Korin kunnostajaa kaivataan

Keskustelu liittyen vanhempaan Ford kalustoon.

Valvoja: CRSC Hallitus

poikelin
Viestit: 100
Liittynyt: Ma Lokakuu 7. 20:37:28 2002
Paikkakunta: Helsinki

Korin kunnostajaa kaivataan

Viesti Kirjoittaja poikelin » Ma Lokakuu 11. 8:20:50 2004

Eli uushankinta Capri kaipailisi. Pohjan puhalluksen ja koko korin maalauksen läpeensä.

Suosituksia ja kokemuksia etelä-suomessa?

Ja mikähän sen korkeapainepesuputiikin nimi oli mistä oli juttua veekasissa joskus?

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja TAp » Ma Lokakuu 11. 8:52:32 2004

pesuja voi kysellä Suomen Vesipiikkaus oy, Hyrylä,
kokemuksia ei vielä ole, vaikka tarkotus on koppa sinne raahata,
vaatii pyörityskiinnikkeet.
http://www.suomenvesipiikkaus.fi/index.htm

Hiekkapuhallusta ja maalausta on niin montaa laatutasoa.....

poikelin
Viestit: 100
Liittynyt: Ma Lokakuu 7. 20:37:28 2002
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja poikelin » Ma Lokakuu 11. 8:56:08 2004

Millos viet kopan tuonne? Tulisin mieluusti vilkaisemaan millaista jälkeä tuli.

Grilli oli tarkoitus Caprille tehdä kunhan saan mittakuvat.

Niin ja maalareista: hyvälle maksetaan ja huonoa en ota edes ilmatteeks.

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja TAp » Ma Lokakuu 11. 10:29:53 2004

Voi olla, että IMPpi pääsee pesuun ennen Escoa;
IMP on nyt Riihimäellä hitsattavana

tommi.r
Viestit: 1230
Liittynyt: Ti Elokuu 5. 19:20:15 2003
Paikkakunta: Orimattila

Viesti Kirjoittaja tommi.r » Ma Lokakuu 11. 14:25:43 2004

oliko tosta vesipesun hintatasosta tietoa? vai soitanko ite ja kysyn?
soitin ja kysyin :lol: eskoon arvio 350e + alv. pelkkä pohja! koko kosla 1000e luokkaa :twisted: eli taitaa tää poika ostaa paljon puhallushiekkaa..
Escort XR3i cabriolet

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » Ma Lokakuu 11. 18:30:30 2004

Säkkiväline teki sitä ainakin vuosi takaperin, ja todennäköisesti vieläkin. hinnaksi kehui 500e. ja tämä ilman että kori olisi vartaassa kiinni. jos hyvää autoa meinaa tehdä, niinvesipesu on ehdoton ykkönen. heti perässä on sitten toi ruostesuojauspajojen palvelu, eli ne vain liuottimella pesee pohjan, ja sitten sä joudut vielä pyyhkiin sellaisen massasta jääneen ohuen kerroksen bensarätillä, tai vastaavalla, ja sitten kevyt hiekkapuhallus ennen maalausta.

ja se pulju joka V8 makasiinissa oli, ei tee niitä pesuja enään.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

esko
Viestit: 4653
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 10:11:10 2001
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja esko » Ma Lokakuu 11. 20:04:35 2004

Virossa kuulemma joku paja joka tekee korin uusiksi hintaan 3000e. Saa olla ihan raato, takas tulee viimesen päälle hitsattu ja mallattu koppa, kuin uusi. Itse en ole nähnyt työnjälkeä, mutta yksi clubilainen kehui nähneesä ja kuulemma oli tosi asiallista työjälkeä.

Pikkusen kuullostaa arvokkaalta, mutta kun ynnää kaikki yhteen, pesu, korjauspalat, hitsaus, maalit, työt ym. niin kertyy siitäkin.

Jos kaiken tekee itse, niin silloin kallis, muuten hm... kannattaa ehkä laskeskella.
#5
Transit 280 ajoautona
Cortina 1500 -65
Yamaha 1200 FJ -94

poikelin
Viestit: 100
Liittynyt: Ma Lokakuu 7. 20:37:28 2002
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja poikelin » Ma Lokakuu 11. 22:44:24 2004

No 1000e koko korin putsaamisesta ei itseasiassa ole niin mahdoton summa kun ajattelee nitromorssin kanssa pelaamista ja hiomista, puhalluksen aiheuttamasta teräksen väsymisestä puhumattakaan.

Vai tekee Säkkiväline sitä samaa? Ilman että auto on grillissä..eli rullaavanako sais viedä? Pakko ottaa putiikkiin yhteyttä. 500e on halpa. Mulla on myynnissä recarot 600e.

Puhalluksesta yks rallijeppe jutusteli että ei ole hyvä menetelmä oikein auton minkään pinnan putsaamiseen. Jättää jotenkin aaltomaisia nystyjä pintaan jotka paistavat maalin läpi "tisseinä" vaikkeivat paljaalla silmällä heti erotukaan. Näin oli raskasta kalustoa vuosikymmeniä puljannut hiekkaäijä puhunut.

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » Ma Lokakuu 11. 22:57:53 2004

poikelin kirjoitti: Vai tekee Säkkiväline sitä samaa? Ilman että auto on grillissä..eli rullaavanako sais viedä?
joo, mulla olis ollu sillon raakakorina aina, ja peräkärryllä olisin vienyt. ainakin tampereen säkkivälineellä tuota tekivät, niin miksi ei muuallakin.
poikelin kirjoitti: Näin oli raskasta kalustoa vuosikymmeniä puljannut hiekkaäijä puhunut.
joo, no siis en ole mikään hiekkapuhallus spesialisti, mutta mulla on ollut sellanen käsitys että ihan kevyt hiekkaus vain karhentaisi pinnan. taitaa toi raskaskalusto homma olla isolla rakeella ja kovilla paineilla. mutta en siis tiedä. lähinnä pohjaa mulla oli sillä tarkoitus puhaltaakin. muotopeltejä en puhaltaisi ollenkaan. se on käsipeliä, tai sitten helvetin näppärä 3M maalinpoistolaikka rälläkkään ja sillä. toi Letukka kylki on esimerkiksi sillä vedetty ja jälki on hyvää. ei vaurioita peltiä, mutta maalin poistaa tehokkaasti. noi pienet jäljet ei näy kevyenkään maalin alta.

ja siis kyseessä on kolaroitua paikkaa jossa oli noin 10 milliä pakkelia noin neliömetrin alueella. oli muuten sitten perkeleesti parempi konsti kuin käsin hiominen.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Ti Lokakuu 12. 5:47:24 2004

Onko joku kokeillut miten painepesuri, joka käyttää kuumaa vettä, pohjan puhdistaa? Paineet kai on 160-250bar eli ei mitään vesipiikkausta tai teräksen leikkuuta ja laitteita myydään vähän äveriäämmille kotikäyttäjillekin. Lämpimällä vedellä massat ja rasvat lähtisi varmaan vähän vähemmilläkin paineilla ja sitten paikallisesti hiekalla loput.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja TAp » Ti Lokakuu 12. 6:18:37 2004

Kyselin silloin keväällä 8) niitä pesureita vuokraamoista,
joistakin kyllä löytyy, eli jos on paikka mistä saa sähköt + vedet,
niin voihan kokeilla.
Ei varmaan kuitenkaan irrota maalia ja ruosteita kuten tuo 1000 barin pesu
Porvoossa oli firma, joka tulee vaikka kotipihalle pesemään,
niillä on vastaava 1000 bar pesuri autossa,
nykyään ISS:n osa (iss.fi) sitäkin voi kysyä

Tiina Wälicoppa
Viestit: 53
Liittynyt: Ti Heinäkuu 23. 8:00:49 2002
Paikkakunta: Nurmijärvi

Korin höyrypesusta

Viesti Kirjoittaja Tiina Wälicoppa » Ti Lokakuu 12. 8:08:59 2004

Itsellä on kokemusta yhden korin puhdistamisesta höyrynkehittemellä varustetulla painepesurilla. Lopputulos oli todella hyvä. Helpolla se ei syntynyt, mutta ehdottomasti kannatti. Aikaa meni toista tehokasta työpäivää. Ensin höyry+painepuhalluksella irti mikä lähti eli lähes kaikki. Sitten painepesu liuottimella. Liuotinpesussa ei saa käyttää liian korkeita lämpötiloja sillä useat pesuaineet "lasittuvat" pintaan ja sitten puhalletaan hiekalla. Muutenkin höyrynkehittimen kanssa kannattaa olla varovainen. Lämpötila on korkea ja tuhoaa helposti muovia, kumia ja ohutta alumiiniakin.

Omassa tapauksessani lähtökohtana oli uudesta suojattu kori, jossa oli öljyistä, pölyistä sitkeää massaa todella paksusti. Massan alta löytyikin virheetön maalipinta. Nätin näköinen 35 v. autossa ja ilo jatkaa projektia!
Viimeksi muokannut Tiina Wälicoppa, Su Lokakuu 24. 18:45:57 2004. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Foordisti
Viestit: 107
Liittynyt: Ke Heinäkuu 2. 14:31:19 2003
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja Foordisti » Ma Lokakuu 18. 17:56:03 2004

Finnboro team oy Vantaalla tekee hiekkapuhalluksia ja vesipesuja. Pohjan hiekkapuhallus maksaa 250e ja vesipesu 350e. Puhallutettiin just kisapelin pohja siellä ja hyvä tuli. Maksettiin 300e ja siihen rahaan se vielä maalas koko pohjan hitsausta kestävällä punaisella pohjamaalilla. Paikka sijaitsee lentokentän takana lähellä Vantaan Vauhtipuistoa.

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » Ma Lokakuu 18. 21:24:15 2004

Foordisti kirjoitti:Finnboro team oy Vantaalla tekee hiekkapuhalluksia ja vesipesuja. Pohjan hiekkapuhallus maksaa 250e ja vesipesu 350e. Puhallutettiin just kisapelin pohja siellä ja hyvä tuli. Maksettiin 300e ja siihen rahaan se vielä maalas koko pohjan hitsausta kestävällä punaisella pohjamaalilla. Paikka sijaitsee lentokentän takana lähellä Vantaan Vauhtipuistoa.
no jumalauta, tohon rahaan kannattaisi jo kauempaakin viedä auto tonne.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja TAp » Ke Marraskuu 17. 9:36:41 2004

Jatkona tähän,
IMPpi on nyt pesty, haettiin eilen talliin (Riihimäellä)
Jälki on tosi puhdasta, eli vastaa hyvinpestyn teräskattilan kannen sisäpuolta, ja kaikki ruostekohdat on helppo nähdä,
kuin myös valmistus-virheet,
oli näemmä hitsipillillä avarreet oven saranoiden reikää, sulamisjäljistä päätellen.
Otan kuvia torstaina, jos joku on kiinnostunu vertailumielessä.

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Ke Marraskuu 17. 10:54:06 2004

kuvia vaan heti. itellä odottelee kans mk1 escort totaalista fissiota/fuusiota.

lauri
Viestit: 3488
Liittynyt: To Joulukuu 6. 21:48:32 2001
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja lauri » To Marraskuu 18. 11:59:16 2004

Tuollaiset maalinpoistolaikat eli nailonlaikat jne tuppaavat lämmittään peltiä ja siihen kun lisätään hiukan painoa niin pelti venyy, ei välttämättä näkyvästi mutta pintamaalin ollessa päällä ainakin itseäni harmittaisi. Samaa tekee varomaton hiekka/vesipuhallus.

Maaleja olen poistanut arvokkaista entisöintiprojekteista lastalla ja kuumailmapuhaltimella sekä maalinpoistoaineella. Ruosteet hiekkapuhalluksella sellasista paikoista joissa ei ole suoraa peltiä joka venyisi helposti. Muualta esim kevyemmällä puhalluskalustolla, nailonlaikalla, teräspiikkauksella tai hapolla. Konepeltien sisäpuolet usein olen peitannut hapolla.

poikelin
Viestit: 100
Liittynyt: Ma Lokakuu 7. 20:37:28 2002
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja poikelin » To Marraskuu 18. 12:03:03 2004

lauri: laitapatko vielä happojen ym litkujen nimiä ni ei tarvi montaa säiliöautoa tilata.

Edit: ja ethän sano että vesipesu venyttäis peltiä. Vai mitä tarkoitit vesipuhalluksella?

lauri
Viestit: 3488
Liittynyt: To Joulukuu 6. 21:48:32 2001
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja lauri » To Marraskuu 18. 12:46:43 2004

Esim suolahappo, etikkahappo, typpihappo, suolahappoa ehkäpä yleisemmin.

Kyllä siinä vedessäkin voimaa on kun sillä massat sun muut pois lähtee, voima venyttää peltiä. Että suoria koripeltejä en sillä lähtisi käsittelemään.

poikelin
Viestit: 100
Liittynyt: Ma Lokakuu 7. 20:37:28 2002
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja poikelin » To Marraskuu 18. 12:56:44 2004

Juu tuo Capri on sen verran suora että mennee ehkä ihan päällemaalamalla. Näin ainakin yks maalari kandidaatti sanoi.

Arto65FB
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Arto65FB » To Marraskuu 18. 13:29:15 2004


TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja TAp » To Marraskuu 18. 14:05:20 2004

Joo, tolta Imppikin näyttää, tosin ei oo ruostetta :D

Vastaa Viestiin