Käynnistysongelmia - akun koko?

Keskustelu liittyen vanhempaan Ford kalustoon.

Valvoja: CRSC Hallitus

Arto65FB
Ylläpitäjä

Käynnistysongelmia - akun koko?

Viesti Kirjoittaja Arto65FB » Ma Tammikuu 26. 16:45:38 2004

Potilas Mk2 Esco, 2 litraa ja pysty-Weberit. Puristuksista en tiedä.

Vieläkään ei ole innokas tuo Mk2 käynnistymään kylmänä, mutta kun saa käyntiin, niin lämpimänä lähtee käyntiin. Startti pyörittää hitaasti. Virran puutetta vai startti väsynyt?

Akku on takakontissa, koneesta lähtee maakaapeli koriin. Ajattelin vielä kokeeksi vetää johdon suoraan akun maakaapelista koneeseen, jotta maakysymys saadaan eliminoitua. Akku on uudehkon näköinen Bosch 63Ah, eikös tuon pitäisi riittää, vai pitääkö hankkia isompi akku? Auto on saatu nimittäin kylmänäkin käyntiin, kun on ollut toinen auto antamassa apuvirtaa.

Brenda
Viestit: 3111
Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Brenda » Ma Tammikuu 26. 17:16:53 2004

monenko neliön virtakaapeli?

Tharkad
Viestit: 1816
Liittynyt: Ma Maaliskuu 25. 15:21:30 2002
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tharkad » Ma Tammikuu 26. 17:30:54 2004

Ainakin hifipuolella on joskus ongelmaa noitten maajohtojen kanssa... epäilisin ite sitä ensin. Sitten tietty että virtakaapeli on tarpeeks paksua ja liittimet on hyvässä kunnossa (päältäpäin täysin toimivalta näyttävät voi sisältä olla aika rupuset, kaverin nissanissa liittimet näytti uusilta ja kun ruvettiin vaihtaa akkua niin sisäpuolelta olivat ihan hapettuneet -> auto heräs putsauksella ja toimi ok vanhalla akulla).
http://www.monkijavarikko.fi | Cortina mk1 ja Mondeo mk4.

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ma Tammikuu 26. 20:44:50 2004

Painin joskus vastaavan ongelman kanssa OHC/BDA -koneilla; siis samassa hylsyssä. Kaapeli oli järeätä, liittimet ok, startti ok jne. BDA:n kanssa rakensin 24v startinkin, silti oli välillä ongelmia, meni joskus polvilleen. Syy selvisi vasta 3,5v "etsiskelyn" jälkeen; päävirtakytkin ei kestänyt startatessa syntyviä virtoja. No, parempi myöhään...
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

esko
Viestit: 4653
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 10:11:10 2001
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja esko » Ma Tammikuu 26. 21:49:25 2004

Kumpi starttimoottori sulla on 0,7kwh vai 1,2 kwh.

Mulla oli vähän samaa ongelmaa kun yritin 2L scorppiota käynttin 0,7:lla ja liian paksuilla öljyillä, eipä jaksanut pyöriä riittävän rivakasti.

Nykyiset virta- ja maakaapelit on aika ohuita. Olisko 16mm2
Sais kyllä olla 25mm2
#5
Transit 280 ajoautona
Cortina 1500 -65
Yamaha 1200 FJ -94

Sammy
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Sammy » Ma Tammikuu 26. 21:58:19 2004

juu, jos akku takakontissa, ni kunnon kaabelia kehii, itelläni o 45mm2.
ja järee päävirtakatkasija välis.

Brenda
Viestit: 3111
Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Brenda » Ma Tammikuu 26. 22:02:57 2004

mulla oli 2tonnisessa sierran välitetty startti (onko se nyt sitten tuo 1,2kW?) akkuperäkontissa, 35mm² virtakaapeli (kaapelikengät prässätty+ juotettu), ei päävirtakatkaisijaa.
yksi maakaapeli startin pultin alta runkopalkkiin, yksi kuskinpuolelta lohkonkyljestä runkopalkkiin ja yksi vaihdelaatikosta vaihteiston kiinnityspalkin koripulttiin.
akku oli joku hankook 60-65 Ah.
öljynä mobil 1 rf.
en kyllä koskaan talvella kokenut käynnistysongelmia.

Tinde
Viestit: 710
Liittynyt: Ma Helmikuu 4. 14:55:47 2002
Paikkakunta: Vammala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tinde » Ti Tammikuu 27. 7:32:14 2004

Mulla oli OHC:n kanssa samaa vikaa (tai ominaisuutta), pyöritti laiskasti. Akkua vaihettiin jne mutta helpotuksen toi kun vaihdoin moottorin maajohdon riittävän järeään (50mm^2 hitsauskaapeli)

Arto65FB
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Arto65FB » Ti Tammikuu 27. 10:56:58 2004

Plussakaapeli näyttää paksulta, mutta enpä mitannut vielä.

Mitäs muuten sanotte, riittääkö maadoituksen kokeiluun kolmelankainen sähköjohto? Kolme johtoa isoon abikoon ja kiinni kenkään ja koneen maajohtoon.

Päävirtakatkaisija on kabiinissa, sellainen rimpulan näköinen punainen "avain".

Startin mallista ei vielä tietoa, lumihanki ei ole innoittanut auton alle.

Öljyt on vaihdettu 5W-40 Teboiliin.

Sammy
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Sammy » Ti Tammikuu 27. 11:15:44 2004

miinuskaapeli mielellään paksummaksi kuin + kaapeli. mielellään ainakin samankokoinen. muuten rupee lämpenee kaapeli startatessa :D.

fomoco3
Viestit: 2101
Liittynyt: La Toukokuu 24. 10:55:43 2003
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja fomoco3 » Ti Tammikuu 27. 16:18:54 2004

Mullakin juuri sama vika,johtunee paskasta biltema-päävirtakytkimestä ja hapettuneista liittimistä.Johot on kyllä suht. järeää.
Kaiken kukkuraksi takapaksissa on joku ikivanha varta akku joka ollut parissakin autossa ennen escoa...
Mutta mistä johtuu se että kun starttaa ja vapauttaa startti napin niin startti jauhaa vielä vähän aikaan ja lopettaa viiveellä?varsinkin pakkasella viive kasvaa
Projektit

"pitää olla melko vakio bemari että vetää eelle"

OSKU
Viestit: 32
Liittynyt: La Joulukuu 22. 13:48:43 2001
Paikkakunta: Harjavalta

Viesti Kirjoittaja OSKU » Ti Tammikuu 27. 23:06:55 2004

Kaverilla oli toi sama ongelma. Kylmänä ei käymään ku apuvirralla. Vika löytyi startista, se oli öljyinen ja pölyinen. Startti auki, puhdistus, kasaus ja taas lähti käymään ku palmun alta.
2.0 Mk2 hakusessa....

Arto65FB
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Arto65FB » To Tammikuu 29. 9:55:47 2004

Eipä vaikuttanut ylimääräinen johdotus akulta lohkon maadoitukseen yhtään mitään.

Seuraavaksi taidan kokeilla toista starttia.

Arto65FB
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Arto65FB » Ma Maaliskuu 8. 10:21:44 2004

Dodii, startti vaihdettu tehomalliin ja akun maajohdon kiinnitys avattu ja putsattu. Nyt lähtee. Tiedä sitten kumpi vaikutti, maakaapelin kiinnityspultti oli sellaisessa keltaisessa jauhossa ja startista ainakin yksi korva lohjennut.

Sitten pitää yrittää säätää Weberit vähän laihemmalle, jos pystyy. Tuolta löysin muuten säätöohjeet IDF:lle:
http://www.redlineweber.com/html/Tech/i ... ntrols.htm

Vastaa Viestiin