Essex V-moottorin tuuletinpyörän laakerin irroitus
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 7975
- Liittynyt: To Tammikuu 22. 21:07:18 2004
- Paikkakunta: Lempäälä
- Viesti:
Essex V-moottorin tuuletinpyörän laakerin irroitus
jakopään kopassa on umpinainen reikä/kolo mihin on prässätty n.43mm pitkä laakeri/kara mihin ruuvataan tuuletinropelli kiinni.
onko kukaan jumpannut tämmöstä laakerintumppia irti kopasta ja jos on niin millä ja miten?
itselle tuli mieleen josko lämmittäisi jakopäänkoppaa(alumiinia) ja koittaisi liukuvasaralla kun koppa on kiinni koneessa(mutta kone on siis irrallaan) ja jos se irtoaa niin sitten irrottaisi kopan ja prässäisi uuden tumpin irrallaan olevaan jakopäänkoppaan.
muita ideoita?
ja homman tarkoitus on se että laakeri hieman ääntää sekä siinä on ihan aavistus välystä ja toi kone on menossa mk1 Transitin nokalle ja siellähän ei sitten ole tilaa tehdä mitään kun kone on paikallaan.
onko kukaan jumpannut tämmöstä laakerintumppia irti kopasta ja jos on niin millä ja miten?
itselle tuli mieleen josko lämmittäisi jakopäänkoppaa(alumiinia) ja koittaisi liukuvasaralla kun koppa on kiinni koneessa(mutta kone on siis irrallaan) ja jos se irtoaa niin sitten irrottaisi kopan ja prässäisi uuden tumpin irrallaan olevaan jakopäänkoppaan.
muita ideoita?
ja homman tarkoitus on se että laakeri hieman ääntää sekä siinä on ihan aavistus välystä ja toi kone on menossa mk1 Transitin nokalle ja siellähän ei sitten ole tilaa tehdä mitään kun kone on paikallaan.
-
- Viestit: 355
- Liittynyt: Pe Maaliskuu 16. 16:48:50 2007
- Paikkakunta: Suonenjoki
- Viesti:
Re: Essex V-moottorin tuuletinpyörän laakerin irroitus
Ei ole koskaan tuota tullut irroitettua, vaikka 4kpl 3.0 essexiä onkin pihassa...olen vain imeyttänyt sinne laakerin sisään öljyä, sillä olen pärjännyt jo vuodesta -96...mistäs muuten meinasit saada uuden laakerin siihen?
Escort 1300 -69
Escort 1300 > 2000 V6 Estate Automatic -74
Escort 1600 Sport Automatic -79
Capri 3000 "GT"L -73
Capri 3000 GTXL -70
Consul 2800 Turnier Automatic -73
Torino Brougham 435 + C6 -70
2 x Volvo PV -65
Escort 1300 > 2000 V6 Estate Automatic -74
Escort 1600 Sport Automatic -79
Capri 3000 "GT"L -73
Capri 3000 GTXL -70
Consul 2800 Turnier Automatic -73
Torino Brougham 435 + C6 -70
2 x Volvo PV -65
-
- Viestit: 7975
- Liittynyt: To Tammikuu 22. 21:07:18 2004
- Paikkakunta: Lempäälä
- Viesti:
Re: Essex V-moottorin tuuletinpyörän laakerin irroitus
tota laakeria ei enää pelasta öljyäminen,ei kovin paha mutta sen verran sanomista etten jätä sitä tohon koneeseen.
laakeri on jo hommattuna,vanhaa voorttilaista varastoa.
laakeri on jo hommattuna,vanhaa voorttilaista varastoa.
-
- Viestit: 4858
- Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
- Paikkakunta: Kalvola
Re: Essex V-moottorin tuuletinpyörän laakerin irroitus
Koittaisin eka hitsata siihen laakeriin pultin keskelle ja liukuvasaralla yrittää vetää pois. Jollei lähde niin vingulla tai vastaavalla palasiksi se laakeri niin irtoaa ainakin. Eipä siinä oikein muuta.
Edit: kuvaa millainen tuo on, koskaan ihmetellyt sen tarkemmin asiaa?
Edit: kuvaa millainen tuo on, koskaan ihmetellyt sen tarkemmin asiaa?
-
- Viestit: 355
- Liittynyt: Pe Maaliskuu 16. 16:48:50 2007
- Paikkakunta: Suonenjoki
- Viesti:
Re: Essex V-moottorin tuuletinpyörän laakerin irroitus
Tutkin vähän tuota laakeria omista koneista ja korjaamokäsikirjasta...siinä kopassa kun on se reikä sen laakerin yläpuolella, josta näkyy osa siitä laakerista ja sen lukitusura, niin siinä urassa pitäisi olla sellainen lukitusrengas/sokka...sen kun vetäisee pois niin sen jälkeen se laakeri lähtee vetämällä / liukuvasaralla, ei pitäisi olla kovin tiukalla sovitteella ainakaan alunperin kiinni, mutta tietysti vanhassa koneessa siellä on ruostetta yms. paskaa välissä.
Tuollainen on se mötikkä
Tuollainen on se mötikkä
Escort 1300 -69
Escort 1300 > 2000 V6 Estate Automatic -74
Escort 1600 Sport Automatic -79
Capri 3000 "GT"L -73
Capri 3000 GTXL -70
Consul 2800 Turnier Automatic -73
Torino Brougham 435 + C6 -70
2 x Volvo PV -65
Escort 1300 > 2000 V6 Estate Automatic -74
Escort 1600 Sport Automatic -79
Capri 3000 "GT"L -73
Capri 3000 GTXL -70
Consul 2800 Turnier Automatic -73
Torino Brougham 435 + C6 -70
2 x Volvo PV -65
-
- Viestit: 4825
- Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
- Paikkakunta: Urjala
Re: Essex V-moottorin tuuletinpyörän laakerin irroitus
Kannattaa lämmittää se koppa joka tapauksessa. Kun se kerran on alumiinia niin se laajenee aika reilusti eikä sitten ole vaaraa että se horottuu tai halkee kun sitä laakeria tempoo irti.
Jäsen #606
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 1156
- Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Essex V-moottorin tuuletinpyörän laakerin irroitus
juuri näin, yläpuolella on reikä missä on rautalankasokka, sen nyppää irti, lämmittää koppaa ja massavasaralla jytkii patukan pihalle. Uuden asennus -> koppa kuumaks ja lakru kylmäks, menee että huiskis sisälle.
Ja joo, on tehty ko homma.
Ja joo, on tehty ko homma.
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.