Essex V-moottorin tuuletinpyörän laakerin irroitus

Keskustelu liittyen vanhempaan Ford kalustoon.

Valvoja: CRSC Hallitus

Sierra XR
Viestit: 7975
Liittynyt: To Tammikuu 22. 21:07:18 2004
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Essex V-moottorin tuuletinpyörän laakerin irroitus

Viesti Kirjoittaja Sierra XR » La Maaliskuu 2. 0:01:33 2013

jakopään kopassa on umpinainen reikä/kolo mihin on prässätty n.43mm pitkä laakeri/kara mihin ruuvataan tuuletinropelli kiinni.

onko kukaan jumpannut tämmöstä laakerintumppia irti kopasta ja jos on niin millä ja miten?

itselle tuli mieleen josko lämmittäisi jakopäänkoppaa(alumiinia) ja koittaisi liukuvasaralla kun koppa on kiinni koneessa(mutta kone on siis irrallaan) ja jos se irtoaa niin sitten irrottaisi kopan ja prässäisi uuden tumpin irrallaan olevaan jakopäänkoppaan.

muita ideoita?

ja homman tarkoitus on se että laakeri hieman ääntää sekä siinä on ihan aavistus välystä ja toi kone on menossa mk1 Transitin nokalle ja siellähän ei sitten ole tilaa tehdä mitään kun kone on paikallaan.

isoatlas
Viestit: 355
Liittynyt: Pe Maaliskuu 16. 16:48:50 2007
Paikkakunta: Suonenjoki
Viesti:

Re: Essex V-moottorin tuuletinpyörän laakerin irroitus

Viesti Kirjoittaja isoatlas » La Maaliskuu 2. 9:01:34 2013

Ei ole koskaan tuota tullut irroitettua, vaikka 4kpl 3.0 essexiä onkin pihassa...olen vain imeyttänyt sinne laakerin sisään öljyä, sillä olen pärjännyt jo vuodesta -96...mistäs muuten meinasit saada uuden laakerin siihen?
Escort 1300 -69
Escort 1300 > 2000 V6 Estate Automatic -74
Escort 1600 Sport Automatic -79
Capri 3000 "GT"L -73
Capri 3000 GTXL -70
Consul 2800 Turnier Automatic -73
Torino Brougham 435 + C6 -70
2 x Volvo PV -65

Sierra XR
Viestit: 7975
Liittynyt: To Tammikuu 22. 21:07:18 2004
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Re: Essex V-moottorin tuuletinpyörän laakerin irroitus

Viesti Kirjoittaja Sierra XR » La Maaliskuu 2. 9:15:37 2013

tota laakeria ei enää pelasta öljyäminen,ei kovin paha mutta sen verran sanomista etten jätä sitä tohon koneeseen.

laakeri on jo hommattuna,vanhaa voorttilaista varastoa.

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Re: Essex V-moottorin tuuletinpyörän laakerin irroitus

Viesti Kirjoittaja Sultzi » La Maaliskuu 2. 12:18:08 2013

Koittaisin eka hitsata siihen laakeriin pultin keskelle ja liukuvasaralla yrittää vetää pois. Jollei lähde niin vingulla tai vastaavalla palasiksi se laakeri niin irtoaa ainakin. Eipä siinä oikein muuta.

Edit: kuvaa millainen tuo on, koskaan ihmetellyt sen tarkemmin asiaa?

isoatlas
Viestit: 355
Liittynyt: Pe Maaliskuu 16. 16:48:50 2007
Paikkakunta: Suonenjoki
Viesti:

Re: Essex V-moottorin tuuletinpyörän laakerin irroitus

Viesti Kirjoittaja isoatlas » La Maaliskuu 2. 15:47:06 2013

Tutkin vähän tuota laakeria omista koneista ja korjaamokäsikirjasta...siinä kopassa kun on se reikä sen laakerin yläpuolella, josta näkyy osa siitä laakerista ja sen lukitusura, niin siinä urassa pitäisi olla sellainen lukitusrengas/sokka...sen kun vetäisee pois niin sen jälkeen se laakeri lähtee vetämällä / liukuvasaralla, ei pitäisi olla kovin tiukalla sovitteella ainakaan alunperin kiinni, mutta tietysti vanhassa koneessa siellä on ruostetta yms. paskaa välissä.

Tuollainen on se mötikkä
Escort 1300 -69
Escort 1300 > 2000 V6 Estate Automatic -74
Escort 1600 Sport Automatic -79
Capri 3000 "GT"L -73
Capri 3000 GTXL -70
Consul 2800 Turnier Automatic -73
Torino Brougham 435 + C6 -70
2 x Volvo PV -65

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Essex V-moottorin tuuletinpyörän laakerin irroitus

Viesti Kirjoittaja olafu » Su Maaliskuu 3. 1:17:54 2013

Kannattaa lämmittää se koppa joka tapauksessa. Kun se kerran on alumiinia niin se laajenee aika reilusti eikä sitten ole vaaraa että se horottuu tai halkee kun sitä laakeria tempoo irti.
Jäsen #606

VooDoo
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1156
Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Essex V-moottorin tuuletinpyörän laakerin irroitus

Viesti Kirjoittaja VooDoo » La Tammikuu 25. 9:26:43 2014

juuri näin, yläpuolella on reikä missä on rautalankasokka, sen nyppää irti, lämmittää koppaa ja massavasaralla jytkii patukan pihalle. Uuden asennus -> koppa kuumaks ja lakru kylmäks, menee että huiskis sisälle.

Ja joo, on tehty ko homma.
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.

Vastaa Viestiin