Lämpöantureista ja jännitteensäätimistä
Valvoja: CRSC Hallitus
-
Lämpöantureista ja jännitteensäätimistä
Ongelma: Laatikko-zetec-Cortinan lämpömittari näyttää kone kylmänä jotain vähän alta puolen välin ja lämpimänä katoaa neula kokonaan asteikolta eli siis näyttää kuin kone olisi ihan tulessa. Lämpö-anturi pitäisi olla Cortinan oma; resistanssi oli noin 315 ohmia / 15 astetta Celsiusta. Lämpömittari on GT-Cortinasta, mutta Deluxe-laatikon omakin mittari tekee saman. Kurkatkaapas joku huvikseen vanhakopasta tai välikopasta (kenttiläisestä mieluiten) lämpöanturin resistanssi kone kylmänä. Mittaus siis johdon kiinnityspaikasta lohkoon. Mun järjen mukaan tarvitsisi anturin näyttää kylmänä jotain 500-1000 ohmia että toi mun mittari olisi alueella.
Sitten: mittariston takana on jännitteensäädin-mohkula, jonka tarkoitus on pitää mittareille tuleva jännite tasaisena. Kuvittelin, että mohkula pitäisi jännitteen koko ajan 12 voltissa, mutta jännite onkin kone käynnissä se 14 volttia. Onko tuon möykyn tarkoitus vain tasata jännitepiikkejä vai eikö se vain toimi? Ja itse asiassa: pitääkö lämpö- ja bensamittarille tulla 12 volttia vai jotain ihan muuta?
Sitten: mittariston takana on jännitteensäädin-mohkula, jonka tarkoitus on pitää mittareille tuleva jännite tasaisena. Kuvittelin, että mohkula pitäisi jännitteen koko ajan 12 voltissa, mutta jännite onkin kone käynnissä se 14 volttia. Onko tuon möykyn tarkoitus vain tasata jännitepiikkejä vai eikö se vain toimi? Ja itse asiassa: pitääkö lämpö- ja bensamittarille tulla 12 volttia vai jotain ihan muuta?
- Viesti:
-
- Viesti:
-
Bensamittaria en ole testannut, mutta lämpömittarin neula on kyllä varmasti kohdallaan. Tekee nimittäin ihan saman tempun muutamalla muullakin mittarilla.PasiZ kirjoitti:Ettei se neula olis tökätty väärin?? toimiiko bensamittari??Vehje kirjoitti:Jos Cortinassakin pitäisi mittareilla tulla vain 9 volttia, niin asia olisikin sillä selvä, jännitteensäädin vaihtoon. Pystyykös joku vahvistamaan moisen?
Kiitos, JJS vahvistuksesta, nyt täytyy kaivaa jostain toimiva jännitteensäädin.