Mitä maalia alustaan

Keskustelu liittyen vanhempaan Ford kalustoon.

Valvoja: CRSC Hallitus

Yamppa
Viestit: 113
Liittynyt: Ke Marraskuu 20. 11:28:49 2002
Paikkakunta: Porvoo

Mitä maalia alustaan

Viesti Kirjoittaja Yamppa » Ti Maaliskuu 16. 21:58:34 2004

Koitin etsiä mutta en tiiä olenko sitte puusilmä kun en löytäny. Eli mitä maalia alustan osiin. Ois uutta tukivartta ja hiekkapuhallettua vanhaa eikä mitään massakökköjä niihin ku oon vihdoin siitä eroon päässy. Mikä pohjamaaliksi ja mitä päälle? pensselillä vai ruiskulla. kiiltävää tai puolikiiltävää mustaa ois tarkotus olla, eli hillityllä linjalla pysytään.

FordEscort
Ylläpitäjä

Re: Mitä maalia alustaan

Viesti Kirjoittaja FordEscort » Ti Maaliskuu 16. 22:13:09 2004

Eiköhän joku 2K ole paras, epoksi tai jokin

fomoco3
Viestit: 2101
Liittynyt: La Toukokuu 24. 10:55:43 2003
Paikkakunta: Oulu

Re: Mitä maalia alustaan

Viesti Kirjoittaja fomoco3 » Ti Maaliskuu 16. 22:17:19 2004

Pohjiksi happopohjamaalia ja päälle jäänmurtaja-maali.
Projektit

"pitää olla melko vakio bemari että vetää eelle"

Sammy
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Sammy » Ti Maaliskuu 16. 22:24:04 2004

mistäs tuota jäänmurtajamaalia saa?

fomoco3
Viestit: 2101
Liittynyt: La Toukokuu 24. 10:55:43 2003
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja fomoco3 » Ti Maaliskuu 16. 22:27:39 2004

Hyvinvarustetuista rautakaupoista... :lol:
Eiku niitä saa jostain erikoisliikkeistä luullakseni,ja mikseipä sitä löytyisi esim. ppg:n jälleenmyyjien kautta...mm.täällä paikallisen maalarin hyllystä löytyy kyseistä tavaraa.
Projektit

"pitää olla melko vakio bemari että vetää eelle"

timppaanen
Viestit: 2856
Liittynyt: Pe Syyskuu 20. 12:32:12 2002
Paikkakunta: Korsholm

Viesti Kirjoittaja timppaanen » Ti Maaliskuu 16. 22:28:49 2004

fomoco3 kirjoitti:Hyvinvarustetuista rautakaupoista... :lol:
Eiku niitä saa jostain erikoisliikkeistä luullakseni,ja mikseipä sitä löytyisi esim. ppg:n jälleenmyyjien kautta...mm.täällä paikallisen maalarin hyllystä löytyy kyseistä tavaraa.
paljonko tolla on hintaa
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on taas sitä, että kaikki toimii mutta kukaan ei tiedä miksi.
Jäsen # 427
ikuisuusrojektit --> escort mk1 2.0 -70, escort mk2 2.0 -78

fomoco3
Viestit: 2101
Liittynyt: La Toukokuu 24. 10:55:43 2003
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja fomoco3 » Ti Maaliskuu 16. 22:35:17 2004

Jaa-a,eipä tule mieleen montako eeroa mutta ei se kyllä kallista ollut sillon kun kuulin siitä ja kyselin vähän enemmänkin maalista... :?
Projektit

"pitää olla melko vakio bemari että vetää eelle"

sierra4x4tbo
Viestit: 5172
Liittynyt: Pe Lokakuu 4. 13:22:52 2002
Paikkakunta: In the forest, picking up mushrooms!
Viesti:

Re: Mitä maalia alustaan

Viesti Kirjoittaja sierra4x4tbo » Ke Maaliskuu 17. 8:54:53 2004

fomoco3 kirjoitti:Pohjiksi happopohjamaalia ja päälle jäänmurtaja-maali.
Jotkut sanoo, et tuo jäänmurtajamaali kuivuu liian kovaksi ja murtuu pellin päällä. Mä olen käyttänyt Epitar epoksitervaa, sitä vään ei enää saa, liian myrkyllistä tai jtn.
BMW - Elämää ohituskaistalla. 8)

Mushroom Motorsport - making Cosworths run faster since 2003
--=MaxTuned.com=--

fomoco3
Viestit: 2101
Liittynyt: La Toukokuu 24. 10:55:43 2003
Paikkakunta: Oulu

Re: Mitä maalia alustaan

Viesti Kirjoittaja fomoco3 » Ke Maaliskuu 17. 9:49:33 2004

Maalihan tulikin alustan osiin,liekkö sitten pysyy paremmin niissä kiinni...
Projektit

"pitää olla melko vakio bemari että vetää eelle"

sierra4x4tbo
Viestit: 5172
Liittynyt: Pe Lokakuu 4. 13:22:52 2002
Paikkakunta: In the forest, picking up mushrooms!
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sierra4x4tbo » Ke Maaliskuu 17. 10:40:16 2004

Niin mutta ohut pelti elää kuitenkin vähän enemmän kuin jäänmurtajan pohja ja jos maali on liian kovaa niin se murtuu. Tätä hain tuossa edellisessä kirjoituksessa.
BMW - Elämää ohituskaistalla. 8)

Mushroom Motorsport - making Cosworths run faster since 2003
--=MaxTuned.com=--

Samil
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Samil » Ke Maaliskuu 17. 12:47:25 2004

Jostakin olen kuullut tai lukenut, että tuo jäänmurtajamaali olisi nimenomaan sellaista, joka tavallaan paikkaa itse itsensä, jos tulee vaikka naarmu. Siis jotenkin maalin reunat taas kurovat itsensä taas yhteen... Tai jotain, täysin kuulopuheita...

Yamppa
Viestit: 113
Liittynyt: Ke Marraskuu 20. 11:28:49 2002
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Yamppa » Ke Maaliskuu 17. 14:09:56 2004

Onko tuo jäänmurtajamaali pensselitavaraa? Mikä on virallinen nimi vai löytyneekö tuolla. oon tainnu kuulla muidenkin sitä käyttäneen. Pitänee kysellä löytyykö sellaista jostain. muuten kai sitten joku 2k epoksisysteemi sinne.

Sammy
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Sammy » Ke Maaliskuu 17. 14:10:05 2004

muistelisin että sen tyyppisiä maaleja/pinnoitteita kutsutaan orgaanisiksi pinnoitteiksi. myös parvekkeiden lattioissa käytetään semmosta kulutustakestävää massaa valmistaja oli sikaflex... pitäisi myös autonpohjassa pysyä :D hinta tosin oli järkyttävä.

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Zink 182

Viesti Kirjoittaja MouTine » To Maaliskuu 18. 13:17:56 2004

Entäpä onko kokemuksia sinkkimaalista? Ite oon vedelly aina joka paikkaan tota Zink 182:sta.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » To Maaliskuu 18. 17:02:26 2004

aiheeseen liittyen, milläs on toverit ratkaissut sellaisen ongelman kun hitsataan esimerkiksi runkopalkkia (päittäis hitsinä tietysti) niin millä suojata sieltä rungon sisäpuolelta se hitsaus sauma? maalihan pitää poistaa ennen hitsausta sauman vierestä 2-3cm alueelta.

Yamppa
Viestit: 113
Liittynyt: Ke Marraskuu 20. 11:28:49 2002
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Yamppa » To Maaliskuu 18. 19:14:37 2004

Mä olen yleisesti tyytynyt pistämään reilusti kotelosuojaa sisäpuolelle paineilmavehkeillä. Kun en ole parempaakaan keksinyt :)
Viimeksi muokannut Yamppa, To Maaliskuu 18. 21:19:49 2004. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Sammy
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Sammy » To Maaliskuu 18. 19:46:07 2004

ite olen vetäny paineilma öljysumuttimella ja letkulla öljyä sinne rutkasti. ei ruostu. :D

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » Pe Maaliskuu 19. 1:38:27 2004

ton tectyl kotelon suojan sinne voisin vielä laittaakkin, mutten pelkkään öljyyn niin paljoa luottaisi. itse vähän ajattelin että saman tyyppisellä laitteella kuin se kotelonsuoja aine levitetään, voisi myös levittää maalinkin. ja sen päälle sitten suojat. ihmettelin vain onko joku muu keksinyt paremman vaihtoehdon tuohon.

Tinde
Viestit: 710
Liittynyt: Ma Helmikuu 4. 14:55:47 2002
Paikkakunta: Vammala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tinde » Pe Maaliskuu 19. 7:03:53 2004

Mä vedän kaikkiin "piiloon" jääviin pelteihin (ja muihinkin) pohjamaaliksi Standoxin 1-K halfprimer:n (tai joku semmonen se on) kuivuu nopeasti ja mikä tärkeintä, se ei pala hitsatessa pois juuri lainkaan. Toki sauma jää ilman suojaavaa pintaa mutta jos siihen ei pääse vetämään maalia niin sitten töytyy yrittää kotelosuoja aineilla hoitaa suojaus kuten tossa ylempänä mainittiin.

Arto65FB
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Arto65FB » Pe Maaliskuu 19. 10:11:56 2004

Hectori kirjoitti:aiheeseen liittyen, milläs on toverit ratkaissut sellaisen ongelman kun hitsataan esimerkiksi runkopalkkia (päittäis hitsinä tietysti) niin millä suojata sieltä rungon sisäpuolelta se hitsaus sauma? maalihan pitää poistaa ennen hitsausta sauman vierestä 2-3cm alueelta.
Nykyään käyttävät "weld-through" primereita. Palaa kyllä kuulemma just sauman kohdalta, mutta ei vierestä. Sitten jostain reiästä Dinitrolia paljon perään.

Brenda
Viestit: 3111
Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Brenda » Pe Maaliskuu 19. 11:19:00 2004

hain juuri valkoista epoksia(+kovetin ja ohenne) kilpurin pohjaan...

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » La Maaliskuu 20. 5:42:24 2004

Arto65FB kirjoitti: Nykyään käyttävät "weld-through" primereita. Palaa kyllä kuulemma just sauman kohdalta, mutta ei vierestä. Sitten jostain reiästä Dinitrolia paljon perään.
joo siis tiedän kyllä nämä hitsauspohjamaalit. ongelma tosiaan onkin se sauman kohta. se saumankohtahan siitä ruostumaan jokatapauksessa ensin lähteekin. mutta jos sinne kerran pääsee kotelonsuojaa tohottamaan niin miksei samalla systeemillä voisi laittaa ensiksi maalia? siihenhän käsittääkseni on sellaisia letkun päähän tulevia suuttimia mitkä sumuttaa suht tasaisesti sen maalin siihen peltiin. tulee varmasti ehkä maalipinta, ja siihen kun laittaa suojat päälle niin on ikuinen. tämä kyseinen paikka onkin sellainen että sinne ei ole oikein mahdollistä päästä käsiksi muutakuin poraamalla massareikä.

SukNorris
Viestit: 13
Liittynyt: To Heinäkuu 4. 20:11:42 2002

Viesti Kirjoittaja SukNorris » La Maaliskuu 20. 21:04:53 2004

Yamppa kirjoitti:Onko tuo jäänmurtajamaali pensselitavaraa? Mikä on virallinen nimi vai löytyneekö tuolla. oon tainnu kuulla muidenkin sitä käyttäneen. Pitänee kysellä löytyykö sellaista jostain. muuten kai sitten joku 2k epoksisysteemi sinne.
Jäänmurtajamaalin virallinen nimi on muistaakseni inerta, maksaa n. 100€ 20L pönttö sis kovetteen. Jos ostat tuota se kannattaa levittää pensselillä/telalla tai massaruiskulla. Ja pysyy muuten kuin tauti...
Jäsen #458

Mha
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Mha » Ke Maaliskuu 24. 10:50:03 2004

Tässä yksi vastaus kun kyselin alustan maalausta ammattilaiselta.

-matti
-----------------------------------------------------------------
Hei!

Suosittelen käytettäväksi autosi maalaukseen Inerta Primer 5
epoksipohjamaalia. Paras lopputulos saadaan kun ko. maali levitetään
hiekkapuhalletulle alustalle alustan akselistojen yms. osien kohdalla. Sen
sijaan mahdolliset peltiosat joita ei voi puhaltaa tulisi karhentaa
mekaanisesti esim. hiomalla.

Inerta Primer 5:n päälle voidaan maalata automaaleilla. Pohjan osien, jotka
jäävät piiloon, päälle voidaan maalata myös epoksipintamaalia. Tähän
tarkoitukseen löytyy eri maalivaihtoehtoja, eräs on esim. Teknoplast HS 150
ns. paksukalvo epoksipintamaali, jota levittämällä pari kieppiä pohjamaalin
päälle saadaan jo kestävä ratkaisu jopa ulkopohjaan joka on suhteellisen
kovalla rasituksella.

Inerta Primer 5 on siitä hyvä että se sopii hyvin eri metallialustoille,
eroavaisuuksia on esikäsittelyissä:

- tavalliset teräsosat: kuten edellisessä meilissäni kerroin paras
esikäsittely on suihkupuhdistus ( eli hiekka- tai teräsraepuhallus), jos se
ei ole mahdollista niin erittäin hyvä pesu ja mekaaninen karhennus

- alumiinipinnat: kevyt mekaaninen karhennus

Huom. aina ennen puhallusta tai karhennusta pesu, mikäli pinnoilla öljyä,
rasvaa tms. epäpuhtauksia


Tarvittaessa lisätietoja antaa Petri Erola GSM 0400 - 805 704 tai E-mail:
petri.erola@teknos.fi

Terveisin Petri Erola
---------------------------------------------------------

dexta
Viestit: 764
Liittynyt: Ke Lokakuu 16. 17:58:38 2002
Paikkakunta: Etelä-savo

Viesti Kirjoittaja dexta » Ke Maaliskuu 24. 19:42:55 2004

Tota Inerta primeriä suositteli mullekkin yks kaveri joka tekee ruostesuojauksia ammatikseen ja myöskin häneltä sitä ostin. Alustaan sitä sinne tänne laittelin ja menessä näkee miten kestää

lauri
Viestit: 3488
Liittynyt: To Joulukuu 6. 21:48:32 2001
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja lauri » To Maaliskuu 25. 13:42:45 2004

Öljyt kuuluu koneeseen ei ruosteenestoon, ne ei sisällä minkäänlaisia ruosteenestoaineita, kuten oikeat koteloaineet sisältää.

Puhtaalle pellille esim jo mainittu inerta 5:nen taikka saman sarjan MIOX- maali, hiukan paksumpi kalvo ja muutenkin parempi. Pinnalle periaatteessa mikä vaan 2k maali.

Jäänmurtajamaalin "itsekorjaavuus" johtuu sinkistä joka uhrautuu raudan sijaan, eli sinkki "ruostuu" raudan tilalta, ja ovat liian kovia autojen pelteihin.

hitsattavat primerit ovat shop primer nimellä kulkevia, tarkoitettu konepajalla maalattavaksi ja jotta lisä työstö olisi mahdollista voidaan sen päälle turvallisesti hitsata.

Vastaa Viestiin