Taunus melkein läpi katsastuksesta

Keskustelu liittyen vanhempaan Ford kalustoon.

Valvoja: CRSC Hallitus

Latexi

Taunus melkein läpi katsastuksesta

Viesti Kirjoittaja Latexi » La Heinäkuu 24. 23:35:32 2004

Vihdoinkin koitti perjantaina 23.7. katsastuspäivä. Olen laitellut hitaasti mutta varmasti (miltei kaksi vuotta, taukoja pidellen) tota mun -72 1.6 L farkku Tanea kuntoon, muttei kuitenkaan museovehkeeksi asti.

Nyt iski pikkunen paniikki saada auto alle. Joten auton ollessa muutenkin loppusuoralla pikku spurtilla auto "katsastus kuntoon". Takakaarissa kitit pinnassa, etuovien etupuolelta puuttuu sisustus pahvit koska olen nähtävästi hävittänyt toisen niistä jne. Muuten auton piti olla tekniikan ja lakien puolesta kunnossa.

Hommasin torstaiksi ja perjantaiksi siirtoluvan. Torstaina töitten jälkeen vimpat pikkujutut kuntoon ja armotonta teippi ja koivun mahla tahrojen poistoa sekä pesua. Auto täyteen työkaluja sammuttimesta lähtien ja ekaa kertaa autolla pihalta pois.

Takapäässä tuntui pientä tuljuntaa mutta koska ei ollut autosta kokemusta luulin sen kuuluvan ajo-ominaisuuksiin. Lähimmälle bensa-asemalle tankaamaan. Ajoin väärälle pumpulle ja kiersin pihan ympäri. Ihmettelin autosta valuvan veden määrä, mutta luulin sen olevan pesuvettä koska matkaa ei ollut paljoa. Autosta ulos ja kattelin kasvavaa lammikkoa auton edessä. Varovainen vilkaisu auton alle ja toteamus että vesi valuu pohjapanssarin alta. Luukku auki pelonsekaisn tuntein: syyläri vuosi niin prkleesti. Apumiehen sormelle oli hyvää käyttöä siksi aikaa kun tankkasin. Se sormi oli siis reiän päällä. Yksi syyläri oli yritetty paikata aiemmin ja tämä oli jo toinen yksilö...

Pikku paniikki taas, koska olin tosiaan menossa katsastamaan auton seuraavana päivänä.

Kaveri koitti juottaa syyläriä umpeen aamulla ja jatkoin hommaa tultuani töistä. Hirvittävä kaatosade paransi tunnelmaa. Erinäköisten taistelujen jälkeen sain syylätin pitämään, kunnes tuli koeajon hetki. Taas vuosi. Sitten alkoi rallimekaanikko meininki, koska konttori oli menossa kiinni pikkuhiljaa. Seurasi höyryävän glykolin kanssa taistelua ja lopulta viimeisen tunnin alkaessa sorruin hakemaan "syylärin paikkausainetta". Epäilykset olivat suuret, mutta ei auttanut.

Kone lämpimäksi ja aloittelin kaatamaan tököttiä syyläriin. Vuoto näytti loppuvan jo ennen aineen laittoa. Mutta alkoi taas. Auto kylmästi käynnissä pihapukkien päälle ja äkkiä pohjapanssari paikalleen auton vielä käydessä. Vuoto senkun jatkui...

Raksa vaatteet pois ja suihkuun. Puolituntia konttori vielä auki. Pihalla vesisade jatkui joten ei ollut oikeen varmaa käsitystä syylärin kunnosta, mutta vaikutti kuin vedet olis pysyneet sisällä.

Matkalla kuskin puoleinen pyyhkijä vääntyi kahdesti poikittain ja kaatosade päällä. Vasemmalle päin vilkuttaessa eräässä risteyksessä vilkun tahti hidstui ja loppui lopulta kokonaan. Alkoi onneksi toimimaan taas vähänajan päästä.

Ja tämän hirvittävän pitkän sepustuksen jälkeen totean, että auto oli muuten loistokunnossa katsastajan mielestä.. Paitsi taka-ylätukivarren takapusla oli aivan LOPPU. Se oli mennyt mun silmien ohi ihan täysin. Kun sitä akselistoa kinkotettiin konttorilla ni perä liikkus pitkälti toista senttiä eestaas. Et silleen, ihme jos takapää tuljuu.

Hylky tuli, mut pian on revanssi paikka. Puolet takapään puslista on vaihdettu. Ja paria en taida keretä vaihtamaan. (Auto tarttis edelleen saada alle asap.) Ku ostin sitten väärän kokoset puslat ku mulla onkin näköjään hiukan uudempi perä(= isompi pusla).

Yllätykseni on suuri jos luit koko tarinan, mutta nyt pääsit loppuun.

PS. Pakollinen hymiö :?

Rahtinalle

Viesti Kirjoittaja Rahtinalle » Su Heinäkuu 25. 5:12:59 2004

no olipas huono tuuri ja hyväkinkin :D

"hei, onks sen verran yhdyssana"

Zimi Da Guitara
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zimi Da Guitara » Ma Heinäkuu 26. 8:58:57 2004

Heheh, itsellänikin ollut vähän samanlaista meininkiä sillointällöin. :lol:

Ja on kyllä hieno Tanari.
* CRSC 2002 - 2022 *
* Driving Gentoo Linux *