Escortin takapään jousitus ja tuenta

Keskustelu liittyen vanhempaan Ford kalustoon.

Valvoja: CRSC Hallitus

FordEscort
Ylläpitäjä

Escortin takapään jousitus ja tuenta

Viesti Kirjoittaja FordEscort » Ke Maaliskuu 24. 0:41:09 2004

Mitenkäs olette escortin takapään toteuttanut kun auto on kadulle tehty ja voimaa on tarkotus tulla hieman enemmän kuin 100hv jossain vaiheessa. Elikkäs alkuperäinenhän jousitustapa pitäisi säilyttää mutta lehtijouset ei ole vaikea lisätä katsastukseen. Onkohan tämä pystyiskarit kynäjousin, nelilinkein ja panhardeilla/watteilla se paras vai onko muita hyviä vaihtoehtoja kun autolla ei ole tarkoitus kuin ajella kadulla jokapäiväistä ajoa ja ehkä slalomia. Mitäs jäykkyyksiä jousiin olette käyttäneet, Bilstein, koni vaiko jokin muu? :roll:

Tinde
Viestit: 710
Liittynyt: Ma Helmikuu 4. 14:55:47 2002
Paikkakunta: Vammala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tinde » Ke Maaliskuu 24. 6:46:55 2004

Paljonko on "hieman" enemmän kuin 100hv?
Mulla oli aikoinaan joku 110heponen kentti ja takapäässä oli silloin pysty-Bilsteinit, RS-tukitangot ja panhard, jousina orggis yksilehtiset. Hyvin toimi.
ps. jousituksen tyypin on saanut muuttaa 1.1.2003 alkaen

FordEscort
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja FordEscort » Ke Maaliskuu 24. 7:36:08 2004

Aluksi ihan normaali sierran iS 2.0 -kone ja jossain vaiheessa sitten ahdinta jne.. No hyvä jos jousitustyyppiä saa muuttaa ni ei tarvii sitten aina vaihdella. Toi oli tietysti yksi vaihtoehto, pohdintaan!

Brenda
Viestit: 3111
Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Brenda » Su Huhtikuu 4. 11:59:43 2004

Tinde kirjoitti: ps. jousituksen tyypin on saanut muuttaa 1.1.2003 alkaen
en löytänyt aken sivuilta mitään, olenko sokea :?:

ohc
Viestit: 1321
Liittynyt: To Joulukuu 18. 19:42:50 2003
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ohc » Su Huhtikuu 4. 14:54:05 2004

En viittinyt alottaa uutta aihetta joten kysytääs vaikka täälä..

Eli milläs tota escortin perän pompottamista sai vähennettyä.
Asfaltilla rajusti kiihdytettäessä perä alkaa pompottamaan, jos pyörät
sutii vähänkin.. epäilen että perä alkaa kiertyä tai jotenkin pääsee liikkumaan tilassaan? Voisikohan RS:n tukitangoista olla mitään apua ko. asiaan?

Iskarit on ehjät ja alkuperäisillä paikoillaan...

Ford Escort RS2000 mk2 r.F
Ford Focus

Jallu
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6559
Liittynyt: Ti Kesäkuu 25. 11:25:15 2002
Paikkakunta: Helsinki..... #54

Viesti Kirjoittaja Jallu » Su Huhtikuu 4. 15:07:16 2004

ohc kirjoitti:En viittinyt alottaa uutta aihetta joten kysytääs vaikka täälä..

Eli milläs tota escortin perän pompottamista sai vähennettyä.
Asfaltilla rajusti kiihdytettäessä perä alkaa pompottamaan, jos pyörät
sutii vähänkin.. epäilen että perä alkaa kiertyä tai jotenkin pääsee liikkumaan tilassaan? Voisikohan RS:n tukitangoista olla mitään apua ko. asiaan?

Iskarit on ehjät ja alkuperäisillä paikoillaan...
Lue tuolta http://www.cosworthrsclub.com/foorumi/v ... hp?t=79124 mitä SHR kirjoitti.
Escort mk1 -70
Transit mk1 -77
Taunus mk3 -81
Toyota Hilux Surf SSR-X Wide Body
Pontiac Trans Am 400 -76

ohc
Viestit: 1321
Liittynyt: To Joulukuu 18. 19:42:50 2003
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ohc » Su Huhtikuu 4. 15:12:07 2004

jallu kirjoitti: Lue tuolta http://www.cosworthrsclub.com/foorumi/v ... hp?t=79124 mitä SHR kirjoitti.
olimpas taas sokea.. :oops:
Eli näköjään noi RS tangot on seuraavana hankinta listalla... :)

Ford Escort RS2000 mk2 r.F
Ford Focus

Tinde
Viestit: 710
Liittynyt: Ma Helmikuu 4. 14:55:47 2002
Paikkakunta: Vammala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tinde » Ma Huhtikuu 5. 6:38:44 2004

Brenda kirjoitti:
Tinde kirjoitti: ps. jousituksen tyypin on saanut muuttaa 1.1.2003 alkaen
en löytänyt aken sivuilta mitään, olenko sokea :?:
Et kai, täytyy vaan osata lukea pykäliä eli:
Aiemminhan "Liikenneministeriön päätös auton rakenteen muuttamisesta N:o 779/ 1998" löytyy kohta 11 § Akseliston muutokset pykälä 1 c) "M1-, M1G-, N1- ja N1G-luokan ajoneuvon jousituksen tyyppi ei muutu" joka kieltää jousituksen tyypin muutoksen. No sitten löytyy "Liikenne- ja viestintäministeriön asetus auton rakenteen muuttamisesta annetun liikenneministeriön päätöksen muuttamisesta N:o 1256/ 2002" (voimaantulo 1.1.2003) jossa " kumotaan auton rakenteen muuttamisesta 23 päivänä lokakuuta 1998 annetun liikenneministeriön päätöksen (779/1998) 11 §:n 1 momentin c kohta sekä ..." näin ollen jousituksen tyypin muutos ei ole kielletty, eli se on sallittu.

_pexi
Viestit: 474
Liittynyt: Ke Toukokuu 28. 0:30:33 2003
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja _pexi » Ti Huhtikuu 26. 17:12:46 2005

aikomuksena tehdä 4-linkki ja pystykotelot mk2 escorttiin. lehtijouset ajattelin jättää pois ja laittaa kynäiskarit. kuinka leveelle toisistaan noi linkki kotelot asennetaan? miten auton ajokorkeus liittyy pystykoteloiden korkeuteen? vaatiiko tuon takajousituksen muuttaminen luvan vai riittääkö muutoskatsastus? neuvot kyseisen operaation tehneiltä tervetulleita. kiitos.
escort II -78
taunus III -82
fiesta xr2i zetec -91

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » Ti Huhtikuu 26. 21:08:51 2005

Höh, mulla on Caprissa yksi-lehtiset ja 12mm vakaaja ja iskarit tietenkin pystyssä niin kuin orginellina on, niin niin... ei mitään ongelmia ja käytös on mielestäni erittäin hyvä. Puslat tietenkin polyuretaania. Tehoa se "hieman yli" 100hp. Makuasioita, mutta mielestäni nämä panhardit ja nelilinkki tuennat ovat vähän katuautossa turhia, mutta kuten sanoin, makuasioita. Ei varmasti huononna.

Taka-akselin pomppiminenhan on ihan normaalia joka autossa kun pyörä ei sudi tarpeeksi. Lisää voimaa vaan.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

Tero_s
Viestit: 179
Liittynyt: To Heinäkuu 3. 10:51:10 2003
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Tero_s » Ti Huhtikuu 26. 21:36:46 2005

MouTine kirjoitti:Taka-akselin pomppiminenhan on ihan normaalia joka autossa kun pyörä ei sudi tarpeeksi. Lisää voimaa vaan.
Olen erimieltä. Pomppiminen johtuu siitä että pyöränripustus ja voimansiirto toimivat vääntöjousina jotka lähtevät resonanssiin. Kun värähtelijän jousivakiota muutetaan siirtyy ominaistaajuus eri alueelle ja herätteestä riippuen resonanssi tilaa ei enää pääse syntymään. Eli käytännössä muutetaan pyöränripustusta jäykemmäksi. Escossa (ja caprissakin) hyvä keino on RS-tangot tai 4-link.

Nelilinkki
Viestit: 91
Liittynyt: Ma Syyskuu 20. 10:40:26 2004
Paikkakunta: Varkaus

Viesti Kirjoittaja Nelilinkki » Ti Huhtikuu 26. 21:45:22 2005

Niin mikä on turhaa? Mersuissa on aika hässäkkäperiä. Taitaa olla W124 korisessa 5 tukivartta/pyörä ja jukoliste kun pitää hienosti talvella. Eikä ole lukkoa, ei sen puoleen tehoakaan. Moni sitten sanoo että onpa kiva kun alkaa puslat väljenemään...

Ja fordeihin...mikä ton ykslehtisen jousen etu muuten on? Entä onko niitä missä escorteissa ollu vakiona? Mulla ihan perusmalli 1.1 -79 ja ykslehtiset. Ei liene alkuperäiset vai? Entä kardaani...kaksi niveltä...onko tämä siis ns. yksiosainen? Entä voiko se olla alkuperäinen?

Laitanpa tämänkin tähän :oops: . Mikä ero on saksalaisesssa ja englantilaisessa perässä? Mikä on saksalainen perä? Aiemmin olen kuullut vain atlaksista ja english peristä...

ohc
Viestit: 1321
Liittynyt: To Joulukuu 18. 19:42:50 2003
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ohc » Ti Huhtikuu 26. 21:56:31 2005

MouTine kirjoitti: Taka-akselin pomppiminenhan on ihan normaalia joka autossa kun pyörä ei sudi tarpeeksi. Lisää voimaa vaan.
Perän pompottaminen ei kyllä todellakaan johdu mistään voiman puutteesta.

Ford Escort RS2000 mk2 r.F
Ford Focus

ohc
Viestit: 1321
Liittynyt: To Joulukuu 18. 19:42:50 2003
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ohc » Ti Huhtikuu 26. 22:02:46 2005

Nelilinkki kirjoitti:
Ja fordeihin...mikä ton ykslehtisen jousen etu muuten on? Entä onko niitä missä escorteissa ollu vakiona? Mulla ihan perusmalli 1.1 -79 ja ykslehtiset. Ei liene alkuperäiset vai? Entä kardaani...kaksi niveltä...onko tämä siis ns. yksiosainen? Entä voiko se olla alkuperäinen?

Laitanpa tämänkin tähän :oops: . Mikä ero on saksalaisesssa ja englantilaisessa perässä? Mikä on saksalainen perä? Aiemmin olen kuullut vain atlaksista ja english peristä...
Tais olla joku vuosimalli josta noi eteenpäin noi 1-lehtiset jouset on escoissa ollut, -78? ainakin ne kolme escorttia -78 x 2 ja -80 on ollut 1-lehtisillä jousilla. kaikki 1.3:sia alunperin.

Saksalaisen perän tunnistaa siitä että se aukeaa takaapäin eli siinä perämurikan kansi on saksalaisissa pultattu kiinni takaapäin. Enkku perä taas aukeaa edestäpäin.

Ford Escort RS2000 mk2 r.F
Ford Focus

Arto65FB
Ylläpitäjä

Re: Escortin takapään jousitus ja tuenta

Viesti Kirjoittaja Arto65FB » Ke Huhtikuu 27. 10:59:36 2005

FordEscort kirjoitti:Mitenkäs olette escortin takapään toteuttanut kun auto on kadulle tehty ja voimaa on tarkotus tulla hieman enemmän kuin 100hv jossain vaiheessa. Elikkäs alkuperäinenhän jousitustapa pitäisi säilyttää mutta lehtijouset ei ole vaikea lisätä katsastukseen. Onkohan tämä pystyiskarit kynäjousin, nelilinkein ja panhardeilla/watteilla se paras vai onko muita hyviä vaihtoehtoja kun autolla ei ole tarkoitus kuin ajella kadulla jokapäiväistä ajoa ja ehkä slalomia. Mitäs jäykkyyksiä jousiin olette käyttäneet, Bilstein, koni vaiko jokin muu? :roll:
Kato myös tuo
http://www.cosworthrsclub.com/foorumi/v ... ht=#221042

Vastaa Viestiin