Jarrupääsylinteristä, vanteista ym.

Keskustelu liittyen vanhempaan Ford kalustoon.

Valvoja: CRSC Hallitus

Vehje
Viestit: 433
Liittynyt: Ti Heinäkuu 16. 12:35:47 2002

Jarrupääsylinteristä, vanteista ym.

Viesti Kirjoittaja Vehje » Pe Kesäkuu 17. 7:47:07 2005

Kyllästyin leikkimään levitettyjen vakiosatuloiden ja rumpujarrujen kanssa ja ostin Cortinaan takaveto-Cosworthin 4-mäntäiset satulat eteen ja taakse Scorpion satulat. Testailin Cosworthin vakiolevyjen sopivuutta Lotus-vanteiden kanssa ja :roll: sopihan ne pelkät levyt melkein vanteen sisään.. Pienemmillä levyillä saattaisi olla jotain toivoa, mutta tehdään kerralla kunnon jarrut isoilla levyillä. Minkäs kokoisen pääsylinterin toi jarruyhdistelmä vaatii? Olisiko jossain vehkeessä valmiina sopiva tehostin+pääsylinteriyhdistelmä ilman ABS:eja sun muita nykyajan hömpötyksiä?

Onkos muuten jollain ihan siviiliautossa pedal-boxia? Tuleeko jarruista turhan raskaat käyttää ilman tehostinta?

15-tuumaiset vanteet tulee nyt kyllä ostettavaksi. Onkos ehdotuksia vanteiksi, mitään hi-tek vanteita en ajatellut alle laittaa, mutta jos sitä vähän perinteisestä tykkipyörämallista poikkeaisi. Pistäkääs ideoita linkin kanssa, koko luokka 7x15 ja ET noin 10-20.

Tässä yksi aika rohkea idea:

http://www.autogazeta.com/g/306/peugeot205_b.jpg

jouni
Viestit: 1904
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 16:41:33 2001
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja jouni » Pe Kesäkuu 17. 8:27:33 2005

/// BMW 320DA Sport Xdrive -15 ///

Tinde
Viestit: 710
Liittynyt: Ma Helmikuu 4. 14:55:47 2002
Paikkakunta: Vammala
Viesti:

Re: Jarrupääsylinteristä, vanteista ym.

Viesti Kirjoittaja Tinde » Pe Kesäkuu 17. 8:34:05 2005

Vehje kirjoitti: Onkos muuten jollain ihan siviiliautossa pedal-boxia? Tuleeko jarruista turhan raskaat käyttää ilman tehostinta?
On.
Mielestäni ei.

Bootsi
Viestit: 2767
Liittynyt: To Joulukuu 25. 23:41:05 2003

Viesti Kirjoittaja Bootsi » Pe Kesäkuu 17. 19:02:12 2005

AKE:n virallinen kanta tuohon pedalbox:iin on että VAIN nopeuskilpailukäyttöön tarkoitettuihin autoihin.
Ei kadulle!
Eri asiaon tietysti jo aikaisemmin laitetut/muutoskatsastetut boxit.

Tinde
Viestit: 710
Liittynyt: Ma Helmikuu 4. 14:55:47 2002
Paikkakunta: Vammala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tinde » Pe Kesäkuu 17. 20:40:29 2005

Bootsi kirjoitti:AKE:n virallinen kanta tuohon pedalbox:iin on että VAIN nopeuskilpailukäyttöön tarkoitettuihin autoihin.
Ei kadulle!
Eri asiaon tietysti jo aikaisemmin laitetut/muutoskatsastetut boxit.
Laki ei ainakaan kiellä?

AKE:n tulkinta ohje (10-208-2004):
"Automalliin tarkoitettu tehdasvalmisteinen jarruvoiman jakosuhteen säädin (ns. pedal-box) saadaan hyväksyä muutoskatsastuksessa. Ko. säätimellä varustetun auton rekisteritietoihin tulee merkitä rajoitus tavanomaisesta poikkeavan jarruvoiman jakosuhteen käytöstä ainoastaan nopeuskilpailuissa."

Tuota nyt sitten on mielenkiintoista tulkita.

Mulla on pedalbox ihan sen takia että saa säädettyä jarrutasapainon normaaliksi, ei suinkaan normaalista poikkeavaksi, koska autossa(-issa) on takana rummut muutettu levyiksi.


edit:
Katsastuksen arvostelu perusteissa jarrujen osalta on annettu tietty poljinvoima jolla pitää saada tietty jarruvoima. Jos ne täyttyvät ei luulisi olevan ongelmia.

ohc
Viestit: 1321
Liittynyt: To Joulukuu 18. 19:42:50 2003
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ohc » Pe Kesäkuu 17. 20:46:29 2005

Tinde kirjoitti:
Bootsi kirjoitti:AKE:n virallinen kanta tuohon pedalbox:iin on että VAIN nopeuskilpailukäyttöön tarkoitettuihin autoihin.
Ei kadulle!
Eri asiaon tietysti jo aikaisemmin laitetut/muutoskatsastetut boxit.
Laki ei ainakaan kiellä?

AKE:n tulkinta ohje (10-208-2004):
"Automalliin tarkoitettu tehdasvalmisteinen jarruvoiman jakosuhteen säädin (ns. pedal-box) saadaan hyväksyä muutoskatsastuksessa. Ko. säätimellä varustetun auton rekisteritietoihin tulee merkitä rajoitus tavanomaisesta poikkeavan jarruvoiman jakosuhteen käytöstä ainoastaan nopeuskilpailuissa."

Tuota nyt sitten on mielenkiintoista tulkita.

Mulla on pedalbox ihan sen takia että saa säädettyä jarrutasapainon normaaliksi, ei suinkaan normaalista poikkeavaksi, koska autossa(-issa) on takana rummut muutettu levyiksi.
Juu laki ei kiellä, eikä niitä konttorilla kiinnosta minkälainen jarru järjestelmä sulla on, kunhan jarrut toimii niinkuin pitääkin.

Ford Escort RS2000 mk2 r.F
Ford Focus

Bootsi
Viestit: 2767
Liittynyt: To Joulukuu 25. 23:41:05 2003

Viesti Kirjoittaja Bootsi » Pe Kesäkuu 17. 20:53:13 2005

Tinde kirjoitti: Tuota nyt sitten on mielenkiintoista tulkita.

Mulla on pedalbox ihan sen takia että saa säädettyä jarrutasapainon normaaliksi, ei suinkaan normaalista poikkeavaksi, koska autossa(-issa) on takana rummut muutettu levyiksi.
Eli siis TÄMÄKIN muutos ja sen salliminen riippuu ihan konttorista/inssistä joka autoa katsastaa.
Eli parasta kysyä omalta konttorilta.
Tärkeintä tuossakin muutoksessa on että jarruvoima kasvaa, käyttö ei hankaloidu ja jarrutasapaino on oikea(eikä sisältä ajettaessa säädettävissä)

Pedalboxia ei välttämättä tarvi kun laittaa taakse levyt, yleensä (säädettävä)rajoitin takajarrupiiriin riittää. :wink:

Tinde
Viestit: 710
Liittynyt: Ma Helmikuu 4. 14:55:47 2002
Paikkakunta: Vammala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tinde » Pe Kesäkuu 17. 21:04:52 2005

Bootsi kirjoitti:
Tinde kirjoitti: Tuota nyt sitten on mielenkiintoista tulkita.

Mulla on pedalbox ihan sen takia että saa säädettyä jarrutasapainon normaaliksi, ei suinkaan normaalista poikkeavaksi, koska autossa(-issa) on takana rummut muutettu levyiksi.
Eli siis TÄMÄKIN muutos ja sen salliminen riippuu ihan konttorista/inssistä joka autoa katsastaa.
Eli parasta kysyä omalta konttorilta.
Tärkeintä tuossakin muutoksessa on että jarruvoima kasvaa, käyttö ei hankaloidu ja jarrutasapaino on oikea(eikä sisältä ajettaessa säädettävissä)

Pedalboxia ei välttämättä tarvi kun laittaa taakse levyt, yleensä (säädettävä)rajoitin takajarrupiiriin riittää. :wink:
Jep, jarrupolkimen liikematka vaan saattaa kasvaa liikaa joissakin tapauksissa, varsinkin jos on alunperin yksipiirinen systeemi.

Remppa
Viestit: 148
Liittynyt: Ma Tammikuu 27. 13:47:49 2003

Viesti Kirjoittaja Remppa » Su Kesäkuu 19. 17:17:29 2005

Saman ongelman parissa itsekin painiskelen, mutta taisin siihen juuri saada vastauksen, ainakin teknisessä mielessä, muutama hetki sitten. Kilautin kaverille ja kyselin kokemuksia/kuulopuheita/huhuja Cossun pääsylinteristä/tehostajasta. Oli itse sellaisen asentanut omaan Sierraansa, johon vaihdettu samalla kaikkiin kulmiin 2wd Cossun jarruhilppeet. Puhuit niistä ABSeista. Oli jättänyt kytkemättä ne kokonaan. Hyödyntänyt johtosarjasta liittimet ja rakentanut sähköt itse siihen, taitaa kaaviokuvakin olla jossain tallessa. Käyttökokemukset pelkästään positiiviset. Ahdettu auto kun on, niin tuo hydraulipumppu pitää huolen, ettei alipainetoimisen tehostimen ongelmia ahdetussa autossa ole.

Tässä olisi oiva ratkaisu sinullekin, sillä pääsylinteri on silloin mitoitettu aika tarkkaan jarrujen koon mukaan. Siihen lisäksi jo aiemmin mainittu portaaton paineensäädin, niin ollaan aika lähellä kiitettävää lopputulosta.

Mutta ne vanteet. Itsekin voi 13" kiekot unohtaa ja siirtyä suoraan 15" vanteisiin, vähintään... Cossun oma vanne on varsin hoikka malliltaan, kaikki 15" vanteet eivät mene Cossun jarrujen päälle. Nyt en sitten tiedä, onko rajoittava tekijä etu- vai takapää. Luulisin kuitenkin etupään olevan. Itselle on tulossa Mk1 Escoon 285mm etulevyt Outlaw Racing Brakesin satuloin ja Cossun levyt ja satulat taakse. Rajaa valikoimaa jonkin verran.

Vastaa Viestiin