Zetec motti MK1 Escorttiin

Keskustelu liittyen vanhempaan Ford kalustoon.

Valvoja: CRSC Hallitus

Pappacosworth
Viestit: 414
Liittynyt: To Tammikuu 8. 21:01:37 2004
Paikkakunta: Koskenkorva

Zetec motti MK1 Escorttiin

Viesti Kirjoittaja Pappacosworth » Pe Maaliskuu 12. 20:19:41 2004

Olisiko paha laittaa, saisin koneen sopivasti. Mahtaako löytyä megasquirtin sopivat ohjeet suoraa zetecin vermeille. Joutuuko mondeon koneen öljypohjaa paljonkin muokkaamaan. Kone olisi 1.8 115hv , nouseeko teho megasquirtilla. Jäis vähä alhaiseksi kun luvat olis 2.0l koneelle ja tehoraja olis 138, 2 litraisessa olis 136.

Sammy
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Sammy » Pe Maaliskuu 12. 20:34:51 2004

juuh onnistuneenhan tuo koneen vaihto. muistaakseni on ongelmia sytkän ja vauhtipyörä/kytkimen kanssa. Aika isotöinen, mutta varmasti sen arvoinen kun saa toimimaan.

rstLate
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja rstLate » Pe Maaliskuu 12. 20:35:49 2004

http://www.cosworthrsclub.com/foorumi/v ... hp?t=12809

tuossa on vähän juttua täältä Foorumilta tuosta Zetecin laitosta, kannattaa kottoa tuo kanssa...

Brenda
Viestit: 3111
Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Brenda » Pe Maaliskuu 12. 20:42:52 2004

- ei ole paha laittaa (riippuu tietenkin tekijän taidoista).
- öljypohjaa joutuu muokkaamaan kovasti.
- tehoa saa varmasti lisää megasquirtilla,isommalla kaasuläpällä ja paremmalla imusarjalla, kuten myös 2x45 tuplakaasareilla.

engelsmannien valmiissa muutos-sarjoissa 1,8 teho nousee kaasareilla ja uudella sytytysjärjestelmällä 150-155 hevoseen.
http://www.dunnell.co.uk/option1.htm
lähtökohtana lienee 1,8 riskimpi versio, jossa erilaiset nokat???
2,0:sta konetta avaamatta 45 kaasareilla 160hv

OPM
Viestit: 49
Liittynyt: Ti Helmikuu 4. 14:07:14 2003
Paikkakunta: Sipoo

Zetec Classic Fordiin ?

Viesti Kirjoittaja OPM » La Maaliskuu 13. 19:56:28 2004

Alla pari www-sivua mistä löytyy juttua, ehkä tietoakin Zetec-asennuksesta Classic-Fordiin.

www.ClassicFords.net => Forums => Zetec Conversion Forum
www.105Speed.com => Retro-Ford Zetec Conversions

-OPM-

Pappacosworth
Viestit: 414
Liittynyt: To Tammikuu 8. 21:01:37 2004
Paikkakunta: Koskenkorva

Viesti Kirjoittaja Pappacosworth » La Maaliskuu 13. 22:23:41 2004

No niin, nyt saitte minut varsinaisesti innostumaan aiheesta. Laskin tuossa prosentteja ja pääsin lukuun 34 jos moottori vaihdetaan apulaitteineen ja käytän type 9 laatikkoa. Se vissiin menisi vielä ilman kanta-autokatsastusta (35%?) Onko kellään jäänyt type 9 laatikon ylimääräistä ryhmäpyörää ja akselia. Olis sellainen tuolla autotallissa, pari synkroa poikki ja nuo osat kulahtanut. Tartee vissiin olla öljyäkin laatikossa.

Pappacosworth
Viestit: 414
Liittynyt: To Tammikuu 8. 21:01:37 2004
Paikkakunta: Koskenkorva

Viesti Kirjoittaja Pappacosworth » La Maaliskuu 13. 22:29:19 2004

kuinkas toi megasquirt, olen kattellut noita eri versioita ja niitä kun tuntuu olevan melko monta niin mikähän sopisi täydelliseksi moottoriohjausjärjestelmäksi, ohjaamaan myös suorasytkää. Tarkoitus olis käyttää mahdollisimman paljon alkuperäisen zetecin antureita ja suuttimia ym.

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Viesti Kirjoittaja MikkoT » To Maaliskuu 18. 1:46:57 2004

Pappacosworth kirjoitti:No niin, nyt saitte minut varsinaisesti innostumaan aiheesta. Laskin tuossa prosentteja ja pääsin lukuun 34 jos moottori vaihdetaan apulaitteineen ja käytän type 9 laatikkoa. Se vissiin menisi vielä ilman kanta-autokatsastusta (35%?) Onko kellään jäänyt type 9 laatikon ylimääräistä ryhmäpyörää ja akselia. Olis sellainen tuolla autotallissa, pari synkroa poikki ja nuo osat kulahtanut. Tartee vissiin olla öljyäkin laatikossa.
Mun tietääkseni yli 25 vuotta vanhoihin autoihin saa vaihtaa suoraan 50%, joten ei ne prosentit pitäs tossa se isoin ongelma olla.

Vehje
Viestit: 433
Liittynyt: Ti Heinäkuu 16. 12:35:47 2002

Viesti Kirjoittaja Vehje » To Maaliskuu 18. 8:45:19 2004

MikkoT kirjoitti: Mun tietääkseni yli 25 vuotta vanhoihin autoihin saa vaihtaa suoraan 50%, joten ei ne prosentit pitäs tossa se isoin ongelma olla.
Älkää jumalauta vetäkö tollasta soopaa! Kanta-autotarkastus pitää tehdä joka jumalan autossa jos prosentit menee yli 35!

- :evil:

fomoco3
Viestit: 2101
Liittynyt: La Toukokuu 24. 10:55:43 2003
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja fomoco3 » To Maaliskuu 18. 13:58:16 2004

MikkoT kirjoitti:
Pappacosworth kirjoitti:No niin, nyt saitte minut varsinaisesti innostumaan aiheesta. Laskin tuossa prosentteja ja pääsin lukuun 34 jos moottori vaihdetaan apulaitteineen ja käytän type 9 laatikkoa. Se vissiin menisi vielä ilman kanta-autokatsastusta (35%?) Onko kellään jäänyt type 9 laatikon ylimääräistä ryhmäpyörää ja akselia. Olis sellainen tuolla autotallissa, pari synkroa poikki ja nuo osat kulahtanut. Tartee vissiin olla öljyäkin laatikossa.
Mun tietääkseni yli 25 vuotta vanhoihin autoihin saa vaihtaa suoraan 50%, joten ei ne prosentit pitäs tossa se isoin ongelma olla.
Ei kyllä ole mitään erityissääntöjä vanhemmille autoille,kaikilla sama 35% ja sen jälkeen kanta-autotarkastus
Projektit

"pitää olla melko vakio bemari että vetää eelle"

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Viesti Kirjoittaja MikkoT » To Maaliskuu 18. 22:46:48 2004

Muistelen, että toi 50% yli 25v ois ollu joskus noin 5 vuotta sitten V8:ssa. Muistan sitten varmasti väärin tai oon ymmärtäny jotain väärin.
Aikasemmin eikös toi ollu 30% ilman kanta-autontarkastusta eli onko lakia sitten muuteltu nyt muutaman vuoden sisällä?

Tinde
Viestit: 710
Liittynyt: Ma Helmikuu 4. 14:55:47 2002
Paikkakunta: Vammala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tinde » Pe Maaliskuu 19. 6:58:22 2004

Kyllä se raja nykyään on kaikille autoille 35%.
Jokusia vuosia sitten kyllä onnistui isommat prosentit ilman kanta-autotarkastusta, mulla on Escortissa vaihdettuja osia otteessa 41.4% eikä tehty kanta-autotarkastusta. Liekö sitten pykälät vai käytäntö muuttunut.

PasiL
Viestit: 674
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 19:08:31 2001
Paikkakunta: Akaa

Viesti Kirjoittaja PasiL » Pe Maaliskuu 19. 7:27:37 2004

http://finlex1.edita.fi/dynaweb/stp/stp ... 970167.sd)

ja avoneuvolaki 1090/2002 sanoo seuraavaa:

"7 §

Ajoneuvon rakenteen muuttaminen, ajoneu- von rakentaminen ja vaurioituneen ajoneuvon kunnostaminen

Liikenteessä käytettävän ajoneuvon rakennetta ei saa käyttöönoton jälkeen muuttaa sellaiseksi, ettei ajoneuvo enää täytä sitä koskevia vaatimuksia, ellei liikenne- ja viestintäministeriön asetuksella säädetä vähäisistä poikkeuksista toisin. Jos ajoneuvon alkuperäisistä osista vaihdetaan 50 prosenttia tai enemmän, ajoneuvo on esitettävä rekisteröintikatsastukseen ja ajoneuvo merkitään rekisteriin rakennettuna ajoneuvona tai rakennettuna ja muutettuna ajoneuvona. Rakennetun ajoneuvon autoverosta säädetään autoverolaissa (1482/1994).

Ajoneuvon osien ja osakokonaisuuksien osuudesta ajoneuvosta, ajoneuvon rakenteen muuttamisen ehdoista, vaurioituneen ajoneuvon kunnostamisesta ja ajoneuvon rakentamisesta säädetään tarkemmin liikenne- ja viestintäministeriön asetuksella. "


Missään ei puhuta auton iästä mitään. Säännökset ovat siis kaikille samat.

Pappacosworth
Viestit: 414
Liittynyt: To Tammikuu 8. 21:01:37 2004
Paikkakunta: Koskenkorva

Viesti Kirjoittaja Pappacosworth » Pe Maaliskuu 19. 9:06:16 2004

Kiitokset oikaisusta. Se olisikin ollut liika helppoa, olisi saanu samalla vaihtaa myös paremmat jakkarat ym. mutta täytyy elää noiden kanssa. Kuka tietää paljonko kanta-autokatsastus maksaa? Toki voisihan sitä kysyä konttorilta mutta kun viimeksi kysyin niin inssi ei tiennyt ?!

Tero_s
Viestit: 179
Liittynyt: To Heinäkuu 3. 10:51:10 2003
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Tero_s » Pe Maaliskuu 19. 9:11:19 2004

Aikaisemmin oli voimassa tulkinta että kanta-autotarkastus tarvitaan vaan korinvaihtoautoille. Muita osia vaihdettaessa ei syntynyt "identiteettikriisiä" kuten 4d-> avo muutoksissa joten kanta-autotarkastusta ei pidetty tarpeellisena. Muutama mersutrokari yms. luovasti autoverolaikeihin suhtautunut liikemies saivat aikaan tulkinan tiukentamisen.

Kanta-autokatsastuksen hinta tuntuu vaihtelevan reilusti, 200-500 euron haarukassa pyöritään.

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Muutoskatsastus...

Viesti Kirjoittaja MouTine » Pe Maaliskuu 19. 12:34:04 2004

Edelleen haluan ihan vaan vanhojen autojen hengissäpitämiseksi sanoa, että konttoreissa ja katsastusviranomaisissa on eroja. Ei kannata luopua projektista jos täälä copy-pastetaan jotain editaa tai jossakin yksittäisellä konttorilla joku "asiantuntija" on kuulopuheitten perusteellä tyrmännyt jonkun rakennelman. Vanhoja autoja on aivan mahdoton valvoa pilkun tarkasti muutoskatsastuksissa. Sen tietävät katsastuksessa molemmat osapuolet. Sitäpaitsi muutoskatsastus on ihan asiakkaan ja kats.viranomaisen välinen toimitus. On silkkaa vittuilua jos jossakin konttorissa lasketaan pisteitä jostakin vanhan Escortin vaihtuneesta etupenkistä. Vaihtaa senkin mielummin jälkikäteen tai ei puhu mitään. Paras on kun vie valmiin auton konttorille ja ottaa kaikki tarvittavat paperit ja valmistautuu joka mahdolliseen kysymykseen.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

PasiL
Viestit: 674
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 19:08:31 2001
Paikkakunta: Akaa

Viesti Kirjoittaja PasiL » Pe Maaliskuu 19. 12:56:31 2004

Ehdottomasti kuitteja hankituista osista talteen ynnä muuta todistusaineistoa, niin ainakin ongelmat vähenevät.

Pappacosworth
Viestit: 414
Liittynyt: To Tammikuu 8. 21:01:37 2004
Paikkakunta: Koskenkorva

Viesti Kirjoittaja Pappacosworth » Pe Maaliskuu 19. 20:37:28 2004

Noniin , kone on nyt hommattu ja sain sopivasti, oli vähän sponsorointia joukossa. Vielä pitäisi irroittaa vastaavasta escortin koneesta alumiini-imusarja, on sopivamman kokoinen ja tarvittaessa helpommin muokattava.

Pappacosworth
Viestit: 414
Liittynyt: To Tammikuu 8. 21:01:37 2004
Paikkakunta: Koskenkorva

Viesti Kirjoittaja Pappacosworth » Ke Huhtikuu 7. 23:19:38 2004

Kone on vihdoin kotona. Mielipiteitä ruiskusta ? Saisin ehkä täydellisen alkuperäisen ruiskusatsin samalla hinnalla mitä menee megasquirtiin. Pari kysymystä vain olisi. Häviänkö tehoissa paljonkin ja toimiiko alkuperäinen ruisku ilman vähäpäästöisyyslaitteita normaalisti. Eli ei mitään ilmapumppua ja egr:ää

Pappacosworth
Viestit: 414
Liittynyt: To Tammikuu 8. 21:01:37 2004
Paikkakunta: Koskenkorva

Viesti Kirjoittaja Pappacosworth » To Toukokuu 13. 22:46:38 2004

Pian pitäisi saada vautipuörä ja pakosarjan laippa, ammattikoulussa lupasi koneistaa, zetecin vauhtipyörään tulee ohc kytkinasetelma. Peltisatsiakin pääsee suunnittelemaan ja palkissa on nyt vahvistukset paikallaan, vielä pitäisi tehdä epäkeskosäädöt alatukivarsille camberia varten. Sitten kone pukkiin ja suunnittelemaan öljypohjaa...

northwest
Viestit: 1322
Liittynyt: Ke Marraskuu 27. 17:28:24 2002
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja northwest » Pe Toukokuu 14. 5:48:02 2004

Hmm.-eikö kannattaisi hommata valmiit säädettävät yläpäät tolpille niin ei tarvisi askarrella tukivarren kiinnitysten kanssa?
-näin yleensä on tehty meilläpäin :wink: -
Jäsen 403
ford fiesta 1.6 rwd -77(kilpuri,toistaiseksi telakalla)
Mitsu L200 4wd Magnum-07(kärrynveturi)
-ford on ainoa kilpa-auto.

Pappacosworth
Viestit: 414
Liittynyt: To Tammikuu 8. 21:01:37 2004
Paikkakunta: Koskenkorva

Viesti Kirjoittaja Pappacosworth » Pe Toukokuu 14. 16:53:17 2004

Ei köyhällä asentajalla ole varaa elvistellä sellaisilla :cry:

Brenda
Viestit: 3111
Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Brenda » Ma Elokuu 2. 19:52:58 2004

joutuipa nostaan laatikkoa (type9) aika pirusti ohjaamoon kun halusin säilyttää saman moottorin kallistuskulman kuin Kentillä. etupalkin ja hammastangon pidän alkuperäisellä paikallaan.
kampiakseli/pääakselilinja on nyt noin 15mm Kenttiläistä ylempänä.
miten Pappacosworthilla on projekti edistynyt)

Pappacosworth
Viestit: 414
Liittynyt: To Tammikuu 8. 21:01:37 2004
Paikkakunta: Koskenkorva

Viesti Kirjoittaja Pappacosworth » Ma Elokuu 2. 21:52:03 2004

On vähän hiljaista vaihteeksi, ostin Sierran ja remppaan automaattia justiinsa. Escort on seisonnassa toukokuuhun asti, saas nähdä saanko siiheksi maaleihin ja ajoon. Moottori on moottoripukissa tallissa . Öljypohjaa pitäisi muotoilla seuraavana ja suunnitella termostaatti kotelolle korvaavat systeemit. Kiitos kuitenin väliaiakatiedoista , itsekin miettinyt tuota koneen sopivuutta juuri hammastankoon nähden. Kannattaa muuten katsastaa sivut joista köytyy hyvää asiaa : http://www.zetecescorts.bravehost.com/

Brenda
Viestit: 3111
Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Brenda » Ma Elokuu 2. 22:03:20 2004

on katastettu kaikki mahdolliset sivut :D
pistä privaa sytkäsuunnitelmistasi :wink:

timppaanen
Viestit: 2856
Liittynyt: Pe Syyskuu 20. 12:32:12 2002
Paikkakunta: Korsholm

Viesti Kirjoittaja timppaanen » Ke Syyskuu 15. 16:49:28 2004

kävin tänään kyselemässä konttorilla taas tyhmiä zetecin vaihtamisesta mk2 sano että menee pelkällä muutos katsastuksella mutta siitä tulee vähäpäästönen pitää olla kiinni katit ja muut vähäpäästösyys rojut ja kaasareilla ei saa katsastettua näin kertoili vaasan konttorilla ja soitti jonneki ja varmisti vielä asian olevan näin :(
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on taas sitä, että kaikki toimii mutta kukaan ei tiedä miksi.
Jäsen # 427
ikuisuusrojektit --> escort mk1 2.0 -70, escort mk2 2.0 -78

Brenda
Viestit: 3111
Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Brenda » Ke Syyskuu 15. 17:14:22 2004

mitä v*ttua :lol:

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » Ke Syyskuu 15. 18:07:16 2004

no eihän se perkele niin voi mennä. kanta-auton mukaanhan se vähäpäästösyys tulee, eikä moottorin. vai taasko on jotain muutoksia muka tullut.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

Fiesta3
Viestit: 429
Liittynyt: Ma Maaliskuu 25. 8:36:47 2002
Paikkakunta: 61.7°N 24.3°E

Viesti Kirjoittaja Fiesta3 » Ke Syyskuu 15. 18:11:50 2004

timppaanen kirjoitti:kävin tänään kyselemässä konttorilla taas tyhmiä zetecin vaihtamisesta mk2 sano että menee pelkällä muutos katsastuksella mutta siitä tulee vähäpäästönen pitää olla kiinni katit ja muut vähäpäästösyys rojut ja kaasareilla ei saa katsastettua näin kertoili vaasan konttorilla ja soitti jonneki ja varmisti vielä asian olevan näin :(
Soita AKE:n "kuumalinjaan" ja vaihda konttoria.
Näin mulle kerrottiin:
Päästöhommelit menee korin mukaan, ei moottorin. Eli tekniikkaa vaihdettaessa päästövaatimukset eivät muutu.

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » Ke Syyskuu 15. 19:22:08 2004

Fiesta3 kirjoitti:Päästöhommelit menee korin mukaan, ei moottorin. Eli tekniikkaa vaihdettaessa päästövaatimukset eivät muutu.
menee pilkunnussimiseksi, mutta siis ei mene korin mukaan, vaan kanta-auton mukaan. eli voit vaihtaa vaikka vähäpäästöisen auton korin kokonaisuudessaan, jos käytät (saatelaitteetonta)tekniikkaa kanta-autona. eli teet niinsanotusti korinvaihdon.

ja kanta-autohan on se, jonka osia ne yli 50 prosenttia on, mitä ei saa vaihtaa.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

timppaanen
Viestit: 2856
Liittynyt: Pe Syyskuu 20. 12:32:12 2002
Paikkakunta: Korsholm

Viesti Kirjoittaja timppaanen » Ke Syyskuu 15. 20:04:14 2004

Hectori kirjoitti:no eihän se perkele niin voi mennä. kanta-auton mukaanhan se vähäpäästösyys tulee, eikä moottorin. vai taasko on jotain muutoksia muka tullut.
sitä mäki ihmettelin ko se semmosta mulle sano sitte se soitti AKE:lle ja varmisti asian sano että on tullu joku aikaa sitte muutoksia tohonki asiaan. kaannattaahan sitä käydä kyselemässä paikallisiltakonttoreilta. tämmöstä infoo se mulle osas kerto.
sillon menee ihan pelkällä muutoskatsastuksella jos vaihtaa moottorin ruiskuineen, katteineen ja kaikkineen.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on taas sitä, että kaikki toimii mutta kukaan ei tiedä miksi.
Jäsen # 427
ikuisuusrojektit --> escort mk1 2.0 -70, escort mk2 2.0 -78

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » Ke Syyskuu 15. 20:28:00 2004

timppaanen kirjoitti: sitä mäki ihmettelin ko se semmosta mulle sano sitte se soitti AKE:lle ja varmisti asian sano että on tullu joku aikaa sitte muutoksia tohonki asiaan. kaannattaahan sitä käydä kyselemässä paikallisiltakonttoreilta. tämmöstä infoo se mulle osas kerto.
sillon menee ihan pelkällä muutoskatsastuksella jos vaihtaa moottorin ruiskuineen, katteineen ja kaikkineen.
´

kai kysyit sen asian määrittelevän pykälän?
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

ohc
Viestit: 1321
Liittynyt: To Joulukuu 18. 19:42:50 2003
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ohc » Ke Syyskuu 15. 20:33:23 2004

timppaanen kirjoitti:kävin tänään kyselemässä konttorilla taas tyhmiä zetecin vaihtamisesta mk2 sano että menee pelkällä muutos katsastuksella mutta siitä tulee vähäpäästönen pitää olla kiinni katit ja muut vähäpäästösyys rojut ja kaasareilla ei saa katsastettua näin kertoili vaasan konttorilla ja soitti jonneki ja varmisti vielä asian olevan näin :(
Vaihda konttoria... toi ei nyt todellakaan pidä paikkaansa

Ford Escort RS2000 mk2 r.F
Ford Focus

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » Ke Syyskuu 15. 20:49:44 2004

miksi ei ton zetecin ohjauksessa käytetä zetecin omaa boksia ja ruiskua? onko siinä jokin, joka tuon estää?
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

Tinde
Viestit: 710
Liittynyt: Ma Helmikuu 4. 14:55:47 2002
Paikkakunta: Vammala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tinde » Ke Syyskuu 15. 21:39:15 2004

Hectori kirjoitti:miksi ei ton zetecin ohjauksessa käytetä zetecin omaa boksia ja ruiskua? onko siinä jokin, joka tuon estää?
Varmaan se että tahdotaan lisää potkua koneeseen. Ei kai sitä mikään muuten estä, minä aion ainakin käyttää Zetecin ruiskuineen omassa Cortinassani.
Ja katsastusmies on kyllä puhunut paskaa. Ainakaan mistään ei moisia pykäliä löydy.

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » Ke Syyskuu 15. 21:53:55 2004

Tinde kirjoitti: Varmaan se että tahdotaan lisää potkua koneeseen. Ei kai sitä mikään muuten estä, minä aion ainakin käyttää Zetecin ruiskuineen omassa Cortinassani.
no mä oon harkinnut samaa. jos tohon angliaan ei saa laittaa BDA konetta niin sitten ehkä kokeilen hakea lupia Zetec koneelle. mutta ongelmana on noi tehot, kun ne menee väkisinkin yli, jopa 1.4 zetec koneessa.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ke Syyskuu 15. 22:00:20 2004

Hectori kirjoitti:
Tinde kirjoitti: Varmaan se että tahdotaan lisää potkua koneeseen. Ei kai sitä mikään muuten estä, minä aion ainakin käyttää Zetecin ruiskuineen omassa Cortinassani.
no mä oon harkinnut samaa. jos tohon angliaan ei saa laittaa BDA konetta niin sitten ehkä kokeilen hakea lupia Zetec koneelle. mutta ongelmana on noi tehot, kun ne menee väkisinkin yli, jopa 1.4 zetec koneessa.
Kyllä sen BDA:n, ainakin kannen ( :wink: ) voi sinne laittaa. Pidät vain huolen että kasaat hilppeet 1,5 lohkon päälle. Loput kai arvaat?
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » Ke Syyskuu 15. 22:12:33 2004

jjs kirjoitti: Kyllä sen BDA:n, ainakin kannen ( :wink: ) voi sinne laittaa. Pidät vain huolen että kasaat hilppeet 1,5 lohkon päälle. Loput kai arvaat?
heh :lol: joo wink :wink: wink :wink: mä arvaan. toi 1.5 taisi riittää noin tilavuuden puolesta kyllä, eikä sinänsä noin ideana hassumpi olisi, mutta mulla oli ihan noin niinkuin tausta ajatuksena se että voisi röyhistellä rintaansa ja sanoa että mulla on BDA koneinen anglia.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

Brenda
Viestit: 3111
Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Brenda » Ke Syyskuu 15. 23:54:48 2004

en ole perehtynyt fordin immobilisereihin, mutta uudemmissa lienee ajonesto integroitu moottorin ecuun.
oma koneeni on vuosimallia 2000 (minulla ei ole ecua ja kojelaudan johtosarjaa).
tojotia kun työkseni rassaan, niin niissä ainakin immo on ecussa ja siru virta-avaimessa. tulisi turhaa lisähommaa vanhakoppaan.
ja ei mondeon imusarjakaan mahdu paikoilleen.
mustakoppaisista 2-litraisista on irronnut konetta avaamatta 45 webereillä 165-170 heppaa.
ja paremmin tyylin sopivat ovat mielestäni sivuimut imuäänineen

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » To Syyskuu 16. 0:13:32 2004

Brenda kirjoitti:en ole perehtynyt fordin immobilisereihin, mutta uudemmissa lienee ajonesto integroitu moottorin ecuun.
oma koneeni on vuosimallia 2000 (minulla ei ole ecua ja kojelaudan johtosarjaa).
tojotia kun työkseni rassaan, niin niissä ainakin immo on ecussa ja siru virta-avaimessa. tulisi turhaa lisähommaa vanhakoppaan.
ja ei mondeon imusarjakaan mahdu paikoilleen.
mustakoppaisista 2-litraisista on irronnut konetta avaamatta 45 webereillä 165-170 heppaa.
ja paremmin tyylin sopivat ovat mielestäni sivuimut imuäänineen
joo, niin se taitaa se ajonesto olla ecussa. mutta kun ottaa sen lukonkin, mihin sirullinen avain käy, niin eikös sen pitäisi toimia niinku pitääkin.

ja joo, mondeon muoviset imusarjat on suoraansanottuna ihan paskoja. ja peltinen se pitää muutenkin olla. noi olisi tyylikkäät noi vaakaimut, mutta en mä ajatellut muuta kuin saada sellasen mukavasti toimivan käyttöpelin. tolla zetecillä jo liikkuis ihan mukavasti tommonen köykänen koppa ihan vakionakin.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

Tinde
Viestit: 710
Liittynyt: Ma Helmikuu 4. 14:55:47 2002
Paikkakunta: Vammala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tinde » To Syyskuu 16. 6:09:52 2004

Brenda kirjoitti:en ole perehtynyt fordin immobilisereihin, mutta uudemmissa lienee ajonesto integroitu moottorin ecuun.
Noin vuodesta 94-95 alkaen rupeaa löytymään ajonesto (PATS). Tottahan autossa (vanhassakin) pitää semmoinen olla ettei pitkäkynsiliimanhaistaja vie.

timppaanen
Viestit: 2856
Liittynyt: Pe Syyskuu 20. 12:32:12 2002
Paikkakunta: Korsholm

Viesti Kirjoittaja timppaanen » To Syyskuu 16. 10:32:25 2004

Hectori kirjoitti:
timppaanen kirjoitti: sitä mäki ihmettelin ko se semmosta mulle sano sitte se soitti AKE:lle ja varmisti asian sano että on tullu joku aikaa sitte muutoksia tohonki asiaan. kaannattaahan sitä käydä kyselemässä paikallisiltakonttoreilta. tämmöstä infoo se mulle osas kerto.
sillon menee ihan pelkällä muutoskatsastuksella jos vaihtaa moottorin ruiskuineen, katteineen ja kaikkineen.
´

kai kysyit sen asian määrittelevän pykälän?
joo kysäsen ens kerralla ko käyn :)

älkää ny mua kuitenkaa tästä hyvästä hirttäkö vaikka tämmösiä kertoilen :wink:
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on taas sitä, että kaikki toimii mutta kukaan ei tiedä miksi.
Jäsen # 427
ikuisuusrojektit --> escort mk1 2.0 -70, escort mk2 2.0 -78

pau
Viestit: 325
Liittynyt: Ti Toukokuu 13. 13:57:41 2003
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja pau » To Syyskuu 16. 13:38:33 2004

Kyselin kanssa tuota koneenvaihtoa tutulta katsastusmieheltä. Ensin tuli kuitenkin infoa AKEn puuhista, eli AKE jyrää pelkällä ohjeistuksella Liikenneministeriön päätökset, julkaisee tulkinnanvaraisia soheltamisohjeita, jotka pitää tulkita juuri AKEn haluamalla tavalla, muutoin tulee ikäviä kirjelmiä konttorille.

noh, asiaan. Mulla kanssa on "ikuisuus"projektina tuo BDZtan ( jep, kyllähän zetecciä sillä nimellä voi kutsua ) istutus mk1 keulille.

Nuo päästösäädökset tiukentuivat tämän vuoden alusta, ja aiheuttaa harmaita hiveniä rakentajille ja katsastajille. Autothan on jaettu päästömääräysten mukaan kolmeen luokkaan, joihin on väännetty hirveää säännöslitaniaa. Ekkeri menee onneksi sinne vanhimpaan luokkaan, ja siellä pitää ajonaikaiset päästömääräykset myös täyttyä. Tästä päästään taas siihen ettei noissa ollut määräyksiä, eli se siitä ja zetoria keulille.


tuossa linkkiä AKEn sivustoille, jotka EIVÄT ole tarkoitettu julkiseen käyttöön, joten älkää hirveästi levittäkö tuota osoitetta, etteivät pistä niitä salasanojen taakse...

http://www.ake.fi/kumppanit

-> katsastusyritykset->ohjeistus->toiminnan ohjeistus->katsastuksen ohjeistus-> 10. Muut -> Soveltamisohjeita; LMp auton rakenteen muuttamisesta (779/1998)

eli tosi helposti tieto on saataville ;)
siellä on sitten paljon muutankin mielenkiintoista dataa, eikun lukemaan.

p.
Anglia 105E -67, Escort mk1 -73, Escort mk1 4D -74, Sierra Cosworth 4WD -90, F-150 4x4 XLT Lariat, Mondeo STW -03

+2.bar
Viestit: 160
Liittynyt: To Toukokuu 1. 11:05:29 2003

Viesti Kirjoittaja +2.bar » To Syyskuu 16. 13:59:36 2004

:cry: kanta.auto katsastus on niin perkeleen rahastusta että voi,,.%¤%&&(&¤#%&¤ kele ja tana.


itselläni tuo pyhätoimitus kesti 30 min ja 490€...........................

sitten lämmintä kättä ja
kiitos ja näkemiin! :evil: :evil:

timppaanen
Viestit: 2856
Liittynyt: Pe Syyskuu 20. 12:32:12 2002
Paikkakunta: Korsholm

Viesti Kirjoittaja timppaanen » To Syyskuu 16. 15:24:26 2004

kävin konttorilla ja se sano että toi homma muuttuu koko ajan mutta tämmösen tekstin se mulle kopio


Auton pakokaasupäästöt moottorin vaihdon tai moottorin muutoksen jälkeen
1. Auton, jota koskevat e_säännön n : o 15/03 mukaiset tai lievemmät pakokaasupäästövaatimukset, tulee moottorin vaihdon tai muutoksen jälkeen täyttää alkuperäistä autoa koskevat käytönaikaiset pakokaasuvaatimukset.
2. Vähäpäästöisen auton päästöihin vaikuttavia rakenteita ja laitteita saa vaihtaa vain auton valmistajatehtaan tai asianomaisen viranomaisen hyväksymiin laitteisiin; tällöin muutoksen kohteena olevaa autoa koskevien tai myöhempien päästövaatimuksien tulee täyttyä.
3. Muuhun kuin 1 tai 2 momentissa tarkoitettuun autoon saa vaihtaa vain moottorin, joka pakokaasupäästöihin vaikuttavine apulaitteineen on tarkoitettu automalliin, jota koskevat pakokaasupäästövaatimukset ovat vähintään yhtä tiukat kuin alkuperäisellä moottorilla varustetun auton koskevat.Muussa tapauksessa tai jos moottoria muutetaan muulla kuin 6 §:n 3 momentissa tarkoitetulla tavalla, on auton valmistajan tai riippumattoman tutkimuslaitoksen antamalla todistuksella osoitettava, että muutetun auton pakokaasupäästöt täyttävät alkuperäisellä moottorilla varustetun autoa koskevat vaatimukset. Vaatimusten katsotaan myös täyttyvän, mikäli tälläisessä autossa on tai autoon asennetaan moottorille sopiva katalysaattori.


tekstissä saataa olla kirjotus erheitä koska skanneri ei toiminu niin en saanu skannattuu tekstiä.

se sano että toi perustuu siihen jos vaihtaa koneeseen kaasarit niin ei tiedä mitä ne pakokaasut on eli pitäis käydä mittauttamassa vtt:llä :?
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on taas sitä, että kaikki toimii mutta kukaan ei tiedä miksi.
Jäsen # 427
ikuisuusrojektit --> escort mk1 2.0 -70, escort mk2 2.0 -78

pau
Viestit: 325
Liittynyt: Ti Toukokuu 13. 13:57:41 2003
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja pau » To Syyskuu 16. 15:48:40 2004

Eli vanhat autot ( oliko se nyt -78) kuuluvat luokkaan 3. Ja tästä seuraa se, että alkuperäiset vaatimukset -> ei vaatimuksia, joten ei tarvitse konttorilla todistella, eikä asennella kattia, saati sitten mitata.

Toisin sanoen ( sanotaan katastusmiehelle ), täyttää lain 8§ kolmannen pykälän vaatimukset, joita ei tarvitse mitata auton vuosimallin takia.
Tällaiseen tulkintaan päädyttiin ainakin yhden tutun kanssa.

p.
Anglia 105E -67, Escort mk1 -73, Escort mk1 4D -74, Sierra Cosworth 4WD -90, F-150 4x4 XLT Lariat, Mondeo STW -03

Brenda
Viestit: 3111
Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Brenda » To Syyskuu 16. 16:17:46 2004

joo, ei tuossa ole mitään ongelmaa. kaasarit kiinni vaan

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » To Syyskuu 16. 16:52:02 2004

joo, on taitanut laimamiehellä olla hiekkaa vaginassa kun tuollaisis hommia on sulle jutellut. laita kaasarit kiinni vaan.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

timppaanen
Viestit: 2856
Liittynyt: Pe Syyskuu 20. 12:32:12 2002
Paikkakunta: Korsholm

Viesti Kirjoittaja timppaanen » To Syyskuu 16. 17:20:23 2004

mulla ei ny taas järki leikkaa mutta meneekö se ny niin että alle -78 voi laittaa ihan miten haluaa mutta päteekö sama -78 eteenpäin josta mitataan päästöt :?:
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on taas sitä, että kaikki toimii mutta kukaan ei tiedä miksi.
Jäsen # 427
ikuisuusrojektit --> escort mk1 2.0 -70, escort mk2 2.0 -78

Tinde
Viestit: 710
Liittynyt: Ma Helmikuu 4. 14:55:47 2002
Paikkakunta: Vammala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tinde » To Syyskuu 16. 19:42:37 2004

Joo -78 alkaen mitataan päästöt. Rajat on kyllä senverran löysät että tiukempikin moottori menee läpi jos vaan on yhtään kunnossa/säädöissä.
Mitäs ne rajat olikaan, HC1000 ja CO3.5% ?

Vastaa Viestiin