1008
Liittynyt: Ti Huhtikuu 29. 16:27:59 2003
Paikkakunta: hartola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja m_pajula » Ke Heinäkuu 6. 7:56:38 2005

hilteri kirjoitti:jos auto on vakio tai melkeen ja katukäytössä ja ajo suht normaalia,miksi edes laittaa öljynlauhdutin??
miks aina valittaa kun joku haluaa parannella muuten vakiota autoaan.
eikös kaiken muun pitäs autossa aina vastata kasvaneita tehoja, eli ensin kaikki muut kuten jarrut,jäähdytys,alusta jne. kuntoon ja sen jälkeen piristämään sitä konetta. :roll: :wink:

raimo
Viestit: 603
Liittynyt: To Toukokuu 12. 23:56:54 2005
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Öljynjäähdytin MkI eskoon

Viesti Kirjoittaja raimo » Ke Heinäkuu 6. 12:07:00 2005

kipe kirjoitti:Mihin kohtaan sen laittais ja miten päin, onko merkitystä asennolla?
Fordin toimesta ainakin mk1:seen on saanut öljynlauhduttimen ja se on ollut pystyssä syylärin edessä.
Capri III -81 2.8S
Escort II -74
Taunus I -74 1.6-16V

hilteri
Viestit: 1043
Liittynyt: To Maaliskuu 4. 20:06:31 2004
Paikkakunta: pohjois-suomi

Viesti Kirjoittaja hilteri » Ke Heinäkuu 6. 21:56:59 2005

sehän oli vaan mun mielipide eli ite en ehkä rupeais laittaan melkeen vakio pataan ekana öljynlauhdutinta ja normaali katuajo niin ei taida vielä tarvita! mutta sehän on oma asia mistä päästä sen alottaa. 8)

Bootsi
Viestit: 2767
Liittynyt: To Joulukuu 25. 23:41:05 2003

Viesti Kirjoittaja Bootsi » Ke Heinäkuu 6. 22:40:54 2005

hilteri kirjoitti:sehän oli vaan mun mielipide eli ite en ehkä rupeais laittaan melkeen vakio pataan ekana öljynlauhdutinta ja normaali katuajo niin ei taida vielä tarvita! mutta sehän on oma asia mistä päästä sen alottaa. 8)
Mulla oli syynä oikeastaan tuo, itse muokattu öljypohja jonka tilavuus on hiukan pienempi kuin vakio pohjan.
Jäähdyttäjän avulla saan tilavuutta hiukan lisää, eikä se jäähdytin ole parhaassa/tehokkaimmassa paikassa vaan sen umpinaisen keulapellin ja jäähdyttäjän välissä. :roll:

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja TAp » To Heinäkuu 7. 10:51:47 2005

pari huomiota näin sivusta seuranneena;
- Mk1 twincamin kirjasssa oleva kuva pystylaihduttimesta oikeassa sivussa
on kohtuuhuyvä paikka, itselläkin oli aikanaan GP1 RS:ssä siinä, ainoa sopiva paikka sen oman sähköflektin kanssa.
- Haittana on tietty että öljy, joka muutenkin on jäähdytysnestettä lämpimämpää, antaa sitten lauhduttimesta kuumaa ilmaa jäähdyttimelle, joten sen jäähdytysteho on huonompi.
- Jos autossa on umpinainen pohjapansssari, niin lauhdutin on kovemmassa ajossa hyvinkin tarpeellinen !

Vastaa Viestiin