Keskustelu liittyen vanhempaan Ford kalustoon.
Valvoja: CRSC Hallitus
-
rallimies80
- Ylläpitäjä
Viesti
Kirjoittaja rallimies80 » Ke Maaliskuu 3. 16:18:23 2004
nyt tarttis infoa tällöiseen kapistukseen. onko kaikissa vanhakoppaisissa gt eskoissa tankki kuskin puolella? sopivatko jonkun muun auton ajovaloumpiot gt:n? mitä eroa koneessa on tavalliseen 1300 kentiin? autoni on 1971 vuosimalli ja siit pitäis tehä H1 historic vakioauto. kaikki 75 heppaa päästetään valoileen!!!
kiitos neuvoista!

-
mk1turboic
- Viestit: 78
- Liittynyt: Su Huhtikuu 6. 17:31:56 2003
Viesti
Kirjoittaja mk1turboic » Ke Maaliskuu 3. 21:09:20 2004
tankki on kaikissa mitä mulla on ollut niin hantin puolella. umpioista ei ole tarkempaa tietoa mutta uskoisin että ihan standardi kokonen se on. moottorissa on kaks kurkkunen weberi,peltisarja,nokka,ja puristus suhde on korkeempi kun vakio koneessa,eli siinä avainasiat huimaan 75 hevosen tehoon

vakion 55 sijaan, vai oliko se peräti 57, mutta enivei...

jäsen #323
-
FOMOCO
- Viestit: 1276
- Liittynyt: To Tammikuu 2. 17:31:07 2003
- Paikkakunta: Ylikiiminki
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja FOMOCO » Ke Maaliskuu 3. 21:33:52 2004
On väitetty että, 99 Saabin umpiot on samaa kokoa... en tiedä sitten onko totta.

-
Escort Mk1-72 - Escort Mk2-76 - Escort Mk2-79 - Escort Mk2-79 - Escort Mk2 Gr.F -
Sierra 2.0 3d-86 (EX) - 2kpl Sierra 3d - Kawasaki KX250 -06 - Jäsen 412 -
-
TAp
- Viestit: 1438
- Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
- Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti
Kirjoittaja TAp » To Maaliskuu 4. 10:58:52 2004
'71 GT tuottaa 72 DIN / 82 hv SAE.
Lisänä speksiin isommat venttiilit kuin 1.3 HC.
Laatikossa eri välitykset kuin 1.1/1.3
umpioista, jossain puhuttiin myös Vivan umpioista, muttei nekään ole ihan samat.
-
poikelin
- Viestit: 100
- Liittynyt: Ma Lokakuu 7. 20:37:28 2002
- Paikkakunta: Helsinki
Viesti
Kirjoittaja poikelin » To Maaliskuu 4. 11:06:04 2004
Onkos autossas kanttiumpiot. Mulla on yks uusi kanttiumpio. Osta pois.
-
Tupi
- Viestit: 1001
- Liittynyt: La Heinäkuu 5. 9:07:56 2003
- Paikkakunta: Raahe
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja Tupi » To Maaliskuu 4. 14:55:32 2004
Gt:hen passaa kyrpäjyrän lamput eli saab 96:sen
-
northwest
- Viestit: 1322
- Liittynyt: Ke Marraskuu 27. 17:28:24 2002
- Paikkakunta: Tampere
Viesti
Kirjoittaja northwest » To Maaliskuu 4. 20:23:39 2004
Loota taitaa olla sama kuin sportissa,eli ykkönen ja kakkonen on pidempiä

,lisäksi vuosimallista riippuen 4-1 tai 4-2-1 peltipakosarja.
Jäsen 403
ford fiesta 1.6 rwd -77(kilpuri,toistaiseksi telakalla)
Mitsu L200 4wd Magnum-07(kärrynveturi)
-ford on ainoa kilpa-auto.
-
jjs
- Viestit: 6490
- Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
- Paikkakunta: Nummela
Viesti
Kirjoittaja jjs » To Maaliskuu 4. 21:57:23 2004
Tankki on Escossa AINA tehtaan jäljiltä auton oikeassa takakulmassa eli meikäläisittäin hantin puolella.
Peltisarja on GT:ssä 4-1 -tyyppinen ilman imuilman lämmitinputken lähtöä.
Tehoa oli ennen -71 -malleja n.68, 71-> TApin mainitsemat 72.
Nokka on mallia GT kent; sama kuin Sporteissa mk1/2.
Kaasutin 2-k Weber 32/32
Kansi on sama kuin kaikissa 1,3-1,6 GT moottoreissa; lankku ja isot venttiilit. Männät ovat palotilaltaan pienemmät-> korkeammat puristukset.
Ja laatikossa on tosiaan paremmat (=pidemmät) välitykset vaihteille 1, 2 ja 3. Kromattu vaihdevalitsin GT/E, mk2 Ghia. Sama loota löytyy (pieniä vm eroja kuorissa) mm. mk1 GT, Sport ja E, mk2 1,3/1,6 Sport, 1,3 Ghia, 1,6L/GL/Ghia/"GIL"
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
-
fomoco3
- Viestit: 2101
- Liittynyt: La Toukokuu 24. 10:55:43 2003
- Paikkakunta: Oulu
Viesti
Kirjoittaja fomoco3 » To Maaliskuu 4. 22:06:04 2004
jjs kirjoitti:Tankki on Escossa AINA tehtaan jäljiltä auton oikeassa takakulmassa eli meikäläisittäin hantin puolella.
Peltisarja on GT:ssä 4-1 -tyyppinen ilman imuilman lämmitinputken lähtöä.
Tehoa oli ennen -71 -malleja n.68, 71-> TApin mainitsemat 72.
Nokka on mallia GT kent; sama kuin Sporteissa mk1/2.
Kaasutin 2-k Weber 32/32
Kansi on sama kuin kaikissa 1,3-1,6 GT moottoreissa; lankku ja isot venttiilit. Männät ovat palotilaltaan pienemmät-> korkeammat puristukset.
Ja laatikossa on tosiaan paremmat (=pidemmät) välitykset vaihteille 1, 2 ja 3. Kromattu vaihdevalitsin GT/E, mk2 Ghia. Sama loota löytyy (pieniä vm eroja kuorissa) mm. mk1 GT, Sport ja E, mk2 1,3/1,6 Sport, 1,3 Ghia, 1,6L/GL/Ghia/"GIL"
Minkäs kokoiset ne venat on gt:ssä?
Projektit
"pitää olla melko vakio bemari että vetää eelle"
-
Vehje
- Viestit: 433
- Liittynyt: Ti Heinäkuu 16. 12:35:47 2002
Viesti
Kirjoittaja Vehje » To Maaliskuu 4. 23:21:30 2004
Imu 39,5 pako 33,7
-
fomoco3
- Viestit: 2101
- Liittynyt: La Toukokuu 24. 10:55:43 2003
- Paikkakunta: Oulu
Viesti
Kirjoittaja fomoco3 » Pe Maaliskuu 5. 12:10:09 2004
Vehje kirjoitti:Imu 39,5 pako 33,7
Perskuta,mulla on 38 ja 31...ei oo keetee mallin lankku

Projektit
"pitää olla melko vakio bemari että vetää eelle"
-
rallimies80
- Ylläpitäjä
Viesti
Kirjoittaja rallimies80 » Pe Maaliskuu 5. 12:36:46 2004
kiitos kaikille jo nyt vastauksista. asia kärsi pienen takaiskun kun tuli huhu että akk lopettais koko vakioauto sarjan historic rallleissa. taas tapettaisiin luokka jossa on paljon harrastajia ja harrastaminen olis halpaa

-
TAp
- Viestit: 1438
- Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
- Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti
Kirjoittaja TAp » Pe Maaliskuu 5. 13:18:50 2004
Huikka jäi kaivelemaan toi venttiilien koko,
ja luokitustodistus sanoo, että 71 alkaen, (adment 35/2E, sivu 51)
venttilit 38.1 ja 31.5, eli pienemmät kuin 1.6.
voihan olla, että myöhemmissä välikopissa on taas isommat.
-
Brenda
- Viestit: 3111
- Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja Brenda » Pe Maaliskuu 5. 19:32:54 2004
ei minunkaan mielestäni 1300:ssa ole 39,5 venttiiliä ollut....
-
Vehje
- Viestit: 433
- Liittynyt: Ti Heinäkuu 16. 12:35:47 2002
Viesti
Kirjoittaja Vehje » Pe Maaliskuu 5. 20:08:44 2004
1.3:sista mä en tiedä mitään, mutta 1.6 GT:ssä venat on nuo edellämainitut.
- Ville
-
jjs
- Viestit: 6490
- Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
- Paikkakunta: Nummela
Viesti
Kirjoittaja jjs » Pe Maaliskuu 5. 22:46:59 2004
Olisi sellainen muistikuva että -70 saakka olisi nuo pienemmät venat ja 71 ja eteenpäin taas isommat, mallia "mexico" niinkuin aikanaan sanottiin. Mikäs 1,3/1,6 ei gt venakoko olikaan?
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
-
SHR
- Viestit: 1487
- Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002
Viesti
Kirjoittaja SHR » La Maaliskuu 6. 0:41:24 2004
rallimies80 kirjoitti:kiitos kaikille jo nyt vastauksista. asia kärsi pienen takaiskun kun tuli huhu että akk lopettais koko vakioauto sarjan historic rallleissa. taas tapettaisiin luokka jossa on paljon harrastajia ja harrastaminen olis halpaa

Eiks toi mk1 rs2000 ole järkevä harrastaa, ihan perusosilla saa mukavan nopean laitteen, mua ei henk.koht. kiinnostaisi ajaa 70hv kentillä kisaa, vaikka kuinka olis halpaa. Isoon luokkaan saa nopeanohjauksen, lukot, välitykset ym. herkut. Onhan kyllä siinäkin oma viehätys jos kaikki ajaa mopoilla

-
rallimies80
- Ylläpitäjä
Viesti
Kirjoittaja rallimies80 » La Maaliskuu 6. 15:38:14 2004
kyl rs2000:lla olis kiva ajella. ongelma tulee vaan siin et pitäis ensin löytyy alkuperäisil papereilla oleva kori. sit alkuperäisten osien hankinta alkaa olla mahdotonta ja lisäx kulut kasvavat isoiksi.
-
SHR
- Viestit: 1487
- Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002
Viesti
Kirjoittaja SHR » La Maaliskuu 6. 17:15:17 2004
Nyt ei käsitä

miksi alkuperäiset paperit? eikö klassic:iin saa tehdä mistä vaan suomilappuisesta, eletään vain sen aikakauden ratkaisuilla elikkäs 75 loppuun. Klassicilla saa osallistua samoin kuin historian omaavilla, näin antoi Rafu ymmärtää kun asiaa selvitin, ainoa missä historiapapereissa on hyötyä on EM kisat. Ja siis tämä klassic luokka alkoi vuoden alusta ja siksi allekirjoittanut aiheesta kiinnostui kun ei tarvitse metsästää jonkun runkonumeron perässä......
-
jjs
- Viestit: 6490
- Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
- Paikkakunta: Nummela
Viesti
Kirjoittaja jjs » La Maaliskuu 6. 18:15:06 2004
SHR: sama laulu täällä kuten muistanetkin. Ei mitään järkeä maksaa karmeita rahoja pellinpalasta ja papereista. Katsotaan tuolle mk2 RS tekniikalle uusi koti kun sopiva mk1 pötkähtää hollille...
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
-
northwest
- Viestit: 1322
- Liittynyt: Ke Marraskuu 27. 17:28:24 2002
- Paikkakunta: Tampere
Viesti
Kirjoittaja northwest » La Maaliskuu 6. 21:29:39 2004
SHR kirjoitti:Nyt ei käsitä

miksi alkuperäiset paperit? eikö klassic:iin saa tehdä mistä vaan suomilappuisesta, eletään vain sen aikakauden ratkaisuilla elikkäs 75 loppuun. Klassicilla saa osallistua samoin kuin historian omaavilla, näin antoi Rafu ymmärtää kun asiaa selvitin, ainoa missä historiapapereissa on hyötyä on EM kisat. Ja siis tämä klassic luokka alkoi vuoden alusta ja siksi allekirjoittanut aiheesta kiinnostui kun ei tarvitse metsästää jonkun runkonumeron perässä......
Mutta eikös historicin pidä olla siviilikilvissä?-silloin tulee äkkiä vastaan muutosprosentit-Ja aitoja Mk1 rs2000 autoja taitaa olla aika vähän,eli tarvinnee olla aiemmin muutoskatsastettu ohc:lle ja ajettu kilpaa?
Jäsen 403
ford fiesta 1.6 rwd -77(kilpuri,toistaiseksi telakalla)
Mitsu L200 4wd Magnum-07(kärrynveturi)
-ford on ainoa kilpa-auto.
-
jjs
- Viestit: 6490
- Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
- Paikkakunta: Nummela
Viesti
Kirjoittaja jjs » La Maaliskuu 6. 21:45:44 2004
Katkollahan tuo homma on. Aitoja mk1 RS2:sia (ei kuitenkaan kilp. historian omaavia) on tuotu suomeen muutama kpl käyttötarkoituksena Historic Classic

Eli kun on saatu vihdoin päättävät autourheiluelimet hiffaamaan kilpailuhistoriapakon järjettömyys niin seuraava todellinen barrikadi on edessä; suomen autoveronp*ska! (selvennys: FIA passin omaava historic auto: ko. yksilöllä on täytynyt ajaa kilpaa ennen ko. ikäkauden päättymistä ja oltava rekisterissä, ja kilp. hist. ylittää alkuperäisyyden versiossa. Hist. Classic: on oltava suomen rekisterissä, ei kilp.hist. pakkoa eikä oltava alkuperäinen versio autosta). Nyt kun siis muuten saa rakentaa esim. 1,3 l Escosta Twin Camin, autovero estää melko tehokkaasti homman ja täytyy siksi etsiä maapallolta alkuperäisversioita raiskattavaksi; ruma sana mutta....
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
-
SHR
- Viestit: 1487
- Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002
Viesti
Kirjoittaja SHR » Su Maaliskuu 7. 12:21:27 2004
northwest kirjoitti:
Mutta eikös historicin pidä olla siviilikilvissä?-silloin tulee äkkiä vastaan muutosprosentit-Ja aitoja Mk1 rs2000 autoja taitaa olla aika vähän,eli tarvinnee olla aiemmin muutoskatsastettu ohc:lle ja ajettu kilpaa?[/quote]
Escortteja on muutoskatsasteltu maailmansivu ja katsastetaan tulevaisuudessakin, perus RS pitäisi onnistua varsinkin jos moottori on valmiiksi iso, mitään "aitoja" juttuja ja aikaisemmin kisattu ei tähän sekoiteta, kaikki perusosat kelpaavat mitä on eskoissa 30v käytetty, ei pitäisi olla ongelmia löytää. BDA vaatii vähän harvinaisempaa osaa mutta eiköhän niitäkin jostain löydetä.
-
rallimies80
- Ylläpitäjä
Viesti
Kirjoittaja rallimies80 » Ti Maaliskuu 9. 13:49:11 2004
nyt kannattaa miettiä tarkasti mitä tekee kun akk meinaa taas rukata sääntöjä! meinaavat poistaa vakioluokan. katsokaa keskustelu rallinetin foorumeista.
-
RS 78
- Viestit: 135
- Liittynyt: Ma Tammikuu 12. 23:11:14 2004
- Paikkakunta: keskisuomi
Viesti
Kirjoittaja RS 78 » Ti Maaliskuu 9. 18:59:07 2004
Laskekaa prosentit tuolta kerhosivulta pitäis riittä tekniikan vaihtoon.

Minäkö, en se ollut minä.
-
rallimies80
- Ylläpitäjä
Viesti
Kirjoittaja rallimies80 » Ke Maaliskuu 10. 6:00:51 2004
pitää muistaa et auto pitää rakentaa sen ikäkauden alkuperäisillä luokitelluilla osilla. tämä alkaa olla jo varsin hankalaa. muutenkin tämä keskustelu karkasi alkuperäisestä aiheesta. olen positiivisesti yllättynyt et clubilta löytyy porukaa joka on kiinnostunut ralliautoilusta.
-
SHR
- Viestit: 1487
- Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002
Viesti
Kirjoittaja SHR » Ke Maaliskuu 10. 10:28:48 2004
rallimies80 kirjoitti:pitää muistaa et auto pitää rakentaa sen ikäkauden alkuperäisillä luokitelluilla osilla. tämä alkaa olla jo varsin hankalaa. muutenkin tämä keskustelu karkasi alkuperäisestä aiheesta. olen positiivisesti yllättynyt et clubilta löytyy porukaa joka on kiinnostunut ralliautoilusta.
En oikein käsitä mitä tarkoitat "ikäkauden alkuperäisillä osilla", kun katsotaan luokkaria 5566 rs2000 mk1 joka on kaikilla F:kin mukana, siellä olevat luokitellut osat ovat tavallisia osia joita myydään uusina ja käytettyinä, historic classic luokan ja muutenkin pääpointti on elää sen ajan ratkaisuilla, osat oltava ajanmukaisia tai tunnistettavia ja teknisesti vastaavia. Olen keskustellut asiasta henkilöiden kanssa jotka ovat teknisessä valiokunnassa. Jos käyttää jotain erikoista ratkaisua on näyttövelvollisuus kilpailijalla että niitä on kyseisenä aikana käytetty.
Ps. reilu 15vuotta kiinnostunut rallista, rakentamassa, huolloissa, hanoissa, penkalla, valoa näyttämässä....

-
rallimies80
- Ylläpitäjä
Viesti
Kirjoittaja rallimies80 » Ke Maaliskuu 10. 10:53:08 2004
myönnän virheeni. ongelma on siin et oon mahdióllisesti rakentamas autoni g ikäkauteen 68-71. rs:ää ei ole vielä ole ollut olemassakaan. -75 asti ulottuvaan ikäkauteen se jo passaakin.
-
jjs
- Viestit: 6490
- Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
- Paikkakunta: Nummela
Viesti
Kirjoittaja jjs » Ke Maaliskuu 10. 23:18:36 2004
SHR kirjoitti:
Ps. reilu 15vuotta kiinnostunut rallista, rakentamassa, huolloissa, hanoissa, penkalla, valoa näyttämässä....

Mulla on taas ollut polte veressä viimeiset n.30v. Faijan kanssa tuli jo 5-6 vuotiaana 70-luvun taitteessa käytyä katsomassa/toimitsijatehtävissä ralleissa. ->Oikeastaan ainoita asioita jotka on -pysyneet- veressä eli pyhä "kolmiyhteys": hetero, ralli (mielellään pimeässä pimeitä kisoja; ah sitä tunnelmaa

) ja Ford.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
-
SHR
- Viestit: 1487
- Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002
Viesti
Kirjoittaja SHR » To Maaliskuu 11. 11:02:13 2004
-
rallimies80
- Ylläpitäjä
Viesti
Kirjoittaja rallimies80 » To Maaliskuu 11. 17:52:28 2004
ralli alkoi kiinnostaa heti kun pääsi isän mukaan kisoihin. siitä sitten järkkärin hommien kautta kartturin penkille. ensin Jarmo Kuusosen kyytiin ja autona tietysti -72 RS2000. sillä ajeltiin 2 vuotta ja hankittiin pyttyjä. tämän jälkeen Kim Niemen kyytiin SM-sarjaan Mitsun Lancer Evoon. tämä projekti loppui juuri ja nyt kuljettajana alkaa toimia Ilkka Kärpänen kun saamme 2004 mallin Civic Type R:n valmiiksi. lauantaina istun Pekka Ruuthin kyydis Mikkelin SM-rallissa volvon kyydis. sit kyydis istumisen lisäx pimeitä kisoja kiertelen katselemas.
hyvä et tääl on saman henkistä porukkaa!!!

-
fomoco3
- Viestit: 2101
- Liittynyt: La Toukokuu 24. 10:55:43 2003
- Paikkakunta: Oulu
Viesti
Kirjoittaja fomoco3 » To Maaliskuu 11. 19:13:45 2004
jjs kirjoitti:SHR kirjoitti:
Ps. reilu 15vuotta kiinnostunut rallista, rakentamassa, huolloissa, hanoissa, penkalla, valoa näyttämässä....

mielellään pimeässä pimeitä kisoja; ah sitä tunnelmaa

)
Tuo on kyllä tosi,pimeällä radalla kun vetää sladia 100km/h,moottori laulaa kuin viimeistä päiväänsä ja edessä on vain kapea valokiila ja pimeyttä ympärillä,varikon valot näkyy välillä...
Sen parempaa fiilistä ei ookkaan..

Projektit
"pitää olla melko vakio bemari että vetää eelle"