Takalevyjarrut

Keskustelu liittyen vanhempaan Ford kalustoon.

Valvoja: CRSC Hallitus

adh
Viestit: 1334
Liittynyt: Pe Toukokuu 9. 9:26:55 2003
Paikkakunta: Lammin hämeenlinna

Takalevyjarrut

Viesti Kirjoittaja adh » Ke Helmikuu 11. 20:15:58 2004

Mitä levyjä ja satuloita olette sovittaneet iso atlakseen? olisko kellään kuvia jarruista?

Yamppa
Viestit: 113
Liittynyt: Ke Marraskuu 20. 11:28:49 2002
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Yamppa » Ke Helmikuu 11. 21:29:30 2004

Minua kiinnostaisi kanssa että saako jostain valmiita kiinnitysrautoja joillekkin satuloille? Tai löytyykö jossain hyvää paikkaa joka voisin mallin mukaan tehdä sellaiset.
Olen omaan 17m:ään aatellut scorpion takalevyjä ja satuloita kun jakokin kävisi noihin levyihin.

adh
Viestit: 1334
Liittynyt: Pe Toukokuu 9. 9:26:55 2003
Paikkakunta: Lammin hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja adh » Ke Helmikuu 11. 21:41:16 2004

olis iso apu jos sais piirustukset satulan kiinnikkeistä.. oma perä 100km päässä ja toistaiseksi auton alla.!

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » Ke Helmikuu 11. 22:30:35 2004

Itse laitoin aikoinaan kossun satulat ja etuveto eskon levyt, kiinnitys rautaan ei suunnitteluinssin tutkintoa tarvitse kun käyttää maalaisjärkee ja riittävää ainevahvuutta, itse käytin 8mm levyä, tein pahvista siistin sapluunan ja merkkasin reikävälin ja kaveri poltti laserissa palikat. Levy paikalleen parilla mutskulla ja sommittelee satulaa paikalleen, kossun satulassa huomioitava ilmausruuvin asento :idea: jotta ei tule ilmauksessa kiisseleitä, kiinnike palikkaa ei hitsata laakerikooliin :!: ja hitsaaminen tapahtuu kunnon virralla eikä mitään räkäpalloja. Kässärin saa pelittää vaijerilla tossa kossun satulassa mutta vipu tahtoo takerrella. Siinä yksi vaihtis, toimi ainakin mulla. Toinen vaihtis on jäähd.etuveto eskon etusatula ja levy, silloin tulee hydraulikässäri. Nämä meilläpäin laitettuja ns. halpoja jarruja.

paperman
Viestit: 1699
Liittynyt: Pe Heinäkuu 11. 16:53:02 2003
Paikkakunta: Muikkukukko #496

Viesti Kirjoittaja paperman » Ke Helmikuu 11. 23:13:37 2004

SHR kirjoitti:Toinen vaihtis on jäähd.etuveto eskon etusatula ja levy, silloin tulee hydraulikässäri. Nämä meilläpäin laitettuja ns. halpoja jarruja.
Tolla lailla se on munkin ekkerissä ja kun on jarrupaineen säädin välissä, niin hyvin toimii!
Ford Escort RS2000 mk2 Rf
Ford Mondeo 2.0 Stw Ghia -03
http://www.valkonenracing.com

Varkauden työttömät Ry (Vitun Karvinen...)
Inkilänmäen AikamiesPoikamiehet Ry (Oma moka...)

Epäonnistumisen vaara on suurin, kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta!

Yamppa
Viestit: 113
Liittynyt: Ke Marraskuu 20. 11:28:49 2002
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Yamppa » To Helmikuu 12. 11:04:07 2004

Ei puutu muutakuin että jostain löytyy äijä jolla on sopiva leikkuri. Noitahan ei vissiin saa hitsata noita kiinnityshommeleita jos meinaa leimallakin käyttää? Lisäksi täytyy vissiin olla mekaaninen kässäri...

Kapi
Viestit: 9
Liittynyt: Ma Huhtikuu 7. 18:46:01 2003
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Kapi » To Helmikuu 12. 15:12:41 2004

Jep. Mekaaninen kässäri täytyy olla, mutta siihen rinnalle saa laittaa hydraulisen.
Ford Sierra 2.0 ohhoijaa
Jäsen #658

Yamppa
Viestit: 113
Liittynyt: Ke Marraskuu 20. 11:28:49 2002
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Yamppa » To Helmikuu 12. 19:06:49 2004

Tosiaan jos jollain on tietoa paikasta jossa on tuollainen leikkuri, jostain pk seutu/porvoo seudulta niin saa ilmoittaa :)

fomoco3
Viestit: 2101
Liittynyt: La Toukokuu 24. 10:55:43 2003
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja fomoco3 » To Helmikuu 12. 19:47:51 2004

Yamppa kirjoitti:Tosiaan jos jollain on tietoa paikasta jossa on tuollainen leikkuri, jostain pk seutu/porvoo seudulta niin saa ilmoittaa :)
ammattikouluissa/amk on metallipuolella laser-leikkuri...ainakin täällä puttaalla.
Projektit

"pitää olla melko vakio bemari että vetää eelle"

mexico
Viestit: 31
Liittynyt: To Syyskuu 26. 16:08:25 2002
Paikkakunta: pohjanlahden rannalla

Viesti Kirjoittaja mexico » To Helmikuu 12. 22:43:49 2004

saa hitsata kiinnikkeet.ainakin minulla oli hitsattu ja katsastettu ralliautossa.hydr.käsijarrukin saa olla ralliautossa ilman mekaanista jarrua mutta siviliautoon vaativat mekaanisen.

ylimark
Viestit: 920
Liittynyt: Ma Maaliskuu 10. 20:10:17 2003
Paikkakunta: Jkl

Viesti Kirjoittaja ylimark » To Helmikuu 12. 23:56:38 2004

Eipä siellä tieliikennelaissa taida olla erikseen sääntöjä ralliautoille...

L@RE
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja L@RE » Pe Helmikuu 13. 0:05:50 2004

Joo, mutta kisavehkeille onkin oma sääntökirja...

ylimark
Viestit: 920
Liittynyt: Ma Maaliskuu 10. 20:10:17 2003
Paikkakunta: Jkl

Viesti Kirjoittaja ylimark » Pe Helmikuu 13. 0:18:51 2004

mexico kirjoitti:saa hitsata kiinnikkeet.ainakin minulla oli hitsattu ja katsastettu ralliautossa.hydr.käsijarrukin saa olla ralliautossa ilman mekaanista jarrua mutta siviliautoon vaativat mekaanisen.
Oho? Tietty heti unisena hoksin, että tässä on vuosikatsastettu ralliautoa. No, täytyy näköjään miettiä ens kerralla kaksi kertaa ennen vastaamista :D

Yamppa
Viestit: 113
Liittynyt: Ke Marraskuu 20. 11:28:49 2002
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Yamppa » Pe Helmikuu 13. 13:51:35 2004

Ai saa hitsata. Oon nähny sellasia rautoja jotka tulee kiinni samoilla pulteilla kuin jarrukilpi on ollut kiinni alunperin. Tuo hitsaaminenhan ois kyllä helpompi tapa jos vaan kelpaa katsarillekkin.

Tinde
Viestit: 710
Liittynyt: Ma Helmikuu 4. 14:55:47 2002
Paikkakunta: Vammala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tinde » Pe Helmikuu 13. 14:12:12 2004

Säädökset auton rakenteen muuttamisesta( 779/ 1998 ) määrittelee kiinnitystavaksi ruuviliitoksen (mun mielipide, en rupea väittelemään)

"13§ jarrujen muutokset

1. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä auton jarrujen vaihtaminen seuraavin edellytyksin:
a) jarrut ovat alkuperäisiä tehokkaammat ja peräisin autosta tai tarkoitettu autoon, jonka akselimassa tai valmistajan sallima akselimassa ja moottoriteho vastaavat vähintään muutettavaa autoa;

b) jarrusatula tai -kilpi on kiinnitetty ruuviliitoksella suoraan tai asianmukaista soviteosaa käyttäen olka-akseliin tai vastaavaan taikka taka-akselistoon; omavalmisteisten soviteosien lujuudesta on tarvittaessa esitettävä luotettava selvitys;

c) jarrupääsylinteri on toiminnalliselta mitoitukseltaan jarrujärjestelmään sopiva; tarvittaessa on käytettävä tehostusta;

d) jarrupolkimen ja jarrupääsylinterin kiinnitykset ovat asianmukaiset;

e) jarruvoiman jakaantuminen ei muutoksen seurauksena muutu alkuperäistä huonommaksi, mikä tulee tarkastaa katsastuksessa; jarruvoiman oikean jakautumisen aikaansaamiseksi jarrujärjestelmästä saa poistaa tai siihen saa asentaa akselistokohtaisesti jarruihin vaikuttavan säätöventtiilin; asennettu säätöventtiili ei saa olla ajon aikana säädettävissä;

f) jarrujen lukkiutumisenestojärjestelmää ei poisteta eikä levyjarruja vaihdeta auton mallisarjaan kuulumattomiksi rumpujarruiksi; ja

g) jarrut, joiden on edellytetty auton käyttöönottoajankohtana olevan E-säännön, direktiivin tai FMVSS-standardin mukaiset, tulee muutoksen jälkeen osoittaa sanotut vaatimukset täyttäviksi.

2. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä myös yksipiirisen jarrujärjestelmän muuttaminen kaksipiiriseksi vaihtamalla alkuperäinen jarrupääsylinteri asennusmitoiltaan ja toimintaan vaikuttavalta mitoitukseltaan vastaavaksi kaksipiirijärjestelmän jarrupääsylinteriksi. Jarrupiirit on tällöin jaettava samalla tavalla kuin autoon asennettavaa pääsylinteriä vastaavassa järjestelmässä. Tarvittaessa on tehtävä uuden jarrupääsylinterin vanhaan jarrujärjestelmään edellyttämät muutkin muutokset."

Vastaa Viestiin