Cologne öljypumpunakselin irroitus

Keskustelu liittyen vanhempaan Ford kalustoon.

Valvoja: CRSC Hallitus

Yamppa
Viestit: 113
Liittynyt: Ke Marraskuu 20. 11:28:49 2002
Paikkakunta: Porvoo

Cologne öljypumpunakselin irroitus

Viesti Kirjoittaja Yamppa » Ke Kesäkuu 1. 20:14:10 2005

Ongelma on seuraavanlainen, kuten cologneja ruuvanneet tietää pyöritetään öljypumppua kuusikulmaisella akselilla virranjakajan avustuksella. Nyt kun virranjakaja on poissa niin akseli jäi paikalleen eikä sitä mahdu ronkkimaan helposti irti. Tuntuu olevan vielä aika tiukassa eli onkohan menossa se alapää siitä akselista pyöreäksi. Pirun pieni reikä on mistä se pitäisi kaivaa ylös. Onko jollain kokemusta/ideoita vastaavan irroituksesta?

Hessu
Viestit: 1284
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 8:25:15 2002
Paikkakunta: Sastamala

Viesti Kirjoittaja Hessu » Ke Kesäkuu 1. 20:43:55 2005

Akselissa kuuluu olla eräänlainen sokka öljypumpun puolella, eli akselin ei pidäkään nousta virranjakajan aukon kautta pois. Suurella voimalla saattaa ehkä tulla, mutta sitten sokka putoaa ties minne eikä varmaan tee hyvää...
Ford Orion 1.6 GL aut. -83 MR, Fiesta Mk1 Jester Kitcar

Yamppa
Viestit: 113
Liittynyt: Ke Marraskuu 20. 11:28:49 2002
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Yamppa » Ke Kesäkuu 1. 21:04:28 2005

Mielenkiintoista, nimittäin kahdessa mistä olen purkanut niin on noussut mukana. Mutta hyvä tietää tuokin:) kiitän tiedosta

RS2600
Viestit: 99
Liittynyt: Pe Elokuu 30. 18:48:59 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja RS2600 » Ke Kesäkuu 1. 22:49:58 2005

Kyllä mullakin on noussu se kuusio-akseli virranjakajan mukana ylös..
Pitääpä katsoa korjaus oppaasta miten sen kuuluis olla kiinni.

TaneEsko
Viestit: 56
Liittynyt: Su Heinäkuu 11. 21:29:24 2004
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja TaneEsko » Ke Kesäkuu 1. 23:00:37 2005

Juu peltinen lukitus"prikka" siellä kuuluu olla ,väkisin vetäsemällä saa akselin pois ja sit prikka löytyy öljypohjasta(toivottavasti) .
Taunus GT Coupe -73
Escort Estate -72
V6 Mondeo -00
Yamaha FJR -09

Hessu
Viestit: 1284
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 8:25:15 2002
Paikkakunta: Sastamala

Viesti Kirjoittaja Hessu » To Kesäkuu 2. 7:47:15 2005

Olen myös joskus avannut koneen, josta se prikka on puuttunut. Tarkoituksena on varmaan, että jos akseli on liian lyhyt sopimattoman/kuluneen virranjakajan ym. takia, niin jakaja lakkaa pyörimästä ennen kuin öljypumppu seisahtuu.
Ford Orion 1.6 GL aut. -83 MR, Fiesta Mk1 Jester Kitcar

razorass
CRSC jäsen 2014
Viestit: 1018
Liittynyt: Ti Heinäkuu 15. 22:30:32 2003
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja razorass » To Kesäkuu 2. 8:50:06 2005

Sopiva muoviputken tai letkunpätkä jonka työntää akselin päälle ja vetää pois. JOS siellä ei ole sokkaa paikallaan. Yhtään akselia en ole nähnyt pyöristyneenä, katkenneena kylläkin.

Sokan puuttuessa kannattaa jakaja nostaa aina varovasti paikaltaan ettei esimerkiksi jakajaan hetkellisesti takertunut akseli putoa öljypohjaan tms.
Mitään muuta käytännön merkitystä sillä sokalle ei toiminnan kannalta ole.
Jaguar Xj6 series 1 swb V8
Daimler Double Six 6.0 V12
Jaguar Xj6 Sovereign 4.0
Jeep Grand Cherokee Limited 5.2 v8
Porsche 356 speedster replica
Ford sierra rs cosworth replica v8
Focus..

Vastaa Viestiin