Smith's varvikello + wasted spark

Keskustelu liittyen vanhempaan Ford kalustoon.

Valvoja: CRSC Hallitus

Vehje
Viestit: 433
Liittynyt: Ti Heinäkuu 16. 12:35:47 2002

Smith's varvikello + wasted spark

Viesti Kirjoittaja Vehje » To Kesäkuu 17. 22:40:39 2004

Niin, pitäisi Cortinan orkkis-kiekkamittari saada pelaamaan ton wasted spark-sytkän kanssa..

Mulla tällä hetkellä kierroslukumittari elää hieman kierrosten mukaan, mutta kun kierroksia on luokkaa 3000, on kierroslukumittarissa noin 1000. Yli tuhannen ei kiekkamittari nouse millään. Mittari on kytketty niin, että virta tulee virtalukolta jengakellolle, menee sen kangasjotolenkin läpi ja jatkaa siitä puolapakalle.

Onkos jollain ehdotuksia miten saadaan varvikello toimimaan.. Tästä joskus muinoin oli juttua, mutta on jo päässyt unhoittumaan.

Hartza
Viestit: 1241
Liittynyt: Pe Joulukuu 27. 21:41:37 2002
Paikkakunta: Salocon Valley #584
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hartza » To Kesäkuu 17. 23:16:16 2004

Edis yksikön (vaimikätuonyton) piuhoista löytyy signaali, omasta ainakin tosta kuvan osoittamasta piuhasta.

http://www.fiestaturbo.com/phpBB/galler ... edrev1.jpg
  • Toyota Corolla 1.4 D4D -06
    Ford Escort mk3 3d 1.3 farmari
    Chevrolet K1500 4x4 pick-up

Vehje
Viestit: 433
Liittynyt: Ti Heinäkuu 16. 12:35:47 2002

Viesti Kirjoittaja Vehje » To Kesäkuu 17. 23:58:32 2004

Ei linkki futaa edes copy-pastella. Tarvitsisi vissiin tunnukset.

No mutta, mulla kun sytkä onkin HCS, ei EDIS.

- Ville

Hartza
Viestit: 1241
Liittynyt: Pe Joulukuu 27. 21:41:37 2002
Paikkakunta: Salocon Valley #584
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hartza » Pe Kesäkuu 18. 0:20:49 2004

Vehje kirjoitti:Ei linkki futaa edes copy-pastella. Tarvitsisi vissiin tunnukset.

No mutta, mulla kun sytkä onkin HCS, ei EDIS.

- Ville
höh, kyllä se toimii mulla ilman kirjautumistakin? No enivei, eikun tökkimään yleismittarilla siihen ohjausyksikön piuhohin, jostain niistä nastoista tulee kierrosten mukaan muuttuvaa signaalia.

tuossa koko juttu: http://www.fiestaturbo.com/phpBB/viewtopic.php?t=51448

Mutta eikös jakajattoman ohjausyksikkö ole juuri se edis? HCS on koneen tunnus? No, Jesse tulee kohta kertomaan...
  • Toyota Corolla 1.4 D4D -06
    Ford Escort mk3 3d 1.3 farmari
    Chevrolet K1500 4x4 pick-up

Vehje
Viestit: 433
Liittynyt: Ti Heinäkuu 16. 12:35:47 2002

Viesti Kirjoittaja Vehje » Pe Kesäkuu 18. 7:01:58 2004

No tuo threadi jo aukeaa. On varmaan kielletty kuvien suora linkkaus.

Mutta, tässä tapauksessa käytetään uudenmallista kierroslukumittaria, joka normaalisi ottaa pulssinsa puolan -puolelta. Nämä wanhat Smith's-mittarit ottavat pulssinsa puolan +-puolelta. Itse asiassa virta puolalle menee kierroslukumittarin kautta.

- Ville

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja TAp » Pe Kesäkuu 18. 8:21:38 2004

Niin, tuo on syy miksen ole pahemmin kokeillut mitään sytytysjuttuja.
On tietysti aivan sama mikä johto siitä silmukasta menee läpi,
kunhan pulssit on riittävän selviä ja voimakkaita.
Multi-sparkit ja muut ei käy. wasted spark vissiin sytyttelee myös
joka välissä ?

Mutta ratkaisu löytyy esim. Us partsista,
oletten ettö on analogiaa Escoon;
Escossa on ainakin puoli kierrosta mittarissa 5000 rpm,
ja autometerin mallistosta löyty ainakin joku aika sitten semmosella jaolla oleva mittari. Yleisesti tarvikemittarit on 6000/puoli kierrosta.

eli rakennat semmosesta toiminnot orggis-mittaritaustan taakse !!!

Vehje
Viestit: 433
Liittynyt: Ti Heinäkuu 16. 12:35:47 2002

Viesti Kirjoittaja Vehje » Pe Kesäkuu 18. 8:32:38 2004

No nyt löytyi aika hyvä lähde:

http://www.mgbexperience.com/electrical/body_tach.html
http://www.mgbexperience.com/electrical/early_tach.html
http://www.mgcars.org.uk/electrical/Early_Shem.html

Mun mittari on toi early-tach eli RVI-malli. Siellä näyttäisi olevan takana säätövastus, jota virittämällä pitäisi saada mittaria rukattua. Täytyy nyt ensiksi kokeilla kääntää noi signal-johdot toiste päin ja katsoa, että mittari on kunnolla maissa.

P.S. Kiva käydä koeajolla kun ei löydy mistään ratin mutteria. Cortinassa ei tietenkään ole penkit paikallaan, istuimen virkaa hoitaa perunalaatikko. Aina kun painaa kaasua, kaatuu selälleen lattialle ratti kädessä. 8)

P.S.2 Normaali jakajasytytyksellä pulsseja tulee siis 2/kampiakselin kierros. Wasted spark-systeemissä on siis puolapakka joista kumpikin lyö vuorotellen kahteen pyttyyn kerran kierroksella. Toisin sanoen kiekkamittari näkee samat kaksi pulssia per kampuran kierros, eli teoriassa homma saattaisi vaikka toimia..

P.S.3 TAp, tuohon se menee jos ei ala homma toimia..

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja TAp » Pe Kesäkuu 18. 14:43:30 2004

A) olen joskus kokeillut laittaa virtalopin väärinpäin, josta seurasi että mittari näytti tupla(vai oliko puoliks ?) lukemia.

B) mulla ei kyllä mee valkonen johto kun kerran sen silmukan läpi.

Jossain jonkun sytytyksen ohjeissa joskus kai sanotiinn, että voisi laittaa toisen kierroksen jos toiminta heikkenee uuden sytytyksen myötä,
olisko ollu Cranen sivuilla.

C) ei mulla ton säätöpotikan kiertely ole auttanut,
edelleen on yksi hulluksi tullut mittari hyllyssä,
joka näyttää oiken noin 1,500:aan, sen jälkeen neula heiluu hulluna ääriasentojen välillä, aivan kuin vaimennus puuttuisi

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja TAp » Pe Kesäkuu 18. 14:57:59 2004

D) vertaanpa tota mittarin kytkistä itsetekemääni Escon kaavioon, josko olis sama

E) Osta mutteri, Mk1 Escossa ainakin on 9/16 UNF

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Pe Kesäkuu 18. 16:17:25 2004

En ole aivan varma ymmärsinkö ton kiekan toiminnan oikein, mutta eikö niitä kierroksia saa lisää näyttöön, kun vetää sen toisen puolan + johdon/ohjauksen siitä lenkistä läpi ja vaikka lisää niitä johto kierroksia signaalin vahvistamiseksi?
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja TAp » Pe Kesäkuu 18. 21:57:14 2004

Vai pitäiskö siis molempien puolien syöttö mennä samalla johdolla, ehkä meneekin ?

kohta D),
Joo, aivan sama kytkis on 74 escossa, ainakin englantilaisessa, jotkut vastusarvot on vähän erilaisia, ja R2 on korvattu hyppylangalla.
Mun pitääkin katsoa onko mun zener oikea, ehkä vika on siinä...

No, varamittareita varmaan saa MGB-kaupasta !

Vehje
Viestit: 433
Liittynyt: Ti Heinäkuu 16. 12:35:47 2002

Viesti Kirjoittaja Vehje » Pe Kesäkuu 18. 22:32:18 2004

SLEI kirjoitti:En ole aivan varma ymmärsinkö ton kiekan toiminnan oikein, mutta eikö niitä kierroksia saa lisää näyttöön, kun vetää sen toisen puolan + johdon/ohjauksen siitä lenkistä läpi ja vaikka lisää niitä johto kierroksia signaalin vahvistamiseksi?
Puolapakalle menee virta yhtä piuhaa pitkin. Toisin sanoen kiekkamittarin pitäisi kyllä huomata kummankin puolan mätkäys. Kokeilin tossa iltasella: kääntää virran kulkemaan siinä "lenkissä" toiseen suuntaan, niin mittari ei sano yhtikäs mitään. Lisämaadoituskaan ei auttanut mitään.

Hetken kun tässä muutaman Tom Collinsin jälkeen pohdiskeli, niin tulipahan mieleen, että mitäs jos puolia ohjaavat johdot vetäisi kummatkin tuolta mittarin takaa siitä lenkistä läpi. Tai siis korvaisi sen kangaspäällystejohdon näillä puolan ohjauspiuhoilla. Wasted sparkissahan puolille tulevat ohjauspulssit vastaavat perinteisen kärkijakajan kärjiltä puolalle tulevaa pulssia. Täytyy huomenna kokeilla jos idea vielä huomisaamuna selvinpäin tuntuu yhtä hyvältä 8)

- Ville

Vastaa Viestiin