5.5:1 enkku välitys ?

Keskustelu liittyen vanhempaan Ford kalustoon.

Valvoja: CRSC Hallitus

Markus
Viestit: 790
Liittynyt: Ti Syyskuu 3. 10:40:17 2002
Paikkakunta: Järvelä

5.5:1 enkku välitys ?

Viesti Kirjoittaja Markus » Pe Toukokuu 27. 18:41:18 2005

Onko moista välitystä olemassakaan britti akseliin?
Autoracingin tai Burton Powerin luetteloista ei moista löydy.

Onko tietoa voiko esim SF pyörä loihtia moisen vällärin?

(on muuten nykyään SSF-pyörä oy )
Viimeksi muokannut Markus, Pe Toukokuu 27. 22:49:48 2005. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Bootsi
Viestit: 2767
Liittynyt: To Joulukuu 25. 23:41:05 2003

Viesti Kirjoittaja Bootsi » Pe Toukokuu 27. 18:47:11 2005

ainakin 5.3 löytyy vai eikö riitä??

northwest
Viestit: 1322
Liittynyt: Ke Marraskuu 27. 17:28:24 2002
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja northwest » Pe Toukokuu 27. 19:36:12 2005

Käsittääkseni ata on tehnyt noita.Kestosta jostain tullut korviin ettei maailman paras?
Multa jäänee 5.3 ylimääräiseksi jos kelpaa.Laitan 5.83:sen omaan kotteroon.
Jäsen 403
ford fiesta 1.6 rwd -77(kilpuri,toistaiseksi telakalla)
Mitsu L200 4wd Magnum-07(kärrynveturi)
-ford on ainoa kilpa-auto.

Markus
Viestit: 790
Liittynyt: Ti Syyskuu 3. 10:40:17 2002
Paikkakunta: Järvelä

Viesti Kirjoittaja Markus » Pe Toukokuu 27. 21:24:24 2005

northwest kirjoitti:Käsittääkseni ata on tehnyt noita.Kestosta jostain tullut korviin ettei maailman paras?
Multa jäänee 5.3 ylimääräiseksi jos kelpaa.Laitan 5.83:sen omaan kotteroon.
Mulla on nyt 5:3 ja tosiaan uusien asianhaarojen valossa kaipaisin hiukan tiehämpää välläriä. Ideana että Ahvenistolla pääsis kaikki suolenkin kurvit luukuttaa kolmosella ja että pääsuoralla jo ennen tornia ois vitonen silmässä. Mutta luulen että mulle taasen 5:83 ois jo turhan tiheä nyt kun ei oo paljosta kiinnni.

Oletko millaiseen hintaan luopumassa tuosa 5:3 sta noita kun sais olla varallekkin. Mulla ois yks lukollinen murikka vailla välitystä.
Viimeksi muokannut Markus, Pe Toukokuu 27. 22:03:07 2005. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Jallu
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6559
Liittynyt: Ti Kesäkuu 25. 11:25:15 2002
Paikkakunta: Helsinki..... #54

Viesti Kirjoittaja Jallu » Pe Toukokuu 27. 22:03:01 2005

Lisää voimaa ja pitoa ;) Sillähän se kompensoituu.
Escort mk1 -70
Transit mk1 -77
Taunus mk3 -81
Toyota Hilux Surf SSR-X Wide Body
Pontiac Trans Am 400 -76

Markus
Viestit: 790
Liittynyt: Ti Syyskuu 3. 10:40:17 2002
Paikkakunta: Järvelä

Viesti Kirjoittaja Markus » Pe Toukokuu 27. 22:04:23 2005

Jallu kirjoitti:Lisää voimaa ja pitoa ;) Sillähän se kompensoituu.
totta, mutta asia kerrallaan...

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » La Toukokuu 28. 10:31:58 2005

Brittiperään on kotimainen ata tehnyt 5.57 välitystä joka on kestänyt hyvin rallikäytössä starleteissa joissa ford vetopyörästö. Brittivälitysten laatu on heitelly paljonki eri valmistajista johtuen (jälleenmyyjät myyvät joskus halpaa paskarautaa täyteen hintaan). 5.8 saattaa olla lyhytikäinen brittiperään koska pikkupyörällä ei montaa hammasta enää jää joten kannattaa harkita tarkkaan. Kyselin tässä hiljakkoin SF pyörältä välityksiä Atlakseen mm. 5.85:ta ja sanoivat että tekevät vain isoja eriä ja heille tulee uusi osasto tulevaisuudessa jossa voidaan valmistaa näitä kisajuttuja, joten ei taida saada välityksiä brittiinkään. Enkuissa semmonen kuin KAM differential valmistaa Atlakseen ja kossuun välityksiä, netissä ei mainintaa brittiperästä.

northwest
Viestit: 1322
Liittynyt: Ke Marraskuu 27. 17:28:24 2002
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja northwest » La Toukokuu 28. 12:00:28 2005

Ralli.netissä kauppaa kaveri 5.83 välitystä englantilaiseen,jos oikein laskeskelin niin siinä olisi hammasluvut 11x53.Kun soittelin ja kyselin kertoi 15 jo asentaneensa eikä ole rikkoutunut vielä yhtään :|
-mikä lienee sitten se kestävä hammasyhdistelmä,kuullut olisin ettei 10-hampainen pikkupyörä olisi kestävä...
Jäsen 403
ford fiesta 1.6 rwd -77(kilpuri,toistaiseksi telakalla)
Mitsu L200 4wd Magnum-07(kärrynveturi)
-ford on ainoa kilpa-auto.

Markus
Viestit: 790
Liittynyt: Ti Syyskuu 3. 10:40:17 2002
Paikkakunta: Järvelä

Viesti Kirjoittaja Markus » La Toukokuu 28. 12:22:29 2005

kertokaas nyt vielä miten noi välitykset lasketaan hampaista?

Eikös se ollu että isommat hammasluvut jaetaan pienemmällä?

Bootsi
Viestit: 2767
Liittynyt: To Joulukuu 25. 23:41:05 2003

Viesti Kirjoittaja Bootsi » La Toukokuu 28. 17:03:06 2005

Markus kirjoitti:kertokaas nyt vielä miten noi välitykset lasketaan hampaista?

Eikös se ollu että isommat hammasluvut jaetaan pienemmällä?
just..
ja on se välitys yleensä stanssattuna hammasrattaisiinkin.

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » Su Toukokuu 29. 20:56:38 2005

Muistelisin että 5.8 ei ole pikkupyörällä kuin luokkaa 6-7 hammasta joten niitä on kyllä sulanut, kaikki riippuu onko se tehty oikeesti hyvästä materiaalista ja vaikka oliskin niin kovilla on. Suosittelisin Atlasta, aidot ford-miehet ei vieraita periä laita :wink:

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Su Toukokuu 29. 23:54:12 2005

SHR kirjoitti:Suosittelisin Atlasta, aidot ford-miehet ei vieraita periä laita :wink:
Miehen puhetta...
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Markus
Viestit: 790
Liittynyt: Ti Syyskuu 3. 10:40:17 2002
Paikkakunta: Järvelä

Viesti Kirjoittaja Markus » Ma Toukokuu 30. 9:24:55 2005

SHR kirjoitti:Muistelisin että 5.8 ei ole pikkupyörällä kuin luokkaa 6-7 hammasta joten niitä on kyllä sulanut, kaikki riippuu onko se tehty oikeesti hyvästä materiaalista ja vaikka oliskin niin kovilla on. Suosittelisin Atlasta, aidot ford-miehet ei vieraita periä laita :wink:
Juu kyllä tässä on kovasti vieraita periä vältetty :roll: . Atlas on ollut mietintämyssyn alla mutta en oo vielä nähny sitä tarpeelliseks kun enkku ei oo mainittavammin poikinu.

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja TAp » Ma Toukokuu 30. 10:32:15 2005

rattaisiin on usein stanssattu hammasluvut, joten laskutikkua joutuu käyttämään;

5.3 ja 5.57 ero ei oo suuri, eli jos nyt sulla on 7500 rpm 5.3:lla, niin
samaan vauhtiin 5.57:lla tarvii 7880 rpm.
tai toisin päin: 5.57:lla vaihdat 7.500:ssa siinä missä on nyt 7140 rpm.

Markus
Viestit: 790
Liittynyt: Ti Syyskuu 3. 10:40:17 2002
Paikkakunta: Järvelä

Viesti Kirjoittaja Markus » Ma Toukokuu 30. 13:46:13 2005

TAp kirjoitti:rattaisiin on usein stanssattu hammasluvut, joten laskutikkua joutuu käyttämään;

5.3 ja 5.57 ero ei oo suuri, eli jos nyt sulla on 7500 rpm 5.3:lla, niin
samaan vauhtiin 5.57:lla tarvii 7880 rpm.
tai toisin päin: 5.57:lla vaihdat 7.500:ssa siinä missä on nyt 7140 rpm.
Joo ei siinä kyllä kovin suuri ero ole . Mutta tuolla pienellä erolla vois jäähä kierroksesta pari vaihtokohtaa pois kun nyt on ihan siinä hilkulla ajaako suolenkin kolmosella vai kakosella. En vaan keskiviikkona päässy kellosta katsomaan kumpi on nopeampi kakkosella vai kolmosella suolta ylös.

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » Ma Toukokuu 30. 17:14:21 2005

Taitaa olla niin että parhaaseen tulokseen pääsee virittämällä konetta ja panostamalla hyvään vetoalueeseen, vaihteistokin ratkasee tossa tapauksessa jos kone on polvillaan jollain kierrosalueella, tehokas ja vääntävä motti peittoaa pienet välitysvirheet :wink: Niin ja jos koneeseen tulee kunnolla löylyä tarvitaan taas Atlas jne jne :)

Markus
Viestit: 790
Liittynyt: Ti Syyskuu 3. 10:40:17 2002
Paikkakunta: Järvelä

Viesti Kirjoittaja Markus » Ma Toukokuu 30. 21:20:52 2005

SHR kirjoitti:Taitaa olla niin että parhaaseen tulokseen pääsee virittämällä konetta ja panostamalla hyvään vetoalueeseen, vaihteistokin ratkasee tossa tapauksessa jos kone on polvillaan jollain kierrosalueella, tehokas ja vääntävä motti peittoaa pienet välitysvirheet :wink: Niin ja jos koneeseen tulee kunnolla löylyä tarvitaan taas Atlas jne jne :)

Onhan se selvä että 30 heppaa lisää niin kierros aika paranee. Onneksi on muitakin tapoja saaha vauhtia kun tehon lissäminen. Toi on totta että jos nyt ois mahdollista saaha lisää voimaa niin pelkästään se ei riitä pitää tosiaan tehdä kokonaan uus taka-akseli lukkoinen välityksineen jarruineen jne. jne niin hippasen tulee kiiru ennen kauden avausta. :(

ja vaikka sitä voimaa ois kuinka perkeleesti niin ei se kyllä haitaksi se oikea välityskään olisi. :lol:

Noh onneksi ajamisen opettelu on ilmaista, sekin parantaa aikoja :D

Vastaa Viestiin