MK1 tolppaongelma

Keskustelu liittyen vanhempaan Ford kalustoon.

Valvoja: CRSC Hallitus

Pappacosworth
Viestit: 414
Liittynyt: To Tammikuu 8. 21:01:37 2004
Paikkakunta: Koskenkorva

MK1 tolppaongelma

Viesti Kirjoittaja Pappacosworth » Ke Tammikuu 28. 22:48:16 2004

Eli auto on Escort 1.3 sport 73, ja tarkoitus olisi laittaa 2.0 ohc kone joka toimisi lyijyttömällä (89 jälkeen valmistettu) mutta autossa on sököt pikkutolpat. Mistään ei löydy isoja tolppia tai jos löytyy niin hinnat on sen mukaiset, löytynyt on vain bilstein-tolppia. Onko kukaan soveltanut esim Sierran tolppia escortiin. Samoilla prosenteilla menisi.

Tupi
Viestit: 1001
Liittynyt: La Heinäkuu 5. 9:07:56 2003
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tupi » To Tammikuu 29. 21:40:57 2004

Etsi caprin tolpat jarruineen tai cortinan itselläni olisi gt cortinan tolpat pistä privaa jos kiinnostaa kerron sitten lisää

Brenda
Viestit: 3111
Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Brenda » To Tammikuu 29. 22:13:03 2004

sierran tolpalla mitä todennäköisimmin tarttee säädettävän alatukivarren tolppaan sopivalla nivelellä (ei ole kartiolla) ja säädettävän yläpään, jotta camber kulman saa säädettyä. todennäköisesti vaatii myös eri offsetin vanteeseen. ja renkaat ei käänny enään yhtä paljon/yhtä nopeasti, koska sierran kääntövarsi on hieman pidempi.

millainen tolppa gt-cortinassa on? eikös cortinan tolpassa ole erillainen tukivarren kiinnitys?

Vehje
Viestit: 433
Liittynyt: Ti Heinäkuu 16. 12:35:47 2002

Viesti Kirjoittaja Vehje » To Tammikuu 29. 23:06:19 2004

Cortinan tolpissa on kääntövarret taaksepäin ja jos tolpat vaihdetaan puolelta toiselle, niin ulompi pyörä kääntyy enemmän kuin sisempi..

Cortinan tolpat on kaksi-osaiset: alempi osa, joka siis pultataan alapalloon kiinni sisältää kääntövarren. Tämä osa pultataan kolmella pultilla kiinni varsinaiseen tolppaan. Escorttiin ei ilman aika rankkaa muokkausta sovi.

Tupi: Onko noissa sun tolpissa jarrusatula tolpan etu vai takapuolella? Jos on etupuolella, niin kerros hinta vaikka privana.

- Ville

koiste7
Viestit: 72
Liittynyt: La Elokuu 23. 17:45:30 2003
Paikkakunta: Joutseno

Re: MK1 tolppaongelma

Viesti Kirjoittaja koiste7 » Su Helmikuu 1. 23:04:05 2004

Pappacosworth kirjoitti:Eli auto on Escort 1.3 sport 73, ja tarkoitus olisi laittaa 2.0 ohc kone joka toimisi lyijyttömällä (89 jälkeen valmistettu) mutta autossa on sököt pikkutolpat. Mistään ei löydy isoja tolppia tai jos löytyy niin hinnat on sen mukaiset, löytynyt on vain bilstein-tolppia. Onko kukaan soveltanut esim Sierran tolppia escortiin. Samoilla prosenteilla menisi.
laita välikopan tolpat ! niissä on jarrut vastaavan kokoiset kuin esim. 2.0 taunuksessa . ainut minkä ehkä joutuu vaihtaa on jousi , jollei langan paksuus ole sama kun rs 2000 :ssa
Ford Explorer -91
Ford Tudor -39
Chevrolet Stylemaster Coupe -48

Brenda
Viestit: 3111
Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
Viesti:

Re: MK1 tolppaongelma

Viesti Kirjoittaja Brenda » Su Helmikuu 1. 23:26:44 2004

koiste7 kirjoitti:
Pappacosworth kirjoitti:Eli auto on Escort 1.3 sport 73, ja tarkoitus olisi laittaa 2.0 ohc kone joka toimisi lyijyttömällä (89 jälkeen valmistettu) mutta autossa on sököt pikkutolpat. Mistään ei löydy isoja tolppia tai jos löytyy niin hinnat on sen mukaiset, löytynyt on vain bilstein-tolppia. Onko kukaan soveltanut esim Sierran tolppia escortiin. Samoilla prosenteilla menisi.
laita välikopan tolpat ! niissä on jarrut vastaavan kokoiset kuin esim. 2.0 taunuksessa . ainut minkä ehkä joutuu vaihtaa on jousi , jollei langan paksuus ole sama kun rs 2000 :ssa
jousen paksuus ja halkaisija ei ole sama, eikä myöskään iskariputken halkaisija. jarrut kyllä samat.
yritä saada joltain tolpat lainaksi muutoskatsastukseen, ja leiman jälkeen xxxxxx vanhat xxxxxxxx. ei ne seuraavassa xxxxxxxxxxxxxx välttämättä xxxxxx mitään... :twisted:

koiste7
Viestit: 72
Liittynyt: La Elokuu 23. 17:45:30 2003
Paikkakunta: Joutseno

Viesti Kirjoittaja koiste7 » Ma Helmikuu 2. 0:06:39 2004

tuskin jousen/tolpan halkaisijaa mitataan . aikoinaan sai fordilta paperin jossa oli tärkeimmät rakenteelliset erot ja sen mukaan tehtiin muutoskatsastus. siinä paperissa ei jousien osalta puhuttu muusta kuin langan paksuudesta ! tuskin tolla jousen/tolpan halk. on merkitystä mihinkään kunhan jouset on vastaavan jäykät .
Ford Explorer -91
Ford Tudor -39
Chevrolet Stylemaster Coupe -48

Brenda
Viestit: 3111
Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Brenda » Ma Helmikuu 2. 0:28:31 2004

no juu, siinä fordin paperissa ei vaan puhuta 2tonnisesta mitään ja en ole vieläkään tehnyt mk1 escosta uutta rakenne-ero lappua. välikopasta se on jo tehty ja löytyy täältä...
http://212.182.218.44/foorumi/viewtopic.php?t=16489

koiste7
Viestit: 72
Liittynyt: La Elokuu 23. 17:45:30 2003
Paikkakunta: Joutseno

Viesti Kirjoittaja koiste7 » Ma Helmikuu 2. 17:22:49 2004

Välikoppaan minäkin tein ! Mut ei vanhakoppa niin paljon poikkea ettei vois käyttää välikopan tietoja apuna .
Ford Explorer -91
Ford Tudor -39
Chevrolet Stylemaster Coupe -48

fomoco3
Viestit: 2101
Liittynyt: La Toukokuu 24. 10:55:43 2003
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja fomoco3 » Ma Helmikuu 2. 19:59:03 2004

koiste7 kirjoitti:Välikoppaan minäkin tein ! Mut ei vanhakoppa niin paljon poikkea ettei vois käyttää välikopan tietoja apuna .
Vanha-ja välikoppan korit on melkein identtiset paitsi ulkomuodoiltaan...niinkuin eräs ralli legenda sanoi kerran:
"Same ride,different view" tai jotain sinne päin
Projektit

"pitää olla melko vakio bemari että vetää eelle"

Pappacosworth
Viestit: 414
Liittynyt: To Tammikuu 8. 21:01:37 2004
Paikkakunta: Koskenkorva

Viesti Kirjoittaja Pappacosworth » Ti Helmikuu 3. 22:34:40 2004

Tänään juttelin konttorilla, ja inssi sanoi että mk1 rs2000 vaaditaan vahvistukset tulipellin ja runkopalkin väliin ym. koska rs2000 on vahvistettu tehtaalla (AVO) ja joku oli juuri katsastanut mk1 2 litraiseksi kun oli saanut uusittua ake:n myöntämän luvan.

Brenda
Viestit: 3111
Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Brenda » Ti Helmikuu 3. 22:40:30 2004

Pappacosworth kirjoitti:Tänään juttelin konttorilla, ja inssi sanoi että mk1 rs2000 vaaditaan vahvistukset tulipellin ja runkopalkin väliin ym. koska rs2000 on vahvistettu tehtaalla (AVO) ja joku oli juuri katsastanut mk1 2 litraiseksi kun oli saanut uusittua ake:n myöntämän luvan.
vitut siellä alunperiin mitään vahvistuksia ole.
vaihda konttoria.

koiste7
Viestit: 72
Liittynyt: La Elokuu 23. 17:45:30 2003
Paikkakunta: Joutseno

Viesti Kirjoittaja koiste7 » Ti Helmikuu 3. 22:45:56 2004

Aivan ei niitä ole laitettu kuin lisäjäykisteeksi ralliautoihin !!!!

Tosin minulta saattaa löytyä sapluuna siitä vahvikkeesta .
Ford Explorer -91
Ford Tudor -39
Chevrolet Stylemaster Coupe -48

Pappacosworth
Viestit: 414
Liittynyt: To Tammikuu 8. 21:01:37 2004
Paikkakunta: Koskenkorva

Viesti Kirjoittaja Pappacosworth » Ke Helmikuu 18. 17:00:38 2004

Hieno homma , tänään linja-auto kuljetti mulle isot tolpat. Kiitokset myyjälle, kyllä tämänkin takia kannatti liittyä cossuklubiin. Saan taas pappacosworthin liikkeelle, ensin kyllä vähän hiekkapuhallan tolppia ja laitan uutta väriä, nämä pitää kestää ikuisesti niinkuin Fordikin.

musicman
Viestit: 99
Liittynyt: To Tammikuu 29. 22:47:55 2004
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja musicman » Ke Helmikuu 18. 20:51:45 2004

Noi konttorien aivoitukset on kyllä välillä mielenkiintoisia. Täälläpäin ei saa nykyään enää katsastettua kakstonnista Ekkeriin, jollei ole orkkis kakstonnisen koppa. Syynä se, että konttorilla väittävät että originaali-kakstonnisessa on mukamas paksummat koripellit kuin muissa malleissa joten -> RS2000 ei kelpaa vertailumalliksi... :roll: Tosin joku tuossa väitti hiljakkoin, että niillekin insseille olisi joku saanut taottua järkeä päähän ja homma toimisi taas.
Quot homines, tot sententiae
* * *
Cadillac Seville STS 4.9 V8
Ford Capri III 2.6 V6
Ford Fiesta IV 1.3i

fomoco3
Viestit: 2101
Liittynyt: La Toukokuu 24. 10:55:43 2003
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja fomoco3 » To Helmikuu 19. 14:30:35 2004

musicman kirjoitti:konttorilla väittävät että originaali-kakstonnisessa on mukamas paksummat koripellit kuin muissa malleissa joten -> RS2000 ei kelpaa vertailumalliksi... :roll:
Tuo oli kyllä paras vitsi tähän asti..!! :lol: :lol:
Projektit

"pitää olla melko vakio bemari että vetää eelle"

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » To Helmikuu 19. 18:12:54 2004

Jos vetoavat siihen :roll: niin mitä sitten; 1601cm3 (1600gt mexico) + 25% tekee yhteensä yli 2000cm3 joka riittää (ja tehot 86hv +20%-> riittää). Ja (1100-) 1600GT löytyy mallisarjalapusta joka pitäisi löytyä jokaiselta konttorilta.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

dudek
Viestit: 215
Liittynyt: To Helmikuu 7. 17:00:26 2002
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja dudek » Pe Helmikuu 20. 10:18:22 2004

Kyllä mulla mittailtiin tarkasti etutolppien jousien paksuudet sekä lankapaksuudet, kun katsastin 1.6 --> 2.0turboksi. etupalkkiin ei sen sijaan kajottu, ei edes vilkaistu. Jarrut mitattiin ja lisäksi vaadittiin taakse RS:n pitkittäistukivarret, thats it.

Jäsen #245
Turbo-Escort -74
Focus ST

Vastaa Viestiin