Kent öljypumppu tehokkaampaan?

Keskustelu liittyen vanhempaan Ford kalustoon.

Valvoja: CRSC Hallitus

Tähtisilmä
Viestit: 436
Liittynyt: Ti Huhtikuu 8. 12:38:32 2003
Paikkakunta: Pohjois Savo

Kent öljypumppu tehokkaampaan?

Viesti Kirjoittaja Tähtisilmä » Pe Helmikuu 20. 8:08:32 2004

Missä vaiheessa viritystä kannattaisi ajatella öljypohjaan loiskelevyä / öljy suurtehopumppua? Auto on tarkoitus pitää kesäisin normaalissa katukäytössä, mitä nyt välistä tulisi radalla käytyä. Moottoriksi tulee +1500 Kent pre/xflow ja tehoa pitäisi olla vähintään saman verran kuin Lotus Cortinassa. :twisted:
S a a b & F o r d

Arto65FB
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Arto65FB » Pe Helmikuu 20. 14:36:38 2004

Jollei alakerrassa ole hyvä olla roiskevoitelua, niin loiskelevy kannattaa tehdä aina. Tehohyöty lienee joitakin prosentteja riippuen, jotkut väittävät jopa viittä prossaa. Loiskelevy on kait lähinnä niitä ilmaisia hevosvoimia.

EDIT: Niin tai siis tarkoitin sitä kampiakselin öljynkaapia enkä öljypohjan loiskelevyjä, näin se on kun näpit toimii nopeammin aivot ymmärtää luettua.

Sen sijaan tiukemman öljypumpun tarvetta en ole ymmärtänyt kuin kilpureissa, joissa laakerivälykset tehdään löysemmiksi, jotta kitkahäviö olisi pienempi kuin vakiossa ja toinen juttu on hydrauliset venttiilinostimet kovilla venajousipaineilla.

Muuten tiukemmasta öljypumpusta ei ole muuta kuin haittaa minun mielestä. Mutta hauska kuulla muiden mielipiteitä, jos vaikka oppisi taas jotain uutta.

FordEscort
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja FordEscort » La Helmikuu 21. 13:24:57 2004

ei kellään olisi kuvaa tai jotain loiskelevyistä, voisi omaan OHC:hen tehdä samalla kun ö-pohjaa muokkaan...

Tähtisilmä
Viestit: 436
Liittynyt: Ti Huhtikuu 8. 12:38:32 2003
Paikkakunta: Pohjois Savo

Viesti Kirjoittaja Tähtisilmä » Ti Helmikuu 24. 7:21:00 2004

tais olla perkuleen tyhmä kysymys, kun on niin hilijasta! :oops:
No katsellaan miten öljynpaineet riittää tuossa vanhassa pumpussa. Öljynkaapijasta en ole kuullutkaan. Moinen tehohyöty kuulostaa kyllä utopistiselta??
S a a b & F o r d

potsi
Viestit: 125
Liittynyt: Ma Maaliskuu 31. 6:29:45 2003

Viesti Kirjoittaja potsi » Ti Helmikuu 24. 9:18:55 2004

Tähtisilmä kirjoitti:tais olla perkuleen tyhmä kysymys, kun on niin hilijasta! :oops:
Minä olen laittanut aina (2kpl muka tehokkaita kenttejä tehnyt :) ) Kun on tullut tehtyä se ura nokka-akseliin, että yläpää saa lisää oljyä. Sitä on tiedä kuinka tarpeellinen minun moottoreissa tuo olisi ollut. Mutta kun muutenkin uuden olisin hankkinut, niin miksei samalla tuollaista. Mutta kentti on onneksi kiitollinen tuon pumpun vaihdon suhteen. Että jos laittaa vakion ensin ja kokeilee. 8)
Jäsen 488

Arto65FB
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Arto65FB » Ti Helmikuu 24. 11:58:32 2004

Tähtisilmä kirjoitti:tais olla perkuleen tyhmä kysymys, kun on niin hilijasta! :oops:
Ei ollut. Erittäin hyvä kysymys.

Tuosta öljyskrapasta vielä, sellaisen ajattelin laittaa, kun kone on seuraavan kerran pukissa. Itse kun jostain alumiiniplätkästä kun leikkaa ja tekee sopivaan kohtaan kiinnitykset, niin pitäisi olla ns. ilmaisia heposia.

http://www.crank-scrapers.com/index2.html

http://www.westechperformance.com/pages ... pvstq.html
kohta Mechanical efficiency, jossa sekä kaapijasta, laakerivälyksistä ja öljypumpun teho/volyymista kommentit.

paperman
Viestit: 1699
Liittynyt: Pe Heinäkuu 11. 16:53:02 2003
Paikkakunta: Muikkukukko #496

Viesti Kirjoittaja paperman » Ti Helmikuu 24. 13:18:09 2004

Pelkkään katukättöön ei kyllä tartte loiskelevyjä! Radalla on taas juttu toinen. Pitkissä kaarteissa rupee kyllä keskipakoisvoimat vaikuttamaan jo pohjassa olevaan öljyyn ja rupeaa hörppimään ilmaa! Siinä ei auta vaika ois mikä suurteho/korkeapaine öljypumppu. Kyllä jos yhtään meinaa radalla ajaa, on loiskelevyt ehdottomasti oltava! Mitä tulee suurteho/korkeapaine pumppuun, kyllä me ajettiin kenttiläisellä kilpaa vakiopumpulla jota oli rikattu. Hyvin kesti motti monta vuotta ja ajotuntia! Mutta jos siltä tuntuu, niin saahan sen hankkia. Ei siitä haittaakaan ole! Mitä tulee tuohon kampiakselin öljykaapiaan, en ehkä itse katuautoon sitä jaksais/viittis tehdä, mutta viimosilleen viritettyyn kisakoneeseen voisin harkita? Eli asia lyhyesti; Tee loiskelevyt! :wink:
Ford Escort RS2000 mk2 Rf
Ford Mondeo 2.0 Stw Ghia -03
http://www.valkonenracing.com

Varkauden työttömät Ry (Vitun Karvinen...)
Inkilänmäen AikamiesPoikamiehet Ry (Oma moka...)

Epäonnistumisen vaara on suurin, kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta!

Tähtisilmä
Viestit: 436
Liittynyt: Ti Huhtikuu 8. 12:38:32 2003
Paikkakunta: Pohjois Savo

Viesti Kirjoittaja Tähtisilmä » Ke Helmikuu 25. 8:33:03 2004

Kiitti vinkeistä. Kaarrenopeudet ovat tunnetusti tähtiperässä huimia! :wink: Mallailin jo loiskelevyjä ja sellaiset siihen pitää rakentaa.
Keskelle öljypohjan syvennystä lohkon suuntaisesti alareunasta pokattu sopiva pellin pala ja jonkinsortin hattu päälle. Kuka se sanoikaan täällä, että helppo homma valkoiselle miehelle! :wink:
S a a b & F o r d

Vastaa Viestiin