atlaksen vahvistus tietoutta kaivataan

Keskustelu liittyen vanhempaan Ford kalustoon.

Valvoja: CRSC Hallitus

heka
Viestit: 925
Liittynyt: Ma Kesäkuu 14. 23:40:19 2004
Paikkakunta: suomi

atlaksen vahvistus tietoutta kaivataan

Viesti Kirjoittaja heka » Ti Tammikuu 11. 21:07:35 2005

elikkä avasin tanikan perän ja näytti tolta
tappi 1
tappi 2
tappi 3
niin oon ainakin ollu siinä käsityksessä että ton tapin pitäis olla ontto mutta täysin umpinaiseltahan se näyttää :?: :?: eli onko toi vakiona holkki vai umpitappi
#914
Bmw 320 m-sport e46 -04 käyttövessa
Taunus coupe 2.0 -74 datsun power (vaiheessa)
Toyota Corolla dx -81 orginal
Honda cb600f hornet -07

Bootsi
Viestit: 2767
Liittynyt: To Joulukuu 25. 23:41:05 2003

Re: atlaksen vahvistus tietoutta kaivataan

Viesti Kirjoittaja Bootsi » Ti Tammikuu 11. 21:54:11 2005

heka kirjoitti:elikkä avasin tanikan perän ja näytti tolta
tappi 1
tappi 2
tappi 3
niin oon ainakin ollu siinä käsityksessä että ton tapin pitäis olla ontto mutta täysin umpinaiseltahan se näyttää :?: :?: eli onko toi vakiona holkki vai umpitappi


Ontto :?: Kaikki mitä minä oon purkanut, on ollu umpi rautaa. :?

Brenda
Viestit: 3111
Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Brenda » Ti Tammikuu 11. 21:56:27 2005

samoin

Jallu
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6559
Liittynyt: Ti Kesäkuu 25. 11:25:15 2002
Paikkakunta: Helsinki..... #54

Viesti Kirjoittaja Jallu » Ti Tammikuu 11. 22:02:31 2005

Samoin
Escort mk1 -70
Transit mk1 -77
Taunus mk3 -81
Toyota Hilux Surf SSR-X Wide Body
Pontiac Trans Am 400 -76

heka
Viestit: 925
Liittynyt: Ma Kesäkuu 14. 23:40:19 2004
Paikkakunta: suomi

Viesti Kirjoittaja heka » Ke Tammikuu 12. 8:25:30 2005

jep no onkos tossa perässä jotain yleisesti hajoavaa kohtaa
#914
Bmw 320 m-sport e46 -04 käyttövessa
Taunus coupe 2.0 -74 datsun power (vaiheessa)
Toyota Corolla dx -81 orginal
Honda cb600f hornet -07

razorass
CRSC jäsen 2014
Viestit: 1018
Liittynyt: Ti Heinäkuu 15. 22:30:32 2003
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja razorass » Ke Tammikuu 12. 8:57:07 2005

Samoin

Rikki menee pikkurattaat ja tappi. Ensin pikkurattaat leikkaavat kiinni tappiin, sen jälkeen tapin kiinnityssokka katkeaa, tappi alkaa pyöriä ja syödä murikkaan soikeaa reikää. Jos tasauspyörästö ei antaudu ensin niin murikasta ja tasauspyörästöstä irtoava puru tekee ennemmin tai myöhemmin selvää myös välityksestä.
Jaguar Xj6 series 1 swb V8
Daimler Double Six 6.0 V12
Jaguar Xj6 Sovereign 4.0
Jeep Grand Cherokee Limited 5.2 v8
Porsche 356 speedster replica
Ford sierra rs cosworth replica v8
Focus..

Markus
Viestit: 790
Liittynyt: Ti Syyskuu 3. 10:40:17 2002
Paikkakunta: Järvelä

Viesti Kirjoittaja Markus » Ke Tammikuu 12. 11:20:28 2005

razorass kirjoitti:Samoin

Rikki menee pikkurattaat ja tappi. Ensin pikkurattaat leikkaavat kiinni tappiin, sen jälkeen tapin kiinnityssokka katkeaa, tappi alkaa pyöriä ja syödä murikkaan soikeaa reikää. Jos tasauspyörästö ei antaudu ensin niin murikasta ja tasauspyörästöstä irtoava puru tekee ennemmin tai myöhemmin selvää myös välityksestä.
näin on käynyt ...

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » Ke Tammikuu 12. 13:12:57 2005

razorass kirjoitti:Samoin

Rikki menee pikkurattaat ja tappi. Ensin pikkurattaat leikkaavat kiinni tappiin, sen jälkeen tapin kiinnityssokka katkeaa, tappi alkaa pyöriä ja syödä murikkaan soikeaa reikää. Jos tasauspyörästö ei antaudu ensin niin murikasta ja tasauspyörästöstä irtoava puru tekee ennemmin tai myöhemmin selvää myös välityksestä.
Näin kävi mullakin ELA Caprissa. Krunts kuului vaan jonka jälkeen armotonta kolinaa. Mutta hyvin veti siltikin. Puhuvat että tuo keskitappi pitäisi varmaistaa sokalla myös toisestakin päästä.

Tuota "uutta" 3.09:siä avatessani huomasin myös sokan katkenneen ja tappi pyöri kun vetareita pyöritti eri suuntin. Tappi tosin ei ollut päässyt liikkumaan ulos kuten edellisessä akselissa. Uusin sokan tietenkin alkuperäisenä Ford-osana.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

arnolds
Viestit: 22
Liittynyt: Ti Maaliskuu 25. 15:12:36 2003
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja arnolds » Ke Tammikuu 12. 18:10:28 2005

Markus kirjoitti:
razorass kirjoitti:Samoin

Rikki menee pikkurattaat ja tappi. Ensin pikkurattaat leikkaavat kiinni tappiin, sen jälkeen tapin kiinnityssokka katkeaa, tappi alkaa pyöriä ja syödä murikkaan soikeaa reikää. Jos tasauspyörästö ei antaudu ensin niin murikasta ja tasauspyörästöstä irtoava puru tekee ennemmin tai myöhemmin selvää myös välityksestä.
näin on käynyt ...
Niin myös.
Virtasalmella jäi Capri viivalle just ku alko olla kivaa

Bootsi
Viestit: 2767
Liittynyt: To Joulukuu 25. 23:41:05 2003

Viesti Kirjoittaja Bootsi » Ke Tammikuu 12. 18:26:58 2005

Mulla halkes koko tuo tasauspyörästön "runko", molemmilta puolilta siitä tapinreijän kohdalta katki?!?! Sinnikkäästi tultiin vielä kotiin asti n.3 km. (takertelua/meteliä) Kotipihalla kun auton alle kurkin ja perämurikkaa koskin, niin se oli niin kuuma ettei avo kämmentä voinut päällä pitää.

Niin, lienee syytä mainita että se oli n.s. pikku atlas. :?

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » Ke Tammikuu 12. 22:41:03 2005

Lämpiää muten tollanen ehjäkin perämollukka kovassa ajossa ihan kiitettävästi.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

Seppo
Viestit: 120
Liittynyt: Ma Joulukuu 24. 14:11:31 2001

Viesti Kirjoittaja Seppo » Ke Tammikuu 12. 22:57:50 2005

On tullut vastaan Caprin isoissa atlaksissa kahdenlaista tasauspyörästön pikkurattaiden tappia:
Toinen on pinnaltaan täysin sileä (ilmeisesti yleisempi), ja toinen malli, johon on tehty ura pituussuunnassa harvalla nousulla (ei siis täysin suoraan). Ura parantaa pikkurattaiden ja tapin välistä voitelua ja lisäksi kerää ensimmäiset epäpuhtaudet ja metallipursteet, mikäli pikkurattaat jostain syystä pyrkivät hetkellisesti leikkautumaan tappiin.
Ura on helppo tehdä tappiin vaikka rälläkällä ja mielestäni kannattaa aina sileään tappiin tehdä, koska kyseinen kohta (lukottomissa) atlaksissa yleensä ensimmäisenä hajoaa.
Jäsen #72
Keep the Legend Alive

razorass
CRSC jäsen 2014
Viestit: 1018
Liittynyt: Ti Heinäkuu 15. 22:30:32 2003
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja razorass » To Tammikuu 13. 22:37:35 2005

MouTine kirjoitti:Lämpiää muten tollanen ehjäkin perämollukka kovassa ajossa ihan kiitettävästi.
Ajoin kerran 250km ilman peräöljyjä, ja kun viimein atlaksen välitys antautui hehkui banjo pimeässä jo punaisena. Syytä öljyttä ajoon voi tässä tietenkin ihmetellä, mutta kuten sanotaan, se on jo toinen tarina. ..Ei muuten saanut enää säätämällä hiljaiseksi.

Jossain vaiheessa tuli rikottua taunuksella periä oikein urakalla ennenkuin tyhmä pää keksi syyn kestämättömyyteen. Räjähdyksiä tapahtui taannoin sen verran tiheään että taisi kaveriporukassa jo kiertää nakkivuoro; "Antti rikkoi perän, kenen vuoro hinata?" ;)

Ringin pyörittäminen toinen pyörä sutien on iso eiei, tyhmempikin ymmärtää mihin se öljy keskipakoisvoimasta kerääntyy, ja missä sitä eniten tarvittaisiin. Jos pannaan riittävästi voimaa niin suoraan sutiminenkin ajaa pitemmän päälle saman asian.
Jaguar Xj6 series 1 swb V8
Daimler Double Six 6.0 V12
Jaguar Xj6 Sovereign 4.0
Jeep Grand Cherokee Limited 5.2 v8
Porsche 356 speedster replica
Ford sierra rs cosworth replica v8
Focus..

Fullspeed
Viestit: 787
Liittynyt: Ke Kesäkuu 2. 11:02:19 2004
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Fullspeed » Pe Tammikuu 14. 2:07:39 2005

razorass kirjoitti:
MouTine kirjoitti:Lämpiää muten tollanen ehjäkin perämollukka kovassa ajossa ihan kiitettävästi.
Ajoin kerran 250km ilman peräöljyjä, ja kun viimein atlaksen välitys antautui hehkui banjo pimeässä jo punaisena. Syytä öljyttä ajoon voi tässä tietenkin ihmetellä, mutta kuten sanotaan, se on jo toinen tarina. ..Ei muuten saanut enää säätämällä hiljaiseksi.

Jossain vaiheessa tuli rikottua taunuksella periä oikein urakalla ennenkuin tyhmä pää keksi syyn kestämättömyyteen. Räjähdyksiä tapahtui taannoin sen verran tiheään että taisi kaveriporukassa jo kiertää nakkivuoro; "Antti rikkoi perän, kenen vuoro hinata?" ;)

Ringin pyörittäminen toinen pyörä sutien on iso eiei, tyhmempikin ymmärtää mihin se öljy keskipakoisvoimasta kerääntyy, ja missä sitä eniten tarvittaisiin. Jos pannaan riittävästi voimaa niin suoraan sutiminenkin ajaa pitemmän päälle saman asian.
Nii ja sitten se tasauspyörästön pikkupyörät ja ristitappi. Kyllä kai ne uutena kestää kun ei ole kulunut niihin pikkupyöriin. Vanhemmuuttaan kun ristitappi on hieman väljä niihin, niin hammasrattaat ryntäävät väärässä kulmassa (tavallaan koittaavat mennä toistensa päälle) ja kohta lentää hampaita ku vähä pyörittää toista rengasta.
*Volvo 960
Sierra Cosworth 4x4 ´90

Vastaa Viestiin