OHC kysymys

Keskustelu liittyen vanhempaan Ford kalustoon.

Valvoja: CRSC Hallitus

esko
Viestit: 4653
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 10:11:10 2001
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

OHC kysymys

Viesti Kirjoittaja esko » Ke Joulukuu 8. 19:26:29 2004

Latoin tänne, koska täällä paremmat vastaukset ja tää koskee hictoric autoja yhtä hyvin.

Joo siis semmonen tapaus, että ottaako 2L OHC:ssä männät venttiileihin jos remmi menee vauhdissa. Luin yhtä enklantilaista viritysopusta ja siinä sanottiin näin:

1.6 ja 1.8 koneissa tulee törmäys, mutta 2.0:ssa ei, koska palotilaa on enemmän. Samoin cossun tapauksessa oli rivien välistä luettavissa, että siinäkään ei osuisi, koska männän päissä on syvennykset.

Itsellä käynyt 1.6:sen kanssa haaveri ja se kilahti. 2.0 tai cossusta puhumattakaan kokemuksia ei onneksi ole.

Tää on niitä todella tärkeitä tietoja, eli kaikkien olis hyvä tietää mitä missäkin motissa tapahtuu siinä kohtaa.

Tietoa janoava
Viimeksi muokannut esko, Ke Joulukuu 8. 19:42:19 2004. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
#5
Transit 280 ajoautona
Cortina 1500 -65
Yamaha 1200 FJ -94

lalli69
Viestit: 1367
Liittynyt: Ti Kesäkuu 10. 11:16:09 2003
Paikkakunta: Panttila, capital of Kurikka #837

Viesti Kirjoittaja lalli69 » Ke Joulukuu 8. 19:39:17 2004

Ei pitäis täysin vakiona tulla vahinkoa.
-Mies on ku ongen koukku, vaikka seliäs lukoo notta Kurikan Ryhti.

timppaanen
Viestit: 2856
Liittynyt: Pe Syyskuu 20. 12:32:12 2002
Paikkakunta: Korsholm

Viesti Kirjoittaja timppaanen » Ke Joulukuu 8. 19:52:50 2004

riippuu siitä millä kierrosluvulla poikkee jos hiljasella niin ei pitäys käydä mitään jos kovilla niin ehkä käy ehkä ei riippuu täysin säkästä :?
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on taas sitä, että kaikki toimii mutta kukaan ei tiedä miksi.
Jäsen # 427
ikuisuusrojektit --> escort mk1 2.0 -70, escort mk2 2.0 -78

Turbo_IS
Viestit: 1509
Liittynyt: To Joulukuu 20. 15:04:41 2001

Re: OHC kysymys

Viesti Kirjoittaja Turbo_IS » Ke Joulukuu 8. 20:15:28 2004

esko kirjoitti:Samoin cossun tapauksessa oli rivien välistä luettavissa, että siinäkään ei osuisi, koska männän päissä on syvennykset.
Cossun männissä on ainakin näkynyt venttiilin tekemiä leimoja...
#85
MB SLK 230 kompressor
Volvo V40 T4
Yamaha FZS 600 "Fazer"
Ford Transit Matkaaja "nakkikioski"

paperman
Viestit: 1699
Liittynyt: Pe Heinäkuu 11. 16:53:02 2003
Paikkakunta: Muikkukukko #496

Viesti Kirjoittaja paperman » Ke Joulukuu 8. 20:18:51 2004

Mulla aikanaan sierraa käyntiin sahatessa meni hihna poikki! Ei osunut mäntiin ainakaan mun tapauksessa. 2 litranen oli kyseessä.
Ford Escort RS2000 mk2 Rf
Ford Mondeo 2.0 Stw Ghia -03
http://www.valkonenracing.com

Varkauden työttömät Ry (Vitun Karvinen...)
Inkilänmäen AikamiesPoikamiehet Ry (Oma moka...)

Epäonnistumisen vaara on suurin, kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta!

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Re: OHC kysymys

Viesti Kirjoittaja jjs » Ke Joulukuu 8. 20:29:00 2004

esko kirjoitti: Joo siis semmonen tapaus, että ottaako 2L OHC:ssä männät venttiileihin jos remmi menee vauhdissa. Luin yhtä enklantilaista viritysopusta ja siinä sanottiin näin:

1.6 ja 1.8 koneissa tulee törmäys, mutta 2.0:ssa ei, koska palotilaa on enemmän. Samoin cossun tapauksessa oli rivien välistä luettavissa, että siinäkään ei osuisi, koska männän päissä on syvennykset.

Tietoa janoava
Kannatta jättää nuo britti "tietolähteet" omaan arvoonsa.
1,3-2,0 osuu männät venttiileihin, ja cossussa ei ole mitään venttiilisyvennyksiä ja osuu aina :cry:
Vääntyykö venttiilit on toinen tarina; riippuu yleensä kierrosnopeudesta ja irronneiden hampaiden määrästä (jos ei mene poikki).
Yhtään cossua en tiedä missä ei olisi vääntynyt, jopa startilla niitä on väännelty.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

esko
Viestit: 4653
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 10:11:10 2001
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja esko » Ke Joulukuu 8. 21:02:09 2004

No briteille pitää laittaa noottia kele... :x

Kyse on Des Hammill niminen kirjottaja ja teos on How to pover tune Ford SOHC Pinto & Sierra Cosworth DOCH engines
#5
Transit 280 ajoautona
Cortina 1500 -65
Yamaha 1200 FJ -94

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ke Joulukuu 8. 21:59:10 2004

Outoa. Pitäisi ko. kaverin kyllä tietää... Joka ikinen 2,0 josta olen kokeillut on saattanut venttiilit ja männät yhteen. Lieko kirjoittaja veljeillyt liikaa Dennis Foyn kanssa :wink:
Jopa matalapuristeisessa (Transit, 2,0i kat) ottaa kiinni.
Muita kokeilleita/ ihmettelijöitä?
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » Ke Joulukuu 8. 22:22:14 2004

mäkin oon saanut venttiilin ottaa männänlakeen kiinni. (2.0l OHC) tapahtui kerran kun ensimmäisiä kertoja jakonarun vaihdoin, oli jako pielessä ja silloin otti kiinni. pyörittelin varovasti ilman tulppia kun tarkistelin ettei ota kiinni, ja sitten lakkasi yhdessä kohdassa pyörimästä kevyesti. asiaa hetken ihmeteltyäni huomasin jaon olevan pielessa, ja sitten korjasin jaon kohdilleen, pyörittelyn ja ihmettelyn jälkeen varovasti käymään, ja kaikki oli kunnossa.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » Ke Joulukuu 8. 22:35:58 2004

Kaverin täysin vakiokoneisessa 2.0 OHC Taunuksessa napsahti aikoinaan hihna poikki maantienopeudessa. Toinen hihna paikoilleen ja matka jatkui. Liekö noissa sitten vuosimallikohtaisia eroja. Toki jos on kantta riittävästi madallettu niin ottaa kiinni. Kaikissa 1.6 OHC koneissa on kyllä ottanut venat mäntiin, joskus noita ihan testailin. 1.8:sta ei mitään kokemusta ja cossut posahtaa kuten jo mainittiinkin.
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

andyman
Viestit: 1344
Liittynyt: To Joulukuu 13. 13:40:16 2001
Paikkakunta: VRK

Viesti Kirjoittaja andyman » Ke Joulukuu 8. 23:08:02 2004

Annoin eilen "mekaanikolleni" remontti palkaksi tuon minun 2.0 varaosa sierran.Tuosta sierrasta on mennyt remmi poikki jonka jälkeen se oli jäänyt seisomaan.

Kaveri sanoi että hän hakee ajamalla sen sierran pois,heittää vaan kuullemma uuden remmin tilalle.2.0 ohc on kuulemma sellainen että vakionokalla yms.ei mäntä ja venttiili tapaa hinhan poikiessa.

Tuon mosan se kaveri varmaan avaa lähi aikoina niin näkeepähän ainakin sitten mitä on käynyt.

Asentaja
CRSC jäsen 2015
Viestit: 57
Liittynyt: La Elokuu 16. 22:09:42 2003
Paikkakunta: Ylikiiminki

Viesti Kirjoittaja Asentaja » Ke Joulukuu 8. 23:25:13 2004

missään ohc moottorissa ei ota venat mäntiin orkkis kuosissa mutta vanhassa ja karstasessa koneessa on saattanu hipasta

lalli69
Viestit: 1367
Liittynyt: Ti Kesäkuu 10. 11:16:09 2003
Paikkakunta: Panttila, capital of Kurikka #837

Viesti Kirjoittaja lalli69 » Ke Joulukuu 8. 23:27:05 2004

Asentaja kirjoitti:missään ohc moottorissa ei ota venat mäntiin orkkis kuosissa mutta vanhassa ja karstasessa koneessa on saattanu hipasta
En yhtään epäile...
Tänään purkasin yhden OHC:n kannen ja venttiileissä oli paskaa ~3mm :lol:
-Mies on ku ongen koukku, vaikka seliäs lukoo notta Kurikan Ryhti.

esko
Viestit: 4653
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 10:11:10 2001
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja esko » Ke Joulukuu 8. 23:27:35 2004

Hm... tää pitää selvittää.

Des Hammill kirjoittaa näin:

2000cc engines have deeper combustion chambers and so, when fitted with standard camshaft, do not suffer piston to valve contact even when a cam drivebelt breaks. On the 1600cc and 1800cc engines (with standard camshaft) if the drivebelt breaks valves will be bent.
Any Pinto engine can have inlet and exhaust valve reliefs professionally machined into the tops of the pistons to prevent piston to valve contact - this is particularly important for road cars where reliability is essential. If the cylinder head is planed a lot, and the camshaft has more lift than standard, machining deep enough valve reliefs becomes difficult (regard 3mm as a safe maximum) but whatever valve relief depth can be safely obtained should be obtained. Reliability is the most important attribute on any highperformance engine.

Kyllä tästä vain yhden tulkinnan voi vetää, eikö vain ?

Cossun männistä puheen ollen. Tän kirjan kuvissa on vaparikossun männästä kuva jossa on venttiileille lovet (reliefs) CR 12 1:een . Täähän on tietty toinen juttu kun puhallinkoneessa.

Kyllä toi OHC juttu pikkusen ihmetyttää. Hienoohan se olis jos näin oli, mutta totuus ei kait ole niin yksiselitteinen.
#5
Transit 280 ajoautona
Cortina 1500 -65
Yamaha 1200 FJ -94

lalli69
Viestit: 1367
Liittynyt: Ti Kesäkuu 10. 11:16:09 2003
Paikkakunta: Panttila, capital of Kurikka #837

Viesti Kirjoittaja lalli69 » Ke Joulukuu 8. 23:30:24 2004

esko kirjoitti:Hm... tää pitää selvittää.

Des Hammill kirjoittaa näin: bla bla bla....
Mä voin vetää tuosta montakin johtopäätöstä, sillä mun kielipää on vertaansa vailla :lol:
Vetäseppäs lyhennetty suomennos, niin minäkin ymmärrän.
-Mies on ku ongen koukku, vaikka seliäs lukoo notta Kurikan Ryhti.

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » Ke Joulukuu 8. 23:37:30 2004

Lalli69
esko kirjoitti: Des Hammill kirjoittaa näin: kakstonnisessa ei ota kiinni, syvemmän palotilan vuoksi, 1.6 ja 1.8 litraisessa ottaa.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

Asentaja
CRSC jäsen 2015
Viestit: 57
Liittynyt: La Elokuu 16. 22:09:42 2003
Paikkakunta: Ylikiiminki

Viesti Kirjoittaja Asentaja » Ke Joulukuu 8. 23:47:19 2004

Aina ei kannata ottaa ihan tosissaan näitä "viritys" oppaitten kirjoittajia.

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » Ke Joulukuu 8. 23:49:22 2004

ei kannatakkaan. 2 tonninen ottaa kiinni kanssa.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

andyman
Viestit: 1344
Liittynyt: To Joulukuu 13. 13:40:16 2001
Paikkakunta: VRK

Viesti Kirjoittaja andyman » To Joulukuu 9. 0:25:45 2004

Johan se nyt on kumma jos jos toisilla ottaa ja toisilla ei :!:

Onko tietoa paljonko vakiona pitäisi jäädä tilaa venttiilin ja männän väliin?

Voisiko totuus olla tuossa asentajan sanomassa venttiilissä ja männässä olevassa karstan määrässä?

Tai sit noissa on vähän isommat valmistus toleranssit jo tehtaalla :D

Brenda
Viestit: 3111
Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Brenda » To Joulukuu 9. 0:30:31 2004

tai sitten jollain on uponnu seetit 3mm kanteen lyijyttömän seurauksena tai teettänyt kansirempan amitsulla=sama asia :?

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » To Joulukuu 9. 0:36:39 2004

no mulla oli ainakin uudet venttiilit. juuri niiden takia sen jakonarun vaihdoin, kun venttiilit vaihdoin. ja venttiilit vain läpättiin paikoilleen.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

Tupi
Viestit: 1001
Liittynyt: La Heinäkuu 5. 9:07:56 2003
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tupi » To Joulukuu 9. 3:07:16 2004

Minulla on kussut remmi 1.6 ohc (taunus malli) ja 2.0 ohc koneista ja kumpaankaan ei tullut mitään vaurioita 1.6 remmi katkes avopää lähdön yhteydessä kone ei ollut karstainen kun aukasin sen 2.0 koneessa katkes kiihdytyksessä lusikka lattiassa ja kone ei ollut kovin karstanen semmonen "normaali" noki peite oli Molemmat pannut oli ihan vakio kuntoisia

Eli nämä olivat minun kokemukset ja tiedän kyllä omaan muistiin ainaki puolenkymmentä tapausta missä ohc olisi jäänyt ehjäksi remmivamman jälkeen

:)
Turboukkona yrityksessä https://thturboservice.fi/

esko
Viestit: 4653
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 10:11:10 2001
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja esko » To Joulukuu 9. 18:21:03 2004

Menee jännäksi. Asentaja + Tupi vastaa muut :D

Nyt sais joku guru sanoa viimesen sanan, että miten tää juttu oikeesti on. Eihän tää voi olla näin epäselvä. Yksi totuus tässäkin asiassa luulis olevan.
Tietysti jos pannu on karstaa täynnä, niin ne on sitten ihan eri juttuja niitä ei lasketa.
#5
Transit 280 ajoautona
Cortina 1500 -65
Yamaha 1200 FJ -94

timppaanen
Viestit: 2856
Liittynyt: Pe Syyskuu 20. 12:32:12 2002
Paikkakunta: Korsholm

Viesti Kirjoittaja timppaanen » To Joulukuu 9. 18:53:07 2004

vai pitääkö järjestää testi päivä kymmenen 1.3-2.0 ohc konetta samaan paikkaan reilusti kierroksii koneeseen ja joku sohasee puukolla hihnan poikki ja sitte auki ja kattoo miten kävi :lol:
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on taas sitä, että kaikki toimii mutta kukaan ei tiedä miksi.
Jäsen # 427
ikuisuusrojektit --> escort mk1 2.0 -70, escort mk2 2.0 -78

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sine » To Joulukuu 9. 19:07:54 2004

http://212.182.218.44/foorumi/viewtopic.php?t=87940

Tuossa keskustelussa on Cossun mäntiä. Joissakin on kolot venttileille. Jäi vähän epäselväksi miksi niissä on kolot, olisiko juuri sen takia jos sattuu vahinko?

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » To Joulukuu 9. 20:22:48 2004

Cossuun on vakiona 2 erilaista mäntää, 2wd ja 4wd. Pieniä eräeroja on myös, mutta -missään ei ole venttiilikoloja-. Kisamännät/vaparitoteutukset erikseen.
Rämppäsin töissä tänään 1,8 OHC:tä (oma varaosapannu), remmi irti ja pyörittämään-> klonks. Asiakkaan 2,0 OHC (Sierra -88 ) jakohihnan vaihdossa, pieni testi (kyllä, olin varovainen)-> klonks.
Puuhapeten orkkismoottorissa katkesi remmi aikoinaan (2,0iS)-> vena solmussa.
Vastineeksi muistan yhden mk2 "RS2000:n" jossa remmi katkesi täydestä laulusta-> ei vahinkoja.

Outoa sinällään; 2,0 palotila on käytännössä samankokoinen vuodesta 70 viimeisiin, ja männät nousevat yleensä muutaman kympin yli tason, venttiilinousu sama....
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Brenda
Viestit: 3111
Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Brenda » To Joulukuu 9. 21:01:53 2004

mutta monesti näkee kansia joihin koneistettu istukkapinnat uusiksi ja venttiilit silmin nähtävästi uponneet kanteen.
eli turva väli kasvaa ehkä riittäväksi :?

esko
Viestit: 4653
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 10:11:10 2001
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja esko » To Joulukuu 9. 21:53:09 2004

Kiitti jjs:lle testeistä.

Kait se on vaan uskottava kotimaista tietoa :D

Summa summarum.

Oletusarvoisesti kaikissa OHC koneissa tulee törmäys, jos ei toisin todisteta.
Ja vielä lisäys, että hinhat ajoissa vaihtoon ettei tule tuho.
#5
Transit 280 ajoautona
Cortina 1500 -65
Yamaha 1200 FJ -94

Tupi
Viestit: 1001
Liittynyt: La Heinäkuu 5. 9:07:56 2003
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tupi » To Joulukuu 9. 22:53:22 2004

Täytynee yhdellä tanikan raadolla tehdä testi että miten käy autossa on 1.6 ohc mittaan toleranssit kannesta yms. ja laitan tietoa sitte tässä kun kerkeen projektoimaan voi mennä aikaa.
Turboukkona yrityksessä https://thturboservice.fi/

Brenda
Viestit: 3111
Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Brenda » To Joulukuu 9. 23:31:38 2004

testaillaan kans viikonloppuna tallilla, jos vielä silloin muistissa :?

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » Pe Joulukuu 10. 11:11:51 2004

Miksi pitää miettiä mahtuuko pyörimään, mulle vähän outo ajatustyyli. Mä olen pyrkinyt epävarmat tapaukset nollaamaan vaihtamalla hihna :wink: paitsi kerran, eräällä corollalla suoritettiin vain ajoa ja sitten eräänä päivänä muija soitti että se sammu :lol: ei mahtunu pyörimään.

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Pe Joulukuu 10. 11:25:17 2004

Sine kirjoitti:http://212.182.218.44/foorumi/viewtopic.php?t=87940

Tuossa keskustelussa on Cossun mäntiä. Joissakin on kolot venttileille. Jäi vähän epäselväksi miksi niissä on kolot, olisiko juuri sen takia jos sattuu vahinko?
Varmaan senkin takia mutta jyrkemmillä/isommalla nostolla olevilla nokilla ei muuten jää tarpeeksi väliä männän ja venttiilin väliin.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

Hena
Viestit: 1409
Liittynyt: Ti Huhtikuu 9. 16:42:19 2002

Viesti Kirjoittaja Hena » Pe Joulukuu 10. 12:11:46 2004

Vakio cossun männissähän ei ole mitään erillisiä syvennyksiä venttiileille. Ja monessa cossun vakiokoneessa on männissä ollut jälkiä kun on venttiilit ottaneet kiinni ilman remmin katkeamista. Wisecoissa ym. on venttiileille syvennykset sen takia jos haluaa käyttää jyrkempiä nokkia niin ei ole heti vaaraa että venttiilit osuu mäntiin. Eri asia on sitten nämä vapari cossut joita ilmeisesti tuossakin kirjassa on käsitelty ja niihinhän on ihan järjestään vaihdettu erilaiset männät että on saatu puristuksia ylös. Ja niissä männissä on syvennykset venttiileille joten ei välttämättä ota kiinni remmin katketessa. Niistä ei ole itsellä kokemusta joten se jää arvailujen varaan.
Toyota Supra TT

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » Pe Joulukuu 10. 18:23:38 2004

joo jokainenhan voi kokeilla ja todeta että venttiili ottaa mäntään kiinni, niin että venttiili noston korkeimpaan kohtaan, ja sitten pyörittää alakertaa kunnes tökkää.

ja siis muistutuksena, onhan se mahdollista että venat ei ota mäntiin kiinni, sehän riippuu missä kohdassa se remmi katkeaa. ei se nokka kauaa pyöri ilman jakonarua. se on tuurista kiinni.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

Ares
Viestit: 1323
Liittynyt: Ma Joulukuu 22. 11:02:48 2003
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja Ares » Ke Joulukuu 15. 12:34:20 2004

Silloin ku mä tein rempan 2.0 ohc koneeseen ja pyörittelin alakertaa niin ei ottanut männät venttiileihin 8)
Enkä myöskään tiedä ketään joka olis saanut kieroon venttiilinsä oharissaan.
Mä oon aina ollut siinä käsityksessä, että ne ei ota oli sitten 1.3 tai 2.0...

PasiZ
Viestit: 1033
Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
Paikkakunta: Salo, #480
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PasiZ » Ke Joulukuu 15. 13:21:41 2004

Tai sitten vaan venttiilinvälystä on riittävästi ;)

Hyvä jjs... täytyy muistaa, ettei tuo sulle remmiä vaihdettavaksi xD

Kiitos muuten vielä kerran kaffista, täytyy tulla joskus paremmalla ajalla käväsemään, öölipohja on kohta kiinni...

anteeksi offtopic.
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka ;)
Fun is not a straight line

ohc
Viestit: 1321
Liittynyt: To Joulukuu 18. 19:42:50 2003
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ohc » Ke Joulukuu 15. 13:49:17 2004

Ares kirjoitti:Silloin ku mä tein rempan 2.0 ohc koneeseen ja pyörittelin alakertaa niin ei ottanut männät venttiileihin 8)
Enkä myöskään tiedä ketään joka olis saanut kieroon venttiilinsä oharissaan.
Mä oon aina ollut siinä käsityksessä, että ne ei ota oli sitten 1.3 tai 2.0...
2.0:sta en tiedä mutta 1.6 ja 1.3ohc osuu mäntä venttiiliin 100% varmuudella, jos jako remmi katkeaa tai jako sivussa..

Ford Escort RS2000 mk2 r.F
Ford Focus

Jallu
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6559
Liittynyt: Ti Kesäkuu 25. 11:25:15 2002
Paikkakunta: Helsinki..... #54

Viesti Kirjoittaja Jallu » Ke Joulukuu 15. 14:02:43 2004

Aikamoinen varmuus ajatellen kuinka kaverin 80tkm ajettu stanukokoonpanossa ollut 1.6ohc kone säilyi täysin ehjänä vaikka remmi katkesi 120km/h vauhdista.
Escort mk1 -70
Transit mk1 -77
Taunus mk3 -81
Toyota Hilux Surf SSR-X Wide Body
Pontiac Trans Am 400 -76

ohc
Viestit: 1321
Liittynyt: To Joulukuu 18. 19:42:50 2003
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ohc » Ke Joulukuu 15. 16:53:10 2004

Jallu kirjoitti:Aikamoinen varmuus ajatellen kuinka kaverin 80tkm ajettu stanukokoonpanossa ollut 1.6ohc kone säilyi täysin ehjänä vaikka remmi katkesi 120km/h vauhdista.
Olis kannattanut kaveris käydä lottoamas.. 1.3 ja 1.6 ohc:ta olen pyöritellyt ilman jakohihnaa siten että käänsin nokkaa niin että venttiilissä oli maksimi nosto, jonka jälkeen pyöritin alakertaa niin että mäntä tuli melkein yläkuolokohtaan ja molemmissa koneissa otti kiinni venttiiliin..

Ford Escort RS2000 mk2 r.F
Ford Focus

jiivee
Viestit: 1300
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:00:36 2001

Viesti Kirjoittaja jiivee » Ke Joulukuu 15. 17:14:17 2004

Voiskohan olla että jallun tapauksessa oli kyseessä e-max kone?
Omassa edellisessä sierrassa oli 1,6 ohc, siitä meni remmi poikki ja mitään ei tapahtunut.

Jallu
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6559
Liittynyt: Ti Kesäkuu 25. 11:25:15 2002
Paikkakunta: Helsinki..... #54

Viesti Kirjoittaja Jallu » Ke Joulukuu 15. 17:27:49 2004

Ei ollut mahdollista. Kyseessä -81 taunus orikinelli koneella.
Escort mk1 -70
Transit mk1 -77
Taunus mk3 -81
Toyota Hilux Surf SSR-X Wide Body
Pontiac Trans Am 400 -76

cologne
Viestit: 174
Liittynyt: Ke Tammikuu 8. 14:44:30 2003
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja cologne » To Joulukuu 16. 13:17:39 2004

Brenda kirjoitti:mutta monesti näkee kansia joihin koneistettu istukkapinnat uusiksi ja venttiilit silmin nähtävästi uponneet kanteen.
eli turva väli kasvaa ehkä riittäväksi :?
Mäkin luulen, että kysy on tästä
ja sitten toleranseista sekä voi vaikuttaa lämpölaajeneminenkin jos alkaa olla 0,1 mm kiinni toi rikkoontuminen.
Fix Or Repair Daily
------------------------------------------------------------
Ford Taunus 17m -66 2.3 V6 automatic
Ford Mondeo -97 1.8 Turnier

andyman
Viestit: 1344
Liittynyt: To Joulukuu 13. 13:40:16 2001
Paikkakunta: VRK

Viesti Kirjoittaja andyman » Ti Joulukuu 21. 18:14:37 2004

Mainitsin tuolla ketjun alkupuolella tuon minun ex-varaosa 2.0ohc sierran mistä oli hihna napsahtanut.

Nyt on kone tarkastettu ja venttiilit ei ota mäntiin vaikka hihna menee poikki!

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ti Joulukuu 21. 19:15:55 2004

looopuuutooon aihe, looopuuutoon aihe.... :wink:
Tutkin tänään yhden, mitä ilmeisimmin vakio, 2,0 OHC:n (-84): hihna irti ja tönks. Hmmm.... Venttiili vai jäätä pytyssä 8)
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » Ti Joulukuu 21. 21:25:39 2004

olisikohan mittaustavassa sitten eroa. eli mäntä ykkhon ja sitten pyöritetään nokkaa, tai sitten imuventtiili noston korkeimpaan ja pyöritetään alakertaa.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

hilteri
Viestit: 1043
Liittynyt: To Maaliskuu 4. 20:06:31 2004
Paikkakunta: pohjois-suomi

Viesti Kirjoittaja hilteri » Ti Joulukuu 21. 22:54:30 2004

mulla 2,0 ohc sierra -87 vakiopata, ei höylätty kantta eikä lokia, jokkisradalla kivi jakohihnan väliin remmi poikki ei vaurioita. uusi hihna ja kovaa ajoa..

ohc
Viestit: 1321
Liittynyt: To Joulukuu 18. 19:42:50 2003
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ohc » Ti Joulukuu 21. 23:00:14 2004

Eli voidaan vetää johtopäätöksiä että ohc ei hajoo vaikka remmi katkeis ja jako menis sekasin, mutta joskus se saattaa kyllä hajotakkin.. :wink:

Ford Escort RS2000 mk2 r.F
Ford Focus

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » To Joulukuu 23. 22:19:39 2004

ohc kirjoitti:Eli voidaan vetää johtopäätöksiä että ohc ei hajoo vaikka remmi katkeis ja jako menis sekasin, mutta joskus se saattaa kyllä hajotakkin.. :wink:
Ääääh... :wink: Suomen tuloksettomin topic meillä :D
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Jallu
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6559
Liittynyt: Ti Kesäkuu 25. 11:25:15 2002
Paikkakunta: Helsinki..... #54

Viesti Kirjoittaja Jallu » Pe Joulukuu 24. 11:14:45 2004

Onneksi tämän näkee vain jäsenet... Nolottaa :oops:

Testit siis jatkukoon vielä toiset n.34 vuotta.
Escort mk1 -70
Transit mk1 -77
Taunus mk3 -81
Toyota Hilux Surf SSR-X Wide Body
Pontiac Trans Am 400 -76

Mika Metsänen
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Mika Metsänen » Pe Joulukuu 24. 17:28:15 2004

Tässä topicissa varmaan sopii kysästä puristus-suhteista.
Eli nyt on kone menossa nippuun, 20-lohko, Mahlen 91.93 männät, saabin veivit, kent camsin vähän alta 300asteinen nokka ja nostoja 11, 40mm vaakaimu weberit ja peltisarja. 1.6 kansi 2.0l venttiileillä.
Minkä verran suosittelisitte puristus-suhteeksi? Jotain 10:1?
Onko vielä jotain hyviä vinkkejä ennen kuin isken paketin käymään, kantapään kautta opin, että virranjakajan alipainesäädöt heivataan mäkeen?
Kampiakseli kävi tasapainotuksessa ja vauhtipyörästä pari kiloa pois.
Juuri kasailin konetta ja vastaan ei tullut muita ongelmia kuin, että kiertokanget ottivat kiinni öljypumppuun ja imuputkeen, onko muilla ollut vastaavia ongelmia?

Vastaa Viestiin