Kone kilahti
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 1284
- Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 8:25:15 2002
- Paikkakunta: Sastamala
Kone kilahti
Juu, niin siinä kävi, että Taunuksen 1.6 OHC paukahti melkein tyhjäkäynniltä. Kone ei mene käsin kääntämällä ympäri, vaan pysähtyy terävästi kun 1-4 yläkuolokohta lähestyy. Moottorin saa käyntiin, ja se pitää helvetinmoista kolkutusta. Epäilen, että nelospytyn kiertokangen liuskat ovat päällekkäin tai jotain sinnepäin.
Nyt kun kone pitää ottaa auki, niin mitäs erityistä huomioitavaa siinä OHC:n rakentamisessa olikaan normaalin huolellisuuden ja siisteyden lisäksi? Ajattelin kiillottaa kiertokangen sivut, höyläyttää kantta hieman, siistiä kanavat seetien ymäpäriltä ja kohdistaa imu/pakosarjat kanteen. Onko ollut tapana esim. käyttää uusia kannenpultteja? Öljypumppu kestänee vielä?
Nyt kun kone pitää ottaa auki, niin mitäs erityistä huomioitavaa siinä OHC:n rakentamisessa olikaan normaalin huolellisuuden ja siisteyden lisäksi? Ajattelin kiillottaa kiertokangen sivut, höyläyttää kantta hieman, siistiä kanavat seetien ymäpäriltä ja kohdistaa imu/pakosarjat kanteen. Onko ollut tapana esim. käyttää uusia kannenpultteja? Öljypumppu kestänee vielä?
Ford Orion 1.6 GL aut. -83 MR, Fiesta Mk1 Jester Kitcar
-
- Viestit: 592
- Liittynyt: Ke Maaliskuu 6. 13:04:29 2002
Öljypumppu kuluu luonnollisesti paljon käytettynä. Nyt jos kone leikkaan kiinni laakeroinnin osalta voidaan suurena todennäköisyydellä sanoa että voitelussa on ollut vikaa. Laakereista voi irrota sellaisia pieniä metalli kappaleita, jotka kulkeutuvat öljypumppuun hajottaen sen lopullisesti.Hessu kirjoitti:No hyvä tietää tuokin. Mikäs siinä öljypumpussa on, kuluuko vai onko hajoamisriski?
#736
escort mk1 4x4 cosworth 440hv, 510Nm, 1.5Bar
escort mk1 4x4 cosworth 440hv, 510Nm, 1.5Bar
-
- Viestit: 2239
- Liittynyt: Su Marraskuu 24. 20:22:02 2002
- Paikkakunta: vantaa
- Viesti:
-
- Viestit: 2567
- Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
- Paikkakunta: Mä missään asu
- Viesti:
-
- Viestit: 1314
- Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003
-
- Viestit: 8657
- Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Ja siinä öljypumpun vaihdossa ei todellakaan kannata säästää. Pumppu on koneen sydän ja jos voitelu ei pelaa niin on ihan sama miten kallista palikkaa koneessa muuten on. Pas*aksi ne menevät joka tapauksessa jos pumppu ei jaksa työntää öljyä kiertoon.
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015
-
- Viestit: 2567
- Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
- Paikkakunta: Mä missään asu
- Viesti:
no niin kestää, jos ei pultti katkea. olen ittekin yhden kiristänyt. vaarana on myös kannen vuotaminen, ja pitää muistaa ettei niitä voi enään kiristää venyvien pulttien ohjella. mutta missään nimessä en moista suosittele.MikkoT kirjoitti:Niin ja se on käytännössä nähty, että ihan sama onko ne venyvät vai ei niin kestävät kyllä uudelleenkin käyttämisen![]()
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.
-
- Viestit: 1487
- Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002
Aivan, jos vanhanmalliset 12 kulmaiset, voi käyttää uudelleen. Jos venyvät, saattaa kannattaa vaihtaa, tuskin paljoo maksaa.Hectori kirjoitti:sierran koneissa on sekä venyviä että venymättömiä pultteja. 12 kulmanen eli se XZN on venymätön, kun torx on venyvä. (eli se 6 kulmanen)SHR kirjoitti:Just toisinpäin, uusi öljypumppu ja käytä vanhoja pultteja.
-
- CRSC jäsen 2014
- Viestit: 1018
- Liittynyt: Ti Heinäkuu 15. 22:30:32 2003
- Paikkakunta: Masku
Eipä niitä venyviä pulttia kannata vaihtaa. Samalla voi käyttää vanhan kannentiivisteenkin uudelleen. Non niiin kalliita.
Jaguar Xj6 series 1 swb V8
Daimler Double Six 6.0 V12
Jaguar Xj6 Sovereign 4.0
Jeep Grand Cherokee Limited 5.2 v8
Porsche 356 speedster replica
Ford sierra rs cosworth replica v8
Focus..
Daimler Double Six 6.0 V12
Jaguar Xj6 Sovereign 4.0
Jeep Grand Cherokee Limited 5.2 v8
Porsche 356 speedster replica
Ford sierra rs cosworth replica v8
Focus..
-
- CRSC hallitusjäsen
- Viestit: 6559
- Liittynyt: Ti Kesäkuu 25. 11:25:15 2002
- Paikkakunta: Helsinki..... #54
Olenko havaitsevinani ironiaa?razorass kirjoitti:Eipä niitä venyviä pulttia kannata vaihtaa. Samalla voi käyttää vanhan kannentiivisteenkin uudelleen. Non niiin kalliita.

Escort mk1 -70
Transit mk1 -77
Taunus mk3 -81
Toyota Hilux Surf SSR-X Wide Body
Pontiac Trans Am 400 -76
Transit mk1 -77
Taunus mk3 -81
Toyota Hilux Surf SSR-X Wide Body
Pontiac Trans Am 400 -76
-
- Viestit: 1284
- Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 8:25:15 2002
- Paikkakunta: Sastamala
Tiedän yhden tee-itse turbotetun Mitsun, jossa oli yli kilon paineet. Mäntiä suli aina välillä mutta rempan jälkeen heitettiin vanhalla kansipahvilla kasaan. Ei palanut kertaakaan 
Joo, taidan investoida sen öljypumpun nyt ainakin. Hoonaus, rengastus, lakrut ja kannen siistiminen ja lasku. Ai jai, voi tulla melkein jopa 75 hepoista jos hyvin menee, kyllä siinä piirtää jo ykkösen ja kakkosen läpi automaatilla (tai sitten ei...)

Joo, taidan investoida sen öljypumpun nyt ainakin. Hoonaus, rengastus, lakrut ja kannen siistiminen ja lasku. Ai jai, voi tulla melkein jopa 75 hepoista jos hyvin menee, kyllä siinä piirtää jo ykkösen ja kakkosen läpi automaatilla (tai sitten ei...)
Ford Orion 1.6 GL aut. -83 MR, Fiesta Mk1 Jester Kitcar
-
- Viestit: 4653
- Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 10:11:10 2001
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
-
- Viestit: 1284
- Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 8:25:15 2002
- Paikkakunta: Sastamala
-
- Viestit: 8657
- Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
-
- Viestit: 1284
- Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 8:25:15 2002
- Paikkakunta: Sastamala
No joo, vihdoin edistystä tässäkin asiassa. Avasin eilen koneen, eikä tarvinnut purkaa kantta pidemmälle kun syy selvisi: Nelospytyssä oli laakerikuula
Palotilan paljealue on jotain 1mm luokkaa paksuudeltaan, niin siihen väliin ei oikein tuommoinen 3-4mm laakerikuula mahdu. Mäntä on täynnä syviä pyöreitä kuoppia ja kansikin näyttää siltä kuin olisi lähietäisyydeltä ammuttu haulikolla. Mäntä oli tietenkin myös tyssäytynyt yläosastaan eli levinnyt sivusuunnassa. Siinä pytyssä onkin sitten vähän enemmän "olkapäätä" kuin muissa. Nyt sitten mietitään, että laitetaanko jostain yksi käytetty stanukokoinen mäntä ja kiertokanki kun ei männäntappi ja yläpään laakeri varmaan ole kovin hyvää tykännyt.

Ford Orion 1.6 GL aut. -83 MR, Fiesta Mk1 Jester Kitcar
-
- Viestit: 8657
- Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
-
- CRSC hallitusjäsen
- Viestit: 6559
- Liittynyt: Ti Kesäkuu 25. 11:25:15 2002
- Paikkakunta: Helsinki..... #54
Rahnulla oli sama juttu. Jokin haulikon hauli oli koneessa aikansa pyörinyt ja sinne kolot nakertanut. Kuulan alkuperä ei koskaan kai selvinnyt...
Escort mk1 -70
Transit mk1 -77
Taunus mk3 -81
Toyota Hilux Surf SSR-X Wide Body
Pontiac Trans Am 400 -76
Transit mk1 -77
Taunus mk3 -81
Toyota Hilux Surf SSR-X Wide Body
Pontiac Trans Am 400 -76
-
- Viestit: 1487
- Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002
Mä opettelin aikoinaan vähän samalla tavalla käyttämään nailon muttereita. Laitoin tuplat ohc:n kylkeen ja putsareiden taustapellit tavallisilla mutskuilla kiinni, aikani ajelin ja alkoi tajuton kilinä
. Tukka pystyssä avasin kannen ja ihmettelin jälkiä
sitten avasin kaasarit ja putsarit jolloin tajusin mitä tapahtui 



-
- Viestit: 1284
- Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 8:25:15 2002
- Paikkakunta: Sastamala
Tuo vierasesine muistuttaa sitä Ford 1250 -kaasuttimessa olevaa kuulaa, pitää tarkistaa vielä että puuttuuko se oikealta työpaikaltaan. Jos olis vähän tuuria ja rahaa, niin vois tällätä koneeseen edes käytetyt 1.6 ylikokomännät (porattaessa saa uuden välykset) tai jopa 2.0 männät mikäli lohkossa varaa on. Tämähän on se osanumeroltaan 70-alkuinen 1.6 OHC, onko tietoa?
Ford Orion 1.6 GL aut. -83 MR, Fiesta Mk1 Jester Kitcar
-
- CRSC jäsen 2014
- Viestit: 1018
- Liittynyt: Ti Heinäkuu 15. 22:30:32 2003
- Paikkakunta: Masku
Varsinkin vakiossa 1.6 pintossa joka on vielä automaatin jatkeena. Oikeastaan noilla kierroksilla kannattaa vaihtaa suoraan kossun kampura ja veivit.fomoco3 kirjoitti:Kanget kannattaa kuulapuhaltaa niin kestää..

Jaguar Xj6 series 1 swb V8
Daimler Double Six 6.0 V12
Jaguar Xj6 Sovereign 4.0
Jeep Grand Cherokee Limited 5.2 v8
Porsche 356 speedster replica
Ford sierra rs cosworth replica v8
Focus..
Daimler Double Six 6.0 V12
Jaguar Xj6 Sovereign 4.0
Jeep Grand Cherokee Limited 5.2 v8
Porsche 356 speedster replica
Ford sierra rs cosworth replica v8
Focus..
-
- Viestit: 1284
- Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 8:25:15 2002
- Paikkakunta: Sastamala
Okei, ympyrä on sulkeutunut eli kone käy jälleen.
Moottorissa oli uskomattomasti karstaa ja tahmeaa öljypaskaa joka paikassa, ilmeisesti öljyt vaihdettu viimeksi 70-luvulla. Yksi mäntä ja kanki vaihdettiin, pytyt hoonattiin, uudet renkaat, laakerit ja öljypumppu. Kantta höylättiin hiukan ja kanavia porttasin ja venttiileitä hioin tietysti myös pikkuisen. Kaikki osat on putsattu ja maalattu ja tänään vihdoin saatiin pata keulille. Huolellisesti kun homman valmistelee, niin kone hörähtää heti nätille tyhjäkäynnille kun avainta vähän näpäyttää
Koeajo näyttää, mimmoinen tehohirmu tuli rakennettua.
Moottorissa oli uskomattomasti karstaa ja tahmeaa öljypaskaa joka paikassa, ilmeisesti öljyt vaihdettu viimeksi 70-luvulla. Yksi mäntä ja kanki vaihdettiin, pytyt hoonattiin, uudet renkaat, laakerit ja öljypumppu. Kantta höylättiin hiukan ja kanavia porttasin ja venttiileitä hioin tietysti myös pikkuisen. Kaikki osat on putsattu ja maalattu ja tänään vihdoin saatiin pata keulille. Huolellisesti kun homman valmistelee, niin kone hörähtää heti nätille tyhjäkäynnille kun avainta vähän näpäyttää

Koeajo näyttää, mimmoinen tehohirmu tuli rakennettua.
Ford Orion 1.6 GL aut. -83 MR, Fiesta Mk1 Jester Kitcar
-
- Viestit: 1284
- Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 8:25:15 2002
- Paikkakunta: Sastamala
Anteeksi yksinpuhelu, mutta ajattelin saattaa asian ikään kuin päätökseen.
Vesipumppu piti vielä vaihtaa kun se oli mystisesti hajonnut rempan aikana. Sitten päästiinkin ajelulle, jonka aikana kaikki toimi hienosti. Vääntöä on tullut lisää useita kymmeniä prosentteja pers'dynolla mitaten, mutta onpahan ollut parannettavaakin: Massiiviset karstakakut joka paikassa, likainen kaasutin, jumiutuneet ja kuluneet männänrenkaat, palaneet venttiilit, puristussuhde, kannen porttaus jne.
Empiirinen koe oli tallin pihalla kiihdytys: Ennen jaksoi korkeintaan nostaa sellaista tummempaa jälkeä sorapintaan kun veti täyden kiihdytyksen, nyt sora lentää jo puolikaasulla. Täytyy pitää kaasujalka kurissa ettei vastamaalatut lokarinkaaret kärsi
Vesipumppu piti vielä vaihtaa kun se oli mystisesti hajonnut rempan aikana. Sitten päästiinkin ajelulle, jonka aikana kaikki toimi hienosti. Vääntöä on tullut lisää useita kymmeniä prosentteja pers'dynolla mitaten, mutta onpahan ollut parannettavaakin: Massiiviset karstakakut joka paikassa, likainen kaasutin, jumiutuneet ja kuluneet männänrenkaat, palaneet venttiilit, puristussuhde, kannen porttaus jne.
Empiirinen koe oli tallin pihalla kiihdytys: Ennen jaksoi korkeintaan nostaa sellaista tummempaa jälkeä sorapintaan kun veti täyden kiihdytyksen, nyt sora lentää jo puolikaasulla. Täytyy pitää kaasujalka kurissa ettei vastamaalatut lokarinkaaret kärsi

Ford Orion 1.6 GL aut. -83 MR, Fiesta Mk1 Jester Kitcar