Peristä...

Keskustelu liittyen vanhempaan Ford kalustoon.

Valvoja: CRSC Hallitus

Sodfor
Ylläpitäjä

Peristä...

Viesti Kirjoittaja Sodfor » Ti Tammikuu 20. 16:07:47 2004

Täällä oli jossain vaiheessa juttu Atlas peristä....
Empä vaan enään löydä..

Eli oisko joku ystävällinen ja kertois, mieluiten kuvien kanssa, noiden Atlaksien erot ja tunnistus jutut...
eli mikä iso, mikä pieni jne. ku niitä nyt muistaakseni oli enemmän ja vähemmän olemassa....:shock:

Kiitos!!! :)

ylimark
Viestit: 920
Liittynyt: Ma Maaliskuu 10. 20:10:17 2003
Paikkakunta: Jkl

Viesti Kirjoittaja ylimark » Ti Tammikuu 20. 16:33:47 2004

Auttaskohan tämä mitään?

Sodfor
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Sodfor » Ti Tammikuu 20. 16:35:42 2004

Joo...auttaa tuokin hieman...
Tuon löysinkin tuossa....
Janoo viel lisää tietoo...kuvia.... :wink:

ylimark
Viestit: 920
Liittynyt: Ma Maaliskuu 10. 20:10:17 2003
Paikkakunta: Jkl

Viesti Kirjoittaja ylimark » Ti Tammikuu 20. 16:40:58 2004

Siellä moutinen sivuilla on pari räjäytyskuvaakin.

Sodfor
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Sodfor » Ti Tammikuu 20. 16:44:02 2004

Kah...
Niimpä onkin....
Pitäsköhän ottaa silmä käteen ja katsoo.... :shock:

Jallu
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6559
Liittynyt: Ti Kesäkuu 25. 11:25:15 2002
Paikkakunta: Helsinki..... #54

Viesti Kirjoittaja Jallu » Ti Tammikuu 20. 17:11:23 2004

Jossakin on sanottu, että V6-Taunuksissa
olisi Iso-Atlas, mutta itselläni on Taunuksessa (Coupe GT 2000) ja vanhakoppa-Escortissa
(1300 Sport) saman kokoiset lautaspyörät (6,5" eli Pikku-Atlaksia ovat).
Tuohon sen verran, että taunuksissa, niin V6, kuin 2,0 ohc:kin, on käytetty isoa-atlasta.

Tuossa lisää juttua:


Lukkoja löytyy isoon-Atlakseen, ei pikku-Atlakseen.
"Salisbury-lukko" on englantilaiseen perään!

Selvitetäänpä tässä nyt taas kerran Fordin perien nimiä ja vähän valmistajiakin...

- - - - - - - - - -

Jäykkiä taka-akseleita on olemassa kahta päätyyppiä:

-Integral carrier:
Vetopyörästö kiinnittyy taka-akselissa kiinteänä osana olevan kotelon sisälle ja on irroitettavissa takaapäin.
-Removable carrier:
Vetopyörästö kiinnittyy taka-akselin irroitettavaan etuosaan.

Euro-Fordeissa on kummankin tyyppisiä akseleita:
Integral carrier -tyyppisestä akselista käytetään nimityksiä:
Saksalainen, Salisbury, Atlas.
Removable carrier -tyyppisestä akselista käytetään nimityksiä:
Englantilainen, Timken.

Huom: Salisbury on saksalaisen akselin nimitys, mutta englantilaista akselia on valmistanut yritys nimeltä GKN Salisbury.
Tästä johtuen englantilaisen akselin tasauspyörästöön myytävistä lukoista käytetään nimitystä "Salisbury-lukko".

Saksalaisia eli Salisburyja eli Atlaksia on kahta mallia:
"Iso-Atlas" - 7,5" lautaspyörä
-englannin kielellä käytetään nimitystä "Atlas"
"Pikku-Atlas" - 6,5" lautaspyörä
-englannin kielellä käytetään nimitystä "Miniature Atlas"

Jokaisesta akselista on useita eri leveyksiä:
Timken:
Kapein Angliassa -- levein MkII Cortinassa
Iso-Atlas:
-Wide: 52,5"
-Narrow: 50"
-Baby: 48"
Pikku-Atlas:
-Kapeampi Escort MkI-II:ssa, leveämpi Taunuksessa/Cortina MkIII-V:ssa

Huom: Baby Atlas ei siis ole sama kuin Miniature Atlas eli pikku-Atlas, vaan isosta-Atlaksesta kapea versio, jota on käytetty ilmeisesti vain Fordin Motorsport-Escorteissa, eikä siis ole ollut vakiona missään siviilimallissa.

Sekä isoa- että pikku-Atlasta on erilaisilla kiinnikkeillä Escortia/Capria ja Taunusta varten. [/quote]
Escort mk1 -70
Transit mk1 -77
Taunus mk3 -81
Toyota Hilux Surf SSR-X Wide Body
Pontiac Trans Am 400 -76

Vastaa Viestiin