Mk1 Escortin ison laatikon takakiinnitys

Keskustelu liittyen vanhempaan Ford kalustoon.

Valvoja: CRSC Hallitus

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Mk1 Escortin ison laatikon takakiinnitys

Viesti Kirjoittaja Arska » Pe Tammikuu 10. 22:12:08 2014

Onko Rs2000 mallissa vaihteiston takakannake pikkulaatikon kiinnikkeestä poikkeava? Minkä paksuiset on ne vaihteiston pudotuspalat, joilla iso 4 vaihteinen tulisi saada osumaan paikoilleen?

Askartelin tuossa 25mm paksut pudotuspalat pikkulaatikon kannakkeen yhteyteen ja ainakaan Sierran 4 vaihteinen ei mahdu tällä kokoonpanolla paikoilleen ellei kepinreikää nosta lattiasta ylöspäin. Pelkkä kepinreikäpellin kääntäminen ei nyt onnistuisi. Tietysti jos laittaa vanhan mallin laatikon, jossa on kierrekeppi, niin se voisi mahtua.
Onko tämä kepin enemmän tilaa vaativa pulttikiinnitys se syy mikä ahdistaa, vai jäisikö isolle laatikolle tarkoitetulla kannakkeella vaihteisto alemmas?
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Mk1 Escortin ison laatikon takakiinnitys

Viesti Kirjoittaja TAp » La Tammikuu 11. 10:30:20 2014

Tunnelissa olevat kannakkeet on vakiot.

Vaihdekepin takana oleva kaari on leikattu usein kokonaan pois.

Reikä on siiretty taaksepäin noin 3"

Pudotuspalat tarvii mitata, voi olla että ne on 30 mm. Niissä on myös siirto pituussuunnassa.

Mulla tulee laatikon häntä, eli se osa jossa on iso peltiproppu, lähes tunnelin tasalle kepin reiässä,
eli jossei 3-pulttisen kiinnitus sovi reikään, ei mahdu.. Jos ei auto ole kovin matala, voi kokeilla korkeampåia pudotuspaloja, kardaanin kulmahan siinä muuttuu, ja tietty laatikon öljytaso.

Fomococars
Viestit: 1022
Liittynyt: Ti Lokakuu 24. 22:42:12 2006
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Mk1 Escortin ison laatikon takakiinnitys

Viesti Kirjoittaja Fomococars » Su Tammikuu 12. 21:39:42 2014

Pulttaa kiinni meininki.
Tarvittaessa pudotuspalat just noilla mitoilla mitä ylempänä jos hifistelee niin ehkä 28mm laatta tai mistä tekeekin punainen vanerikin käy tai läjä rikkoja.

Yksiosainen kardaani tuo ison muutoksen muistan sen päivän vieläkin.

Valmiit kardaanit rasvanipoin ape-import Oulu sieltä hakenut omat voima eskoon mk1

Leikkaa vaihdekepin aukko sopivasti irti ja käännä se pala toisinpäin suhteessa mihinvaihdekepin paikka tulee.
Tästä on se hyöty että voit käyttää orkkis Ford osia vaihdekepin ympärillä eikä siitä tule sellainen esso viritys.

Muista että type-9 5speed on kans tyyliin heittämällä sama kardaani ja tunneli käy ja moottorikiinitys sama. Ainoa että orkkis takakiinnitys auton pohjassa käy vain mikäli. Näkee muutaman tunnin vaivaa.

Siellä esim vakio 4v palkki ja sopivasti lattaraudasta tehdään sellainen siirto rauta 2 kpl loota alle ja mitat näkee kun siinä alla makoilee. Itsellä näin orkkis kiinnitys käytössä ehkä suomen ainoa. Rälläkkä, porakone, hitsi mig tai parempi, parit terät ja lopuksi uudet pultit pulttikaupasta vakio jengoilla. Kyl kelpaa.
Escort Mk1 GT 2D 1969 1300 RS kilpapalikat cosworth rojekti 1986-2050
Escort Mk2 2D 1980 1300 Automatic
Escort Mk1 2D 1300 1972 kahesti katon kautta ympäri
Escort Mk1 2D 1100 1968 eka Fordini inssiajo esko
Escort Mk1 2D RS2000 1973 orginal kori avattavat ikkunat 6 kpl

Tarpeettomana 4wd Cosworth/OHC ö-pumppu + 4wd ö-suihkuputki

harley.davidsonfi miuku gmail piste com

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Mk1 Escortin ison laatikon takakiinnitys

Viesti Kirjoittaja TAp » Ma Tammikuu 13. 12:44:23 2014

Mittasin noita paloja,

Mk1 RS:n originellit, jotka siis on rautaa, eikä alua, on 32 mm korkeat.

Löyty myös jotkut alumiiniset, ehkä tarvike-sellaset, 34 milliset.

Jospa noista mitoista olisi apuja.

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Re: Mk1 Escortin ison laatikon takakiinnitys

Viesti Kirjoittaja Arska » Ma Tammikuu 13. 17:43:01 2014

TAp kirjoitti:Mittasin noita paloja,

Mk1 RS:n originellit, jotka siis on rautaa, eikä alua, on 32 mm korkeat.

Löyty myös jotkut alumiiniset, ehkä tarvike-sellaset, 34 milliset.

Jospa noista mitoista olisi apuja.
Kannake on siis sama RS ja tavallinen?
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Mk1 Escortin ison laatikon takakiinnitys

Viesti Kirjoittaja TAp » Ti Tammikuu 14. 9:48:45 2014

Siis se kumilla oleva palkki ?

On, mitä nyt yhtä kulmaa on väännetty että mittarinvaijeri tulee juoheammin

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Re: Mk1 Escortin ison laatikon takakiinnitys

Viesti Kirjoittaja Arska » Ti Tammikuu 14. 22:00:41 2014

Tämä selvä, kiitoksia. Nyt alkaa hahmottumaan aika hyvin mihin asentoon paketti tulee.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Re: Mk1 Escortin ison laatikon takakiinnitys

Viesti Kirjoittaja jjs » Ma Helmikuu 10. 15:39:23 2014

Se pituussuunnan muutos on luokkaa 15-20 mm(?)
Huomaa että vastinpinta korikorvakkeessa ei ole ihan vaakasuorassa, eli sivuttaissiirtymää tulee myös hieman. Jos pakerrat alkuperäistyyppiset palat joissa kiinnitys koriin läpipultein ja vaihteistopalkki palaan kierteillä; kierrereikä tulee jonkun verran ulommaksi tuosta kallistumisesta johtuen.

Se ylösalaisin olevan U:n mallinen kotelo tunnelin katossa on orkkis RS:ssä leikattu pois puoleen väliin (edestäpäin katsoen) "katon" alueelta ja hantin puolelta (per.valon anturi)
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Vastaa Viestiin