Zetec motti MK1 Escorttiin
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 414
- Liittynyt: To Tammikuu 8. 21:01:37 2004
- Paikkakunta: Koskenkorva
Zetec motti MK1 Escorttiin
Olisiko paha laittaa, saisin koneen sopivasti. Mahtaako löytyä megasquirtin sopivat ohjeet suoraa zetecin vermeille. Joutuuko mondeon koneen öljypohjaa paljonkin muokkaamaan. Kone olisi 1.8 115hv , nouseeko teho megasquirtilla. Jäis vähä alhaiseksi kun luvat olis 2.0l koneelle ja tehoraja olis 138, 2 litraisessa olis 136.
-
- Ylläpitäjä
-
- Ylläpitäjä
http://www.cosworthrsclub.com/foorumi/v ... hp?t=12809
tuossa on vähän juttua täältä Foorumilta tuosta Zetecin laitosta, kannattaa kottoa tuo kanssa...
tuossa on vähän juttua täältä Foorumilta tuosta Zetecin laitosta, kannattaa kottoa tuo kanssa...
-
- Viestit: 3111
- Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
- Viesti:
- ei ole paha laittaa (riippuu tietenkin tekijän taidoista).
- öljypohjaa joutuu muokkaamaan kovasti.
- tehoa saa varmasti lisää megasquirtilla,isommalla kaasuläpällä ja paremmalla imusarjalla, kuten myös 2x45 tuplakaasareilla.
engelsmannien valmiissa muutos-sarjoissa 1,8 teho nousee kaasareilla ja uudella sytytysjärjestelmällä 150-155 hevoseen.
http://www.dunnell.co.uk/option1.htm
lähtökohtana lienee 1,8 riskimpi versio, jossa erilaiset nokat???
2,0:sta konetta avaamatta 45 kaasareilla 160hv
- öljypohjaa joutuu muokkaamaan kovasti.
- tehoa saa varmasti lisää megasquirtilla,isommalla kaasuläpällä ja paremmalla imusarjalla, kuten myös 2x45 tuplakaasareilla.
engelsmannien valmiissa muutos-sarjoissa 1,8 teho nousee kaasareilla ja uudella sytytysjärjestelmällä 150-155 hevoseen.
http://www.dunnell.co.uk/option1.htm
lähtökohtana lienee 1,8 riskimpi versio, jossa erilaiset nokat???
2,0:sta konetta avaamatta 45 kaasareilla 160hv
-
- Viestit: 49
- Liittynyt: Ti Helmikuu 4. 14:07:14 2003
- Paikkakunta: Sipoo
Zetec Classic Fordiin ?
Alla pari www-sivua mistä löytyy juttua, ehkä tietoakin Zetec-asennuksesta Classic-Fordiin.
www.ClassicFords.net => Forums => Zetec Conversion Forum
www.105Speed.com => Retro-Ford Zetec Conversions
-OPM-
www.ClassicFords.net => Forums => Zetec Conversion Forum
www.105Speed.com => Retro-Ford Zetec Conversions
-OPM-
-
- Viestit: 414
- Liittynyt: To Tammikuu 8. 21:01:37 2004
- Paikkakunta: Koskenkorva
No niin, nyt saitte minut varsinaisesti innostumaan aiheesta. Laskin tuossa prosentteja ja pääsin lukuun 34 jos moottori vaihdetaan apulaitteineen ja käytän type 9 laatikkoa. Se vissiin menisi vielä ilman kanta-autokatsastusta (35%?) Onko kellään jäänyt type 9 laatikon ylimääräistä ryhmäpyörää ja akselia. Olis sellainen tuolla autotallissa, pari synkroa poikki ja nuo osat kulahtanut. Tartee vissiin olla öljyäkin laatikossa.
-
- Viestit: 414
- Liittynyt: To Tammikuu 8. 21:01:37 2004
- Paikkakunta: Koskenkorva
-
- Viestit: 1314
- Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003
Mun tietääkseni yli 25 vuotta vanhoihin autoihin saa vaihtaa suoraan 50%, joten ei ne prosentit pitäs tossa se isoin ongelma olla.Pappacosworth kirjoitti:No niin, nyt saitte minut varsinaisesti innostumaan aiheesta. Laskin tuossa prosentteja ja pääsin lukuun 34 jos moottori vaihdetaan apulaitteineen ja käytän type 9 laatikkoa. Se vissiin menisi vielä ilman kanta-autokatsastusta (35%?) Onko kellään jäänyt type 9 laatikon ylimääräistä ryhmäpyörää ja akselia. Olis sellainen tuolla autotallissa, pari synkroa poikki ja nuo osat kulahtanut. Tartee vissiin olla öljyäkin laatikossa.
-
- Viestit: 433
- Liittynyt: Ti Heinäkuu 16. 12:35:47 2002
-
- Viestit: 2101
- Liittynyt: La Toukokuu 24. 10:55:43 2003
- Paikkakunta: Oulu
Ei kyllä ole mitään erityissääntöjä vanhemmille autoille,kaikilla sama 35% ja sen jälkeen kanta-autotarkastusMikkoT kirjoitti:Mun tietääkseni yli 25 vuotta vanhoihin autoihin saa vaihtaa suoraan 50%, joten ei ne prosentit pitäs tossa se isoin ongelma olla.Pappacosworth kirjoitti:No niin, nyt saitte minut varsinaisesti innostumaan aiheesta. Laskin tuossa prosentteja ja pääsin lukuun 34 jos moottori vaihdetaan apulaitteineen ja käytän type 9 laatikkoa. Se vissiin menisi vielä ilman kanta-autokatsastusta (35%?) Onko kellään jäänyt type 9 laatikon ylimääräistä ryhmäpyörää ja akselia. Olis sellainen tuolla autotallissa, pari synkroa poikki ja nuo osat kulahtanut. Tartee vissiin olla öljyäkin laatikossa.
-
- Viestit: 1314
- Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003
-
- Viestit: 710
- Liittynyt: Ma Helmikuu 4. 14:55:47 2002
- Paikkakunta: Vammala
- Viesti:
-
- Viestit: 674
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 19:08:31 2001
- Paikkakunta: Akaa
http://finlex1.edita.fi/dynaweb/stp/stp ... 970167.sd)
ja avoneuvolaki 1090/2002 sanoo seuraavaa:
"7 §
Ajoneuvon rakenteen muuttaminen, ajoneu- von rakentaminen ja vaurioituneen ajoneuvon kunnostaminen
Liikenteessä käytettävän ajoneuvon rakennetta ei saa käyttöönoton jälkeen muuttaa sellaiseksi, ettei ajoneuvo enää täytä sitä koskevia vaatimuksia, ellei liikenne- ja viestintäministeriön asetuksella säädetä vähäisistä poikkeuksista toisin. Jos ajoneuvon alkuperäisistä osista vaihdetaan 50 prosenttia tai enemmän, ajoneuvo on esitettävä rekisteröintikatsastukseen ja ajoneuvo merkitään rekisteriin rakennettuna ajoneuvona tai rakennettuna ja muutettuna ajoneuvona. Rakennetun ajoneuvon autoverosta säädetään autoverolaissa (1482/1994).
Ajoneuvon osien ja osakokonaisuuksien osuudesta ajoneuvosta, ajoneuvon rakenteen muuttamisen ehdoista, vaurioituneen ajoneuvon kunnostamisesta ja ajoneuvon rakentamisesta säädetään tarkemmin liikenne- ja viestintäministeriön asetuksella. "
Missään ei puhuta auton iästä mitään. Säännökset ovat siis kaikille samat.
ja avoneuvolaki 1090/2002 sanoo seuraavaa:
"7 §
Ajoneuvon rakenteen muuttaminen, ajoneu- von rakentaminen ja vaurioituneen ajoneuvon kunnostaminen
Liikenteessä käytettävän ajoneuvon rakennetta ei saa käyttöönoton jälkeen muuttaa sellaiseksi, ettei ajoneuvo enää täytä sitä koskevia vaatimuksia, ellei liikenne- ja viestintäministeriön asetuksella säädetä vähäisistä poikkeuksista toisin. Jos ajoneuvon alkuperäisistä osista vaihdetaan 50 prosenttia tai enemmän, ajoneuvo on esitettävä rekisteröintikatsastukseen ja ajoneuvo merkitään rekisteriin rakennettuna ajoneuvona tai rakennettuna ja muutettuna ajoneuvona. Rakennetun ajoneuvon autoverosta säädetään autoverolaissa (1482/1994).
Ajoneuvon osien ja osakokonaisuuksien osuudesta ajoneuvosta, ajoneuvon rakenteen muuttamisen ehdoista, vaurioituneen ajoneuvon kunnostamisesta ja ajoneuvon rakentamisesta säädetään tarkemmin liikenne- ja viestintäministeriön asetuksella. "
Missään ei puhuta auton iästä mitään. Säännökset ovat siis kaikille samat.
-
- Viestit: 414
- Liittynyt: To Tammikuu 8. 21:01:37 2004
- Paikkakunta: Koskenkorva
-
- Viestit: 179
- Liittynyt: To Heinäkuu 3. 10:51:10 2003
- Paikkakunta: Turku
Aikaisemmin oli voimassa tulkinta että kanta-autotarkastus tarvitaan vaan korinvaihtoautoille. Muita osia vaihdettaessa ei syntynyt "identiteettikriisiä" kuten 4d-> avo muutoksissa joten kanta-autotarkastusta ei pidetty tarpeellisena. Muutama mersutrokari yms. luovasti autoverolaikeihin suhtautunut liikemies saivat aikaan tulkinan tiukentamisen.
Kanta-autokatsastuksen hinta tuntuu vaihtelevan reilusti, 200-500 euron haarukassa pyöritään.
Kanta-autokatsastuksen hinta tuntuu vaihtelevan reilusti, 200-500 euron haarukassa pyöritään.
-
- Viestit: 9717
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
- Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
- Viesti:
Muutoskatsastus...
Edelleen haluan ihan vaan vanhojen autojen hengissäpitämiseksi sanoa, että konttoreissa ja katsastusviranomaisissa on eroja. Ei kannata luopua projektista jos täälä copy-pastetaan jotain editaa tai jossakin yksittäisellä konttorilla joku "asiantuntija" on kuulopuheitten perusteellä tyrmännyt jonkun rakennelman. Vanhoja autoja on aivan mahdoton valvoa pilkun tarkasti muutoskatsastuksissa. Sen tietävät katsastuksessa molemmat osapuolet. Sitäpaitsi muutoskatsastus on ihan asiakkaan ja kats.viranomaisen välinen toimitus. On silkkaa vittuilua jos jossakin konttorissa lasketaan pisteitä jostakin vanhan Escortin vaihtuneesta etupenkistä. Vaihtaa senkin mielummin jälkikäteen tai ei puhu mitään. Paras on kun vie valmiin auton konttorille ja ottaa kaikki tarvittavat paperit ja valmistautuu joka mahdolliseen kysymykseen.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe
Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6
'14 E500 Coupe
Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6
-
- Viestit: 414
- Liittynyt: To Tammikuu 8. 21:01:37 2004
- Paikkakunta: Koskenkorva
-
- Viestit: 414
- Liittynyt: To Tammikuu 8. 21:01:37 2004
- Paikkakunta: Koskenkorva
Kone on vihdoin kotona. Mielipiteitä ruiskusta ? Saisin ehkä täydellisen alkuperäisen ruiskusatsin samalla hinnalla mitä menee megasquirtiin. Pari kysymystä vain olisi. Häviänkö tehoissa paljonkin ja toimiiko alkuperäinen ruisku ilman vähäpäästöisyyslaitteita normaalisti. Eli ei mitään ilmapumppua ja egr:ää
-
- Viestit: 414
- Liittynyt: To Tammikuu 8. 21:01:37 2004
- Paikkakunta: Koskenkorva
Pian pitäisi saada vautipuörä ja pakosarjan laippa, ammattikoulussa lupasi koneistaa, zetecin vauhtipyörään tulee ohc kytkinasetelma. Peltisatsiakin pääsee suunnittelemaan ja palkissa on nyt vahvistukset paikallaan, vielä pitäisi tehdä epäkeskosäädöt alatukivarsille camberia varten. Sitten kone pukkiin ja suunnittelemaan öljypohjaa...
-
- Viestit: 1322
- Liittynyt: Ke Marraskuu 27. 17:28:24 2002
- Paikkakunta: Tampere
-
- Viestit: 414
- Liittynyt: To Tammikuu 8. 21:01:37 2004
- Paikkakunta: Koskenkorva
-
- Viestit: 3111
- Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
- Viesti:
-
- Viestit: 414
- Liittynyt: To Tammikuu 8. 21:01:37 2004
- Paikkakunta: Koskenkorva
On vähän hiljaista vaihteeksi, ostin Sierran ja remppaan automaattia justiinsa. Escort on seisonnassa toukokuuhun asti, saas nähdä saanko siiheksi maaleihin ja ajoon. Moottori on moottoripukissa tallissa . Öljypohjaa pitäisi muotoilla seuraavana ja suunnitella termostaatti kotelolle korvaavat systeemit. Kiitos kuitenin väliaiakatiedoista , itsekin miettinyt tuota koneen sopivuutta juuri hammastankoon nähden. Kannattaa muuten katsastaa sivut joista köytyy hyvää asiaa : http://www.zetecescorts.bravehost.com/
-
- Viestit: 3111
- Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
- Viesti:
-
- Viestit: 2856
- Liittynyt: Pe Syyskuu 20. 12:32:12 2002
- Paikkakunta: Korsholm
kävin tänään kyselemässä konttorilla taas tyhmiä zetecin vaihtamisesta mk2 sano että menee pelkällä muutos katsastuksella mutta siitä tulee vähäpäästönen pitää olla kiinni katit ja muut vähäpäästösyys rojut ja kaasareilla ei saa katsastettua näin kertoili vaasan konttorilla ja soitti jonneki ja varmisti vielä asian olevan näin 

Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on taas sitä, että kaikki toimii mutta kukaan ei tiedä miksi.
Jäsen # 427
ikuisuusrojektit --> escort mk1 2.0 -70, escort mk2 2.0 -78
Jäsen # 427
ikuisuusrojektit --> escort mk1 2.0 -70, escort mk2 2.0 -78
-
- Viestit: 3111
- Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
- Viesti:
-
- Viestit: 2567
- Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
- Paikkakunta: Mä missään asu
- Viesti:
-
- Viestit: 429
- Liittynyt: Ma Maaliskuu 25. 8:36:47 2002
- Paikkakunta: 61.7°N 24.3°E
Soita AKE:n "kuumalinjaan" ja vaihda konttoria.timppaanen kirjoitti:kävin tänään kyselemässä konttorilla taas tyhmiä zetecin vaihtamisesta mk2 sano että menee pelkällä muutos katsastuksella mutta siitä tulee vähäpäästönen pitää olla kiinni katit ja muut vähäpäästösyys rojut ja kaasareilla ei saa katsastettua näin kertoili vaasan konttorilla ja soitti jonneki ja varmisti vielä asian olevan näin
Näin mulle kerrottiin:
Päästöhommelit menee korin mukaan, ei moottorin. Eli tekniikkaa vaihdettaessa päästövaatimukset eivät muutu.
-
- Viestit: 2567
- Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
- Paikkakunta: Mä missään asu
- Viesti:
menee pilkunnussimiseksi, mutta siis ei mene korin mukaan, vaan kanta-auton mukaan. eli voit vaihtaa vaikka vähäpäästöisen auton korin kokonaisuudessaan, jos käytät (saatelaitteetonta)tekniikkaa kanta-autona. eli teet niinsanotusti korinvaihdon.Fiesta3 kirjoitti:Päästöhommelit menee korin mukaan, ei moottorin. Eli tekniikkaa vaihdettaessa päästövaatimukset eivät muutu.
ja kanta-autohan on se, jonka osia ne yli 50 prosenttia on, mitä ei saa vaihtaa.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.
-
- Viestit: 2856
- Liittynyt: Pe Syyskuu 20. 12:32:12 2002
- Paikkakunta: Korsholm
sitä mäki ihmettelin ko se semmosta mulle sano sitte se soitti AKE:lle ja varmisti asian sano että on tullu joku aikaa sitte muutoksia tohonki asiaan. kaannattaahan sitä käydä kyselemässä paikallisiltakonttoreilta. tämmöstä infoo se mulle osas kerto.Hectori kirjoitti:no eihän se perkele niin voi mennä. kanta-auton mukaanhan se vähäpäästösyys tulee, eikä moottorin. vai taasko on jotain muutoksia muka tullut.
sillon menee ihan pelkällä muutoskatsastuksella jos vaihtaa moottorin ruiskuineen, katteineen ja kaikkineen.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on taas sitä, että kaikki toimii mutta kukaan ei tiedä miksi.
Jäsen # 427
ikuisuusrojektit --> escort mk1 2.0 -70, escort mk2 2.0 -78
Jäsen # 427
ikuisuusrojektit --> escort mk1 2.0 -70, escort mk2 2.0 -78
-
- Viestit: 2567
- Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
- Paikkakunta: Mä missään asu
- Viesti:
´timppaanen kirjoitti: sitä mäki ihmettelin ko se semmosta mulle sano sitte se soitti AKE:lle ja varmisti asian sano että on tullu joku aikaa sitte muutoksia tohonki asiaan. kaannattaahan sitä käydä kyselemässä paikallisiltakonttoreilta. tämmöstä infoo se mulle osas kerto.
sillon menee ihan pelkällä muutoskatsastuksella jos vaihtaa moottorin ruiskuineen, katteineen ja kaikkineen.
kai kysyit sen asian määrittelevän pykälän?
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.
-
- Viestit: 1321
- Liittynyt: To Joulukuu 18. 19:42:50 2003
- Paikkakunta: Lapua
- Viesti:
Vaihda konttoria... toi ei nyt todellakaan pidä paikkaansatimppaanen kirjoitti:kävin tänään kyselemässä konttorilla taas tyhmiä zetecin vaihtamisesta mk2 sano että menee pelkällä muutos katsastuksella mutta siitä tulee vähäpäästönen pitää olla kiinni katit ja muut vähäpäästösyys rojut ja kaasareilla ei saa katsastettua näin kertoili vaasan konttorilla ja soitti jonneki ja varmisti vielä asian olevan näin
Ford Escort RS2000 mk2 r.F
Ford Focus
-
- Viestit: 2567
- Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
- Paikkakunta: Mä missään asu
- Viesti:
-
- Viestit: 710
- Liittynyt: Ma Helmikuu 4. 14:55:47 2002
- Paikkakunta: Vammala
- Viesti:
Varmaan se että tahdotaan lisää potkua koneeseen. Ei kai sitä mikään muuten estä, minä aion ainakin käyttää Zetecin ruiskuineen omassa Cortinassani.Hectori kirjoitti:miksi ei ton zetecin ohjauksessa käytetä zetecin omaa boksia ja ruiskua? onko siinä jokin, joka tuon estää?
Ja katsastusmies on kyllä puhunut paskaa. Ainakaan mistään ei moisia pykäliä löydy.
-
- Viestit: 2567
- Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
- Paikkakunta: Mä missään asu
- Viesti:
no mä oon harkinnut samaa. jos tohon angliaan ei saa laittaa BDA konetta niin sitten ehkä kokeilen hakea lupia Zetec koneelle. mutta ongelmana on noi tehot, kun ne menee väkisinkin yli, jopa 1.4 zetec koneessa.Tinde kirjoitti: Varmaan se että tahdotaan lisää potkua koneeseen. Ei kai sitä mikään muuten estä, minä aion ainakin käyttää Zetecin ruiskuineen omassa Cortinassani.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.
-
- Viestit: 6490
- Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
- Paikkakunta: Nummela
Kyllä sen BDA:n, ainakin kannen (Hectori kirjoitti:no mä oon harkinnut samaa. jos tohon angliaan ei saa laittaa BDA konetta niin sitten ehkä kokeilen hakea lupia Zetec koneelle. mutta ongelmana on noi tehot, kun ne menee väkisinkin yli, jopa 1.4 zetec koneessa.Tinde kirjoitti: Varmaan se että tahdotaan lisää potkua koneeseen. Ei kai sitä mikään muuten estä, minä aion ainakin käyttää Zetecin ruiskuineen omassa Cortinassani.

Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
-
- Viestit: 2567
- Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
- Paikkakunta: Mä missään asu
- Viesti:
hehjjs kirjoitti: Kyllä sen BDA:n, ainakin kannen () voi sinne laittaa. Pidät vain huolen että kasaat hilppeet 1,5 lohkon päälle. Loput kai arvaat?



Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.
-
- Viestit: 3111
- Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
- Viesti:
en ole perehtynyt fordin immobilisereihin, mutta uudemmissa lienee ajonesto integroitu moottorin ecuun.
oma koneeni on vuosimallia 2000 (minulla ei ole ecua ja kojelaudan johtosarjaa).
tojotia kun työkseni rassaan, niin niissä ainakin immo on ecussa ja siru virta-avaimessa. tulisi turhaa lisähommaa vanhakoppaan.
ja ei mondeon imusarjakaan mahdu paikoilleen.
mustakoppaisista 2-litraisista on irronnut konetta avaamatta 45 webereillä 165-170 heppaa.
ja paremmin tyylin sopivat ovat mielestäni sivuimut imuäänineen
oma koneeni on vuosimallia 2000 (minulla ei ole ecua ja kojelaudan johtosarjaa).
tojotia kun työkseni rassaan, niin niissä ainakin immo on ecussa ja siru virta-avaimessa. tulisi turhaa lisähommaa vanhakoppaan.
ja ei mondeon imusarjakaan mahdu paikoilleen.
mustakoppaisista 2-litraisista on irronnut konetta avaamatta 45 webereillä 165-170 heppaa.
ja paremmin tyylin sopivat ovat mielestäni sivuimut imuäänineen
-
- Viestit: 2567
- Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
- Paikkakunta: Mä missään asu
- Viesti:
joo, niin se taitaa se ajonesto olla ecussa. mutta kun ottaa sen lukonkin, mihin sirullinen avain käy, niin eikös sen pitäisi toimia niinku pitääkin.Brenda kirjoitti:en ole perehtynyt fordin immobilisereihin, mutta uudemmissa lienee ajonesto integroitu moottorin ecuun.
oma koneeni on vuosimallia 2000 (minulla ei ole ecua ja kojelaudan johtosarjaa).
tojotia kun työkseni rassaan, niin niissä ainakin immo on ecussa ja siru virta-avaimessa. tulisi turhaa lisähommaa vanhakoppaan.
ja ei mondeon imusarjakaan mahdu paikoilleen.
mustakoppaisista 2-litraisista on irronnut konetta avaamatta 45 webereillä 165-170 heppaa.
ja paremmin tyylin sopivat ovat mielestäni sivuimut imuäänineen
ja joo, mondeon muoviset imusarjat on suoraansanottuna ihan paskoja. ja peltinen se pitää muutenkin olla. noi olisi tyylikkäät noi vaakaimut, mutta en mä ajatellut muuta kuin saada sellasen mukavasti toimivan käyttöpelin. tolla zetecillä jo liikkuis ihan mukavasti tommonen köykänen koppa ihan vakionakin.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.
-
- Viestit: 710
- Liittynyt: Ma Helmikuu 4. 14:55:47 2002
- Paikkakunta: Vammala
- Viesti:
-
- Viestit: 2856
- Liittynyt: Pe Syyskuu 20. 12:32:12 2002
- Paikkakunta: Korsholm
joo kysäsen ens kerralla ko käynHectori kirjoitti:´timppaanen kirjoitti: sitä mäki ihmettelin ko se semmosta mulle sano sitte se soitti AKE:lle ja varmisti asian sano että on tullu joku aikaa sitte muutoksia tohonki asiaan. kaannattaahan sitä käydä kyselemässä paikallisiltakonttoreilta. tämmöstä infoo se mulle osas kerto.
sillon menee ihan pelkällä muutoskatsastuksella jos vaihtaa moottorin ruiskuineen, katteineen ja kaikkineen.
kai kysyit sen asian määrittelevän pykälän?

älkää ny mua kuitenkaa tästä hyvästä hirttäkö vaikka tämmösiä kertoilen

Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on taas sitä, että kaikki toimii mutta kukaan ei tiedä miksi.
Jäsen # 427
ikuisuusrojektit --> escort mk1 2.0 -70, escort mk2 2.0 -78
Jäsen # 427
ikuisuusrojektit --> escort mk1 2.0 -70, escort mk2 2.0 -78
-
- Viestit: 325
- Liittynyt: Ti Toukokuu 13. 13:57:41 2003
- Paikkakunta: Salo
Kyselin kanssa tuota koneenvaihtoa tutulta katsastusmieheltä. Ensin tuli kuitenkin infoa AKEn puuhista, eli AKE jyrää pelkällä ohjeistuksella Liikenneministeriön päätökset, julkaisee tulkinnanvaraisia soheltamisohjeita, jotka pitää tulkita juuri AKEn haluamalla tavalla, muutoin tulee ikäviä kirjelmiä konttorille.
noh, asiaan. Mulla kanssa on "ikuisuus"projektina tuo BDZtan ( jep, kyllähän zetecciä sillä nimellä voi kutsua ) istutus mk1 keulille.
Nuo päästösäädökset tiukentuivat tämän vuoden alusta, ja aiheuttaa harmaita hiveniä rakentajille ja katsastajille. Autothan on jaettu päästömääräysten mukaan kolmeen luokkaan, joihin on väännetty hirveää säännöslitaniaa. Ekkeri menee onneksi sinne vanhimpaan luokkaan, ja siellä pitää ajonaikaiset päästömääräykset myös täyttyä. Tästä päästään taas siihen ettei noissa ollut määräyksiä, eli se siitä ja zetoria keulille.
tuossa linkkiä AKEn sivustoille, jotka EIVÄT ole tarkoitettu julkiseen käyttöön, joten älkää hirveästi levittäkö tuota osoitetta, etteivät pistä niitä salasanojen taakse...
http://www.ake.fi/kumppanit
-> katsastusyritykset->ohjeistus->toiminnan ohjeistus->katsastuksen ohjeistus-> 10. Muut -> Soveltamisohjeita; LMp auton rakenteen muuttamisesta (779/1998)
eli tosi helposti tieto on saataville
siellä on sitten paljon muutankin mielenkiintoista dataa, eikun lukemaan.
p.
noh, asiaan. Mulla kanssa on "ikuisuus"projektina tuo BDZtan ( jep, kyllähän zetecciä sillä nimellä voi kutsua ) istutus mk1 keulille.
Nuo päästösäädökset tiukentuivat tämän vuoden alusta, ja aiheuttaa harmaita hiveniä rakentajille ja katsastajille. Autothan on jaettu päästömääräysten mukaan kolmeen luokkaan, joihin on väännetty hirveää säännöslitaniaa. Ekkeri menee onneksi sinne vanhimpaan luokkaan, ja siellä pitää ajonaikaiset päästömääräykset myös täyttyä. Tästä päästään taas siihen ettei noissa ollut määräyksiä, eli se siitä ja zetoria keulille.
tuossa linkkiä AKEn sivustoille, jotka EIVÄT ole tarkoitettu julkiseen käyttöön, joten älkää hirveästi levittäkö tuota osoitetta, etteivät pistä niitä salasanojen taakse...
http://www.ake.fi/kumppanit
-> katsastusyritykset->ohjeistus->toiminnan ohjeistus->katsastuksen ohjeistus-> 10. Muut -> Soveltamisohjeita; LMp auton rakenteen muuttamisesta (779/1998)
eli tosi helposti tieto on saataville

siellä on sitten paljon muutankin mielenkiintoista dataa, eikun lukemaan.
p.
Anglia 105E -67, Escort mk1 -73, Escort mk1 4D -74, Sierra Cosworth 4WD -90, F-150 4x4 XLT Lariat, Mondeo STW -03
-
- Viestit: 2856
- Liittynyt: Pe Syyskuu 20. 12:32:12 2002
- Paikkakunta: Korsholm
kävin konttorilla ja se sano että toi homma muuttuu koko ajan mutta tämmösen tekstin se mulle kopio
8§
Auton pakokaasupäästöt moottorin vaihdon tai moottorin muutoksen jälkeen
1. Auton, jota koskevat e_säännön n : o 15/03 mukaiset tai lievemmät pakokaasupäästövaatimukset, tulee moottorin vaihdon tai muutoksen jälkeen täyttää alkuperäistä autoa koskevat käytönaikaiset pakokaasuvaatimukset.
2. Vähäpäästöisen auton päästöihin vaikuttavia rakenteita ja laitteita saa vaihtaa vain auton valmistajatehtaan tai asianomaisen viranomaisen hyväksymiin laitteisiin; tällöin muutoksen kohteena olevaa autoa koskevien tai myöhempien päästövaatimuksien tulee täyttyä.
3. Muuhun kuin 1 tai 2 momentissa tarkoitettuun autoon saa vaihtaa vain moottorin, joka pakokaasupäästöihin vaikuttavine apulaitteineen on tarkoitettu automalliin, jota koskevat pakokaasupäästövaatimukset ovat vähintään yhtä tiukat kuin alkuperäisellä moottorilla varustetun auton koskevat.Muussa tapauksessa tai jos moottoria muutetaan muulla kuin 6 §:n 3 momentissa tarkoitetulla tavalla, on auton valmistajan tai riippumattoman tutkimuslaitoksen antamalla todistuksella osoitettava, että muutetun auton pakokaasupäästöt täyttävät alkuperäisellä moottorilla varustetun autoa koskevat vaatimukset. Vaatimusten katsotaan myös täyttyvän, mikäli tälläisessä autossa on tai autoon asennetaan moottorille sopiva katalysaattori.
tekstissä saataa olla kirjotus erheitä koska skanneri ei toiminu niin en saanu skannattuu tekstiä.
se sano että toi perustuu siihen jos vaihtaa koneeseen kaasarit niin ei tiedä mitä ne pakokaasut on eli pitäis käydä mittauttamassa vtt:llä
8§
Auton pakokaasupäästöt moottorin vaihdon tai moottorin muutoksen jälkeen
1. Auton, jota koskevat e_säännön n : o 15/03 mukaiset tai lievemmät pakokaasupäästövaatimukset, tulee moottorin vaihdon tai muutoksen jälkeen täyttää alkuperäistä autoa koskevat käytönaikaiset pakokaasuvaatimukset.
2. Vähäpäästöisen auton päästöihin vaikuttavia rakenteita ja laitteita saa vaihtaa vain auton valmistajatehtaan tai asianomaisen viranomaisen hyväksymiin laitteisiin; tällöin muutoksen kohteena olevaa autoa koskevien tai myöhempien päästövaatimuksien tulee täyttyä.
3. Muuhun kuin 1 tai 2 momentissa tarkoitettuun autoon saa vaihtaa vain moottorin, joka pakokaasupäästöihin vaikuttavine apulaitteineen on tarkoitettu automalliin, jota koskevat pakokaasupäästövaatimukset ovat vähintään yhtä tiukat kuin alkuperäisellä moottorilla varustetun auton koskevat.Muussa tapauksessa tai jos moottoria muutetaan muulla kuin 6 §:n 3 momentissa tarkoitetulla tavalla, on auton valmistajan tai riippumattoman tutkimuslaitoksen antamalla todistuksella osoitettava, että muutetun auton pakokaasupäästöt täyttävät alkuperäisellä moottorilla varustetun autoa koskevat vaatimukset. Vaatimusten katsotaan myös täyttyvän, mikäli tälläisessä autossa on tai autoon asennetaan moottorille sopiva katalysaattori.
tekstissä saataa olla kirjotus erheitä koska skanneri ei toiminu niin en saanu skannattuu tekstiä.
se sano että toi perustuu siihen jos vaihtaa koneeseen kaasarit niin ei tiedä mitä ne pakokaasut on eli pitäis käydä mittauttamassa vtt:llä

Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on taas sitä, että kaikki toimii mutta kukaan ei tiedä miksi.
Jäsen # 427
ikuisuusrojektit --> escort mk1 2.0 -70, escort mk2 2.0 -78
Jäsen # 427
ikuisuusrojektit --> escort mk1 2.0 -70, escort mk2 2.0 -78
-
- Viestit: 325
- Liittynyt: Ti Toukokuu 13. 13:57:41 2003
- Paikkakunta: Salo
Eli vanhat autot ( oliko se nyt -78) kuuluvat luokkaan 3. Ja tästä seuraa se, että alkuperäiset vaatimukset -> ei vaatimuksia, joten ei tarvitse konttorilla todistella, eikä asennella kattia, saati sitten mitata.
Toisin sanoen ( sanotaan katastusmiehelle ), täyttää lain 8§ kolmannen pykälän vaatimukset, joita ei tarvitse mitata auton vuosimallin takia.
Tällaiseen tulkintaan päädyttiin ainakin yhden tutun kanssa.
p.
Toisin sanoen ( sanotaan katastusmiehelle ), täyttää lain 8§ kolmannen pykälän vaatimukset, joita ei tarvitse mitata auton vuosimallin takia.
Tällaiseen tulkintaan päädyttiin ainakin yhden tutun kanssa.
p.
Anglia 105E -67, Escort mk1 -73, Escort mk1 4D -74, Sierra Cosworth 4WD -90, F-150 4x4 XLT Lariat, Mondeo STW -03
-
- Viestit: 3111
- Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
- Viesti:
-
- Viestit: 2567
- Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
- Paikkakunta: Mä missään asu
- Viesti:
-
- Viestit: 2856
- Liittynyt: Pe Syyskuu 20. 12:32:12 2002
- Paikkakunta: Korsholm
mulla ei ny taas järki leikkaa mutta meneekö se ny niin että alle -78 voi laittaa ihan miten haluaa mutta päteekö sama -78 eteenpäin josta mitataan päästöt 

Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on taas sitä, että kaikki toimii mutta kukaan ei tiedä miksi.
Jäsen # 427
ikuisuusrojektit --> escort mk1 2.0 -70, escort mk2 2.0 -78
Jäsen # 427
ikuisuusrojektit --> escort mk1 2.0 -70, escort mk2 2.0 -78
-
- Viestit: 710
- Liittynyt: Ma Helmikuu 4. 14:55:47 2002
- Paikkakunta: Vammala
- Viesti: