Taunus käy kolmella

Keskustelu liittyen vanhempaan Ford kalustoon.

Valvoja: CRSC Hallitus

Latexi
Viestit: 648
Liittynyt: To Maaliskuu 20. 12:35:04 2003
Paikkakunta: Turku

Taunus käy kolmella

Viesti Kirjoittaja Latexi » La Heinäkuu 31. 11:35:23 2004

Nyt sitten on toi rojekti kilvissä, mutta...

kadulle päästyäni rupesi käynnissä yleensä/tyhjäkäynnissä olemaan hämminkiä. Tyhjäkäynnillä (n1000 rpm) kone tärisee todella paljon. Kun lisää kierroksia niin käynti tasoittuu. Kylmänä kone ei nyi tavallisista enempää, mutta lämmittyään nykii paljon.

EDIT: Niin joo, konehan on tosiaan ihan perus 1.6 OHC ja vakiokuntoinen, fordin ykskurkkusella kaasarilla.

Vika on paikannettu kolmossylinteriin. Vaikka tulppa antaa kipinää, ainakin sylinterin ulkopuolella, niin tulppa on aina aivan märkä. Ja mikä parasta, jos kolmosen tulpanjohdon nykäsee irti auton käydessä niin käynti ei muutu mitenkään.

Tulpat on uusittu tällä viikolla. Virranjakajan kansi, pyörijä, kondensaattori, kärjet ja sytytysjohdot meni vaihtoon jo talvella, mutta sen jälkeen on ajeltu vain väliä autotalli-pihapukit (20m).

Sytytyksen ajoitus on ainakin tarpeeksi kohdallaan koska auto käy. Sytytystä on tutkittu lampulla ja hihnan ajotusmerkkejä muutenkin. Täytyy varmaan tutkia ne vielä kerran. Mutta jos nokkahihna olisi esim. hypännyt yhden pykälän niin sehän haittaisi kaikkia sylinterejä tasaisesti.

Suuri KYSYMYS kuuluu miksi vain kolmossylinteri takkuaa?

Puristuspaineet välillä 7-9 kg/cm2. En tiedä onko mittari vertailukelpoinen, mutta ainakin voi vertailla sylinterejä keskenään ja kolmosella on toiseksi parhaat paineet...
Eikös purispaineet kerro sen ettei männässä/m-renkaissa tai venttiileissä ole isompia vikoja?

Mitäs sitä sitten seuraavaksi testailisi???

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » La Heinäkuu 31. 17:10:56 2004

Kokeile silti vaihtaa kolmosen johto jonkun kanssa keskenään (tietysti myös jakajan päästä :D ) ja koita siirtykö käyntivika toiseen pyttyyn. Jos tulppa kerran on märkä niin kipinä sieltä hyvin todennäköisesti katoaa. Kannattaa jakajan kansikin ottaa irti, pyyhkiä rätillä ja sumuttaa sinne WD-40 tms. ja kuivata sen jälkeen liiat pois.
Jäsen #606

Latexi
Viestit: 648
Liittynyt: To Maaliskuu 20. 12:35:04 2003
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Latexi » La Heinäkuu 31. 18:34:30 2004

Mä kyllä kokeilin siihen kolmoseen ihan eri johtoa. Ja koko virranjakajakin oli irti ja purettuna.

Nyt sitten lähtee kone pois seuraavaksi. Saan samalla kateltua kytkimen kuntoa ja koneen pöydälle. Pakko ottaa kansi pois...

Vastaa Viestiin