nelilinkit+lehtijouset

Keskustelu liittyen vanhempaan Ford kalustoon.

Valvoja: CRSC Hallitus

mettis
Viestit: 837
Liittynyt: Pe Helmikuu 22. 19:46:05 2002
Paikkakunta: täällä jossain..

nelilinkit+lehtijouset

Viesti Kirjoittaja mettis » Ke Marraskuu 10. 21:29:13 2004

nelilinkkisarja olis ostettu, joten tarttis väsätä lehtijousille kelluva etukiinnitys, oliskohan jollain kuvaa sellaisesta ja jotain mittoja (näytti maksavan autoracingillä noin 100e), entä lehtijouset? vedänkö vakiosta vaan päästä palan pois?
olisko jollain mittoja panhard tankosta?
-79 ford escort mk2 2.0T
-79 ascona b 2.x 16v turbo
-83 toyota corolla Gt coupe
-81 volvo 244 m50b25 powered by hx52pro.
-cortina mk3 cosworth.

Brenda
Viestit: 3111
Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Brenda » To Marraskuu 11. 0:22:31 2004

Ford Escort Rally Preparation kirja, skannattuna .pdf tiedostona. 21 megaa
tallenna yllä oleva linkki hiiren oikealla.

kirjan sivulla 40 on kuva slipper rullista.
alkuperäisen slipper jousen etupää on suora ilman silmukkaa/ hieman pidempi.
sen saa kyllä katkaistua vakio jousestakin ja oikaistua pään suoraksi.

meillä on kilpurissa vakio silmukka, mutta etupusla on sorvattu nylonista ja puslan reikä on ovaalin muotoinen ja pääsee liukumaan vakio kinnityspultin ympärillä.
meillä on kylläkin pelkät lehtinorrat. pääjousena toimii coil-overit.

panhard tangossa ei nyt ole mitään ihmeellistä, netistä ja tuosta kirjasta löytyy kuvia.
tee tangosta niin pitkä kuin mahdollista ja auton lepoasennossa tanko vaakatasossa.
kori kiinnitys kotelo pitää olla kunnollinen ettei ratkeile sauman vierestä

Ilkka_H
Viestit: 3621
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 15:04:55 2001
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ilkka_H » To Marraskuu 11. 11:43:31 2004

Oleppa hyvä.

http://koti.welho.com/iharto/escort/kuvat/slipper.jpg

Tuo on tutun autosta mutta samanlailla mulla itellä on.
Viimeksi muokannut Ilkka_H, To Marraskuu 11. 18:33:53 2004. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#6
Escort -75

Arto65FB
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Arto65FB » To Marraskuu 11. 16:36:18 2004

Brenda kirjoitti:meillä on kilpurissa vakio silmukka, mutta etupusla on sorvattu nylonista ja puslan reikä on ovaalin muotoinen ja pääsee liukumaan vakio kinnityspultin ympärillä.
meillä on kylläkin pelkät lehtinorrat. pääjousena toimii coil-overit.

tee Panhard-tangosta niin pitkä kuin mahdollista ja auton lepoasennossa tanko vaakatasossa.
kori kiinnitys kotelo pitää olla kunnollinen ettei ratkeile sauman vierestä
Mitens on muuten nailon kestännyt? Onko pusla silmukassa ilman mitään metallilieriötä?

Tuo Panhardin korkeus säätää lehtijousi-perässä roll centeriä, mitens 4-linkin kanssa.

Tietääkö onko kukaan tehnyt 3-linkkiä tai torque arm -tuentaa Escoon?

northwest
Viestit: 1322
Liittynyt: Ke Marraskuu 27. 17:28:24 2002
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja northwest » To Marraskuu 11. 20:28:05 2004

3-linkkejä oon nähnyt sprinttiautoissa(mm yksi hopeanvärinen pemari pohjoisesta)
-väittävät jotkut että pito olisi parempi kun akseli liikkuu herkemmin :?:
Itsellä tavallaan noiden välimuoto,eli vinot ylätangot pyöränvierestä kardaanitunnelin yläkulmiin,ei tarvitse panhardia laittaa ja starletissahan no tuon tyyppiset vakiona lyhyempänä versiona.
Jäsen 403
ford fiesta 1.6 rwd -77(kilpuri,toistaiseksi telakalla)
Mitsu L200 4wd Magnum-07(kärrynveturi)
-ford on ainoa kilpa-auto.

Brenda
Viestit: 3111
Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Brenda » To Marraskuu 11. 20:46:54 2004

Arto65FB kirjoitti: Mitens on muuten nailon kestännyt? Onko pusla silmukassa ilman mitään metallilieriötä?
ei ole metallilieriötä. edellisen omistajan tekosia ja onhan tuo kestänyt.
mutta kuten jo aiemmin mainitsin, coil-over on pääjousena ja ainoastaan alkuperäinen norra heiluu matkassa sääntövaatimuksien vuoksi. joten ei siihen täyttä rasitusta kohdistu.

sitten on olemassa myös tällainen slipper-liuku ratkaisu suoralle jousen päälle.
kuva 1
kuva 2

mettis
Viestit: 837
Liittynyt: Pe Helmikuu 22. 19:46:05 2002
Paikkakunta: täällä jossain..

Viesti Kirjoittaja mettis » To Marraskuu 11. 22:13:16 2004

no niin, tattis kuvista.. olisko jollain vielä jotain mittaa mihin kohtaan rupeen tota linkin korikoteloa sovittamaan.. tai sit mihin kohtaan perään korvat , noin suurinpiirtein mitatkin auttais..
ei tullut linkkien mukana kuin joku lappu konttoria varten.
-79 ford escort mk2 2.0T
-79 ascona b 2.x 16v turbo
-83 toyota corolla Gt coupe
-81 volvo 244 m50b25 powered by hx52pro.
-cortina mk3 cosworth.

Brenda
Viestit: 3111
Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Brenda » To Marraskuu 11. 22:24:34 2004

no tuossa aiemmassa kirjalinkissä oli jo asennuksesta.

ja tuossa kans jotain juttua http://www.classicrsfords.co.uk/5link.htm

mettis
Viestit: 837
Liittynyt: Pe Helmikuu 22. 19:46:05 2002
Paikkakunta: täällä jossain..

Viesti Kirjoittaja mettis » To Marraskuu 11. 22:46:19 2004

eipä oo ohjelmaa et sais auki ton sun tiedoston (täytyy varmaan odottaa viikonloppuun et joku kerkeis tsekata tän tietsikan..)
-79 ford escort mk2 2.0T
-79 ascona b 2.x 16v turbo
-83 toyota corolla Gt coupe
-81 volvo 244 m50b25 powered by hx52pro.
-cortina mk3 cosworth.

mettis
Viestit: 837
Liittynyt: Pe Helmikuu 22. 19:46:05 2002
Paikkakunta: täällä jossain..

Viesti Kirjoittaja mettis » To Marraskuu 11. 22:47:21 2004

ja englanti on vähän heikko..
-79 ford escort mk2 2.0T
-79 ascona b 2.x 16v turbo
-83 toyota corolla Gt coupe
-81 volvo 244 m50b25 powered by hx52pro.
-cortina mk3 cosworth.

Brenda
Viestit: 3111
Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Brenda » To Marraskuu 11. 22:58:13 2004

mettis kirjoitti:eipä oo ohjelmaa et sais auki ton sun tiedoston (täytyy varmaan odottaa viikonloppuun et joku kerkeis tsekata tän tietsikan..)
acrobat reader on tarvittava ohjelma.
lataa ja asenna vaikka tuosta linkistä http://www.edu.fi/julkaisut/indexb.html

joskus surffaillessa tarttunut mukaan tuollainen kuva.
paikkaansapitävyydestä en sano mitään
http://kotinetti.suomi.net/tepi/files/linkit.jpg

fomoco3
Viestit: 2101
Liittynyt: La Toukokuu 24. 10:55:43 2003
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja fomoco3 » Pe Marraskuu 12. 10:50:02 2004

Panhardin sijaan parempi olisi watti linkki...
Projektit

"pitää olla melko vakio bemari että vetää eelle"

mettis
Viestit: 837
Liittynyt: Pe Helmikuu 22. 19:46:05 2002
Paikkakunta: täällä jossain..

Viesti Kirjoittaja mettis » Ke Helmikuu 16. 0:05:43 2005

no niin, nyt on linkkikotelot ja korvakot ja panhard tanko paikoillaan, mitä iskareita olette käyttäneet? bda:n bilsteinit vaan vai? auto tulee enimmäkseen vartille/korttelin kiertoon....
ja tehoa +400hv..
-79 ford escort mk2 2.0T
-79 ascona b 2.x 16v turbo
-83 toyota corolla Gt coupe
-81 volvo 244 m50b25 powered by hx52pro.
-cortina mk3 cosworth.

adh
Viestit: 1334
Liittynyt: Pe Toukokuu 9. 9:26:55 2003
Paikkakunta: Lammin hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja adh » Ke Helmikuu 16. 7:31:32 2005

Brenda kirjoitti:
Arto65FB kirjoitti: Mitens on muuten nailon kestännyt? Onko pusla silmukassa ilman mitään metallilieriötä?
ei ole metallilieriötä. edellisen omistajan tekosia ja onhan tuo kestänyt.
mutta kuten jo aiemmin mainitsin, coil-over on pääjousena ja ainoastaan alkuperäinen norra heiluu matkassa sääntövaatimuksien vuoksi. joten ei siihen täyttä rasitusta kohdistu.

sitten on olemassa myös tällainen slipper-liuku ratkaisu suoralle jousen päälle.
kuva 1
kuva 2
kuvat ei pelaa! tästä systeemistä olisin kiinnostunut.. eli jos jollain on tietoa tai kuvia, ni olis kiva jos niitä sais tänne!
ford escort´79 tic

paperman
Viestit: 1699
Liittynyt: Pe Heinäkuu 11. 16:53:02 2003
Paikkakunta: Muikkukukko #496

Viesti Kirjoittaja paperman » Ke Helmikuu 16. 11:47:05 2005

mettis kirjoitti:no niin, nyt on linkkikotelot ja korvakot ja panhard tanko paikoillaan, mitä iskareita olette käyttäneet? bda:n bilsteinit vaan vai? auto tulee enimmäkseen vartille/korttelin kiertoon....
ja tehoa +400hv..
Esim. tämmöiset! http://personal.inet.fi/koti/valkonen/racing/harri8.jpg Suhteellisen halvat, jäykkyys säädettävä, kynäjousen säätömutterille kierre valmiina rungossa ja alempi mutteri tulee iskarin mukana. Mulla ei ole kuin hyviä kokemuksia!
Ford Escort RS2000 mk2 Rf
Ford Mondeo 2.0 Stw Ghia -03
http://www.valkonenracing.com

Varkauden työttömät Ry (Vitun Karvinen...)
Inkilänmäen AikamiesPoikamiehet Ry (Oma moka...)

Epäonnistumisen vaara on suurin, kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta!

Tero_s
Viestit: 179
Liittynyt: To Heinäkuu 3. 10:51:10 2003
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Tero_s » Ke Helmikuu 16. 13:27:54 2005

Brenda kirjoitti: ainoastaan alkuperäinen norra heiluu matkassa sääntövaatimuksien vuoksi. joten ei siihen täyttä rasitusta kohdistu.
Koskahan toi jousityypin alkuperäisyys vaatimus F-ryhmästä poistuu kun se on jo katuautoistakin poistettu. Sääntöä taidettiin jopa perustella AKE:n vaatimuksella aikoinaan.

adh
Viestit: 1334
Liittynyt: Pe Toukokuu 9. 9:26:55 2003
Paikkakunta: Lammin hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja adh » Ma Helmikuu 28. 19:48:52 2005

mettis kirjoitti:no niin, nyt on linkkikotelot ja korvakot ja panhard tanko paikoillaan, mitä iskareita olette käyttäneet? bda:n bilsteinit vaan vai? auto tulee enimmäkseen vartille/korttelin kiertoon....
ja tehoa +400hv..
nimimerkki "cossumasa" myy gaz merkkisiä kynätolppia,mitat oli muistaakseni 580mm-435mm tai ainakin sinne päin ja hinta oli jotain 150e kappale! on asiallisen näköiset ja säätö vaikuttaa kumpaankin suuntaan. ihan löysästä tosi jäykäksi. itse aion hankkia kyseiset iskarit vanhakoppaan :D
ford escort´79 tic

adh
Viestit: 1334
Liittynyt: Pe Toukokuu 9. 9:26:55 2003
Paikkakunta: Lammin hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja adh » Ma Helmikuu 28. 19:56:33 2005

oisko kellään kuvia liukusysteemistä akselin ja jousen väliin?? olis sellaisen rakentaminen aika ajankohtaista
ford escort´79 tic

RS 78
Viestit: 135
Liittynyt: Ma Tammikuu 12. 23:11:14 2004
Paikkakunta: keskisuomi

Viesti Kirjoittaja RS 78 » Pe Maaliskuu 4. 23:07:28 2005

Tee lehtijouseen sarana tyyppinen jatkos kiinnitys pantojen alle.Toimii
Minäkö, en se ollut minä.

Vastaa Viestiin