Lämpöantureista ja jännitteensäätimistä

Keskustelu liittyen vanhempaan Ford kalustoon.

Valvoja: CRSC Hallitus

Vehje
Viestit: 433
Liittynyt: Ti Heinäkuu 16. 12:35:47 2002

Lämpöantureista ja jännitteensäätimistä

Viesti Kirjoittaja Vehje » Ma Kesäkuu 21. 17:28:19 2004

Ongelma: Laatikko-zetec-Cortinan lämpömittari näyttää kone kylmänä jotain vähän alta puolen välin ja lämpimänä katoaa neula kokonaan asteikolta eli siis näyttää kuin kone olisi ihan tulessa. Lämpö-anturi pitäisi olla Cortinan oma; resistanssi oli noin 315 ohmia / 15 astetta Celsiusta. Lämpömittari on GT-Cortinasta, mutta Deluxe-laatikon omakin mittari tekee saman. Kurkatkaapas joku huvikseen vanhakopasta tai välikopasta (kenttiläisestä mieluiten) lämpöanturin resistanssi kone kylmänä. Mittaus siis johdon kiinnityspaikasta lohkoon. Mun järjen mukaan tarvitsisi anturin näyttää kylmänä jotain 500-1000 ohmia että toi mun mittari olisi alueella.

Sitten: mittariston takana on jännitteensäädin-mohkula, jonka tarkoitus on pitää mittareille tuleva jännite tasaisena. Kuvittelin, että mohkula pitäisi jännitteen koko ajan 12 voltissa, mutta jännite onkin kone käynnissä se 14 volttia. Onko tuon möykyn tarkoitus vain tasata jännitepiikkejä vai eikö se vain toimi? Ja itse asiassa: pitääkö lämpö- ja bensamittarille tulla 12 volttia vai jotain ihan muuta?

- Ville

Brenda
Viestit: 3111
Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Brenda » Ma Kesäkuu 21. 19:12:53 2004

muistaakseni escortin mittarijännite on 9volttia, voin muistaa väärinkin.

ja voithan laittaa vastuksen sarjaan anturin kans muuttaaksesi neulan asentoa

Vehje
Viestit: 433
Liittynyt: Ti Heinäkuu 16. 12:35:47 2002

Viesti Kirjoittaja Vehje » Ma Kesäkuu 21. 19:48:56 2004

Jos Cortinassakin pitäisi mittareilla tulla vain 9 volttia, niin asia olisikin sillä selvä, jännitteensäädin vaihtoon. Pystyykös joku vahvistamaan moisen?

PasiZ
Viestit: 1033
Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
Paikkakunta: Salo, #480
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PasiZ » Ma Kesäkuu 21. 22:20:58 2004

Vehje kirjoitti:Jos Cortinassakin pitäisi mittareilla tulla vain 9 volttia, niin asia olisikin sillä selvä, jännitteensäädin vaihtoon. Pystyykös joku vahvistamaan moisen?
Ettei se neula olis tökätty väärin?? toimiiko bensamittari??
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka ;)
Fun is not a straight line

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ma Kesäkuu 21. 23:49:30 2004

Escoissa on 9v. Siis ainoissa oikeissa eli takavetoisissa :wink:
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Vehje
Viestit: 433
Liittynyt: Ti Heinäkuu 16. 12:35:47 2002

Viesti Kirjoittaja Vehje » Ti Kesäkuu 22. 8:27:51 2004

PasiZ kirjoitti:
Vehje kirjoitti:Jos Cortinassakin pitäisi mittareilla tulla vain 9 volttia, niin asia olisikin sillä selvä, jännitteensäädin vaihtoon. Pystyykös joku vahvistamaan moisen?
Ettei se neula olis tökätty väärin?? toimiiko bensamittari??
Bensamittaria en ole testannut, mutta lämpömittarin neula on kyllä varmasti kohdallaan. Tekee nimittäin ihan saman tempun muutamalla muullakin mittarilla.

Kiitos, JJS vahvistuksesta, nyt täytyy kaivaa jostain toimiva jännitteensäädin.

Vastaa Viestiin