Museokatsastus

Keskustelu liittyen vanhempaan Ford kalustoon.

Valvoja: CRSC Hallitus

Peetrus
Ylläpitäjä

Museokatsastus

Viesti Kirjoittaja Peetrus » Ti Joulukuu 7. 21:10:44 2004

Tänään oloittelin tuon 17M:n joka on ollu perheessä uudesta asti entisöinnin, tarkoitus käydä kaikki läpi.

Peli menisi nyt museokatastuksesta läpi, mutta ei sitä viittis talvella alkaa konttuurille kärräämään vaan sitten keväällä/kesällä kun se olisi takoitus olla valmis, niin mitkä mahtavat olla nykyään museorekisteröinnin säännöt?

Eli jos jokin osa on ollut muun värinen kuin se museorekisteröintiin mennessä on, niin tuleeko ongelmia, samoin konehuoneesta olisi tarkoitus tehdä autoa kunnioittava ja kromailla muutama osa, niin saako tätä tehdä museorekisteröintiin?

Ennenvanhaanhan suurinpiirtein meni näin että jos löytyi uusi kiiltävä pultinkanta jostain, niin ei saanut museokilpiin.... :evil:

Krisse
Viestit: 1340
Liittynyt: La Helmikuu 2. 15:48:38 2002
Viesti:

Re: Museokatsastus

Viesti Kirjoittaja Krisse » Ti Joulukuu 7. 21:27:25 2004

Peetrus kirjoitti:Peli menisi nyt museokatastuksesta läpi, mutta ei sitä viittis talvella alkaa konttuurille kärräämään
Työkaverin auto käytiin kyllä syynäämässä ihan paikan päällä, ja noinkohan se on edes mikään tavallinen 'vuosikatsastusinsinööri' joka tuon tarkastuksen tekee?
Peetrus kirjoitti:Ennenvanhaanhan suurinpiirtein meni näin että jos löytyi uusi kiiltävä pultinkanta jostain, niin ei saanut museokilpiin.... :evil:
En yleensä tykkää harrastaa mutuilua julkisesti, mutta asiaan vihkiytynyt samainen työkaveri kertoili että noita museorekisteröintiä olisi jotenkin 'eri tasoisia', 101% orkkis, kunnostettu ja 'suoraan käytöstä'. Hieman katkerana kertoili jostain ameriikanraudasta joka oli museokatsastettu ihan väärällä koneellakin :(

Vaan komeaahan se oli ajella luu pihalla 144 Volvolla kauniina kesäpäivänä Kuopion keskustassa ja siitä sitten kotio Kotkaan :-)
Fiesta 76-03, 1.0-1.8, Focus '06, Niva, LJ70 ja paljon muuta @ wonk.sytes.net/76s/

MoloA
Viestit: 272
Liittynyt: To Tammikuu 8. 22:07:37 2004
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja MoloA » Ti Joulukuu 7. 21:38:30 2004

Isällä oli vielä pari vuotta sitten museorekisteröity Dodge Coronet (oli tänä vuonna ACS:ssä näytillä), jossa ei ollut orkkiskonetta (ei edes vastaavaa) keulilla ja orkkisvärikin muuttunut punaiseksi. Katsastuksista meni kuitenkin aina heittämällä läpi.

Kovin kirjavalta tuntuu välillä näidenkin käytännöt
#682

Peetrus
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Peetrus » Ti Joulukuu 7. 21:41:59 2004

Jahas... tarttee ottaa selkoa tuosta hommasta, ja soittaa konttuurille.

Sen tiedän että tavan vuosikatastaja ei saa tehdä museorekisteröintiä, tarvii olla semmoset erikoisluvat.

Pitäkää vaan tähän tietoa mitä kys. asiasta tiedätte.

razorass
CRSC jäsen 2014
Viestit: 1018
Liittynyt: Ti Heinäkuu 15. 22:30:32 2003
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja razorass » Ti Joulukuu 7. 22:46:01 2004

Eikös nykykäytäntö ole että "ajanhengenmukainen" muutos hyväksytään.
Jaguar Xj6 series 1 swb V8
Daimler Double Six 6.0 V12
Jaguar Xj6 Sovereign 4.0
Jeep Grand Cherokee Limited 5.2 v8
Porsche 356 speedster replica
Ford sierra rs cosworth replica v8
Focus..

lalli69
Viestit: 1367
Liittynyt: Ti Kesäkuu 10. 11:16:09 2003
Paikkakunta: Panttila, capital of Kurikka #837

Viesti Kirjoittaja lalli69 » Ke Joulukuu 8. 0:26:34 2004

Eräs tuttuni entisöi vanhan moottoripyörän, ja oli museoleimaa hakemassa, niin leiman saanti pomppas siihen, kun oli maalin päälle vedetty muutama kerros kirkasta lakkaa....
Katsastaja oli sanonut että ei ko. mallia ole koskaan tullut tehtaalta lakattuna. :roll:
...nooh seuraavalla konttorilla ei ollut mitään sanomista. :D
-Mies on ku ongen koukku, vaikka seliäs lukoo notta Kurikan Ryhti.

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » Ke Joulukuu 8. 0:42:16 2004

taitaa riippua toi museoleiman saaminen lähinnä katsastusmiehen pussihousujen leveydestä. on välillä hieman natsi meininkiä.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

razorass
CRSC jäsen 2014
Viestit: 1018
Liittynyt: Ti Heinäkuu 15. 22:30:32 2003
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja razorass » Ke Joulukuu 8. 1:36:48 2004

Tunnen noita pussihousuja täällä turussa jonkin verran ja ovat aika riitaisaa sakkia keskenään jopa omassa organisaatiossaan. Old skool vs. tämä nykyinen 30-40v nuoriso.
Jaguar Xj6 series 1 swb V8
Daimler Double Six 6.0 V12
Jaguar Xj6 Sovereign 4.0
Jeep Grand Cherokee Limited 5.2 v8
Porsche 356 speedster replica
Ford sierra rs cosworth replica v8
Focus..

lauri
Viestit: 3488
Liittynyt: To Joulukuu 6. 21:48:32 2001
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja lauri » Ke Joulukuu 8. 10:26:07 2004

Entisessä työpaikassani tehtiin aikapaljonkin museoleimalle autoja ja siellä myös järjestettiin paikallinen museoleimaustilaisuus kerran vuodessa.

Riitti että auto on "ajan hengen mukainen" kuten yllä todettiinkin, vikoja ja epäkohtia saa olla, mutta ei liikaa, kuten roikkuvat johdot kojelaudassa aiheutti hylsyn. Värikkäät jälkiasennus iskarit yms aiheutti hylsyn, mutta jos ne oli maalattu henkeen sopiviksi niin leima tuli.

Arto65FB
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Arto65FB » Ke Joulukuu 8. 11:09:50 2004

Nykyisessä laissa ei ole muuten mitään mainintaa ajanhengenmukaisuudesta. Museoautolinjaahan on pyritty joidenkin museuautoihmisten toimesta tiukentamaan.

On ironista, että Suomessa, jossa ei ole omaa laajamittaista autoteollisuutta, pidetään auton laittamista siihen kuntoon kuin se jonkun muun maan autotehtaan linjalta tuli, ainoana näkökulmana museoautoon Suomessa. Älkää käsittäkö väärin, pidän concours-entisöintiä hienona ja kannatettavana asiana ja paljon vaikeampana kuin virittämistä. Minusta olisi hienoa, jos Suomessakin olisi concours-entisöinneille omat kilpailunsa ja palkintonsa. Kenties SA-HK:n pitäisi järjestää omia kilpailuja entisöidyille autoille erilaisine luokkineen.

Entisöinti sellaiseksi kuin auto oli tehtaalta tullessa on kuitenkin vain osa auton elämästä tai auton merkityksestä ihmisen elämässä. Concours-entisöinti on kovin yksipuolinen näkökulma autohistoriaan tai museaalisuuteen. Autohan on auto vasta kun sillä ajetaan ja ajo jättää jälkensä. Museoissa olevat kipot ja kapot ovat nimenomaan käytettyjä käyttöesineitä kuvaamaan historiaa eivätkä ne useinkaan ole "lähes sellaisia kuin kuin ne valmistuslinjalta tullessaan ovat olleet" vaan sellaisia kuin käytön jäljiltä ovat.

Brittein saarilla tuntuu olevan huomattavasti leppoisampi lähestymistapa. Siellä käytetään paljon classic-termiä. Classic on yllättävän laaja käsite. Tuntuu jopa siltä, että esim. Practical Classic käyttää classic-termiä siten, että jos noin 80 prosenttia ihmisistä ei kuvittelisi ajavansa jatkuvasti työmatkoja jollain tietyllä autolla, niin sitten kyseinen auto on classic. Britit myös kisaavat aivan surutta historiallisilla kilpureillaan ja niihin vaihdetaan voimansiirtoa milloin mistäkin autosta ja silti autoon suhtaudutaan kunnioittavasti. Ja mikä on himoittu Shelby Cobra, ellei moottorinvaihdon kokenut AC, onko se pilattu hotrotattu AC vai aikansa nopein sarjatuotantoauto.

Nordiska Museet Tukholmassa piti jokunen vuosi sitten Bilen-näyttelyn, jossa concours-entisöinti oli vain yksi näkökulma autoon raggarirassien, ralliautojen ja autottomuuden lisäksi. Muutama vuosi sitten olin Society of Automotive Historians -kokouksessa Petersenin Automuseossa. Suurin osa kokouksen osanottajista oli erittäin kiinnostunut museon silloisesta erikoisnäyttelystä: chicanojen Lowrider-autot. Yhtäkään niistä autoista ei voisi katsastaa Suomessa puhumattakaan mistään museoautokatsastuksesta, silti ne olivat automuseossa. Automuseoon kuuluu siis muitakin kuin Suomen museoautokatsastuksen läpäisevät autot. Olen ilolla ollut lukevinani esim. Mobilistista aina silloin tällöin tätä laajempaa näkökulmaa vanhempiin autoihin, jota kutsuttakoon vaikka vanha-autoharrastukseksi. Sen sijaan, että museoautokriteerejä tiukennettaisiin, niitä pitäisi löysentää ja nähdä concours-entisöinti yhtenä vanha-autoharrastuksena alalajina.

Harrasteautoilu sisältää muutakin kuin museoautojen tai edes vanhojen autojen harrastusta mutta ei kannattane hajottaa autoharrastajia jyrkkiin rintamalinjoihin, jolloin edunvalvonta jää hajanaiseksi. Autoilun vastustajista löytyy monia, joiden mielestä vanhat ja uudetkin käyttö- ja harrasteautot pitäisi takoa polkupyöriksi ja he haluavat kitkeä kaiken positiivisen suhtautumisen autoihin ja mielellään käyttävät harrastajien hajanaisuutta hyväkseen jakamalla taistelun osarintamiin. Ovatkohan museoautolinjan tiukentajat varmoja siitä, ettei heitä käytetä hyväksi ensin ylentämällä heidät parempaan kastiin, jotta ovat hiljaa, kun muu harrasteautoilu tehdään mahdottomaksi. Jos autoharrastus loppuu, niin seuraavaksi loppuu myös museoautoharrastus.

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja TAp » Ke Joulukuu 8. 13:23:04 2004

Lienee hyvä tiedostaa eri tasot,
- eli alkuperäiskuntoinen on ajossa 30 vuotta ollut hyväkuntoinen, niine ylläpitokorjauksineen jotka eivät muuta alkuperäisratkaisuja (mm.pakoputkisto, valot yms, alusta kevyesti suojattu mutta puhdas, ei puhkiruostumista)
- ja entisöity, joka tarkoittanee tuota linjalta ulosrulannutta oikealla runkopalkkien kiilltoasteeella ja liitumerkinnöin

Peetrus
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Peetrus » Ke Joulukuu 8. 21:53:08 2004

Eli ei saa museoleimaan kromatuilla venttiilikopilla, ja ilmanputsarin kopalla?

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » Ke Joulukuu 8. 22:28:18 2004

Peetrus kirjoitti:Eli ei saa museoleimaan kromatuilla venttiilikopilla, ja ilmanputsarin kopalla?
mun mielestä museoleimaa ei tarvitsisi antaa sellaiselle autolle jossa on cromiset kopat, jos ei alkuperäisenä ole ollut.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

Peetrus
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Peetrus » Ke Joulukuu 8. 23:31:04 2004

Hectori kirjoitti:
Peetrus kirjoitti:Eli ei saa museoleimaan kromatuilla venttiilikopilla, ja ilmanputsarin kopalla?
mun mielestä museoleimaa ei tarvitsisi antaa sellaiselle autolle jossa on cromiset kopat, jos ei alkuperäisenä ole ollut.
Jees. näin mä vähän arvelinkin.

Eli museoitqn tuon nyt ja kunnostan sen jälkikäteen.

jive
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja jive » Pe Joulukuu 10. 10:12:22 2004

Itellä tuo XR2 replica rojekti on aina välillä lähtenyt hipomaan museokunnostusta, mutta miten mahdetaan suhtautua sellaiseen pikkujuttuun, kuin korin valmistusvuoteen? Oma hoppa on vuodelta -79 ja XR2:sta tehtiin vasta -82 alkaen, vaikkakin kopassa ei mitään suurempaa eroa olekaan. Ei jaksaisi odotella vielä seitsemää vuotta ja hommata toista ykköstä riesaksi, jos neljä riittäisi :wink:

Hivenen muuten korpesi kun museorekisteröinnin raja nostettiin...

Hessu
Viestit: 1284
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 8:25:15 2002
Paikkakunta: Sastamala

Viesti Kirjoittaja Hessu » Pe Joulukuu 10. 10:42:22 2004

Mun mielestä on aika härskiä koettaa saada läpi museoleimaan kaikkia ihme virityksiä ja muutella autoa jälkikäteen. Tavoitteenahan olisi, että auto on alkuperäinen. Motiivina tässä tietenkin on raha, mutta vetää kyllä pahasti lokaan oikeasti hyvin entisöityjen autojen maineen kun kaiken maailman kötöstykset saavat virallisesti saman statuksen.

Mielestäni museoitavaksi ei kelpaa muunneltu auto, vaikka muutos vastaisikin tehtaan alkuperäistä mallia. Esim. '79 Fiesta XR2 replica ei ole museoauto (paitsi ehkä sitten kun muutoksesta on kulunut 30 vuotta)
Ford Orion 1.6 GL aut. -83 MR, Fiesta Mk1 Jester Kitcar

Bootsi
Viestit: 2767
Liittynyt: To Joulukuu 25. 23:41:05 2003

Viesti Kirjoittaja Bootsi » Pe Joulukuu 10. 13:37:34 2004

[quote="jive"]Itellä tuo XR2 replica rojekti on aina välillä lähtenyt hipomaan museokunnostusta, mutta miten mahdetaan suhtautua sellaiseen pikkujuttuun, kuin korin valmistusvuoteen? Oma hoppa on vuodelta -79 ja XR2:sta tehtiin vasta -82 alkaen, vaikkakin kopassa ei mitään suurempaa eroa olekaan. Ei jaksaisi odotella vielä seitsemää vuotta ja hommata toista ykköstä riesaksi, jos neljä riittäisi :wink:

Hivenen muuten korpesi kun museorekisteröinnin raja nostettiin...[/quote]


Ei onnistu museointi tuollaiselle "teokselle". :?
Viimeksi muokannut Bootsi, Ke Syyskuu 7. 17:25:39 2005. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Ti Syyskuu 6. 17:26:45 2005

Nostellaan vanhaa topicia.

Mitäs museotarkastus maksaa?

JP
Viestit: 479
Liittynyt: Su Maaliskuu 24. 19:18:06 2002
Paikkakunta: Rantasalmi

Viesti Kirjoittaja JP » Ti Syyskuu 6. 17:56:19 2005

SA-HK sivuilta:
Museoajoneuvotarkistus
Tarkastusmaksu (v. 2004) on SA-HK:n jäseniltä 70 euroa ja muilta 140 euroa.
Hylätystä tarkastuksesta peritään 20 euroa. Tarkastaja voi periä
tarkastusmaksun lisäksi tarkastuksesta aiheutuvat matkakulut. Maksu peritään tarkastuksen yhteydessä. Museoajoneuvotarkastajien yhteystiedot saa SA-HK:n alueyhdistyksiltä.

http://www.sahk.fi/museoajoneuvo.htm

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » Ti Syyskuu 6. 22:09:19 2005

Työn alla on -72 mk1 eskortti joka oli tarkoitus laittaa museokilpiin, mutta kuunneltuani juttuja noista tarkastuksista, alkaa vaaka kallistumaan käyttöentisöinnin puolelle. Vaikka kyse on vain kojelautaan poratusta äänimerkin katkaisijasta, en ala siitäkään riitelemään. Pitäköön tunkkinsa. GT cortinan vanteet siis pysyvät alla ja torven jälkiasennusnappula siinä missä on nytkin. Ja 70 luvun alun komiat penkinpäälliset hivelevät perskannikoitani myös tulevaisuudessa eikä tarvi etsiä 100% ehjää kuskinpenkkiä.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

shr1
Viestit: 435
Liittynyt: Ma Toukokuu 9. 9:35:22 2005
Paikkakunta: Kanta-Häme

Viesti Kirjoittaja shr1 » Ke Syyskuu 7. 12:59:28 2005

Joo, kyllä on aika tiukkoja setiä noi museotarkastajat, pientä kulumaa kait saa olla, mutta esim. rikkinäiseen verhoiluun puututaan. Erilaisia näkemyksiä on silti jopa saman mobilistiporukan jäsenillä (tarkastajilla), oon seurannu sitä touhua vierestä kun yks mies on valmis melkeinpä hyväksymään, ja toinen tiuskii, että jos tuosta tehdään museoauto, niin lopetan nämä hommat... 25:n vuoden ikäraja on vielä voimassa vuoteen 2008, sitten nousee 30:een. Sitä lausuntolappua ei tarvii enää uusia, 8 vuoden välein muistaakseni oli ennen sekin tehtävä.

RSME
Viestit: 1688
Liittynyt: To Joulukuu 20. 13:11:43 2001

Viesti Kirjoittaja RSME » Ke Syyskuu 7. 21:26:44 2005

Etsin kerran tietoa aiheesta ja soitin eräälle henkilölle jonka numero minulle annettiin SA-HK:sta. En tiedä oliko kyseinen herra tarkastaja vai mikä, mutta hänen suustaan museointi ei kuullostanut alkuunkaan liian takakireältä. Kyselin hieman mm. juuri väreistä, eli pitääkö auton ulkovärin olla alkuperäinen, tai sisustan väri sama kuin uutena. Vastauksena oli että ulkoväri saa autossa vaihtua, kunhan se on ollut alunperin saatavana. Sisustan väri saa myös muuttua mutta ulkoväri/sisusta väriyhdistelmä on pitänyt olla saatavilla. Rikkinäiset verhoilut eivät kuulemma ole museointia, ellei kyseessä ole joku "merkittävän harvinainen yksilö" mutta uudelleen verhoilu olisi sallittua kunhan kangas mukailee alkuperäistä. Sama tietty koskee koko auton yleiskuntoa.

Olisi kuulemma periaatteessa mahdollista museoida esim. ns. rakennettu RS (tyyliin Escort 1.1->RS2000) mikäli se olisi poikkeuksellisen tarkka ja hyvin rakennettu kopio alkuperäisestä. Taisi kuitenkin olla kuitenkin niin että mallin tulisi olla jälleen joku hieman harvinaisempi ennenkuin tuollaisesta voitaisiin neuvotella (itseasiassa jenkkipuolella tiedän tuollaisia olevan).

Nämä kommentit siis tulivat taholta joka on museointien kanssa tekemisissä, mutta en tiedä kuinka luotettavaksi tiedot voi luokitella. Pilkun viilaaminen voi olla kyllä sitten ihan henkilöstäkin kiinni, ja myös tarkastajan merkki ja mallitietoisuudesta.
Melkein uitetut:
Taunus Coupe GXL 2.0 -75
Escort Sport 1.6 -75 raato...


Erikoismenetelmällä käsitelty, sittemmin ekologisista syistä käytöstä poistettu Sport...
Capri II paremmissa käsissä tätänykyä
Escort -75 adoptoitiin sittenkin!
Taunus 2D GX 1.6 -82 tämäkin pääsi parempaan kotiin

Vastaa Viestiin