Iso-Atlas vuotaa kardanin laipasta?

Keskustelu liittyen vanhempaan Ford kalustoon.

Valvoja: CRSC Hallitus

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Iso-Atlas vuotaa kardanin laipasta?

Viesti Kirjoittaja MouTine » Ti Kesäkuu 14. 22:20:23 2005

Huomasin että tuo mun vara-akseli tuolla varaston orrella vuotaa öljyä siitä isosta mutterista joka on keskellä laippaa johon kardani tulee kiinni. Mitä avuksi? Voisko sitä kiristää vai säätääkö se jotain? Onko siinä joku stehva/tiiviste? Prkle!
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

Kimmo's
Viestit: 294
Liittynyt: Ti Kesäkuu 4. 15:01:22 2002
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Kimmo's » Ti Kesäkuu 14. 23:08:02 2005

Kysehän arvattavasti on siis isosta Atlaksesta eikö niin...

Kyllä siellä stefa on ja kyllä se jotain säätää. Siellä on pinjonin akselilla sellanen krymppihela, joka puristuu kasaan kun perä kasataan ja se keskimutteri vedetään oikeaan momenttin. Tällöin pinjonille jää sopiva 'jännitys'

Uus krymppihela ei montaa euroa maksa, mutta en muista tuliko se koko nippu ulos sieltä kardaanilaipan puolelta, vai pitääkö se perä purkaa takakautta jotta helan saa vaihdettua. Jos jossain olis räjäytyskuva siitä niin helppais muistia... jos se hela tulee etukautta ulos, niin käy hakeen uus hela ja stefa ja purat vanhat helyt ulos ja uudet tilalle, momenttiin ja voila!

Nyt kun pinnistelen muistia, niin pinjonin laakereissa on irtokehät, joten sen voi muistaakseni purkaa eteenpäin sen verran että tuo homma hoituu! Viisaammat korjannee/vahvistaa asian...

Kimmo

Bootsi
Viestit: 2767
Liittynyt: To Joulukuu 25. 23:41:05 2003

Viesti Kirjoittaja Bootsi » Ti Kesäkuu 14. 23:32:24 2005

Pelkkä stefan vaihto riittää,ei tarvi purkaa koko perää. (mihinkään suuntaan)

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » Ti Kesäkuu 14. 23:39:36 2005

Bootsi kirjoitti:Pelkkä stefan vaihto riittää,ei tarvi purkaa koko perää. (mihinkään suuntaan)
Eli tulee pois mutterin avaamalla? Entäs mitenkä takaisin? Mihin momenttiin?
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » Ke Kesäkuu 15. 0:10:31 2005

osta uusi krymppiholkki, ja vedä sillä kiinni. se on paras vaihtoehto.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » Ke Kesäkuu 15. 13:16:14 2005

Mikä holkki? Nyt kyllä täytyy mun ottaa kirja kauniiseen käteen ja vähän tutkia. Eikö sitä vaan vois ihan tuosta vaan stefaa vaihtamalla selvitä?
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

Bootsi
Viestit: 2767
Liittynyt: To Joulukuu 25. 23:41:05 2003

Viesti Kirjoittaja Bootsi » Ke Kesäkuu 15. 16:13:52 2005

MouTine kirjoitti:Mikä holkki? Nyt kyllä täytyy mun ottaa kirja kauniiseen käteen ja vähän tutkia. Eikö sitä vaan vois ihan tuosta vaan stefaa vaihtamalla selvitä?
perän säädöt ei pysy ihan samoina kuin ennen stefan vaihtoa.
Mutta jos kirraa laipan/mutterin nätisti muutos alkuperäiseen säätöön on pieni. (saattaa olla jopa parempi) :roll:
"krymppi" on siinä pinioni akselilla laakereiden välissä sellainen "putki" joka puristuu kasaan.

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » Ke Kesäkuu 15. 18:09:15 2005

Bootsi kirjoitti:
MouTine kirjoitti:Mikä holkki? Nyt kyllä täytyy mun ottaa kirja kauniiseen käteen ja vähän tutkia. Eikö sitä vaan vois ihan tuosta vaan stefaa vaihtamalla selvitä?
perän säädöt ei pysy ihan samoina kuin ennen stefan vaihtoa.
Mutta jos kirraa laipan/mutterin nätisti muutos alkuperäiseen säätöön on pieni. (saattaa olla jopa parempi) :roll:
"krymppi" on siinä pinioni akselilla laakereiden välissä sellainen "putki" joka puristuu kasaan.
Jaahas. Tutkin kirjaa ja tajusin ettei krymppiä voi vaihtaa ilman perän purkamista. Eli antaa olla. Tutkitkin ton vuodon suuruusen ja mietin asiaa.

Kuinka kireällä tuo iso mutteri pitää olla? Onko mulla liian löysässä, kun oikein tarkasti läheltä katsoo ja samalla kiertää laippaa ja mutteria eri suuntaan niin voi havaita pientä olematonta eritahtiin liikkumista? Vaikea selittää, mutta pitääkö nuo olla noin niinkus käsikopelolla yhtäpuuta?
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » Ke Kesäkuu 15. 18:12:30 2005

Suosittelen ennen kuin siitä tulee huutava perä, anna se pinjoni purettavaksi ja kasattavaksi uudella krympillä ja stefalla sellaiselle joka myös tarkastaa hammasvälyksen sekä kosketuksen :wink:

Kimmo's
Viestit: 294
Liittynyt: Ti Kesäkuu 4. 15:01:22 2002
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Kimmo's » Ke Kesäkuu 15. 22:28:00 2005

Kuinka kireällä tuo iso mutteri pitää olla?
En muista momenttia, mutta sen pitää olla tosi kireällä. Ihan pienellä varrella ei tahtonut mun 85kg elopaino riittää kun tuota kiristin...

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » Ke Kesäkuu 15. 23:45:36 2005

Kimmo's kirjoitti:
Kuinka kireällä tuo iso mutteri pitää olla?
En muista momenttia, mutta sen pitää olla tosi kireällä. Ihan pienellä varrella ei tahtonut mun 85kg elopaino riittää kun tuota kiristin...
Miten sait sen itse laipan lukittua paikalleen?
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

Tinde
Viestit: 710
Liittynyt: Ma Helmikuu 4. 14:55:47 2002
Paikkakunta: Vammala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tinde » To Kesäkuu 16. 6:23:31 2005

MouTine kirjoitti:
Kimmo's kirjoitti:
Kuinka kireällä tuo iso mutteri pitää olla?
En muista momenttia, mutta sen pitää olla tosi kireällä. Ihan pienellä varrella ei tahtonut mun 85kg elopaino riittää kun tuota kiristin...
Miten sait sen itse laipan lukittua paikalleen?
Ford työkalulla 15-030.

Atlaksesta en tiedä mutta britti ja pienen saksalaisen kiristys huoltokirjan mukaan:
Kiristys on sopiva kun laipan pyörittämiseen tarvitaan tietty momentti, 2-2.2Nm. Laipan mutterin kiristystiukkuus on tällöin oltava vähintään 180Nm (brittiperä) tai 200Nm (sakemanni).

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » To Kesäkuu 16. 7:11:13 2005

Tinde kirjoitti:
MouTine kirjoitti:
Kimmo's kirjoitti: En muista momenttia, mutta sen pitää olla tosi kireällä. Ihan pienellä varrella ei tahtonut mun 85kg elopaino riittää kun tuota kiristin...
Miten sait sen itse laipan lukittua paikalleen?
Ford työkalulla 15-030.
Voiskohan tämmööstä saada lainaan?
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

Tinde
Viestit: 710
Liittynyt: Ma Helmikuu 4. 14:55:47 2002
Paikkakunta: Vammala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tinde » To Kesäkuu 16. 8:08:25 2005

MouTine kirjoitti:
Tinde kirjoitti:
MouTine kirjoitti: Miten sait sen itse laipan lukittua paikalleen?
Ford työkalulla 15-030.
Voiskohan tämmööstä saada lainaan?
No ei se mikään ihmeellinen vekotin ole, semmonen kuten rälläkän mutterin avain (se jossa on tapit) mutta hiukan isompi ja toinen haara on nivelöity runkoon.
Laitat lautaspyörään pari pulttia kiinni niin saat lattaraudalla/putkella pidettyä vastaan kun kiristät mutterin.

Bootsi
Viestit: 2767
Liittynyt: To Joulukuu 25. 23:41:05 2003

Viesti Kirjoittaja Bootsi » To Kesäkuu 16. 20:13:04 2005

Luettuani uudestaan tuon ekan kirjoituksen, huomasin että sanot "öljyn tulevan mutterin juuresta".

Eli vika ei korjaannu stefan vaihdolla. (eikös se steeffani tiivisty just sitä irtoavaa laippaa vasten, vai muistanko väärin)
Eli öljy valuu pooria pitkin, laipan ja akselin välistä.. :?

NiceMan
Viestit: 1480
Liittynyt: Ti Huhtikuu 8. 23:45:03 2003
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NiceMan » To Kesäkuu 16. 20:41:02 2005

Itselläni sama ongelma eli tulee mutterin ja akselin välistä... ei paljon mutta tippa viikossa 2 kuukaudessa eli sen verran että juuri kostuu.

Yhden pikkuperään ollaan vaihdettu laakerit ja sitä holkkia ei uusittu vaan käytettiin vanha hyväksi mutta oikea kireys vain piti hakea.
Heittokellolla laitettiin hammasvälys oikeaksi.
Hyvin on kestänyt ja ei huuda vaikka tusta on jo ... 5-7 vuotta.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo STW 2.3 2008 (Myyty)
Ford Mondeo 2.0EcoBoost 2011 (Käytis)
http://theniceman.com/
Jäsen 629
ISÄ 05.09.2011 23:17

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » To Kesäkuu 16. 20:52:58 2005

Kyllä nimenomaan muutterin juuresta.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » To Kesäkuu 16. 21:52:06 2005

Kiristin mutteria vartti-kierroksen ihan vaan jakoavaimella ja ruuvvaria hyväksikäyttäen. Oliskohan hyvä vai pitäskö vääntää lisää? Aattelin vaan kun Kimmo's tuossa kirjoitteli käyttäneensä aika voimaa.

Tuntuu sangen hyvältä toi akseli. Ostettaessa ei ollut mitenkään massapaskassa eikä vuotanut mitään. Pyörittäessä ei rohise, eikä tunnu klappia olevan missään. Ja peltilappukin kertoo sen olevan uudempaa mallia, eli stanssaus P81- ja jne. Miksiköhän muuten vetarit pyörii samaan suuntaan, vaikka lukkoa en löytänyt kun keskitapin sokan uusein?
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » To Kesäkuu 16. 23:16:44 2005

ei sitä voi ihan perstuntumalta ruveta kiristelemään, jos sen haluaa kestävän.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » To Kesäkuu 16. 23:20:32 2005

Hectori kirjoitti:ei sitä voi ihan perstuntumalta ruveta kiristelemään, jos sen haluaa kestävän.
Tiedän, mutta eipä tähän hätään nyt muutakaan voi. Olkoot nyt sitten tuossa jos ei vuoda enää. Mutta jotain osviittaa ois ollu kiva saada lisää?
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » To Kesäkuu 16. 23:27:22 2005

vierintää mittaava momenttiavain on ainoa keino saada oikea tiukkuus. ja hammasvälystä pitää olla tietysti kanssa, eli jos hammasvälystä ei ole, niin rikki menee.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

Kimmo's
Viestit: 294
Liittynyt: Ti Kesäkuu 4. 15:01:22 2002
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Kimmo's » Pe Kesäkuu 17. 13:12:08 2005

tuota mutteriahan kiristetään pikkuhiljaa kunnes pinjonin pyörittämiseen tarvitaan joku tietty momentti (Jota en tietenkään nyt muista).

Itse tein juuri tinden kuvaaman vekottimen kulmaraudasta ja lattaraudan palasta. Nivelöin yhteen ja reiät päihin josta kiinni kardaanin laippaan. Ton piti olla pituudeltaan metrin luokkaa että jaksoi yksin vääntää pulttia kiinni kun oli uusi krymppiholkki.

Eli vähän kerrallaan kireemmälle ja välillä pyöritin kardaanin laipasta 20 cm jatkovarrella ja jousivaa'alla. Laskeskelin silloin kuinka paljon vetoa piti 20cm päässä akselin keskipisteestä olla ja vaa'alla sen mukaan. Kiristelin kunnes tohon lukemaan pääsin.

Haynesin manuaalista muistaakseni tuon momentin kaivoin....

Kimmo

razorass
CRSC jäsen 2014
Viestit: 1018
Liittynyt: Ti Heinäkuu 15. 22:30:32 2003
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja razorass » Su Kesäkuu 19. 16:46:28 2005

Moutine; Älä koske siihen mutteriin, ota kardaani pois ja pistä liiman kanssa takaisin kiinni, kyllä se öljy siellä laippojen välissä kestää.

Jos se mutteri on liian kireällä niin rikkoo laakerit, jos se on liian löysällä niin rikkoo laakerit. Siihen ei huvikseen ilmoiteta pyörittämisvoimaa, johon otetaan huomioon jopa uuden stefan tiukkuus. Ja sitä paitsi se pyörittämisvoima mitataan perä purettuna pelkkä pinioini paikallaan.
Jaguar Xj6 series 1 swb V8
Daimler Double Six 6.0 V12
Jaguar Xj6 Sovereign 4.0
Jeep Grand Cherokee Limited 5.2 v8
Porsche 356 speedster replica
Ford sierra rs cosworth replica v8
Focus..

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » Su Kesäkuu 19. 20:49:19 2005

Mistä muuten tuollaisen virallisen vierintävastusmittarin voisi hommata, kaupoissa ei myyjät edes tiedä minkälainen vehje on kyseessä ja mihin sitä käytetään, saati että pystyisivät kertomaan mitä maksaa.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » Su Kesäkuu 19. 22:34:07 2005

Razorass! Kiristin jo. En tosin paljoa. Ihan joku vartin taikka en sitäkään. Ihan sen verran että öljyn tihkunta lakkasi ja laippa sekä mutteri on yhtä puuta ilman sitä pientä pientä klappia.

Mutta nyt tosiaan kiinnostaa, miksi tasauspyörästö ei pelaa? Vai onko vika vaan siinä ettei sitä kuulukkaan saada käsillä pyörimään eri suuntiin? Katselin perän toimintaa kun kansi oli auki ja pikkurattaat ei oikein pyörinyt tapin ympärillä kun pyöritti laipasta ja koitti pistää hanttiin toisesta vetarista. Taitaa olla vaan kankeutta. On ne muutkin mun akselit tuota tehneet kun on auto ollut ylhäällä. Kaippa se oppii tavoille kun ajamaan sillä koitan...

Ei muuten ole ihan mikätahansa aksila. Tuossapa välityksen koodit: 3.09, 3H25, P81EG4004AB. Soitin milenkiinnosta RallyRaceen ja kertoivat että on Englannista jostain purkaamolta. Ruoste- taikka kolarivaurio autosta, ehkä.
Viimeksi muokannut MouTine, Su Kesäkuu 19. 23:05:14 2005. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » Su Kesäkuu 19. 22:46:41 2005

Arska kirjoitti:Mistä muuten tuollaisen virallisen vierintävastusmittarin voisi hommata, kaupoissa ei myyjät edes tiedä minkälainen vehje on kyseessä ja mihin sitä käytetään, saati että pystyisivät kertomaan mitä maksaa.
hinta noin nopeasti en osaa sanoa, mutta tuskin on mikään halpa laite. voin kysästä kun työkalumyyjä poikkeaa meillä.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » Su Kesäkuu 19. 23:06:34 2005

MouTine kirjoitti:Razorass! Kiristin jo. En tosin paljoa. Ihan joku vartin taikka en sitäkään. Ihan sen verran että öljyn tihkunta lakkasi ja laippa sekä mutteri on yhtä puuta ilman sitä pientä pientä klappia.

Mutta nyt tosiaan kiinnostaa, miksi tasauspyörästö ei pelaa? Vai onko vika vaan siinä ettei sitä kuulukkaan saada käsillä pyörimään eri suuntiin? Katselin perän toimintaa kun kansi oli auki ja pikkurattaat ei oikein pyörinyt tapin ympärillä kun pyöritti laipasta ja koitti pistää hanttiin toisesta vetarista. Taitaa olla vaan kankeutta. On ne muutkin mun akselit tuota tehneet kun on auto ollut ylhäällä. Kaippa se oppii tavoille kun ajamaan sillä koitan...

Ei muuten ole ihan mikätahansa aksila. Tuossapa välityksen koodit: 3.09, 3H25, P81EG4004AB. Soitin milenkiinnosta RallyRaceen ja kertoivat että on Englannista jostain purkaamolta. Ruoste- taikka kolarivaurio autosta, ehkä.
Ja koska tuo kysymys tosiaan kiinnostaa / vaivaa, niin nostan sen tänne sivulle ettei häviä edelliselle.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » Su Kesäkuu 19. 23:27:06 2005

Jos ne pikkurattaat ei meinaa pyöriä tapilla kunnolla, voi olla syynä että jossain vaiheessa on tapahtunut kiinnileikkautumista ja nyt on rupea niissä pinnoissa. Suunta on vain yksi ja riittävästi kun vaan toisella pyörällä yrittää keittää kumia, jämähtää ne lopullisesti ja pikkurattaat murenee.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » Ke Kesäkuu 22. 21:19:22 2005

Mikäköhän hlvtti tuossa on vikana. Avasin taas juuri huolella sulkemani kannen ja tutustuin rattaiden elämään. Yksi kohta on jossa ne liikkuu pienen matkaa ihan ilman mitään ongelmia. Rattaat on keskinaulalla ihan kevyesti liikuteltavissa, mutta tätä liikettä ei tosiaan ole kuin pieni pätkä kunnes tökkää johonkin ja hirttää kiinni. Aivan kuin jotain olisi välissä. Mutta välissä ei kuitenkaan ole mitään ja rattaat on ehjiä ja kosketukset on ok. Mikäköhän ..ttu siellä on?
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » To Kesäkuu 23. 1:28:50 2005

ettei se varttikierroksella kiristäminen olisi tehnyt tehtäväänsä. varttikierros on pitkä matka, kun sitä pyörintämomenttia tutkitaan.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » To Kesäkuu 23. 7:11:43 2005

Hectori kirjoitti:ettei se varttikierroksella kiristäminen olisi tehnyt tehtäväänsä. varttikierros on pitkä matka, kun sitä pyörintämomenttia tutkitaan.
Mutta vaikuttaako se juur noihin rattaisiin? Ja toinen juttu, miksi se mutteri oli niin löysä kääntää? Eikös sen pitännyt olla aika piukkaan väännetty, vai tarkotettiinko että uudella krympillä se on piukka vääntää? Muistaakseni se oli kyllä tommonen ennen kiristystäkin.

Tässä välissä muuten iso kiitos vaivan näöstä. Tää on taas sellanen alue, josta mulla ei ole mitään käytännön tietoa.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

poikelin
Viestit: 100
Liittynyt: Ma Lokakuu 7. 20:37:28 2002
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja poikelin » To Kesäkuu 23. 12:43:07 2005

Jotta vie perä jollekin jehulle joka on tehnyt kiinteitä holkkeja. Sellainen ja pinjonin pultti pyssyllä kiinni. Kestää.

Jos pikkurattaa alkaa hirttämään ni oletettavasti perä ei elonkorjuuta elävänä nää. Pellonlaidasta ittensä saattaapi toki löytää.

Niin ja väärällä säädöllä rikot vain välityksenkin.

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » To Kesäkuu 23. 13:21:10 2005

Yritin tuolla aiemmin vihjailla että pitäiskö toikin huolto tehdä kunnolla, kun jos pinjoni löystytetään tsekataan sen jälkeen kaikki perän perusasiat. Uskomaton viestien määrä ja sähläys :)

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » To Kesäkuu 23. 19:33:05 2005

Joo'o... Väänsin vittuuntuneena tuossa jatkoputkilla vetareita erisuuntiin siinä toivossa että paikat aukeaisi, mutta sokka narahti poikki. Kumma juttu, kun se jumittava pikkuratas kuitenkin liikkuuyhdessä kohdassa ihan ilman ongelmia. Onko jollain ehdotuksia ennen kuin sysään akselin syrjään odottamaan totaalista remonttia ja lukkoa?
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » To Kesäkuu 23. 21:13:53 2005

Minkäs oloisia ja hintaisia lukkoja olisi olemassa?
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

Bootsi
Viestit: 2767
Liittynyt: To Joulukuu 25. 23:41:05 2003

Viesti Kirjoittaja Bootsi » To Kesäkuu 23. 21:31:55 2005

MouTine kirjoitti:Minkäs oloisia ja hintaisia lukkoja olisi olemassa?
jos tonnilla saat, se on halpa tai rikki. :evil:

NiceMan
Viestit: 1480
Liittynyt: Ti Huhtikuu 8. 23:45:03 2003
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NiceMan » Pe Kesäkuu 24. 1:21:08 2005

1000e maksaa suurinpiirtein uusi lukko saksasta.
Suomessa 1500e.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo STW 2.3 2008 (Myyty)
Ford Mondeo 2.0EcoBoost 2011 (Käytis)
http://theniceman.com/
Jäsen 629
ISÄ 05.09.2011 23:17

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » La Kesäkuu 25. 2:31:29 2005

MouTine kirjoitti: Mutta vaikuttaako se juur noihin rattaisiin? Ja toinen juttu, miksi se mutteri oli niin löysä kääntää? Eikös sen pitännyt olla aika piukkaan väännetty, vai tarkotettiinko että uudella krympillä se on piukka vääntää? Muistaakseni se oli kyllä tommonen ennen kiristystäkin.

Tässä välissä muuten iso kiitos vaivan näöstä. Tää on taas sellanen alue, josta mulla ei ole mitään käytännön tietoa.
perä on kokonaisuus, jossa kaikkien pitäisi pelata yhteen. vaikea on näin korvakuulolta kertoa miksi ei toimi, mutta jos ei perä pyöri vapaasti, niin silloin on aina jotain vikaa. minkä taisit jo huomatakin, kun jatkoputkella yritit paikkoja aukaista.

mun mielestä olisi nyt viisainta sysätä perä hetkeksi sivuun, kunnes sen saat kunnolla purettua ja kasattua oikein, uusilla osilla. joko siellä on ne rattaat vaurioitunut?
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » Su Kesäkuu 26. 21:50:07 2005

Ei sieltä mitään ole vaurioitunut ja rattaat on ehjiä. Jostain syystä vaan keskitapilla olevista pikkurattaista toinen ei liiku kuin vähän. Kukakohan tuosta tekisi ehjän? Täytyy varmaan itse koittaa... No niin kauan kuin auton alla oleva toimii, niin ei hätää.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » Su Kesäkuu 26. 23:34:45 2005

MouTine kirjoitti:Ei sieltä mitään ole vaurioitunut ja rattaat on ehjiä. Jostain syystä vaan keskitapilla olevista pikkurattaista toinen ei liiku kuin vähän. Kukakohan tuosta tekisi ehjän? Täytyy varmaan itse koittaa... No niin kauan kuin auton alla oleva toimii, niin ei hätää.
Jospa hitusen purkaisit sitä niin saattaisit nähdä että pikkupyörä on leikannut kiinni tappiin?

Sitten tappi lähtee pyörimään mukana kun sokka antaa periksi tai ratas halkeaa rasituksessa ja se on sitten poks....
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » Ma Kesäkuu 27. 23:37:07 2005

noin vertauskuvainnollisesti yhdyn ukormiin.

purkaminen on ainoa keino varmistua vaurion laadusta.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » Ti Kesäkuu 28. 0:15:05 2005

Juu en minä sitä lähde väkisin auton alle avattavaksi asentamaan. Antaa nyt olla tuossa kunnes motivaatiota taikka pakottavaa tarvetta tulee. Sitähän voisi vaikka itse koittaa avata. Siitä ei ainakaan vahinkoa synny.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

Cosesc
Viestit: 1602
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 8:24:26 2001
Paikkakunta: Raswajokilaakso

Viesti Kirjoittaja Cosesc » Ti Kesäkuu 28. 0:31:19 2005

Tietyt asiat kannattaa oikeasti antaa sellaisten henkilöiden tehtäväksi jotka oikeasti OSAA ne hommat. Ettei käy niin että vitosen mies tekee kympin vahingon.. :? :?
Ford Sierra cosworth 4x4 GrA
Ford Sierra RS cosworth GrA
MB 814 huoltoauto
Honda CR500R
Honda CRF450R -08
Yamaha DT 175 MX -80
Yamaha YZ 490 -84

"KAIKEN SAA RIKKI"

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » Ti Kesäkuu 28. 0:43:12 2005

Cosesc kirjoitti:Tietyt asiat kannattaa oikeasti antaa sellaisten henkilöiden tehtäväksi jotka oikeasti OSAA ne hommat. Ettei käy niin että vitosen mies tekee kympin vahingon.. :? :?
Niin, oot ihan oikeessa. Ajatus oli ihan vaan kurkata mitä sielä on tapahtunut. Antaa sen sitten jonkun spesialistin kasata.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

Bootsi
Viestit: 2767
Liittynyt: To Joulukuu 25. 23:41:05 2003

Viesti Kirjoittaja Bootsi » Ke Kesäkuu 29. 19:34:57 2005

Tuo (ison) atlaksen keskitapin kiinnileikkaaminen, on ilmeisesti aika yleinen vika.
Siksipä onkin rempan yhteydessä tapana tehdä tappiin pituus-suunnassa ura, jota pitkin öljy pääsee paremmin pikkurattaille. :wink:

heka
Viestit: 925
Liittynyt: Ma Kesäkuu 14. 23:40:19 2004
Paikkakunta: suomi

Viesti Kirjoittaja heka » Pe Heinäkuu 1. 16:15:20 2005

kukahan tai missä pystyis poraamaan atlaksen keskitapille uuden reiän tapin vapaaseen päähän on niin pirun kovaa ainetta ja pitäis olla melko pitkä pora että menee läpiasti
pohjanmaalla mieluiten
#914
Bmw 320 m-sport e46 -04 käyttövessa
Taunus coupe 2.0 -74 datsun power (vaiheessa)
Toyota Corolla dx -81 orginal
Honda cb600f hornet -07

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » La Heinäkuu 2. 17:15:19 2005

jokainen moottorikoneistamo ja suurin osa muistakin koneistamoista tekee.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

Vastaa Viestiin