Lehtijousista...

Keskustelu liittyen vanhempaan Ford kalustoon.

Valvoja: CRSC Hallitus

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Lehtijousista...

Viesti Kirjoittaja MouTine » Ke Syyskuu 29. 12:32:37 2004

Aattelinpa kiskaista paikalleen tohon Capriin uudet RS yksilehtiset jouset pudotus blockein ja uudet puslat taakse, ei vaimennuskumeja. Mutta millä hitolla saan akselin suoraan ja vieläpä pysymään suorassa? Mistä kohtaa koria on hyvä ottaa mittoja? Oven / kynnyskotelon saumarajasta ja pyörän-navan väliltäkö? Entäpä pysyykö akseli paikallansa ihan U-pulttien kireydessä vaiko lähteekö se ajan myötä liikkumaan niitä rajoitinnystyröitä vasten? Kaikki hyvät neuvot tervetulleita.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » Ke Syyskuu 29. 13:45:18 2004

Ite mittaillu escortissa lehden etupultin keskeltä banjon keskelle, saa riittävän tarkkuuden. Taka-akselin kiertymistä ehkäisee RS tyyppiset reaktiotangot, kaksi tankoa pitkittäin banjon päältä.

Joni_R
Viestit: 1171
Liittynyt: La Joulukuu 8. 12:01:34 2001
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Joni_R » Ke Syyskuu 29. 13:50:03 2004

Taka-akselin ja lehtien välistä kannattaa unohtaa myös suosiolla ne kumilärpäkkeet mitkä on sinne tehtaalla laitettu ja koskaan vaihdettu.
Jäsen #118
IRC nick: Impezki
Automotive photography http://www.jonirolig.com

Subaru Impreza -07 WRX STi Petter Solberg edition III
Kawasaki Z1000 -08 street frighter

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Kot kot kot...

Viesti Kirjoittaja MouTine » Ke Syyskuu 29. 16:12:21 2004

SHR kirjoitti:Ite mittaillu escortissa lehden etupultin keskeltä banjon keskelle, saa riittävän tarkkuuden. Taka-akselin kiertymistä ehkäisee RS tyyppiset reaktiotangot, kaksi tankoa pitkittäin banjon päältä.
Tarkotatko "lehden etupultilla" siis jousen etummaisen silmän pulttia? Jos näin, niin ei ikäväkyllä onnistu Caprissa, koska pultin pää ja mutteri piilossa kotelon sisällä.
Banjon keskelle? Eikö banjokin ole sivussa? Ahaa... banjo banjo... siis takakuoren keskelle joka on ihan keskellä akselia.
Reaktiotangotkin on korvattu Capreissa vakaajalla, paitsi Mk-I malleissa, tosin ei niissäkään kaikissa.

Mitenkäs muuten... Pitääkö jousen-blockin-akselin nystyröiden ympärillä olla jotain ohjaavia prikkoja? Vai pysyykö akseli siinä sitten kun kiristää pultit? Omissa Capreissa ainakin kaikissa oli akselit kääntyneet. Jotain liimaa väliinkö?
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja TAp » Ke Syyskuu 29. 16:19:34 2004

Etit tai sorvaat siihen jousen keskipultin alle sopivan holkin, joka käy akselikengän reikään.
Ainakin escossa alkaa U-pulttien vastalevy vääntyä jo kohtuullisella kiristyksellä

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » Ke Syyskuu 29. 16:48:33 2004

TAp kirjoitti:Etit tai sorvaat siihen jousen keskipultin alle sopivan holkin, joka käy akselikengän reikään.
Ainakin escossa alkaa U-pulttien vastalevy vääntyä jo kohtuullisella kiristyksellä
Juu, tuota mietinkin. Ei ole ongelma lainkaan tehä tollasia. Mutta! Meneekö akseli muka aina ja ikuiseti suoraan jos sen keskitän tällä tavoin niihin nystyröihinsä? Jousethan voivat olla erimittaisia ja korikin elänyt? Vai..? Kerro ja valaise!
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

razorass
CRSC jäsen 2014
Viestit: 1018
Liittynyt: Ti Heinäkuu 15. 22:30:32 2003
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja razorass » Ke Syyskuu 29. 21:41:23 2004

Autoraision 51mm setissä tuli palikoiden mukana sorvatut prikat jotka keskittävät akselin kumiläpsyt poistettaessa. lehti-pala-akseli -sovituksien on hyvä olla jämptejä, muuten akseli liikkuu varmasti.

Nelipyöräsuuntauksessa mulla oli akseleiden välillä linjaheittoa alle aste.
Jaguar Xj6 series 1 swb V8
Daimler Double Six 6.0 V12
Jaguar Xj6 Sovereign 4.0
Jeep Grand Cherokee Limited 5.2 v8
Porsche 356 speedster replica
Ford sierra rs cosworth replica v8
Focus..

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja TAp » Ke Syyskuu 29. 21:44:37 2004

tarkan homman voi alottaa ihan symmetrisillä holkkeilla,
käydä mittauksessa ja
sorvailla sitten sopivasti epäkeskot

Vastaa Viestiin