Escort mk 1 ja OHC.

Keskustelu liittyen vanhempaan Ford kalustoon.

Valvoja: CRSC Hallitus

Posmo
Viestit: 2397
Liittynyt: Su Huhtikuu 22. 20:22:20 2007
Paikkakunta: Järvenpää

Escort mk 1 ja OHC.

Viesti Kirjoittaja Posmo » Ma Helmikuu 3. 20:08:32 2014

Jep, sataan kertaan kysytty kysymys takuulla, mutta en haulla löytänyt suoraa vastausta, joten tehdään nyt uusi säie sitten. Eli kaverin 1300 Ekkeriin olisi tarkoitus ruuvata se perinteinen OHC keulille. Tässä korissa on jo aiemmin ollut leimattuna turbo-ohc, mutta sen asentamiseksi oli tehty joitakin kyseenalaisa patentteja (etupalkin lasku, ym.), ja nyt olisi tarkoitus tehdä asennus vähän paremmin ja siistimmin.

Muutama kysymys siis:

1. Tarviiko kytkinkopan kohdan & kepin paikan muuttamisen lisäksi tehdä muita muutoksia kardaanitunneliin jotta Type 9 mahtuu olemaan? Menee melko lähelle alkuperäisiä nelilovisen kannakkeita, ja jos laatikon asentaa niin ylös kuin pystyy, ottaa laatikon 5-vaihteen alumiininen "lisäke" kiinni noihin.

2. Mikä on sovelias kardaanikulma "levossa" ollessa? Kyseessä type-9 lodju, uusi 1-os. RS kardaani ja atlas perä. vakiolehdet takana. Veto päällähän tulisi pampun olla suorana, mutta millaista kulmaa tämä tarkoittaa "vapaassa" asennossa?

3.Onko näissä kuvissa näkyvä moottorin kulma kohtuuton? Tuon suoremmaksi ei pannua saa ilman lisämuokkauksia, joita toki pyritään välttämään. Käytössä muokatut kentin koneenkorvat, tukikumeja on muutamia erilaisia millä sovellettu. Laatikossa ottaa ensimmäisenä kiinni vaihdekepin kiinnityksen kehys (reikä kardaanitunnelissa ahdas):

http://i1293.photobucket.com/albums/b59 ... e092ee.jpg
http://i1293.photobucket.com/albums/b59 ... 9c3143.jpg
http://i1293.photobucket.com/albums/b59 ... cce4a2.jpg


4. Kuinka korkealle vaihdekepin kiinnitys tulee teidän asennuksissanne suhteessa kardaanitunnelin reikään? Onko "Sierra tyyliin" kardaanitunnelin pellin tasalla, vai jääkö alemmaksi?

Laittakaa ihmeessä kuvia omista asennuksistanne niin näkee vähän perspektiiviä. Muokkauksia koriin tehdään niin vähän kuin mahdollista, mutta tietysti kaikki tarvittava että saa järkevän asennuksen.
'86 iS -> Gr.A
'70 Cortina Deluxe –> "GT" –> 2.3 itb
'73 Escort 1300 Sport

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Escort mk 1 ja OHC.

Viesti Kirjoittaja tumppe » Ti Helmikuu 4. 17:22:52 2014

Pitää nyt ensimmäiseksi kysyä että onko öljypohja oikeanlainen tai oikein tehty?
Öljypohjan etupuolen eli sen matalan osan pinta tulee aika lähelle palkkia, omissa Escorteissa ei mahtunut sormikaan öljypohjan ja palkin väliin...
Ite oon leikannut alkuperäiset v.laatikon kiinnitys "patit" kokonaan pois tunnelista ja tunnelien alkupäätä on hiukan "venytelty" tai vaan taottu vähän isommaksi.
Ohc koneisia mk1 koppasia mul on ollu 5 tai 6 ja yhteenkään ei oo tehty uutta tunnelia senttiäkään vaan niitä oli hiukan vain muokattu vasaralla ja/tai muilla työkaluilla (pystyy tekeen nätisti :wink: ).
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

Posmo
Viestit: 2397
Liittynyt: Su Huhtikuu 22. 20:22:20 2007
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Escort mk 1 ja OHC.

Viesti Kirjoittaja Posmo » Ti Helmikuu 4. 17:56:16 2014

tumppe kirjoitti:Pitää nyt ensimmäiseksi kysyä että onko öljypohja oikeanlainen tai oikein tehty?
Öljypohjan etupuolen eli sen matalan osan pinta tulee aika lähelle palkkia, omissa Escorteissa ei mahtunut sormikaan öljypohjan ja palkin väliin...
Ite oon leikannut alkuperäiset v.laatikon kiinnitys "patit" kokonaan pois tunnelista ja tunnelien alkupäätä on hiukan "venytelty" tai vaan taottu vähän isommaksi.
Ohc koneisia mk1 koppasia mul on ollu 5 tai 6 ja yhteenkään ei oo tehty uutta tunnelia senttiäkään vaan niitä oli hiukan vain muokattu vasaralla ja/tai muilla työkaluilla (pystyy tekeen nätisti :wink: ).
Öljypohjaa ei ollenkaan vielä paikallaan, tehdään sitten koneen mukaan sopiva, tod. näk. Sierran pohjasta muokaten.

Kiitokset jo tuosta tiedosta, veikkaan että tässäkin korissa joutuu noihin alkuperäisiin kiinnikkeisiin kajoamaan (valitettavasti paksu massakerros niiden päällä..) Satutko muistamaan kuinka syvällä vaihdekepin kiinnitys laatikossa oli suhteessa kardaanitunnelin reikään?
'86 iS -> Gr.A
'70 Cortina Deluxe –> "GT" –> 2.3 itb
'73 Escort 1300 Sport

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Escort mk 1 ja OHC.

Viesti Kirjoittaja TAp » Ti Helmikuu 4. 18:02:30 2014

Original tehdasasennuksessa on se vaihdekepinreiän takana oleva tukirakenne kokonaan poistettu tunnelista. Tämä tosin type-E-laatikolla.
Lisäksi kytkinkopalle tarvii tehdä tilaa vasaralla.

Kardaanin asento tulee siitä miten alas koneen saa, ja miten ylös laatikon;
esim. mulla ei originaalipalikoilla mahdu (Type-E) laatikkoon mitää alukantta, hyvä kun tuo peltinen

Kardaanikulmallahan ei ole suurta merkitystä jos se on sama molemmissa päissä

Ja mulla tulee type-E:n kepin korotusholkki noi puolet reiän kauluksen yläpuolelle
Viimeksi muokannut TAp, Ti Helmikuu 4. 18:12:39 2014. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Posmo
Viestit: 2397
Liittynyt: Su Huhtikuu 22. 20:22:20 2007
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Escort mk 1 ja OHC.

Viesti Kirjoittaja Posmo » Ti Helmikuu 4. 18:09:08 2014

TAp kirjoitti:Original tehdasasennuksessa on se vaihdekepinreiän takana oleva tukirakenne kokonaan poistettu tunnelista. Tämä tosin type-E-laatikolla.
Lisäksi kytkinkopalle tarvii tehdä tilaa vasaralla.

Kardaanin asento tulee siitä miten alas koneen saa, ja miten ylös laatikon;
esim. mulla ei originaalipalikoilla mahdu (Type-E) laatikkoon mitää alukantta, hyvä kun tuo peltinen

Kardaanikulmallahan ei ole suurta merkitystä jos se on sama molemmissa päissä
Korissa tosiaan ollut jo aiemmin ohc jollain nelilovisella (type-E?) laatikolla, Kytkinkoppa mahtuu hienosti, mutta tosiaan kepin reijän ympäristö ja alkuperäiset kannakkeet tuntuu ahtailta. Onko noissa ekoissa kuvissa näkyvä moottorin kulma "normaalin" asennuksen mukainen, vai tulisiko tuota pyrkiä vielä oikaisemaan enemmän?
'86 iS -> Gr.A
'70 Cortina Deluxe –> "GT" –> 2.3 itb
'73 Escort 1300 Sport

VAK-86
Viestit: 481
Liittynyt: Ma Joulukuu 12. 17:16:04 2005
Paikkakunta: Jurva

Re: Escort mk 1 ja OHC.

Viesti Kirjoittaja VAK-86 » Ti Helmikuu 4. 19:46:36 2014

Eikös escortin vakio peränlaipan kulma ollut n.3-4 astetta, helpoin tapa saada moottori/vaihdelootapaketti oikeaan kulmaan on mitata peränlaipan kulma astemitalla ja vatupassilla, kun auto on vaaterissa. Tämän jälkeen ennen mainittuja mittausvälineitä käyttäen mitata lohko ja laatikko samaan kulmaan esim vesipumpun kiinnityspinnasta mittaamalla. Ja laikkakonetta sitten sitä mukaan, että saa palikat sopimaan oikeaan asentoon.
Kaikki on mahdollista, paitsi pyöröovesta hiihtäminen!

Ford escort mk2 tic
Ford escort mk2 1.3 L
Ei mikään Aunus vaan Taunus!(Myyty)
työkalu
Käyttis " Uusi Öljypoltin"
Suzuki sv 650

Posmo
Viestit: 2397
Liittynyt: Su Huhtikuu 22. 20:22:20 2007
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Escort mk 1 ja OHC.

Viesti Kirjoittaja Posmo » La Helmikuu 8. 23:57:12 2014

Löytyisikö joltain vielä kuvaa type9 asennuksesta mk1 kardaanitunneliin, eli siis kepin kiinnityksen paikka suhteessa alkuperäiseen tunnelipeltiin? Kannakkeet nyt poistettu ja tilaa tehty, mutta ei vieläkään tuntuisi tulevan kepin kiinnitys "riittävän" ylös.
'86 iS -> Gr.A
'70 Cortina Deluxe –> "GT" –> 2.3 itb
'73 Escort 1300 Sport

Epponen
CRSC jäsen 2017
Viestit: 83
Liittynyt: To Elokuu 30. 17:24:07 2007
Paikkakunta: Joensuu

Re: Escort mk 1 ja OHC.

Viesti Kirjoittaja Epponen » Pe Helmikuu 14. 15:42:12 2014

Ei miulla ainakaan ollut mitään ongelmia istuvuuden kanssa type9 laatikolla. Revit vain ne alkuperäset kiinnikkeet helvettin, siirrät kepin paikan 8,5cm taaksepäin ja pulttaat sierran vaihdelaatikonkannakkeen suoraan lattiasta läpi. Näillä muutoksilla mie sain istumaan ihan hyvin.

Fomococars
Viestit: 1022
Liittynyt: Ti Lokakuu 24. 22:42:12 2006
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Escort mk 1 ja OHC.

Viesti Kirjoittaja Fomococars » Ma Helmikuu 17. 13:37:10 2014

ei siihen kuvia tartte se tulee siihen kohtaan mihin sattuu tulemaan.

riippuen mikä moottoripalkki vakio / WC worldcup on kyseessä ja millaiset tyynyt korvallisissa on pehmeät / kisa.
oma wc palkki palkki ostettu jotain 1982 viellä kestää suosittelen.

riippumatta palkista joudut tuon kepin reikä paikan tekemään. omassa on muistaakseni noin puolet tallella tuosta kenttiläisen laatikon/ kardaanin ajoilta.

eli menee vakio osilla nippuun tarvitsen vain rälläkän ei tartte edes sierra osaa käytä fordin orkkis palkkeja jotka sulla on jo.

tietty ainahan voi ostaa orkkis mk1 rs2000 kardaanitunnelin parillatonnilla on vaan viellä korissa kiinni.

kardaani löytyy ape importista oulusta valmiina suosittelen sieltä haen aina omat.
Escort Mk1 GT 2D 1969 1300 RS kilpapalikat cosworth rojekti 1986-2050
Escort Mk2 2D 1980 1300 Automatic
Escort Mk1 2D 1300 1972 kahesti katon kautta ympäri
Escort Mk1 2D 1100 1968 eka Fordini inssiajo esko
Escort Mk1 2D RS2000 1973 orginal kori avattavat ikkunat 6 kpl

Tarpeettomana 4wd Cosworth/OHC ö-pumppu + 4wd ö-suihkuputki

harley.davidsonfi miuku gmail piste com

heka
Viestit: 925
Liittynyt: Ma Kesäkuu 14. 23:40:19 2004
Paikkakunta: suomi

Re: Escort mk 1 ja OHC.

Viesti Kirjoittaja heka » La Maaliskuu 1. 15:50:16 2014

Kepin paikan muistaakseni tein broidille niin että laikkasin pitkänmallisen palan tunnelista irti missä oli suojapussin kaulus kiinni ja pyöräytin sen ympäri niin että se sopi sierran laatikolle
#914
Bmw 320 m-sport e46 -04 käyttövessa
Taunus coupe 2.0 -74 datsun power (vaiheessa)
Toyota Corolla dx -81 orginal
Honda cb600f hornet -07

Posmo
Viestit: 2397
Liittynyt: Su Huhtikuu 22. 20:22:20 2007
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Escort mk 1 ja OHC.

Viesti Kirjoittaja Posmo » To Maaliskuu 6. 23:26:48 2014

Kiitokset kaikille vastauksista, tähän koppaan siis oli jo kepin paikan siirto ja kytkinkopan kohta tehtynä. Nyt ovat rojut suurinpiirtein löytäneet paikkansa, ja huomio siirtynyt kannakkeiden ym. tekemiseen ja tekniikan hieromiseen. Kesällä tällä jo ajetaan :)
'86 iS -> Gr.A
'70 Cortina Deluxe –> "GT" –> 2.3 itb
'73 Escort 1300 Sport

Posmo
Viestit: 2397
Liittynyt: Su Huhtikuu 22. 20:22:20 2007
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Escort mk 1 ja OHC.

Viesti Kirjoittaja Posmo » Su Maaliskuu 16. 22:20:21 2014

'86 iS -> Gr.A
'70 Cortina Deluxe –> "GT" –> 2.3 itb
'73 Escort 1300 Sport

Vastaa Viestiin