Kynäjousitolpat rakenteilla. Neuvoja kaivataan.

Keskustelu liittyen vanhempaan Ford kalustoon.

Valvoja: CRSC Hallitus

ramiko
Ylläpitäjä

Kynäjousitolpat rakenteilla. Neuvoja kaivataan.

Viesti Kirjoittaja ramiko » Su Syyskuu 12. 17:44:10 2004

Kävin tutkimassa omaa projekti Escorttiani ja katselin etu tolppia, ja näyttäisi olevan isot tolpat?

Kuvia on osoitteessa: http://koti.mbnet.fi/rmakinen/index_tiedostot/_vti_cnf/ Ei ole enään

Jos joku asiantuntija vahvistaisi epäilyni, niin olisin kiitollinen.
Viimeksi muokannut ramiko, La Syyskuu 18. 12:52:29 2004. Yhteensä muokattu 3 kertaa.

ohc
Viestit: 1321
Liittynyt: To Joulukuu 18. 19:42:50 2003
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Isot tolpat?

Viesti Kirjoittaja ohc » Su Syyskuu 12. 18:27:27 2004

ramiko kirjoitti:Kävin tutkimassa omaa projekti Escorttiani ja katselin etu tolppia, ja näyttäisi olevan isot tolpat?

Kuvia on osoitteessa: http://koti.mbnet.fi/rmakinen/index_tiedostot/_vti_cnf/

Jos joku asiantuntija vahvistaisi epäilyni, niin olisin kiitollinen.
Näyttäs olevan isot tolpat kuvien perusteella.. Isoissa tolpissa irrotettavat kääntövarret. (pikkutolpat taitaa olla kaikki kiinteillä kääntövarsilla?)

Mittaa toi etutolpan runkoputki, isossa tolpassa ulkohalkasija n. 50mm - 51mm. Pikkutolpassa joku 47-48mm muistaakseni.

Ford Escort RS2000 mk2 r.F
Ford Focus

ramiko
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja ramiko » Pe Syyskuu 17. 19:45:48 2004

Eikö tässä isossa tolpassa ole erillinen iskari joka tiputetaan tolppaputken sisälle :?: Tuli nimittäin iskarin sisuskalut ulos ja runkoputken sisälle jäi ilmeisesti iskarin runkoputki. :shock:
Milläs senkin mahtaa saada sieltä pois?
Viimeksi muokannut ramiko, Pe Syyskuu 17. 21:08:05 2004. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

ramiko
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja ramiko » Pe Syyskuu 17. 19:56:29 2004

Ja minkäs laiset iskarit siihen kannattaa asentaa?

Kynäjouset on 10.5" pitkät ja 600 LPS jäykät.

Tinde
Viestit: 710
Liittynyt: Ma Helmikuu 4. 14:55:47 2002
Paikkakunta: Vammala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tinde » Pe Syyskuu 17. 21:33:47 2004

ramiko kirjoitti:Ja minkäs laiset iskarit siihen kannattaa asentaa?

Kynäjouset on 10.5" pitkät ja 600 LPS jäykät.
Jaa 600lbs? Jos tulee katukäyttöön niin onkohan hiukka liian tiukat?

ramiko
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja ramiko » Pe Syyskuu 17. 21:40:01 2004

Tinde kirjoitti: Jaa 600lbs? Jos tulee katukäyttöön niin onkohan hiukka liian tiukat?
Ei tule katukäyttöön, ainoastaan asfalttiradalle. Mutta neuvoja kaivataan kipeästi. Varsinkin iskarin rakenteesta, koska se levisi käsiin.

Bootsi
Viestit: 2767
Liittynyt: To Joulukuu 25. 23:41:05 2003

Viesti Kirjoittaja Bootsi » Pe Syyskuu 17. 22:35:30 2004

ootko nyt ihan varma tuosta jäykkyydestä?
Autoraceing:in kuvasto tuntee isoontolppaan jousia jäykkyykksillä 145-220lbs :roll:

Cosesc
Viestit: 1602
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 8:24:26 2001
Paikkakunta: Raswajokilaakso

Viesti Kirjoittaja Cosesc » Pe Syyskuu 17. 23:20:32 2004

600lbs tulokseen pääset myös laittamalla iskarin paikalle vesijohtoputkea ja joustahan ei tuolloin tarvita joten auto myös kevenee. :lol:
Ford Sierra cosworth 4x4 GrA
Ford Sierra RS cosworth GrA
MB 814 huoltoauto
Honda CR500R
Honda CRF450R -08
Yamaha DT 175 MX -80
Yamaha YZ 490 -84

"KAIKEN SAA RIKKI"

northwest
Viestit: 1322
Liittynyt: Ke Marraskuu 27. 17:28:24 2002
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja northwest » La Syyskuu 18. 9:15:17 2004

Pikkaisen kuullostaa kyllä jäykänpuoleiselta,mulla on asfaltilla ollut edessä 300lbs ja on ollut ihan riittävän jäykkä...voi käydä pian niin että kori "joustaa" enemmän kuin jouset :roll:
Jäsen 403
ford fiesta 1.6 rwd -77(kilpuri,toistaiseksi telakalla)
Mitsu L200 4wd Magnum-07(kärrynveturi)
-ford on ainoa kilpa-auto.

ramiko
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja ramiko » La Syyskuu 18. 9:15:49 2004

bootsi kirjoitti:ootko nyt ihan varma tuosta jäykkyydestä?
Autoraceing:in kuvasto tuntee isoontolppaan jousia jäykkyykksillä 145-220lbs :roll:
Lautamäki motorsportista tilasin noi jouset holkkisarjan kera ja myyjä kysy mihin käyttöön tulee, sanoin että pelkästään asfalttirata käyttöön ja autoon jota ei ikinä enään rekisteröidä tieliikenne käyttöön. Eli tuo on myyjän ehdottama jäykkyys.

Lautamäellä on 2.25"/10.5" jouset 180-600LBS välillä ja löytyyhän sieltä 1600LBS jousiakin.

Mutta jousia saa uusia kaupasta vaikka kuinka paljon :?

Enemmän kiinostaa tuo iskarin rakenne, käyn ottamassa kuvan siitä tänään aamupäivällä ja jos joku voisi kertoa onko kaikki ihan kunnossa tuossa projektissa.
Viimeksi muokannut ramiko, La Syyskuu 18. 12:55:34 2004. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

ramiko
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja ramiko » La Syyskuu 18. 10:43:40 2004

Kävin nyt räpsimässä kuvia, eli kun lähdin purkamaan tolppaa iskari levisi käsiin KUVA ja sisälle jäi ilmeisesti iskaripatruunan putki KUVA.
Vai onko tämä normaalia?

Ja onhan nämä varmasti isot tolpat?
Kuva 1
Kuva 2
Kuva 3


Mitat täsmää ainakin tähän kuvaan

Bootsi
Viestit: 2767
Liittynyt: To Joulukuu 25. 23:41:05 2003

Viesti Kirjoittaja Bootsi » La Syyskuu 18. 21:15:37 2004

Kyllä noi isot tolpat on, eikä iskarin pitäis palasina ulos tulla. :lol:

ramiko
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja ramiko » La Syyskuu 18. 21:37:40 2004

bootsi kirjoitti:Kyllä noi isot tolpat on, eikä iskarin pitäis palasina ulos tulla. :lol:
Eli sinne siis jäi putki sisälle :oops:

Onko mitään ideaa miten sen kalastelisi pois sieltä :?

Ja iskarit on siis paskana, eli uudet pitää lähteä ostamaan. Mutta mitkä sinne kannattaa hommata?
Viimeksi muokannut ramiko, La Syyskuu 18. 21:42:41 2004. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » La Syyskuu 18. 21:41:57 2004

ramiko kirjoitti:
bootsi kirjoitti:Kyllä noi isot tolpat on, eikä iskarin pitäis palasina ulos tulla. :lol:
Eli sinne siis jäi putki sisälle :oops:

Onko mitään ideaa miten sen kalastelisi pois sieltä :?
no jos se on oikeasti lujassa siellä, niin sitten hitsaat sinne iskunvaimentimen putken sisälle laipan, jossa on kierrereikä. kierrereikään vain vetovasara kiinni ja nappaat sen ulos sieltä.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

ramiko
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja ramiko » Su Syyskuu 19. 9:25:53 2004

Kiitos hectori ideasta.

Mutta pitäisi varmaan jo tilata uudet iskarit noihin ja siinä samassa purkamisessa kärsi yläpäänkiinityskumi, sinne on varmaan saatavana sellaisia laakeroituja päitä. Mutta mistä sellaisia voi ostaa.

:arrow: Eli mitkä iskarit sinne kannattaa asentaa?
:arrow: Mistä uudet laakeroidut yläpäänkiinityslautaset (se joka on kolmella mutterilla konehuoneen puolelta kiinni) -> KUVA
Viimeksi muokannut ramiko, Su Syyskuu 19. 15:11:47 2004. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

ramiko
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja ramiko » Su Syyskuu 19. 15:08:01 2004

Kuuluuko tuossa korkissa olla stefa -> KUVA siis kaikissa isoissa tolpissa?

Ja tosiaan tällainen paketti tuli kevyesti vetämällä öljyjen kera ulos, kun avasi tuon korkin. Kumpikin tolppa purkaantui samalla lailla.
Että oliko mulla kumpikin iskari paskana vai onko tässä asiassa jotain muuta vialla?

Ja kumpaankin tolppaan jäi sisälle putki -> KUVA

Brenda
Viestit: 3111
Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Brenda » Su Syyskuu 19. 16:19:21 2004

jäikö sinne tosiaan joku putki sisään, vai näyttääkö se vain siltä?
on mahdollista että nuo ovat alkuperäis öljyiskarit tehtaan jäljiltä.
joissa tolpan runkoputki toimii iskari sylinterinä, ja tolppaan on asennettu vain iskarin varsi/mäntä + öljyt ja stefa korkki.
jälkiasennus patruunat ovat sitten täydellisiä iskareita jotka pudotetaan sellaisenaan tolpan sisään ja niissä tulee usein oma "korkki" mukana.

ramiko
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja ramiko » Su Syyskuu 19. 16:45:03 2004

Jaahas... ne on sitten varmaan sellaiset alkuperäiset öljyiskarit.

Onko nuo nyt sitten tuhoon tuomittu kun kerran aukasin ne, vai saako sinne noita jälkiasennus patruunoita?

Ja jos saa niin mistä ja millaiset sinne pitäisi asentaa?

Brenda
Viestit: 3111
Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Brenda » Su Syyskuu 19. 17:14:03 2004

no jos olet jotain 600lbs????? jousia laittamassa, niin tuollainen alkup. öljyiskari on toimintakyvyltään tuhoon tuomittu idea vaikka olis uusikin.
käytä vaikka hakukone googlea ja etsi iskarivalmistajien luetteloista vaihtoehtoja yms...
tai sitten vaihda säädettävät bilstein runkoputket omiisi ja bilstein pumput sisään...

ramiko
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja ramiko » Su Syyskuu 19. 17:22:53 2004

Tuo jousi kyllä varmaankin tosiaan vaihtuu löysempään, kun se on myyjän ehdottama jäykkyys jonka sitten hyväksyin. Itselläni kun ei ole mitään tietoa noista jousista.

Varmaankin noi n.300LBS jouset olisi sopivat.

Eli siis noiden tolppien sisälle on mahdollista löytää sellainen iskari patruuna?

Brenda
Viestit: 3111
Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Brenda » Ma Syyskuu 20. 0:11:30 2004

ramiko kirjoitti: Eli siis noiden tolppien sisälle on mahdollista löytää sellainen iskari patruuna?
joo, löytyy niihin alkuperäisen korvaavia patruunoita, esim KONI 86-1835Sport

rallipuolella suositut Bilsteinit eivät sovi suoraan vakiotolppaan.

kumivulkanoituja laakeri yläpäitä tehdään nykyään uustuotantona.
ero alkuperäiseen ford tuotteeseen on, että prässätty kuulalaakeri on korvattu vaihdettavalla uniball-laakerilla.
hinnat pyörii noin 100 Eur/kpl

bilstein iskari sopii suoraan laakeriyläpäähän, mutta "vakio"-iskarit tarvitsevat väliholkin.
laakeroitu yläpää

ohc
Viestit: 1321
Liittynyt: To Joulukuu 18. 19:42:50 2003
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ohc » Ma Syyskuu 20. 0:31:03 2004

Brenda kirjoitti: rallipuolella suositut Bilsteinit eivät sovi suoraan vakiotolppaan.
Hmm.. omissa vakio tolpissa on Bilstein iskarit (tolpat caprista). Sitä en tiedä saako noita enää uutena..

Ford Escort RS2000 mk2 r.F
Ford Focus

Brenda
Viestit: 3111
Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Brenda » Ma Syyskuu 20. 0:44:50 2004

ohc kirjoitti:
Brenda kirjoitti: rallipuolella suositut Bilsteinit eivät sovi suoraan vakiotolppaan.
Hmm.. omissa vakio tolpissa on Bilstein iskarit (tolpat caprista). Sitä en tiedä saako noita enää uutena..
tarkoitan "upside down" iskareita mitkä pultataan tolpan alapäästä kiinni ja runkoputkessa on puslat ja stefa.
no olihan capri 2.8i mallissa sellaiset vakiona.

pikapiirustus: http://kotinetti.suomi.net/tepi/bilstein_putki.jpg

Arto65FB
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Arto65FB » Ma Syyskuu 20. 14:12:12 2004

bootsi kirjoitti:ootko nyt ihan varma tuosta jäykkyydestä?
Autoraceing:in kuvasto tuntee isoontolppaan jousia jäykkyykksillä 145-220lbs :roll:
Saattaa olla annettu 600lbs per tuuma eikä sentti.

sprint
Viestit: 592
Liittynyt: Ke Maaliskuu 6. 13:04:29 2002

Viesti Kirjoittaja sprint » Ma Syyskuu 20. 14:27:25 2004

Arto65FB kirjoitti:
bootsi kirjoitti:ootko nyt ihan varma tuosta jäykkyydestä?
Autoraceing:in kuvasto tuntee isoontolppaan jousia jäykkyykksillä 145-220lbs :roll:
Saattaa olla annettu 600lbs per tuuma eikä sentti.
Juuri näin. Lautamäen luettelossa jäykkyydet ilmoitetaan lbs/tuuma.
#736

escort mk1 4x4 cosworth 440hv, 510Nm, 1.5Bar

ramiko
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja ramiko » Ma Syyskuu 20. 21:05:56 2004

Kiitoksia kaikille vastanneille.

Nyt on mukavempi jatkaa rakentamista kun tietää mitä tekee, eikä tarvitse koko ajan epäillä sitä tekeekö jotain nyt ihan väärin :D

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja TAp » Ke Syyskuu 22. 14:59:04 2004

Mulla on tarkotus korvata noi Konin 1835:t Bilsteinin P-36-0110:lla, joita saa hyllystä, eikä tuu kiinni muulla kun holkilla yläpäästä.

saas nähdä miten sopii, ja saanko kiinni 2.10 mennessä.

Aina kun kinaatte niistä tolpan kokojutuista, niin
ottakaa ensin se työtömitta esiin;
jos pikkulaakerin kohdalta akseli on 19.05 mm, niin kyse on
alkuperäisestä isosta tolpasta.

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja TAp » Ke Syyskuu 29. 8:39:22 2004

Nyt on Bilsteinit kiinni, hyvin sopi, tuntuu vaan kovin pehmeiltä tallissa heiluttaessa, saas nähdä miten ajossa.

Nämä P36-0110:t on siis Caprin patruunat, ja tuntuu käyvän noihin isoihin tolppiin yhtä hyvin.

Vastaa Viestiin