cossun levyt eteen ja taakse vanhakoppaseen

Keskustelu liittyen vanhempaan Ford kalustoon.

Valvoja: CRSC Hallitus

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

cossun levyt eteen ja taakse vanhakoppaseen

Viesti Kirjoittaja Hectori » La Marraskuu 27. 21:31:10 2004

mahtaako kukaan olla asentanut cosan levyjä ja satuloita escortin jarruiksi. eli siis eteen ja taakse. onnistuuko kyseinen operaatio?

kuinkahan esimerkiksi cosan olka-akseli istuisi escortin oman olka-akselin tilalle, jos käyttää säädettävää alatukivartta?

minkälaiset vanteet pitää olla, eli moniko tuumaset ja millä ETllä?
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

Samil
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Samil » La Marraskuu 27. 21:50:02 2004

Mulla on tuossa ralliautossa cossun jarrut ympäriinsä. Joten onnistuu, mutta itse en ole asentanut. Vanne pitää olla 15". Voin ottaa kuvia jos kiinnostaa.

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » La Marraskuu 27. 21:55:09 2004

joo ota hieman kuvia jos vain viitsit. mulla kun on escortissa rummut joka nurkassa, niin ajattelin korvata ne cossun levyillä.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

Brenda
Viestit: 3111
Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Brenda » La Marraskuu 27. 23:13:34 2004

etunapaa pitää sorvata jotta cossunlevyn voi asentaa.
tuolta löytyy kuvaa http://www.caprisport.com

SamiL, eikös sun autossa ollut vain cossun satulat ?. ja edessä rs2000 Gp1 jäähdytetty levy. voin muistaa väärinkin :?

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » La Marraskuu 27. 23:35:31 2004

Tuota, hieman off topiccina. Meinaatkos että tuo 1100 Escortti noilla cossun hiluilla pysähtyisi? Ei kun järeämpää palikkaa peliin :lol:

Jos nääs olet noita laittamassa siihen talvipirssiisi..
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » La Marraskuu 27. 23:40:03 2004

ukormi kirjoitti:Tuota, hieman off topiccina. Meinaatkos että tuo 1100 Escortti noilla cossun hiluilla pysähtyisi? Ei kun järeämpää palikkaa peliin :lol:

Jos nääs olet noita laittamassa siihen talvipirssiisi..
joo nyt kun on pitoa enemmän kuin siivessä niin voidaan jarruja virittää. :lol:

joo siihenhän ne tulee. ajattelin ajankuluksi laitella levyt valmiiksi isompaa konetta varten. jos sinne laittaisi 2 litrasen OHC koneen tai 1.6 litrasen Zetecin.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

Samil
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Samil » Su Marraskuu 28. 1:02:43 2004

Brenda kirjoitti:etunapaa pitää sorvata jotta cossunlevyn voi asentaa.
tuolta löytyy kuvaa http://www.caprisport.com

SamiL, eikös sun autossa ollut vain cossun satulat ?. ja edessä rs2000 Gp1 jäähdytetty levy. voin muistaa väärinkin :?
Ja voin muistaa väärin minäkin ;) Katsotaan sanoi tohtori...

tappi
Ylläpitäjä

ekkerin jarrut

Viesti Kirjoittaja tappi » Su Marraskuu 28. 15:00:54 2004

Taakse on asenneltu jo toistakymmentä vuotta 2wd satulat ja sovitellut levyt 13", 14" ja 15" fillarille. Helpointa ja nopeinta on käyttää valmista sarjaa. Esim www.rallyracefin.fi > ford osat > escort 1/2 mukaan täydellinen sarja maksaa 400 eeroa. Sarjaa on saatu myös osina, esim silloin kun jotain on itsellä. Keravalaiset tekevät em jarruja kadulle ja kisaan. Heiltä löytyy se "kiinnityslevykin" sinne perään. Kaikkiaan simppeli homma, ainoa ongelma voi olla fyysinen rajoite = levypyörän koko.

4wd satuloitakin, jäähdytetty levy, on koitettu. Ekkerissä ei liene etua ellei satu rakentamaan Gr5 rata-autoa malli Zakspeed.

Rumpujarrutolppia makaa tossa tallin nurkassa. Niiden sijalle, esim vuoden 1967 malliseen, on vaihdettu Mk2 levyjarrutolpat. Käytiin Cossun jarrujen kautta mutta nyt on palattu M16 satulaan, levitettyyn sellaiseen. Normaali nakki on 2.3 Tbo Taunuksen elikkä Capri 2.8i jäähdytetty levy, joskus reiät ja urat. Rallyrace tekee ja myy edullista sarjaa tähänkin. Eniten arvostan sieltä saatavaa käytännön neuvoa.

Toisinaan joitakin vuosia sitten etulevy 260mm oli alla, sitten mentiin 285mm kokoon. Enpä ole pahemmin enään murehtinut. Ammattilaiset osaa myydä sopivan sarjan kunhan osaan itse esittää selkeät vaatimukset. Em ovat kaikki Ekkeriin sovitettuja. Samoin 300mm ja 310mm esim Wilwood sovelluksin.

Osien myyjiä löytyy. Paljon ei kuitenkaan ole sellaisia, joilla on koetellut "budjettiratkaisut". Hyvä alku on vilkaista Rallyracen jarruliittimien kakkossivua.
Viimeksi muokannut tappi, Su Marraskuu 28. 15:04:51 2004. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

sprint
Viestit: 592
Liittynyt: Ke Maaliskuu 6. 13:04:29 2002

Viesti Kirjoittaja sprint » Su Marraskuu 28. 15:03:19 2004

Aika helposti 4wd cossun jarrut meni ainakin mun mk1 escon alle. :roll: Osa 15" peltivanteista ei mahdu pyörimään vaan ottaa kehältään kiinni.
#736

escort mk1 4x4 cosworth 440hv, 510Nm, 1.5Bar

tappi
Ylläpitäjä

menee menee - ei siitä ole kysymys

Viesti Kirjoittaja tappi » Su Marraskuu 28. 15:22:50 2004

Totta maar 4wd menee. Mutta mihin niitä painavia (satula + jäähdytetty levy) "ylitehokkaita" jarruja tarvitaan. Nytkin jätkät laittaa takapiiriin jarrupaineen säätimiä ja useimmiten rajoittimia.

Ei sitä aina jaksa kaventaa Isoa Atlasta ja etsiä sopivia Cossu Mk1 15" tuuman fillareita > menee kivasti std lokasuojan alle. Toki enkkuperääkin on käytetty. Mutta 200 heppasella on kateltu Lotarin tai 9-sarjan sorvattuja paksuja vetareita.

Ihan vaan omaksi mukavuudeksi, lieneekö laiskuutta, on taakse aseteltu 2wd satulat. Ellen väärin muista, niin tuo 91-vuodelta peräisin tallissa oleva jäähdytetyin takajarruin oleva GrF alle 1300cc Kent-moottorisen perä.

Luotan edelleenkin koeteltuun ratkaisuun - varsinkin jos tästä tulee kysyjän ensimmäinen teelmä. Toisen osaa jo tehdä itse.

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Re: menee menee - ei siitä ole kysymys

Viesti Kirjoittaja Hectori » Su Marraskuu 28. 19:48:20 2004

joo, ensimmäinen oma escortti on kyseessä, ja ensimmäistä kertaa siihen levyjarruja sovitellaan. mutta kyllä ne perusteet on sen verran hallinnassa että varmaan onnistuu se homma itsessään. ajattelin vain hieman eka tiedustella kokemuksia asiasta. ja kuten tavallista hyvää vinkkiä on tullut. ei suurempia ongelmia niiden sovittamisessa tuntuisi olevan.

kaikista simppelein vaihtoehto (luulisin) olisi cossun olka-akselit täydellisenä pakettina levyineen ja satuloineen. alatukivarsi taitaa se suurin rajoittava tekijä siinä olla.

taakse cossun kilkkeet meneekin jo periaatteessa sillä adapterilevyllä.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

Brenda
Viestit: 3111
Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Brenda » Su Marraskuu 28. 20:46:10 2004

äkkiseltään uskoisin, että cossun olka-akseli/etunapa mk1 escortissa tuo tullessaan suuren muutoksen raideväliin

tarttee pitkän alatukivarren jotta camber kulma saadaan rajoihin.
iskarin varsi kun on sierran tolpassa aivan eri kulmassa kuin escossa.

olen joskus 10 vuotta sitten nähnyt cossun etutolpat mk2 ralli-escortissa.
sen muistan että niihin oli porailtu/sovitettu escortin kääntövarret.

jos raideleveyttä haluaa lisää niin varmastikin parempi vaihtoehto kuin helvetisti ulospäin levittävä ämpärivanne, mikä tekee ohjauksen raskaaksi ja ratti lyö käsille joka kivessä....

Vastaa Viestiin