No Escon jarrut

Keskustelu liittyen vanhempaan Ford kalustoon.

Valvoja: CRSC Hallitus

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

No Escon jarrut

Viesti Kirjoittaja TAp » Ke Maaliskuu 10. 11:13:43 2004

Onoo kellään hyviä vinkkejä Escon jarrulevyjen eristämisen suhteen,
mulla palaa laakerit lähes jokaisella ratapäivällä.
Levy ei ole jäähdytetty vaan tavallinen, ja se ilmeisesti lämpenee
kohtuu paljon, joka sinansä ei ole ongelma.
Mutta lämmön johtuminen napaan on, sisempi laakerihan on
just levyn kohdalla, joten rasvat palaa, tai stefa sulaa.

Rasvana olen käyttäny 400 F kestävää litium-complex-pohjasta,
onko paremmista tietoa ?

Ongelma oireili jo DS2000 paloilla ja
nyt DS2500:lla vaan paheni.
Onko rallimiehilä ollu vastaavaa ?

Jäähdytettyihin levyihin vaihto on liian vaikeata, sitäpaitsi tämähän on museoauto...

Espen
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Espen » Ke Maaliskuu 10. 11:26:52 2004

Yx jost vois olla apua, on et vaihda mahdollisimman avonaiset aluvanteet alle, ni silloin ilmavirta jäähdyttää jarruja enemmän, ja se kuuma ilma pääsee pois sieltä helpommin....Ja vedä lyhyempiä "stinttejä", niinkuin JJ Lehto aina sanoo maikkaril... 8)

Brenda
Viestit: 3111
Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Brenda » Ke Maaliskuu 10. 12:29:04 2004

järkevintä kuitenkin olisi, että vaihtaisit ratapäiville eri napa/levy/satula yhdistelmän. ja sorvailisit osat sillain että levy tulee navan ja vanteen väliin. esim 260mm levy ja liukusatula mahtuu vielä 13" vanteen sisään.
auto ois nopea muuttaa takas originaaliksi ratapäivän jälkeen.

potsi
Viestit: 125
Liittynyt: Ma Maaliskuu 31. 6:29:45 2003

Viesti Kirjoittaja potsi » Ke Maaliskuu 10. 12:47:39 2004

En minä ole kuullut rallin parissa, että tuollaista ongelmaa olisi.

Jos et levyä, napaa, satulaa suostu vaihtaan, niin silloin jo ehdotetut avonaisemmat vanteet voisi auttaa, laitat vielä ilman ohjausputket kun menet radalle. Ja et seiso sen jarrun päällä kun ajat :)
Jäsen 488

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ke Maaliskuu 10. 23:11:01 2004

Mitä olen katsellut niin TAp ei makaa jarrun päällä.... Taitaisi sujua Affenisto ilman jarrujakin; on noita treenivuosiakin jo sen verran takana :lol:

En ole myöskään kuullut että rallissa olisi esiintynyt moista kuumenemistasoa. Jos ei halua vaihdella jarrukokoja, mitä tässä tapauksessa epäilen, ainoita tapoja lienee nuo jäähdytysletkut. Autossa on 8" orkkisrummut takana (?) joka ei ainakaan helpota tilannetta.
Mitenkä TAp sulla oli aikoinaan kilpurissa; oliko samoja ongelmia?
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

potsi
Viestit: 125
Liittynyt: Ma Maaliskuu 31. 6:29:45 2003

Viesti Kirjoittaja potsi » To Maaliskuu 11. 8:25:45 2004

jjs kirjoitti:Mitä olen katsellut niin TAp ei makaa jarrun päällä.... Taitaisi sujua Affenisto ilman jarrujakin; on noita treenivuosiakin jo sen verran takana :lol:
Selvä, B juniori lopettaa isän panemaan opettamisen :lol: :lol:
Jäsen 488

Espen
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Espen » To Maaliskuu 11. 8:28:18 2004

Kaverin Golffis ollaan rallis tarkkailtu noit jarrujen lämpenemisiä "umpinaisilla" vanteilla, ja 5- puolaisilla vanteilla, ni on suuri ero jarrujen lämmöis...Ei oo ollut ongelmana jarrujen lämpeneminen vaiks etuvetoinen onkin, mut ihan mielenkiinnost....

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja TAp » To Maaliskuu 11. 9:31:39 2004

"Mitenkä sulla oli aikoinaan kilpurissa; oliko samoja ongelmia? "

RS:llä ei ollut ongelmia
Aikanaan DS11 paloilla ei päästy lähellekään samoja hidastuvuuksia, eli siis kitkakerroin oli alhaisempi, ja lämmönkehitys pienempi.
DS 11 oli aikanaan kuitenkin ylivoimainen lämmönkeston suhteen.

hain vähän Dataa:
DS 11 kerroin on 0.31
DS2000 kerroin on 0.46
DS2500 kerroin on 0.50

Caprimiehillä oli kyllä ongelmia, niillä ei ollu luokiteltu aluvanteita.

1300 GT:llä sensijaan oli, '73 Keimola 500:ssa ei päästy kuin joku 30 kierrosta, kun laakeri suli totaalisesti, ja ajo loppu siihen. Saatoi johtua myös tavallisesta rasvasta, jatkossa käytin parempaa, mutta kestävyskisoja ei sitten enää ollut tarjolla.

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Vaseliini?

Viesti Kirjoittaja MouTine » Ma Maaliskuu 22. 23:25:44 2004

Onko laakerien vaseliineissa eroa? Olen juuri kasaamassa noita mun tolppiani ja tarkoitus olisi pistää hyvät rasvat. Mitä ehdotuksia? Onko noilla suuria eroja?

Siittiöiden ei tarvitse pysyä hengissä...
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja TAp » Ti Maaliskuu 23. 9:23:31 2004

Onhan niissä, normaali vaseliini on tehty 95 asteen käyttölämpötilaan,
Hi-temp eli kuumien olosuhteuden yleisrasva 120 astetta, joskus 150.
Extreme high temp tarjoaa käyttölämpätiloja 180- 215.
Jenkkituubeissa 350 F on 176 C, 400 on 204 C ja 420 F on 215 C.
Esim. GM-spec. rasvat on yleensä ainakin uo 350 F.

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » Ti Maaliskuu 23. 11:02:31 2004

TAp kirjoitti:Onhan niissä, normaali vaseliini on tehty 95 asteen käyttölämpötilaan,
Hi-temp eli kuumien olosuhteuden yleisrasva 120 astetta, joskus 150.
Extreme high temp tarjoaa käyttölämpätiloja 180- 215.
Jenkkituubeissa 350 F on 176 C, 400 on 204 C ja 420 F on 215 C.
Esim. GM-spec. rasvat on yleensä ainakin uo 350 F.
Mistäs noita saisi?
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja TAp » Ti Maaliskuu 23. 13:43:47 2004

Kendallilla on 350 F kestävää, saatavissa useistakin kaupoista.
Valvolinella on 400 ja 420 F, mutta en ole kevään aikan törmännyt niihin missään, toistaiseksi, etsintä jatkuu

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja TAp » Ke Maaliskuu 24. 12:49:36 2004

Motonetissa näkyi olevan
Motul Tech Grease 300:sta,
ja SKF:n LGWA 2 :sta,
molemmat ovat Litium Complex-pohjaisia, ja
kestävät lyhytaikaisesti 200 tai yli C.

Tosimiehille on SKF:llä (olemassa) myös extreme temperature grease LGET 2,
joka kestää 260 C, ilmeisesti on hiukka kalliimpaa

razorass
CRSC jäsen 2014
Viestit: 1018
Liittynyt: Ti Heinäkuu 15. 22:30:32 2003
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja razorass » Ke Maaliskuu 24. 17:10:25 2004

Valvolinen rasvojen tilanne on selvityksen alla, ilmoitan saatavuudet tänne kun tulee tietoa.
Jaguar Xj6 series 1 swb V8
Daimler Double Six 6.0 V12
Jaguar Xj6 Sovereign 4.0
Jeep Grand Cherokee Limited 5.2 v8
Porsche 356 speedster replica
Ford sierra rs cosworth replica v8
Focus..

Brenda
Viestit: 3111
Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Brenda » Ke Maaliskuu 24. 18:10:34 2004

mitä arvoja siitä tuoteselosteesta pitäis katsoa?
Mitä käsittää luokitukset "Dropping Point ºF" ja " High Temperature Life, Hours"
Noitako te kyttäätte?

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja TAp » To Maaliskuu 25. 10:11:18 2004

Kun en ole syvemmin perehtynyt noihin arvoihin, niin ainoa huomio on, että kaikilla valmistajilla on hiukka omat testit, tai testauksessa käytetyt arvot.
Turvallisinta lienee seurata vain
Operating temp range
ja
Short time operating temp.

valitse tosta kieli ja lubricants ja selaa
http://mapro.skf.com/

Vastaa Viestiin