Pyöränlaakerit Isoon-Atlakseen?

Keskustelu liittyen vanhempaan Ford kalustoon.

Valvoja: CRSC Hallitus

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Pyöränlaakerit Isoon-Atlakseen?

Viesti Kirjoittaja MouTine » Ke Toukokuu 25. 15:55:48 2005

Laakerin vaihto. En ole ennen perän lakruja vaihdellut ja haulla lueskelin läpi. Onko jotain kikkoja? Jotain normaalia hankalampaa? Pitääkö muistaa jotain erityistä? Miten menee ihan perusteiltaan? Ja eikai tarvi mitään erityistyökaluja? Kiitos...
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

razorass
CRSC jäsen 2014
Viestit: 1018
Liittynyt: Ti Heinäkuu 15. 22:30:32 2003
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja razorass » Ke Toukokuu 25. 22:58:13 2005

Rälläkällä ulkokooli halki ja paskaksi, kuulat tulee tässä kohtaa syliin. Rälläkällä ohenna lukkorengas ja sisäkooli yhdestä kohtaa. Lyö paskaksi eli halki. Pistä akseli pakkaseen ja laakeri / lukkorengas lämpöön, älä kuitenkaan grillaa rasvoja/tiivisteitä laakerista.
Ota akselin päälle juuri ja juuri menevä rautaputki + iso lyömäsoitin. Paisko laakeri paikalleen, paisko lukkorengas paikalleen. Rautaputken + lyömän käytön varmaan jokainen oivaltaa.

nätti ja valmis

edit; Hienoperseet voi viritellä tuohon kaiken maailman ulosvetäjiä ja juttuja, mutta minä teen aina näin.
Jaguar Xj6 series 1 swb V8
Daimler Double Six 6.0 V12
Jaguar Xj6 Sovereign 4.0
Jeep Grand Cherokee Limited 5.2 v8
Porsche 356 speedster replica
Ford sierra rs cosworth replica v8
Focus..

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » Ke Toukokuu 25. 23:36:58 2005

Kiitos! Juuri tämmöstä selventävää kaipasin. Kaverilla pitäs olla joku asiaan kuuluva putki, mutta pelkään vaan sen olevan liian lyhyt koska kaveri on Escort miehiä.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

heka
Viestit: 925
Liittynyt: Ma Kesäkuu 14. 23:40:19 2004
Paikkakunta: suomi

Viesti Kirjoittaja heka » Ke Toukokuu 25. 23:54:38 2005

vesijohtoputkea lvi liikkeestä vois hyvinki löytyy sopivaa paksuutta :wink:
#914
Bmw 320 m-sport e46 -04 käyttövessa
Taunus coupe 2.0 -74 datsun power (vaiheessa)
Toyota Corolla dx -81 orginal
Honda cb600f hornet -07

poikelin
Viestit: 100
Liittynyt: Ma Lokakuu 7. 20:37:28 2002
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja poikelin » To Toukokuu 26. 6:40:42 2005

Sain pari pientä kommenttia kun öljyinen vetari makasi mansikkalaatikoiden päällä pakastimessa. Laakeri lämpes auton katolla kesäpäivänä. Saavat olla näin useamman tunnin.

Viimeks sain laakerin vain pudotettua vetariin kun tuli välystä sen verran reilusti. Varoituksen sana on sitten se että homma kerralla valmiiks. Jos se laakeri hirttää ennenaikojaan kiinni on työtä ja tuskaa saada se perille.

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » To Toukokuu 26. 7:10:03 2005

Tarkotus olisi saada koko homma molemmin puolin tänä iltana valmiiksi. Mutta jos vaan vanhat merkit paikkansa pitävät niin kesken jää yli vknlopun.

Pakastinta ei ole käytössä, mutta kraanavesi saa ajaa asiansa. Lämmitys kyllä onnistuu kuumailmapuhaltimella.

Mites se jarrukilpi? Tarviiko siinä katkaista jarrulinjat? Pitääkö taas ilmata?
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

poikelin
Viestit: 100
Liittynyt: Ma Lokakuu 7. 20:37:28 2002
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja poikelin » To Toukokuu 26. 7:34:19 2005

Kyllä vetari tulee laakereineen ulos kilven läpi. Kraanavesi ei taida riittää jäähdyttämään tarpeeks. Pakastimessa pari-kolme tuntia ja vetari on tarpeeks kylmä.

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » To Toukokuu 26. 11:07:52 2005

Entinen työpaikkani Fordi lupasi sponsoroida kylmä-spräädällä. Katotaan...
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

poikelin
Viestit: 100
Liittynyt: Ma Lokakuu 7. 20:37:28 2002
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja poikelin » To Toukokuu 26. 11:09:18 2005

Sekin toimii. Tarpeeks kylmä kun kieli jää kiinni eli vosu tallille.

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » To Toukokuu 26. 12:34:24 2005

Tarviiko se lukkorengas olla ihan punainen?
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

Tinde
Viestit: 710
Liittynyt: Ma Helmikuu 4. 14:55:47 2002
Paikkakunta: Vammala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tinde » To Toukokuu 26. 13:01:55 2005

MouTine kirjoitti:Tarviiko se lukkorengas olla ihan punainen?
Vanhan Ford-asentajan määritelmän mukaan "luteen v**un värinen".
Käytännössä semmoinen että alkaa juuri punertamaan.

poikelin
Viestit: 100
Liittynyt: Ma Lokakuu 7. 20:37:28 2002
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja poikelin » To Toukokuu 26. 13:08:21 2005

No mulla laakerit lukkoineen oli +35 helteessä mustalla auton katolla muutaman tunnin. Niin kuumat että just käsissä pystyi hyppyyttämään. Vetari oli sitten taas se -18 mikä pakastimessa oli kylmyyttä. Lämpötilaero ratkaisee tietty. Ja niinkuin sanoin niin meni ihan käsipelein pudottamalla, nopeasti, ilman takomista.

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » To Toukokuu 26. 13:47:16 2005

No hittoako minä tässä arvuuttelemaan. Kerron sitten illalla miten meni. Kylmä-spray ja kuumailmapistooli aseina...
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » To Toukokuu 26. 14:10:43 2005

Tinde kirjoitti:
MouTine kirjoitti:Tarviiko se lukkorengas olla ihan punainen?
Vanhan Ford-asentajan määritelmän mukaan "luteen v**un värinen".
Käytännössä semmoinen että alkaa juuri punertamaan.
EEEEEIIIIIIIIIII
missään nimessä punertamaan.
silloin osa on jo menetetty.
tää lukko on karkastu ja jos vedät edes vähän punaiseksi se on jo meltoa.

vaaaaaaalean )sininen on maksimissaan muuttunut väri ja sielläkin erittäin lähellä normaali väriä.

mieluimmin ota uuni käyttöön ja 300 mittariin ja osa sinne
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

Tinde
Viestit: 710
Liittynyt: Ma Helmikuu 4. 14:55:47 2002
Paikkakunta: Vammala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tinde » To Toukokuu 26. 15:41:15 2005

sierra friikki kirjoitti:
Tinde kirjoitti:
MouTine kirjoitti:Tarviiko se lukkorengas olla ihan punainen?
Vanhan Ford-asentajan määritelmän mukaan "luteen v**un värinen".
Käytännössä semmoinen että alkaa juuri punertamaan.
EEEEEIIIIIIIIIII
missään nimessä punertamaan.
silloin osa on jo menetetty.
tää lukko on karkastu ja jos vedät edes vähän punaiseksi se on jo meltoa.

vaaaaaaalean )sininen on maksimissaan muuttunut väri ja sielläkin erittäin lähellä normaali väriä.

mieluimmin ota uuni käyttöön ja 300 mittariin ja osa sinne
Myönnetään että määritelmä oli hieman vaikeasti avautuva.
Määritelmän mukainen väri näyttäisi olevan Bofors:n prujusta katsottuna ~550-600°C, tämän pitäisi vielä olla tarpeeksi alhainen, paremmin materiaalitekniikkaa tietävät korjatkoon.

Eipä ole äijä kertonut 25-vuotisen automekaanikkouransa aikana yhdenkään lukkorenkaan irronneen, minä ainakin uskallan jatkossakin vetää omilla laitteillani kuten tähänkin asti.
Viimeksi muokannut Tinde, To Toukokuu 26. 15:43:49 2005. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Tero_s
Viestit: 179
Liittynyt: To Heinäkuu 3. 10:51:10 2003
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Tero_s » To Toukokuu 26. 15:43:09 2005

Taisipa fordin korjaamo-ohje kertoa että punaiseksi vedetään. Ahdistuksen suuruudestahan voi laskea tarvittavan lämpötilaeron akselille ja holkille. Jos holkki jää kylmäksi eikä mene paikoillee pudottamalla tulee hommasta susi.

Tuskin on karkaistu holkki, kun siihen ford manuaalin mukaan porataan reikä ja sitten jatketaan meisselillä. Jotain crmo-seosta korkeintaan.

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » To Toukokuu 26. 21:44:51 2005

No niin, urakka ohi! Nyt perä ei pidä mitään ääntä! Käsittämätöntä, mikä ero edelliseen. No ihmekkös tuo, kun vasen laakeri oli ulkokehältään halki ja osa kuulista pitkin akseliputkea.

Vetarit lähti liukkarivasaralla yhdellä lyönnillä per puoli. Laakeri meni ihan sillä erikois-työkalu-putkella lyömällä nätisti ja lukkorengasta puhallettiin muutama minuuttii normaalilla lämpöpuhaltimella. Rengas asettui normaalilla putkella mänttäämisellä. Isoin työ oli rälläköidä ja hakata vanhat pois akselista.

Mutta nyt on vähän vitun hyvä! Ainoastaan harmittaa, että ois pitäny satsata SKF:n lakruihin kun kerta vika oli tuossa.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

razorass
CRSC jäsen 2014
Viestit: 1018
Liittynyt: Ti Heinäkuu 15. 22:30:32 2003
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja razorass » Ma Toukokuu 30. 10:01:24 2005

MouTine kirjoitti:No niin, urakka ohi! Nyt perä ei pidä mitään ääntä! Käsittämätöntä, mikä ero edelliseen. No ihmekkös tuo, kun vasen laakeri oli ulkokehältään halki ja osa kuulista pitkin akseliputkea.

Vetarit lähti liukkarivasaralla yhdellä lyönnillä per puoli. Laakeri meni ihan sillä erikois-työkalu-putkella lyömällä nätisti ja lukkorengasta puhallettiin muutama minuuttii normaalilla lämpöpuhaltimella. Rengas asettui normaalilla putkella mänttäämisellä. Isoin työ oli rälläköidä ja hakata vanhat pois akselista.

Mutta nyt on vähän vitun hyvä! Ainoastaan harmittaa, että ois pitäny satsata SKF:n lakruihin kun kerta vika oli tuossa.
No jotta hjuva tuli! Älä turhaan sure skf:iä. En ole eroa huomannut vaikka olisi halvemmat asentanut. Mulla on nyt toisella puolella koyot ja toisella puolella pingpong-mitkä-sattu-löytymään-just-sillon -laakerit ja hyvin pyörii.

Lämmöstä; Olenpa joskus sen lukkorenkaan asentanut hätätilassa _lähes_ kylmiltäänkin. Sopivasti raivoa ja perille meni.
Jaguar Xj6 series 1 swb V8
Daimler Double Six 6.0 V12
Jaguar Xj6 Sovereign 4.0
Jeep Grand Cherokee Limited 5.2 v8
Porsche 356 speedster replica
Ford sierra rs cosworth replica v8
Focus..

heka
Viestit: 925
Liittynyt: Ma Kesäkuu 14. 23:40:19 2004
Paikkakunta: suomi

Viesti Kirjoittaja heka » Ma Toukokuu 30. 12:17:09 2005

vielä kysymystä eli mistä löytyy isoon atlakseen laakerit ja lukkorenkaat
tarvikeliikkeessä ei ollu
joku laakeriliike?
foordi?

olis sama operaatio edessä
#914
Bmw 320 m-sport e46 -04 käyttövessa
Taunus coupe 2.0 -74 datsun power (vaiheessa)
Toyota Corolla dx -81 orginal
Honda cb600f hornet -07

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » Ma Toukokuu 30. 12:29:40 2005

heka kirjoitti:vielä kysymystä eli mistä löytyy isoon atlakseen laakerit ja lukkorenkaat
tarvikeliikkeessä ei ollu
joku laakeriliike?
foordi?

olis sama operaatio edessä
Aika heikko firma on ollu mistä oot kyselly. Ite ostin paikallisesta varaosaputkasta ja löyty suoraan hyllystä. Laakerit on sarjoissa johon sisältyy lukkorenkaat. Mulla maksoi 38e molemmin puolin.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

heka
Viestit: 925
Liittynyt: Ma Kesäkuu 14. 23:40:19 2004
Paikkakunta: suomi

Viesti Kirjoittaja heka » Ma Toukokuu 30. 14:16:15 2005

no sitten pitää mennä jostain toisesta ko paikka josta kysyin on yleensä löytynyt nekin osat joita ei muualta saa ja sopivaan hintaan kun on noita foortiosia tullut sieltä ostettua melkopaljon :roll:
#914
Bmw 320 m-sport e46 -04 käyttövessa
Taunus coupe 2.0 -74 datsun power (vaiheessa)
Toyota Corolla dx -81 orginal
Honda cb600f hornet -07

Tero_s
Viestit: 179
Liittynyt: To Heinäkuu 3. 10:51:10 2003
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Tero_s » Ma Toukokuu 30. 16:18:42 2005

razorass kirjoitti: Lämmöstä; Olenpa joskus sen lukkorenkaan asentanut hätätilassa _lähes_ kylmiltäänkin. Sopivasti raivoa ja perille meni.
Varmasti sen lukkorenkaan saa paikoillaan vaikka lämmitäisi akselia kunhan on sopiva prässi. Ongelmia voi seurata siitä että höyläät kylmänä asentaessa lukkorenkaalla materiaalia vetoakselista tai vetoakselilla lukkorenkaasta, jolloin lukkorenkaan puristusvoima akseliin on jotain muuta kuin on tarkoitettu. Tästä voi seurata että lukkorengas on löysä ja irtoaa minkä jälkeen vetoakseli karkaa.

Kun asennus tehdään oikein, se tapahtuu lämmöllä kuten Tinde raapusti.

razorass
CRSC jäsen 2014
Viestit: 1018
Liittynyt: Ti Heinäkuu 15. 22:30:32 2003
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja razorass » Ma Toukokuu 30. 18:09:02 2005

Puhuiko joku kylmästä ja prässistä jotakin? Jos ei ymmärrä toista yhtään lämmittää tai jäähdyttää niin tyhmä täytyy olla. Olen noita ainakin 5 paria nyt parin vuoden sisään vaihtanut (eri peränvaihtojen yhteydessä) eikä sitä tarvitse sentään hehkuttaa asennusta varten. Kun ei aina ole haitekki vehkeitä kaikilla käsillä niin paras neuvoa konstit jotka kaikilta onnistuu, eli viskaa sen vetarin vaikka pakkaseen ja lukkorenkaan vaikka patterin tai hellan päälle. ja avot onnaa. Eikä lennä sälöt vetarista tai lukkorenkaasta. Normi vasara ja putkenpätkä riittää.

Ei tehdä yksinkertaisesta asiasta vaikeata niin kaikilla on muukavampi olla. jookosta? :wink:
Jaguar Xj6 series 1 swb V8
Daimler Double Six 6.0 V12
Jaguar Xj6 Sovereign 4.0
Jeep Grand Cherokee Limited 5.2 v8
Porsche 356 speedster replica
Ford sierra rs cosworth replica v8
Focus..

northwest
Viestit: 1322
Liittynyt: Ke Marraskuu 27. 17:28:24 2002
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja northwest » Ma Toukokuu 30. 19:45:51 2005

Työkaverini joka on ihan muutaman kerran asentanut lämpösovitteellisia laakereita yms,totesi että 100astetta on riittävä lämpö jos sovite on oikeaksi tehty.
Jäsen 403
ford fiesta 1.6 rwd -77(kilpuri,toistaiseksi telakalla)
Mitsu L200 4wd Magnum-07(kärrynveturi)
-ford on ainoa kilpa-auto.

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » Ma Toukokuu 30. 22:28:41 2005

Tuo mainitsemani kuumailmapuhallin on kyllä tähän oikein sopiva laite. Ja sellainenhan nyt on melkein jokaisella.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

Tero_s
Viestit: 179
Liittynyt: To Heinäkuu 3. 10:51:10 2003
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Tero_s » Ti Toukokuu 31. 0:08:57 2005

northwest kirjoitti:Työkaverini joka on ihan muutaman kerran asentanut lämpösovitteellisia laakereita yms,totesi että 100astetta on riittävä lämpö jos sovite on oikeaksi tehty.
Ahdistussovitteellinen laakeri on eri asia kuin ahdistussovitteellinen lukkorengas.

Vastaa Viestiin